ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/915/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Споживчого товариства "Лубенський ринок" про тимчасове припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою, -
В С Т А Н О В И В:
07 червня 2017 року Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Споживчого товариства "Лубенський ринок" про тимчасове припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
В обгрунтування позовних вимог зазначено про порушення відповідачем норм чинного законодавства та невиконання приписів Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней та вимог Управління Держпродспоживслужби в м. Лубнах щодо запобігання розповсюдженню африканської чуми свиней на території Полтавської області та України, що є небезпечним для життя, здоров'я людей або тварин.
Відповідач явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. У письмових поясненнях проти позову заперечував, посилаючись на те, що рішеннями Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при виконавчому комітеті Лубенської міської ради №11 від 30.05.2017 та №12 від 09.06.2017 заборонено в зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів. А відтак, прийняття вказаних рішень вже є покладанням на відповідача обов'язку щодо тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою.
За приписами частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Враховуючи вищевикладене, суд вирішив розглядати справу за відсутності відповідача.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини.
Відповідно до звіту Регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини в Полтавській області про результати дослідження паталогічного (біологічного) матеріалу №001036 п.м./17 від 22.05.2017 та звіту Випробувального центру державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи №003627 п.м./17 від 23.05.2017 в особистому селянському господарстві, за адресою: с. Терни Лубенського району, що належить гр. ОСОБА_2, виявлено ДНК вірусу Африканської чуми свиней /а.с. 28-29/.
Рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській районній обласній державній адміністрації №8 від 23.05.2017 встановлено карантин щодо африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району Полтавської області /а.с. 62-64/ та затверджено план заходів щодо ліквідації африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району та недопущення її поширення на території Полтавської області, яким серед іншого, заборонено реалізацію свиней в т.ч. молодняку на ринках в зонах "захисту" та "нагляду" /а.с. 65/.
24 травня 2017 року рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенському міськвиконкомі №10, зокрема, встановлено зону захисту в південній частині міста Лубни у радіусі 3 км від епізоотичного вогнища, зареєстрованого на території с. Терни Лубенського району та встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішньої межі зони захисту території міста.
Пунктом 13 вказаного рішення заборонено торгівлю на ринках живими свинями, що доведено до відома СТ "Лубенський ринок" та Лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" /а.с. 50-54/.
Як вбачається із пояснень представника позивача, працівниками Управління Держпродспоживслужби в м. Лубнах 25.05.2017 та 26.05.2017 встановлено завезення фізичними особами-підприємцями в м'ясний павільйон СТ "Лубенський ринок" м'яса свинини для реалізації без проведення ветеринарно-санітарної експертизи та повідомлено про дані факти ГУ Національної поліції в Полтавській області.
25 травня 2017 року та повторно 26 травня 2017 року працівниками Лубенського відділу ГУ Національної поліції в Полтавській області проведено роботу по вирішенню питання щодо порушення ветеринарно-снітарних умов та недотримання вимог Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней в м'ясному павільйоні СТ "Лубенський ринок" /а.с. 31/.
Рішенням №11 від 30.05.2017 Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі внесено зміни до рішення №10 від 24.05.2017, яким в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 55-56/.
Протоколом №3 від 01.06.2017 засідання Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Полтавській обласній державній адміністрації визнано рішення Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі від 24.05.2017 №10 та рішення від 30.05.2017 №11 такими, що сприяють поширенню африканської чуми свиней територією області, встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішніх меж зони захисту та заборонено у зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 76-77/.
Рішенням №12 від 09.06.2017 Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі внесено зміни до рішення №11 від 30.05.2017, яким в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 57-58/.
Крім того, даним рішенням затверджено план заходів проведення протиепізоотичних та інших мироприємств по м. Лубни щодо недопущення поширення африканської чуми свиней в зоні захисту та нагляду, яким серед іншого, в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 66-69/.
Вищезазначені обставини стали підставою для прийняття Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області розпорядження від 06 червня 2017 року №15 "Про тимчасове припинення діяльності м'ясного павільйону", яким зобов'язано Споживче товариство "Лубенський ринок" тимчасово припинити діяльність м'ясного павільйону Споживчого товариства "Лубенський ринок", за адресою: Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, буд. 42/1, код ЄДРПОУ 37981364, з обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою, строком на 10 днів.
Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 9 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" під час здійснення державного контролю державні інспектори мають право: видавати розпорядження, накази про тимчасову заборону обігу об'єктів санітарних заходів, тимчасове припинення виробництва або його окремих процесів, якщо існує безпосередня загроза життю людей. Виробництво може бути зупинено не більш як на 10 календарних днів з поданням відповідної заяви до суду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення згідно з цим Законом.
Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
З огляду на вказані обставини та встановлені порушення Споживчого товариства "Лубенський ринок", Управління звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам, суд виходить із наступного.
За змістом ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За визначенням абз. 2 ст. 1 цього Закону державним наглядом (контролем) є діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з абз. 3 цієї ж норми заходи державного нагляду (контролю) можуть бути плановими та позаплановими, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів: контролю органами державної фіскальної служби; валютного контролю; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя, державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.
У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 р. №667 (далі Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.
До основних завдань Держспоживслужби у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів серед іншого віднесено здійснення державного нагляду за тваринами, харчовими продуктами, іншими об'єктами санітарних заходів; здійснення ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності.
Згідно до пп. 3 п. 4 Положення №667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та кормів, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, карантину та захисту рослин, пестицидів та агрохімікатів бере участь у проведенні санітарно-епідеміологічних розслідувань, спрямованих на виявлення причин та умов, що призводять до виникнення і поширення інфекційних хвороб, у тому числі через харчові продукти, групових та індивідуальних харчових отруєнь, масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень, випадків порушення норм радіаційної безпеки, санітарних правил роботи з радіоактивними речовинами, іншими джерелами іонізуючих випромінювань, та вживає заходів до їх усунення відповідно до законодавства.
Пунктом 7 Положення № 667 передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Таким чином, позивач не виключений зі сфери дії Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відтак дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням позивачем державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом: встановлення санітарних заходів; встановлення вимог до окремих показників якості харчових продуктів; державної реєстрації визначених цим Законом об'єктів санітарних заходів; видачі, припинення, анулювання та поновлення експлуатаційного дозволу; інформування та підвищення обізнаності операторів ринку і споживачів щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; встановлення вимог щодо стану здоров'я персоналу потужностей; участі у роботі відповідних міжнародних організацій; здійснення державного контролю; притягнення операторів ринку, їх посадових осіб до відповідальності у разі порушення законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Згідно пункту 18 частини 1 статті 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" державний контроль - діяльність (нагляд, інспектування, схвалення, аудит, моніторинг, огляд, відбір зразків та їх дослідження (випробування) та інші подібні за своїм змістом дії), що провадиться з метою проведення перевірки відповідності законодавству про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Розділом 3 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" встановлено засади та порядок здійснення державного контролю.
Зокрема, статтею 12 вказаного Закону визначено, що державний контроль за харчовими продуктами та/або іншими об'єктами санітарних заходів здійснюється виключно компетентним органом. Компетентний орган може делегувати повноваження на здійснення державного контролю у встановлених законом випадках.
В той же час, нормативно-правовим актом, що регулює суспільні відносини, які виникають у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, визначає відповідні права і обов'язки державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян, встановлює порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні є Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення".
Так, відповідно до ч.1 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" санітарне та епідемічне благополуччя населення - це стан здоров'я населення та середовища життєдіяльності людини, при якому показники захворюваності перебувають на усталеному рівні для даної території, умови проживання сприятливі для населення, а параметри факторів середовища життєдіяльності знаходяться в межах, визначених санітарними нормами.
Зокрема, в ст.4 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" зафіксовано, що громадяни мають право на: безпечні для здоров'я і життя харчові продукти, питну воду, умови праці, навчання, виховання, побуту, відпочинку та навколишнє природне середовище; участь у розробці, обговоренні та громадській експертизі проектів програм і планів забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, внесення пропозицій з цих питань до відповідних органів; відшкодування шкоди, завданої їх здоров'ю внаслідок порушення підприємствами, установами, організаціями, громадянами санітарного законодавства; достовірну і своєчасну інформацію про стан свого здоров'я, здоров'я населення, а також про наявні та можливі фактори ризику для здоров'я та їх ступінь.
Законодавством України громадянам можуть бути надані й інші права щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя
Згідно частини 3 статті 31 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, покладаються функції з державного санітарно-епідеміологічного нагляду на відповідних територіях, транспорті.
Відповідно до вимог статті 39 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян. Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
Статтею 42 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" визначено заходи щодо припинення порушень санітарного законодавства, а саме: обмеження, тимчасова заборона чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, об'єктів будь-якого призначення, технологічних ліній, машин і механізмів, виконання окремих технологічних операцій, користування плаваючими засобами, рухомим складом і літаками у разі невідповідності їх вимогам санітарних норм.
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про ветеринарну медицину" встановлено, що державний ветеринарно-санітарний контроль здійснюється державними інспекторами ветеринарної медицини.
Як передбачено ч. 1 ст.13 Закону України "Про ветеринарну медицину" державні інспектори ветеринарної медицини, які здійснюють державний ветеринарно-санітарний нагляд, мають право:
- видавати накази, розпорядження та приписи про обов'язкові для виконання ветеринарно-санітарні заходи (включаючи забій, вимушений забій тварин, знешкодження, утилізацію або знищення товарів, дотримання процедур переробки, утилізації або знищення об'єктів, якщо вони є носіями хвороб, що підлягають повідомленню, або в разі виникнення підозри, що ці об'єкти заражені чи є носіями хвороб, що підлягають повідомленню, чи містять забруднюючі речовини, радіонукліди в кількостях, які перевищують максимальні рівні залишків);
- обмежувати, забороняти або припиняти відповідно до законодавства господарську діяльність юридичних або фізичних осіб у разі порушення ними ветеринарно-санітарних заходів, встановлених законодавством, якщо такі порушення можуть спричинити безпосередню загрозу життю та/або здоров'ю людей і тварин.
Розпорядженням Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 06 червня 2017 року №15 "Про тимчасове припинення діяльності м'ясного павільйону" зобов'язано Споживче товариство "Лубенський ринок" тимчасово припинити діяльність м'ясного павільйону Споживчого товариства "Лубенський ринок", за адресою: Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, буд. 42/1, код ЄДРПОУ 37981364, з обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою, строком на 10 днів.
Вирішуючи питання про наявність обґрунтованих підстав для застосування до Споживчого товариства "Лубенський ринок" заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб'єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об'єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об'єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок.
Агропродовольчий ринок - суб'єкт господарювання, що створює належні умови для реалізації (оптової реалізації) сільськогосподарської продукції, в тому числі харчових продуктів, на спеціально оснащених та відведених місцях відповідно до закону
Санітарні вимоги до території, обладнання, торговельно-технологічного устаткування, інвентаря, утримання ринків, продажу продукції, а також обов'язки дирекції ринків по їх дотриманню визначено Ветеринарно-санітарними правила для ринків, затверджених наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 №23.
Згідно п. 5.1 вказаних Правил до продажу на ринку допускається лише доброякісна продукція тваринного і рослинного походження, яка в установленому порядку пройшла контроль в лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи згідно з Положенням про лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи на ринках, затвердженим Головним державним інспектором ветеринарної медицини України 9 березня 1993 року.
Відповідно до п. 9 Ветеринарно-санітарних правил для ринків, дирекція ринку забезпечує, крім іншого, контроль за продажем продукції; не допускати до продажу продукцію, яка не пройшла ветеринарно-санітарну експертизу; створення відповідних умов для роботи лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи (надавати службові приміщення, які відповідають вимогам для роботи лабораторії, необхідне обладнання, його монтаж та устаткування, засоби зв'язку, тепло і водопостачання тощо).
Положеннями статті 36 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" визначено, що цілі туші або частини туш парнокопитних та інших копитних тварин, туші свійської птиці, кроликів та малих диких тварин, риба, мед, яйця, молоко необроблене, сир домашнього виробництва і продукти рослинного походження можуть продаватися на агропродовольчих ринках за умови підтвердження їхньої придатності за результатами випробувань (досліджень) акредитованої лабораторії, яка знаходиться на агропродовольчому ринку, державним інспектором, який знаходиться на цьому ж ринку. Не підлягають зазначеним випробуванням харчові продукти недомашнього виробництва, які супроводжуються документами, що забезпечують простежуваність продукції.
Позначка придатності ставиться державним інспектором, який знаходиться на агропродовольчому ринку, на цілі туші або частини туш парнокопитних та інших копитних тварин, на кожну тушу малих диких тварин та свійської птиці, кролів, щодо яких підтверджено придатність для споживання людиною, за результатами випробувань (досліджень) акредитованої лабораторії, яка знаходиться на агропродовольчому ринку.
Забороняється функціонування агропродовольчого ринку за відсутності акредитованої лабораторії.
Згідно ст. 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" акредитована лабораторія - лабораторія будь-якої форми власності, що акредитована Національним органом України з акредитації та/або іноземним органом з акредитації, який є повним членом ILAC - Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій, відповідно до стандартів ISO/IEC 17025, ДСТУ ISO 17025 або інших стандартів, якими їх замінено.
Матеріалами справи підтверджено, що на території СТ "Лубенський ринок" знаходиться Лабораторія ветеринарно-санітарної експертизи, яка підтверджує придатність для споживання людиною харчових продуктів, що продаються на СТ "Лубенський ринок".
Як зазначалося судом вище, рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській районній обласній державній адміністрації №8 від 23.05.2017 встановлено карантин щодо африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району Полтавської області /а.с. 62-64/ та затверджено план заходів щодо ліквідації африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району та недопущення її поширення на території Полтавської області, яким серед іншого, заборонено реалізацію свиней в т.ч. молодняку на ринках в зонах "захисту" та "нагляду" /а.с. 65/.
Пунктом 13 рішення від 24.05.2017 №10 заборонено торгівлю на ринках живими свинями, що доведено до відома СТ "Лубенський ринок" та Лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" /а.с. 50-54/.
Рішенням №11 від 30.05.2017 Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 55-56/.
Протоколом №3 від 01.06.2017 засідання Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Полтавській обласній державній адміністрації визнано рішення Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі від 24.05.2017 №10 та рішення від 30.05.2017 №11 такими, що сприяють поширенню африканської чуми свиней територією області, встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішніх меж зони захисту та заборонено у зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів /а.с. 76-77/.
Таким чином, лише з 30 травня 2017 року Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі та Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Полтавській обласній державній адміністрації заборонено м. Лубнах та Лубенському районі торгівлю на ринках продуктами із свинини, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів.
Згідно витягу з Журналу №1 Ветеринарно-санітарної експертизи м'яса яловичини, свинини, козлятини в ДЛВСЕ м. Лубен Полтавської області, наданого позивачем до матеріалів адміністративного позову, судом встановлено, що після 30 травня 2017 року лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" тимчасово припинено діяльність та нею не здійснювались випробування (дослідження) придатності для споживання людиною м'яса свинини подвірного забою.
Дане підтверджується також протоколами про адміністративне правопорушення № 1 від 07.06.2017 /а.с. 72/, №2, №3 від 08.06.2017 /а.с 73/, де зазначено, що лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" відмовлено у відборі аналізів м'яса свинини.
Отже, як вбачається з вищенаведеного, з метою належного виконання вимог рішень Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при виконавчому комітеті Лубенської міської ради №11 від 30.05.2017 та №12 від 09.06.2017 щодо заборонено в зоні нагляду торгівлі на ринках живими свинями та продуктами з них, СТ "Лубенський ринок" були вжиті відповідні заходи щодо припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок", внаслідок чого, суд критично ставиться до доводів позивача щодо реалізації відповідачем свинини без проведення ветеринарно-санітарної експертизи на ринках м. Лубни.
В той же час, суд критично ставиться до посилань позивача на факти реалізації відповідачем свинини на ринках м. Лубни, оскільки, як вбачається з наданих до матеріалів справи постанов про накладення адміністративного стягнення від 12.06.2017 №2, №3 за порушення вимог Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 №23, Закону України "Про ветеринарну медицину" та протоколу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Полтавській обласній державній адміністрації №3 від 01.06.2017, зокрема, за продаж м'яса свинини невідомого походження без проходження ветсанекспертизи та без експертного висновку ДЛВСЕ на ринку, притягнуто до відповідальності ФОП ОСОБА_3 та ФОП ОСОБА_4
Доказів порушення безпосередньо відповідачем правил обігу та реалізації в період з травня по червень 2017 року м'яса свинини подвірного забою на ринках м. Лубни позивачем не надано та судом не встановлено.
Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Споживчого товариства "Лубенський ринок" про тимчасове припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 03 липня 2017 року.
Суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2017 |
Оприлюднено | 03.07.2017 |
Номер документу | 67498345 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні