УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2017 р.Справа № 816/915/17Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Перцової Т.С.
Суддів: Дюкарєвої С.В. , Жигилія С.П.
за участю секретаря судового засідання Ващук Ю.О.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р. по справі № 816/915/17
за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області
до Споживчого товариства "Лубенський ринок"
про тимчасове припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою,
ВСТАНОВИЛА
07 червня 2017 року Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (далі по тексту Управління, позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Споживчого товариства "Лубенський ринок" (далі по тексту СТ «Лубенський ринок», відповідач), в якому просило суд тимчасово припинити обіг та реалізацію м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2017 року о справі № 816/915/17 в задоволенні адміністративного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Споживчого товариства "Лубенський ринок" про тимчасове припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою відмовлено.
Позивач, не погодившись із вказаною постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2017 року о справі № 816/915/17 скасувати, прийняти нову постанову про задоволення позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що відповідачем, всупереч ч.4 ст.16 Закону України «Про ветеринарну медицину», п.4 розділу 4 Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 111 від 07.03.2017 року, п.9.2 Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 року № 23, 25 травня 2017 року було допущено завезення субєктами господарювання у мясний павільйон за адресою : Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, мяса свиней для реалізації без проведення ветеринарно-санітарної експертизи, та його продаж. У звязку з цим Управлінням Держпродспоживслужби в м. Лубнах звернулось до відповідача та Головного управління Національної поліції у Полтавській області з вимогою вжити заходів для усунення порушень і для їх недопущення в подальшому. Незважаючи на попередження субєктів господарювання та відповідача щодо заборони реалізації свинини подвірного забою без проведення ветеринарно-санітерної експертизи з 25 травня 2017 року по 28 травня 2017 року на ринку відповідача було реалізовано близько 100 туш свинини подвірного забою. Вказує, що неприйняття на аналіз мяса свиней від приватних підприємців Державною лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на ринку м. Лубни не є свідченням виконання відповідачем по справі рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській райдержадміністрації від 23.05.2017 року № 8 щодо заборони обігу та реалізації мяса свинини. Вважає, що дії відповідача несуть загрозу для життя та здоровя людей та сприяють поширенню африканської чуми свиней територією Полтавської області та України
Представник позивача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав з підстав, викладених в останній, просив суд апеляційної інстанції постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2017 року по справі № 816/915/17 скасувати, прийняти нову постанову про задоволення позову.
Відповідач в надісланих до суду письмових запереченнях просив суд апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду першої інстанції без змін. Зазначив, що лише з 30.05.2017 року у відповідності до рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській РДА (далі по тексту ДНПК при Лубенській РДА) від 30.05.2017 року № 11 було заборонено в зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, крім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів, до цього заборона реалізації стосувалася виключно живих свиней. При цьому, СТ «Лубенський ринок» не знаходилось у зоні нагляду або зоні захисту та обмеження не повинні були на нього поширюватись. Вважає, що прийняття ДНПК при Лубенській РДА рішень № 11 від 30.05.2017 року та № 12 від 09.06.2017 року про заборону в зоні нагляду реалізації торгівлі на ринках живими свинями та продуктами з них вже саме по собі є покладенням на відповідача обовязку щодо тимчасового припинення реалізації мяса свинини подвірного забою. Пояснив, що торгівлю на орендованих площах мясного павільйону провадять інші субєкти підприємницької діяльності, а не відповідача по справі, а тому, з урахуванням положень ч.1 ст.64 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів України», покладення на відповідача відповідальності шляхом тимчасового припинення обігу та реалізації мяса свинини подвірного забою у мясному павільйоні строком до 01.07.2017 року не мало правових підстав.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
З огляду на наведену норму, враховуючи, що відповідач по справі належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду, колегія суддів вважає за можливе розглянути адміністративну справу без участі представника відповідача.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до звіту Регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини в Полтавській області про результати дослідження паталогічного (біологічного) матеріалу №001036 п.м./17 від 22.05.2017 р. та звіту Випробувального центру державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи №003627 п.м./17 від 23.05.2017 р. в особистому селянському господарстві, за адресою: с. Терни Лубенського району, що належить гр. ОСОБА_2, виявлено ДНК вірусу африканської чуми свиней (а.с. 28-29).
Рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській районній обласній державній адміністрації №8 від 23.05.2017 р. встановлено карантин щодо африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району Полтавської області (а.с. 62-64) та затверджено план заходів щодо ліквідації африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району та недопущення її поширення на території Полтавської області, яким серед іншого, заборонено реалізацію свиней в т.ч. молодняку на ринках в зонах "захисту" та "нагляду" (а.с. 65).
24 травня 2017 року рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенському міськвиконкомі №10, зокрема, встановлено зону захисту в південній частині міста Лубни у радіусі 3 км від епізоотичного вогнища, зареєстрованого на території с. Терни Лубенського району та встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішньої межі зони захисту території міста.
Пунктом 13 вказаного рішення заборонено торгівлю на ринках живими свинями, що доведено до відома СТ "Лубенський ринок" та Лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" (а.с. 50-54).
Працівниками Управління Держпродспоживслужби в м. Лубнах 25.05.2017 р. та 26.05.2017 р. встановлено завезення фізичними особами-підприємцями в м'ясний павільйон СТ "Лубенський ринок" м'яса свинини для реалізації без проведення ветеринарно-санітарної експертизи та повідомлено про дані факти ГУ Національної поліції в Полтавській області.
25 травня 2017 року та повторно 26 травня 2017 року працівниками Лубенського відділу ГУ Національної поліції в Полтавській області проведено роботу по вирішенню питання щодо порушення ветеринарно-снітарних умов та недотримання вимог Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней в м'ясному павільйоні СТ "Лубенський ринок" (а.с. 31).
Рішенням №11 від 30.05.2017 року Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі внесено зміни до рішення №10 від 24.05.2017 р., а саме викладено пункт 13 рішення № 10 у такій редакції : «В зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, крім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл, за наявності супровідних документів» (а.с. 55-56).
Протоколом №3 від 01.06.2017 р. засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Полтавській обласній державній адміністрації визнано рішення Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі від 24.05.2017 р. №10 та рішення від 30.05.2017 р. №11 такими, що сприяють поширенню африканської чуми свиней територією області, встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішніх меж зони захисту та заборонено у зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних ветеринарних документів (а.с. 76-77).
Рішенням №12 від 09.06.2017 р. Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі внесено зміни до рішення №11 від 30.05.2017 р., яким в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних ветеринарних документів (а.с. 57-58).
Також, даним рішенням затверджено план проведення протиепізоотичних та інших заходів по м. Лубни щодо недопущення поширення африканської чуми свиней в зоні захисту та нагляду, яким серед іншого, в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 66-69).
Вищезазначені обставини стали підставою для прийняття Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області розпорядження від 06 червня 2017 року №15 "Про тимчасове припинення діяльності м'ясного павільйону", яким зобов'язано Споживче товариство "Лубенський ринок" тимчасово припинити діяльність м'ясного павільйону Споживчого товариства "Лубенський ринок", за адресою: Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, буд. 42/1, код ЄДРПОУ 37981364, з обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою, строком на 10 днів (а.с.40).
З огляду на вказані обставини, посилаючись на встановлення порушень вказаних заборон Споживчим товариством "Лубенський ринок", Управління звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності підстав для тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
За змістом ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За визначенням абз. 2 ст. 1 цього Закону державним наглядом (контролем) є діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з абз. 3 цієї ж норми заходи державного нагляду (контролю) можуть бути плановими та позаплановими, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 р. №667 (далі Положення №667), державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, санітарного законодавства, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності.
До основних завдань Держспоживслужби у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів, зокрема, віднесено, серед іншого, реалізація державної політики у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності; здійснення відповідно до закону державного ветеринарно-санітарного контролю, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, здоров'ям та благополуччям тварин, безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів, неїстівних продуктів тваринного походження, застосуванням санітарних та ветеринарно-санітарних заходів, профілактичних і протиепідемічних заходів щодо охорони в межах компетенції території України від проникнення хвороб людей, тварин та рослин з території інших держав або карантинних зон, дотриманням законодавства про захист прав споживачів (пп.1, 2, 4 п.3 Положення № 667).
Згідно до пп. 3 п. 4 Положення №667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та кормів бере участь у проведенні санітарно-епідеміологічних розслідувань, спрямованих на виявлення причин та умов, що призводять до виникнення і поширення інфекційних хвороб, у тому числі через харчові продукти, групових та індивідуальних харчових отруєнь, масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень, випадків порушення норм радіаційної безпеки, санітарних правил роботи з радіоактивними речовинами, іншими джерелами іонізуючих випромінювань, та вживає заходів до їх усунення відповідно до законодавства.
Пунктом 7 Положення № 667 передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Таким чином, дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням позивачем державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом: встановлення санітарних заходів; встановлення вимог до окремих показників якості харчових продуктів; державної реєстрації визначених цим Законом об'єктів санітарних заходів; видачі, припинення, анулювання та поновлення експлуатаційного дозволу; інформування та підвищення обізнаності операторів ринку і споживачів щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; встановлення вимог щодо стану здоров'я персоналу потужностей; участі у роботі відповідних міжнародних організацій; здійснення державного контролю; притягнення операторів ринку, їх посадових осіб до відповідальності у разі порушення законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Згідно з пунктом 18 частини 1 статті 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" державний контроль - діяльність (нагляд, інспектування, схвалення, аудит, моніторинг, огляд, відбір зразків та їх дослідження (випробування) та інші подібні за своїм змістом дії), що провадиться з метою проведення перевірки відповідності законодавству про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Розділом 3 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" встановлено засади та порядок здійснення державного контролю.
Зокрема, статтею 12 вказаного Закону визначено, що державний контроль за харчовими продуктами та/або іншими об'єктами санітарних заходів здійснюється виключно компетентним органом. Компетентний орган може делегувати повноваження на здійснення державного контролю у встановлених законом випадках.
В той же час, нормативно-правовим актом, що регулює суспільні відносини, які виникають у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, визначає відповідні права і обов'язки державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян, встановлює порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні є Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення".
Згідно з частиною 3 статті 31 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, покладаються функції з державного санітарно-епідеміологічного нагляду на відповідних територіях, транспорті.
Відповідно до вимог статті 39 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян. Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
Статтею 42 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" визначено заходи щодо припинення порушень санітарного законодавства, зокрема обмеження, тимчасова заборона чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, об'єктів будь-якого призначення у разі невідповідності їх вимогам санітарних норм (п. «а» ч.1 ст.42 Закону).
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про ветеринарну медицину" встановлено, що державний ветеринарно-санітарний контроль здійснюється державними інспекторами ветеринарної медицини.
Як встановлено ч. 1 ст.13 Закону України "Про ветеринарну медицину", державні інспектори ветеринарної медицини, які здійснюють державний ветеринарно-санітарний нагляд, мають право:
- видавати накази, розпорядження та приписи про обов'язкові для виконання ветеринарно-санітарні заходи (включаючи забій, вимушений забій тварин, знешкодження, утилізацію або знищення товарів, дотримання процедур переробки, утилізації або знищення об'єктів, якщо вони є носіями хвороб, що підлягають повідомленню, або в разі виникнення підозри, що ці об'єкти заражені чи є носіями хвороб, що підлягають повідомленню, чи містять забруднюючі речовини, радіонукліди в кількостях, які перевищують максимальні рівні залишків);
- обмежувати, забороняти або припиняти відповідно до законодавства господарську діяльність юридичних або фізичних осіб у разі порушення ними ветеринарно-санітарних заходів, встановлених законодавством, якщо такі порушення можуть спричинити безпосередню загрозу життю та/або здоров'ю людей і тварин.
Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 9 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" під час здійснення державного контролю державні інспектори мають право, зокрема, видавати розпорядження, накази про тимчасову заборону обігу об'єктів санітарних заходів, тимчасове припинення виробництва або його окремих процесів, якщо існує безпосередня загроза життю людей. Виробництво може бути зупинено не більш як на 10 календарних днів з поданням відповідної заяви до суду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення згідно з цим Законом.
Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
За приписами ч.1 ст.65 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» у випадках, передбачених частиною першою статті 64 цього Закону, компетентний орган має право прийняти рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів, що несуть загрозу для здоров'я та/або життя людей, строком не більш як на 10 календарних днів з поданням відповідної заяви до суду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення.
у відповідності до ч.12 ст.65 цього Закону тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів понад строк, зазначений у частині одинадцятій цієї статті, можливе виключно за рішенням суду на строк, необхідний для усунення виявлених порушень, погоджений з виробником.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що Розпорядженням Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 06 червня 2017 року №15 "Про тимчасове припинення діяльності м'ясного павільйону" зобов'язано Споживче товариство "Лубенський ринок" тимчасово припинити діяльність м'ясного павільйону Споживчого товариства "Лубенський ринок", за адресою: Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, буд. 42/1, код ЄДРПОУ 37981364, з обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою, строком на 10 днів.
Відповідно до пункту 55 статті 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб'єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об'єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об'єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок.
Агропродовольчий ринок - суб'єкт господарювання, що створює належні умови для реалізації (оптової реалізації) сільськогосподарської продукції, в тому числі харчових продуктів, на спеціально оснащених та відведених місцях відповідно до закону
Санітарні вимоги до території, обладнання, торговельно-технологічного устаткування, інвентаря, утримання ринків, продажу продукції, а також обов'язки дирекції ринків по їх дотриманню визначено Ветеринарно-санітарними правила для ринків, затверджених наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 р. №23.
Згідно з п. 5.1 вказаних Правил до продажу на ринку допускається лише доброякісна продукція тваринного і рослинного походження, яка в установленому порядку пройшла контроль в лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи згідно з Положенням про лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи на ринках, затвердженим Головним державним інспектором ветеринарної медицини України 09 березня 1993 року.
Відповідно до п. 9 Ветеринарно-санітарних правил для ринків, дирекція ринку забезпечує, крім іншого, контроль за продажем продукції; вживає заходів щодо недопущення до продажу продукцію, яка не пройшла ветеринарно-санітарну експертизу, створення відповідних умов для роботи лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи (надавати службові приміщення, які відповідають вимогам для роботи лабораторії, необхідне обладнання, його монтаж та устаткування, засоби зв'язку, тепло і водопостачання тощо).
Положеннями статті 36 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" визначено, що цілі туші або частини туш парнокопитних та інших копитних тварин, туші свійської птиці, кроликів та малих диких тварин, риба, мед, яйця, молоко необроблене, сир домашнього виробництва і продукти рослинного походження можуть продаватися на агропродовольчих ринках за умови підтвердження їхньої придатності за результатами випробувань (досліджень) акредитованої лабораторії, яка знаходиться на агропродовольчому ринку, державним інспектором, який знаходиться на цьому ж ринку. Не підлягають зазначеним випробуванням харчові продукти недомашнього виробництва, які супроводжуються документами, що забезпечують простежуваність продукції.
Забороняється функціонування агропродовольчого ринку за відсутності акредитованої лабораторії.
Згідно ст. 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" акредитована лабораторія - лабораторія будь-якої форми власності, що акредитована Національним органом України з акредитації та/або іноземним органом з акредитації, який є повним членом ILAC - Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій, відповідно до стандартів ISO/IEC 17025, ДСТУ ISO 17025 або інших стандартів, якими їх замінено.
Матеріалами справи підтверджено, що на території СТ "Лубенський ринок" знаходиться Лабораторія ветеринарно-санітарної експертизи, яка підтверджує придатність для споживання людиною харчових продуктів, що продаються на СТ "Лубенський ринок".
Як зазначалось вище, рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській районній обласній державній адміністрації №8 від 23.05.2017 р. встановлено карантин щодо африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району Полтавської області (а.с. 62-64) та затверджено план заходів щодо ліквідації африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району та недопущення її поширення на території Полтавської області, яким серед іншого, заборонено реалізацію свиней в т.ч. молодняку на ринках в зонах "захисту" та "нагляду" (а.с. 65).
Пунктом 13 рішення від 24.05.2017 р. №10 заборонено торгівлю на ринках живими свинями, що доведено до відома СТ "Лубенський ринок" та Лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" (а.с. 50-54).
Рішенням №11 від 30.05.2017 р. Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 55-56).
Таким чином, лише з 30 травня 2017 року Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Лубенському міськвиконкомі та Державною надзвичайною протиепізоотичною комісією при Полтавській обласній державній адміністрації заборонено м. Лубнах та Лубенському районі торгівлю на ринках, крім живими свинями, ще й продуктами із свинини, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів.
Протоколом №3 від 01.06.2017 р. засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісіії при Полтавській обласній державній адміністрації визнано рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенському міськвиконкомі від 24.05.2017 р. №10 та рішення від 30.05.2017 р. №11 такими, що сприяють поширенню африканської чуми свиней територією області, встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішніх меж зони захисту та заборонено у зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 76-77).
Згідно витягу з Журналу №1 Ветеринарно-санітарної експертизи м'яса яловичини, свинини, козлятини в ДЛВСЕ м. Лубен Полтавської області, наданого позивачем до матеріалів адміністративного позову, судом першої інстанції встановлено, та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що після 30 травня 2017 року лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" тимчасово припинено діяльність та нею не здійснювались випробування (дослідження) придатності для споживання людиною м'яса свинини подвірного забою.
Вищевикладене підтверджується також протоколами про адміністративне правопорушення № 1 від 07.06.2017 р. (а.с. 72), №2, №3 від 08.06.2017 р. (а.с 73), де зазначено, що лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на СТ "Лубенський ринок" відмовлено у відборі аналізів м'яса свинини.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено позивачем по справі у суді апеляційної інстанції, що відповідач лише надає торгові площі під здійснення ринкової діяльності, а обіг та реалізацію мяса свинини безпосередньо на ринку здійснюють субєкти господарювання (виробники або реалізатори мяса), яких і було притягнуто до адміністративної відповідальності за продаж м'яса свинини невідомого походження без проходження ветсанекспертизи та без експертного висновку ДЛВСЕ на ринку.
Так, з досліджених в судовому засіданні наявних в матеріалах справи протоколів про адміністративне правопорушення та постанов про накладення адміністративного стягнення від 12.06.2017 р. №2, №3 встановлено, що за порушення вимог Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 р. №23, Закону України "Про ветеринарну медицину" та протоколу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Полтавській обласній державній адміністрації №3 від 01.06.2017 р., притягнуто до адміністративної відповідальності ФОП ОСОБА_3 та ФОП ОСОБА_4
Однак, позовна вимога про тимчасове припинення обігу та реалізації мяса свинини заявлена Управлінням Держпродспоживслужби у Полтавській області не до вищенаведених субєктів. Позивач взагалі не вказує назву субєкта гоподарювання до кого скерована вказана вимога, при цьому відповідачем зазначає СТ «Лубенський ринок», який безпосередньо не здійснює обіг та реалізації мяса свинини.
Доказів порушення саме відповідачем правил обігу та реалізації в період з травня по червень 2017 року м'яса свинини подвірного забою на ринках м. Лубни позивачем не надано, а судами першої та апеляційної інстанції не встановлено. Наданий відносно директора СТ «Лубенський ринок» ОСОБА_5 протокол № 1 від 07.06.2017 року таким доказом не є, оскільки вказана особа оскаржила своє притягнення до адміністративної відповідальності.
Отже, позивачем по справі не доведено порушення відповідачем рішень Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при виконавчому комітеті Лубенської міської ради №11 від 30.05.2017 р. та №12 від 09.06.2017 р. щодо заборони в зоні нагляду торгівлі на ринках живими свинями та продуктами з них.
Доводи позивача щодо можливої реалізації відповідачем свинини без проведення ветеринарно-санітарної експертизи на ринках м. Лубни грунтуються на припущеннях та не підкріплені належними та допустими доказами по справі.
Крім того, як встановлено судом апеляційної інстанції карантин щодо африканської чуми свиней, встановлений рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській районній обласній державній адміністрації №8 від 23.05.2017 р., було знято 03.07.2017 року.
Таким чином, станом на час подання позивачем апеляційної скарги 14.07.2017 року заборону реалізації мяса свинини подвірного забою було знято, дата, до якої позивач просив суд заборонити реаліз-ацію мяса свинини подвірного забою 01.07.2017 року сплинула, а отже, відпали обставини, які слугували підставою для звернення Управління Держпродспоживслужби у Полтавській області до суду з даним адміністративним позовом про тимчасове припинення обігу та реалізацію мяса свинини у мясному павільйоні СТ «Лубенський ринок».
З пояснень представника позивача, наданими в судовому засіданні колегією суддів зясовано, що відмова суду першої інстанції у задоволенні вимог Управління Держпродспоживслужби у Полтавській області про тимчасове зупинення обігу та реалізації мяса подвірного забою на СТ «Лубенський ринок» не потягла за собою жодних негативних наслідків.
Враховуючи вищевикладені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок" за адресою: 37500, Полтавська область, м. Лубни, проспект Володимирський, 42/1, строком до 01 липня 2017 року.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Колегія суддів зазначає, що позивач, який є субєктом владних повноважень, не надав суду першої та апеляційної інстанції доказів наявності підстав для тимчасового припинення обігу та реалізації м'яса свинини подвірного забою у м'ясному павільйоні Споживчого товариства "Лубенський ринок".
Підсумовуючи викладене, колегія суддів підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А
Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р. по справі № 816/915/17 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя ОСОБА_6Судді ОСОБА_7 ОСОБА_8 Повний текст ухвали виготовлений та підписаний 02.10.2017 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2017 |
Оприлюднено | 02.07.2022 |
Номер документу | 69259471 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні