Ухвала
від 05.07.2017 по справі 815/1951/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2017 р. Справа № 815/1951/17

Категорія: 5.1.2 Головуючий в 1 інстанції: Левчук О. А.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Градовського Ю.М.

- ОСОБА_1,

при секретарі - Діденко К.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року по справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до селянського (фермерського) господарства "Земляк" про зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулась до суду з позовом до селянського (фермерського) господарства "Земляк" та просить зобов'язати Сільськогосподарське (фермерське) господарство «ЗЕМЛЯК» допустити державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області до проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства СГ «ЗЕМЛЯК» .

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що відповідачем безпідставно не допущено посадових осіб Державної екологічної інспекція в Одеській області до проведення планової перевірки, оскільки ними дотриманні всі вимоги Закону України Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосовно порядку організації заходів державного нагляду (контролю) перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідачем.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року в задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції в Одеській області до С(Ф)Г «Земляк» про зобов'язання допустити державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області до проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства СГ «ЗЕМЛЯК» - відмовлено в повному обсязі.

В апеляційній скарзі Державної екологічної інспекції в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки судом першої інстанції не було досліджено обставини справи, що мають значення для справи, наслідком чого стало постановлення необґрунтованого та неправомірного рішення суду.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст.ст. 34-39 КАС України, в судове засідання не з'явились, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч.4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 24.09.1993 року Роздільнянською районною державною адміністрацією Одеської області проведено державну реєстрацію юридичної особи - селянське (фермерське) господарство «Земляк» . (код ЄДРПОУ 22511273)

Відповідно до Плану Держекоінспекції України із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на 2017 рік , що затверджений наказом Державної екологічної інспекції України від 15.02.2017 року № 428, передбачено проведення Держекоінспекцією в Одеській області перевірки С(Ф) Г «Земляк» з 15.03.2017 року відповідно до законодавства.

Цим же наказом визнано такий, що втратив чинність наказ Держекоінспекції України від 19.12.2016 року №184 «Про затвердження планів заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України та її територіальних органів на І квартал 2017 року» , відповідно до якого було передбачено здійснення перевірки С(Ф) Г «Земляк» у 1 кварталі 2017 року.

21.12.2016 року позивачем направлено відповідачу на юридичну адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі ЮО, ФОП та громадських об'єднань, свідоцтві про державну реєстрацію повідомлення про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 3220/10, яке отримано представником С(Ф)Г «Земляк» - Качуренко 28.12.2016 року. (а.с. 9, 17).

02.03.2017 року, на підставі наказу Державної екологічної інспекції в Одеській області від 01.03.2017 року № 112, видано направлення співробітникам Державної екологічної інспекції в Одеській області на проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства С(Ф)Г «Земляк» з 15.03.2017 року по 28.03.2017 року. (а.с. 10)

Відповідно до статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та згідно з наказом Державної екологічної інспекції в Одеській області від 01.03.2017 року № 112, повідомлення від 21.12.2016 року №3220/10 та направлення від 02.03.2017 року №53пр, посадовими особами податкового органу було здійснено вихід на перевірку С(Ф)Г «Земляк» за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с. Велізарове, за результатом якого складений акт відмови в проведенні перевірки.

15.03.2017 року відповідачем відмовлено у допуску до проведення позапланової перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, про що державними інспекторами складено відповідний акт.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що заявлена Інспекцією вимога не може бути задоволена судом, оскільки відсутній законодавчо визначений механізм зобов'язання відповідача, який є суб'єктом господарювання, допустити посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно з частиною третьою статті 6 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

Відповідно до положень частини четвертої статті 50 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень: про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян; про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України; про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо); в інших випадках, встановлених законом.

Згідно з пунктом 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 454/2011 (далі - Положення), основним завданням Державної екологічної інспекції України (Держекоінспекції України) є реалізація державної політики зі здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів; додержанням режиму територій та об'єктів природно-заповідного фонду; за екологічною та радіаційною безпекою (у тому числі у пунктах пропуску через державний кордон і в зоні діяльності митниць призначення та відправлення) під час імпорту, експорту та транзиту вантажів і транспортних засобів; біологічною і генетичною безпекою щодо біологічних об'єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів (ГМО) у відкритій системі; поводженням з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) і небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами. Відповідно до пункту 6 цього Положення Держекоінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження; вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.

Так, право органу держаної екологічної інспекції звертатись до суду з позовом про зобов'язання підконтрольного суб'єкта господарювання допустити його посадових осіб до проведення перевірки не передбачено жодним нормативно-правовим актом.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб визначені Законом України від 5 квітня 2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V), який, зокрема, встановлює порядок, умови та вимоги до проведення державного нагляду (контролю) у вигляді планових та позапланових заходів. При цьому, обов'язок допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю) встановлений у статті 11 цього Закону, який поширює свою дію на спірні відносини, та не потребує додатково ухвалення судом рішення про це.(Рішення ВАСУ від 25.05.2017 року по справі № 813/6410/15)

Таким чином, жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачено право органу держаної екологічної інспекції звертатись до суду з позовом про зобов'язання підконтрольного суб'єкта господарювання допустити його посадових осіб до проведення перевірки.

Отже, оскільки обов'язок допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю) встановлений у ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а за невиконання такого обов'язку позивач не наділений повноваженнями на звернення до адміністративного суду із позовом про зобов'язання допустити посадових осіб до проведення перевірки, колегія суддів вважає такий позов таким, що не підлягає задоволенню.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів вважає, що позивач, звертаючись до суду з даним позовом, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справа та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А :

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Одеській області - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року - залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуюча суддя: О.В. Лук'янчук

Суддя: Ю.М. Градовський

Суддя: К.В. Кравченко

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2017
Оприлюднено06.07.2017
Номер документу67581963
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1951/17

Постанова від 09.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 05.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 02.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Постанова від 22.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Постанова від 17.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 10.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 03.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні