Постанова
від 05.07.2017 по справі 804/1543/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2017 р.Справа №804/1543/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретарі судового засіданняОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Державного підприємства Придніпровська залізниця до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ :

1 березня 2017 року Державне підприємство Придніпровська залізниця звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС із позовними вимогами про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19 жовтня 2016 року №0000281402.

В обґрунтування позову зазначено наступне:

- для прийняття рішення щодо віднесення (або не віднесення) до контрольованих операцій взаємовідносин з Державним підприємством Український транспортно-логістичний центр (далі - ДП УТЛЦ ) мають бути враховані особливості господарської діяльності залізничного транспорту, особливості ведення бухгалтерського обліку на залізничному транспорті, а також відмінності при визначенні бази оподаткування податком на прибуток та ПДВ на залізничному транспорті;

- для обліку доходних надходжень від ДП УТЛЦ позивачем були відкриті окремі розрахункові рахунки зі спеціальним режимом використання, що дає право здійснювати перерахування на єдиний поточний рахунок для централізованого перерозподілу дохідних надходжень між залізницями, підприємствами та структурними підрозділами Укрзалізниці та тим самим позбавляє права перерозподілу коштів між залізницями і, для подальшого перерозподілу акумулюється у межах однієї залізниці;

- оскільки кошти, які отримувались на підставі виконання умов договору від 13.12.2011 року №ПР/М-11717/НЮ/017-2011, де залізниця є перевізником, а ДП УТЛЦ експедитором, є доходними надходженнями, які відображаються у звіті по доходних надходженнях (БДО-2) та підлягають перерозподілу в Укрзалізниці, сума доходних надходжень, яка поступає на поточний рахунок із спеціальним режимом використання та підлягає перерозподілу, не є доходами для визначення фінансового результату;

- під час бухобліку та складання звітності по нарахуванню доходних надходжень, обліку виручки та формуванню доходів від перевезень на залізничному транспорті України, залізниця керується методичними рекомендаціями №222-ЦЗ;

- наявність на залізницях доходних надходжень, які не є оборотними коштами залізниці і підлягають розподілу між всіма учасниками процесу перевезень, а також доходів, що є активами залізниці, обумовлюють потребу організації окремого їх обліку. Тобто, для залізниці базою оподаткування ПДВ є надходження доходу (доходних надходжень), а для податку на прибуток - прибуток від перевезень, який визначено виходячи з доходів від реалізації послуг з перевезень, тобто, розподілені доходні надходження;

- суми доходу по контрагенту ДП УТЛЦ після здійснення перерозподілу відповідно до даних фінансової звітності ДП Придніпровська залізниця складає 199 тис. грн, у тому числі ПДВ 33 тис.грн., за 2014 рік. Така сума сформована за результатами виконання договору, укладеного з ДП УТЛЦ про надання послуг від 20.09.2012 року №847-2012 ПР/М-121262/НЮдч за умовами якого залізниця здійснювала зберігання оригіналів накладних та листів повідомлень СМГС, ЦІМ/СМГС, розкредитування яких здійснювалось працівниками Придніпровської залізниці. Зазначені суми відображено у фінансовій звітності залізниці з тих підстав, що отримання доходу за договором про надання послуг від 20.09.2012 №847-2012 ПР/М-121262/НЮдч здійснюється у загальному порядку отримання доходів від господарських операцій, а не у спеціальному як це здійснюється відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.2011 року №316.

- ДП Придніпровська залізниця та ДП УТЛЦ не є пов'язаними особами в розумінні підпункту 14.1.159 Податкового кодексу України, взаємовідносини між ними жодним чином не впливають на економічні результати їх діяльності, тобто на прибуток і, як наслідок, під час складання звітності;

- щодо контролю з боку податкових органів за трансферним ціноутворенням при здійсненні контрольованих операцій, слід зазначити, що тарифи на перевезення вантажів відносяться до цін (тарифів), які регулюються державою;

- у взаємовідносинах ДП Придніпровська залізниця та ДП УТЛЦ при визначенні доходних надходжень та у подальшому після їх перерозподілу - доходів від перевезень застосовуються звичайні (ринкові) ціни, які регулюються державою;

- податковою інспекцією не доведено, що господарська операція з організації перевезень між залізницею та ДП УТЛЦ здійснюється за цінами, які відрізняються від звичайних (підпункт 39.1.3 Податкового кодексу України);

- податкова інспекція протягом перевіряємого періоду не інформувала залізницю про те, що центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову, митну політику, направлено повідомлення про (виявленні контрольовані операції. Залізницею не отримано запитів щодо подання документації про контрольовані операції (підпункт 39.4.6 Податкового кодексу України);

- з віднесенням сум по договору позивача з ДП УТЛЦ до контрольованих операцій, податкова тим самим стверджує, що ціни в цій операції відрізняються від звичайної (ранкової) ціни, та має здійснити заходи щодо визначення звичайної ціни з врахуванням вставлення комерційних та фінансових умов операцій та методів визначення ціни у контрольованих операціях;

- згідно пункту 5 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Податкового кодексу України встановлено, що штрафні санкції, які можуть бути накладені на платників податків за порушення нормативних актів Кабінету Міністрів України, центрального контролюючого органу, положень, прямо передбачених цим Кодексом, починають застосовуватись до таких платників податків за наслідками податкового періоду, протягом якого такі акти були введені в дію, у зв'язку з набранням чинності цим Кодексом. Пункт 120.3 статті 120 Податкового кодексу України в редакції, що діяла на момент існування правовідносин 25.12.2014 року, за неподання платником податків звіту та/або обов'язкової документації про проведені ним протягом року контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та аналізує державну податкову і митну політику, передбачав накладання штрафу у розмірі 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового звітного року - у разі неподання звіту про контрольовані операції. Такий саме розмір штрафних санкцій встановлено й редакцією Податкового кодексу України станом на 10.04.2015 (остання редакція перед кінцевою датою подачі звітності). Таким чином, є незрозумілим застосування розміру штрафу 300 мінімальних заробітних плат.

Відповідач проти позову заперечив наступним:

- на підставі норм Господарського кодексу України Державне підприємство Придніпровська залізниця та Державне підприємство Український транспортно-логістичний центр є пов'язаними особами, оскільки утворені та належать до Міністерства інфраструктури України;

- операції між ДП Придніпровська залізниця та ДП УТЛЦ визнаються контрольованими, оскільки податок на додану вартість за Податковим кодексом України сплачувався за іншою ставкою, ніж базова (основна) станом на початок податкового (звітного) року;

- між зазначеними особами відбувалися контрольовані операції, оскільки загальна сума нарахувань за відповідний звітний календарний рік перевищувала 50 мільйонів гривень відповідно до підпункту 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України;

- Державним підприємством Український транспортно-логістичний центр спірні операції відображено у звіті про контрольовані операції за 2014 рік.

В судовому засіданні представники сторін підтримали обрані правові позиції.

Судом неодноразово зупинялось провадження з метою витребування додаткових доказів та пояснень по справі.

На вимогу суду надати копії первинних документів, якими оформлено господарські відносини щодо транспортно-експедиційних послуг між заявленими контрагентами, позивач зазначив про неможливість їх надання через великий обсяг.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню, виходячи із наступного.

Судом встановлено, що у період з 29.03.2016 року по 16.09.2016 року на підставі наказу від 16.03.2016 року №118, згідно з пунктом 75.1 статті 75, пунктами 77.1, 77.6 статті 77, пунктом 82.1 статті 82 Податкового кодексу України Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників податків у місті Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби України проведена документальна планова виїзна перевірка Державного підприємства Придніпровська залізниця з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2013 по 31.12.2015 роки відповідно до затвердженого плану перевірки.

За результатами планової перевірки 30.09.2016 року складено акт №174/28-01-48-001073828 (т.1 а.с.15-250 - т.2 а.с.1-221).

Згідно пункту 3.5.10 розділу 3.5 акту перевірки проведено перевірку дотримання вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України щодо обов'язку подання Звіту про контрольовані операції та повноти відображення в ньому контрольованих операцій, в результаті якої встановлено наступне (т.2 а.с.167-171, а.акту 392-396):

- в ході виконання функцій податкового контролю та проведення перевірки встановлено, що ДП Придніпровська залізниця було надано Звіти про контрольовані операції за 2013 та 2014 роки. Звіт про контрольовані операції за 2015 рік підприємство не подавало;

- відповідно до Звіту про контрольовані операції за 2014 рік ДП Придніпровська залізниця відобразила загальну вартість контрольованих операцій (без ПДВ) з 7 контрагентами-резидентами у розмірі 1 929 422 009 грн., а саме з ДП Укрспецвагон , ДП Дарницький вагоноремонтний завод , ДП Укрзалізничпостач , ДП Одеська залізниця , ДП Донецька залізниця , ДП Південна залізниця , ДП Управління промислових підприємств державної адміністрації залізничного транспорту України .

- в порушення вимог наказу МДЗУ від 11.11.2013 року №699 Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 грудня 2013 року за №2190/24722, ДП Придніпровська залізниця у відомостях за 2014 рік не зазначено код методу визначення ціни у контрольованій операції;

- відповідно до договору №ПР/М-11717/НЮ/017-2011 Про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги від 13.12.2011 року зі змінами внесеними додатковими угодами від 30.11.2012 року №1 ПР/М-11717/НЮ№Д1 та від 19.04.2013 року №МО/М-11717/НЮ№Д2 ДП Придніпровська залізниця (залізниця) здійснювало господарські операції із організації перевезень вантажів залізничним транспортом, а ДП Український транспортно-логістичний центр (експедитор) здійснювало розрахунки за надані нею послуги з перевезення вантажів, порожніх, власних та орендованих вагонів та інші послуги вантажовідправникам/вантажоодержувачам;

- згідно з пунктом 1.3 договором передбачаються умови оплати експедитором вартості послуг залізниці (оплата залізничного тарифу, плата за користування вагонами, збори за подачу і збирання вагонів та інших додаткових послуг) наданих вантажовласникам при здійсненні експортно-імпортних та внутрішніх перевезень вантажів, а також інших послуг на договірних тарифах. Пунктом 2.1.3 договору передбачено, що для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для експедитора відкривається особовий рахунок з присвоєнням єдиного коду платника №9000000 для розрахунків при перевезеннях вантажів у вагонах загального парку, у власних (орендованих) вагонах, порожніх власних (орендованих) вагонах та надаються підкоди у діапазоні 9500001-959999. Код вантажовідправника/вантажоодержувача по Придніпровській залізниці для експедитора - по Придніпровській залізниці 9400;

- відповідно до пункту 2.1.4 залізниця починає виконувати свої обов'язки по цьому договору після отримання на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання первинної передоплати в рахунок майбутніх перевезень на загальну суму 300 тис.грн.;

- експедитор зобов'язується здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та інші транспортні послуги на умовах цього договору шляхом перерахування коштів у сумах, відповідних до обсягу перевезення, на розподільчий рахунок №26038000002001 у Дніпропетровській філії АБ Експрес-Банк , МФ0306964, ЄДРПОУ 01073828 (пункт 2.2.6 договору);

- додатковою угодою від 19.04.2013 року №МО/М-11717/НЮ№Д2 внесено зміни:

- - у пункт 2.2.6, згідно яких експедитор зобов'язується здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та інші транспортні послуги на умовах цього договору шляхом перерахування коштів у сумах, відповідних до обсягу перевезення, на розподільчий рахунок №26034013000268 у ПАТ Сбербанк Росії МФО 320627ЄДРПОУ 01073828;

- - доповнено пункт 2.3, згідно якого залізниця зобов'язується прийняти від експедитора до перевезення вантажі, надавати додаткові послуги та проводити розрахунки за перевезення з експедитором, а експедитор в свою чергу зобов'язується здійснювати попередню оплату та перевезення вантажів та додаткові послуги шляхом перерахування коштів за обсяг перевезень у сумі 8 000 000 000 грн. (вісім мільярдів гривень) на рахунок залізниці на весь термін дії договору, з моменту підписання цієї додаткової угоди;

- - зазначені обсяги перевезень є орієнтованими, невиконання або перевиконання зазначених обсягів не можуть мати наслідків у вигляді штрафу, або стягнень у будь-якій формі з жодної сторони;

- розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається експедитором, виходячи з обсягу перевезень вантажів та інших послуг на підставі діючих тарифів. Плата за перевезення списується залізницею на підставі перевізних документів і визначається у відповідності до розділу 2, 4 Збірника тарифів з урахуванням коефіцієнтів. Плата за додаткові послуги за регульованими тарифами визначається у відповідності до розділу 3 Збірника тарифів з урахуванням коефіцієнтів;

- плата за додаткові послуги, які виконуються залізницею за вільними тарифами, перелік яких надається в розділі 2 пункту 32 таблиці 5 Збірника тарифів, визначається згідно з затвердженими калькуляціями та погоджується сторонами у додатку до цього договору;

- плата за користування вагонами та контейнерами, наданими на під'їзні колії, установлюється згідно з розділом 6 Правил перевезень вантажів та визначається у відповідності до розділу 5 таблиці 1, 2 Збірника тарифів; збори за виконання інших додаткових операцій встановлюються, згідно розділу 3 Збірника тарифів;

- одержані кошти залізниця зараховує на особовий рахунок експедитора №90000000.

- згідно пункту 3.2. договору у міру виконань перевезень та надання послуг вантажовласникам залізниця відображає в особовому рахунку експедитора використання коштів для оплати перевезень вантажів, за користування вагонами (контейнерами), подавання, збирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг, на підставі відповідних документів;

- на вимогу сторін щомісячно проводиться звірка розрахунків між експедитором і залізницею, результати якої оформлюються актом. По закінченню кожного місяця залізниця надає експедитору витяг з його особового рахунку і податкову накладну до 7 числа наступного за звітним;

- станом на 01.01.2013 року кредиторська заборгованість складає 42 492 143,33 грн., станом на 31.12.2014 року кредиторська заборгованість складає 68 734 028,8 грн.;

- для перевірки не були надані акти щодо звірки розрахунків між експедитором та залізницею;

- інформація щодо проведених розрахунків і обліку сплачених сум по особовому рахунку №9000000 відкритого ДП УТЛЦ за період з 01.01.2013 року по 31.12.2014 року наведена у Додатку №9.1;

- згідно інформації, наведеної у Додатку №9.1, за період з 01.01.2013 року по 31.12.2014 року, загальна сума здійснених контрольованих операцій з контрагентом ДП УТЛЦ склала 3 740 178 080,36 грн. (без ПДВ), у тому числі: за 2013 рік 1 834 158 783,16 грн. (з 01.09.2013 року по 31.12.2013 року 616 701 096,21 грн.), за 2014 рік 1 906 0190 297,20 грн.;

- перевіркою встановлено, що ДП Придніпровська залізниця фактично здійснені перевезення вантажів та надані послуги на адресу ДП УТЛЦ , не відображено у регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності та податковому обліку;

- згідно діючого законодавства Укрзалізниця розподіляє доходи між учасниками перевезень згідно з виконаними обсягами перевезень відповідно до Порядку перерозподілу надходжень доходу від основної діяльності залізничного транспорту , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2011 року №316 та Інструкції про порядок розподілу та формування доходів від перевезень і виконання пов'язаних з ними робіт (послуг) та витрат, пов'язаних з перевезеннями, за міжнародними угодами , затвердженої наказом Укрзалізниці від 27.06.2013 року №205-Ц/од. Доходи, які належать залізницям за виконані перевезення і пов'язані з ними роботи (послуги) після перерозподілу дохідних надходжень, є доходами від перевезень;

- бухгалтерський облік цих операцій здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій Особливості формування бухгалтерського обліку доходів від перевезень на залізницях України в ринкових умовах , затверджених наказом Укрзалізниці від 30.03.2004 року №222-Ц3 у розрізі видів доходів, а не контрагентів;

- відповідно до Інструкції, особовий рахунок - обліковий реєстр, який призначений для відображення операцій з нарахування провізних та інших платежів, що належать залізницям та іншим підприємствам, що надають послуги при організації перевезень, обліку поступлення коштів в рахунок оплати послуг та визначення факту попередньої оплати чи заборгованості за перевезення вантажів;

- відповідно до підпунктів 39.2.1.1, 39.2.1.2 та 39.2.1.4 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України Кодексу у редакції, яка діяла до 01.01.2015 року, для визнання господарських операцій контрольованими необхідно обов'язкова сукупність двох критеріїв: вартісний та за контрагентом ;

- згідно з підпунктом а) підпункту 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Кодексу (в редакції до 01.01.2015 року) пов'язаними особами для цілей трансфертного ціноутворення визнаються юридичні особи у разі, якщо одна з таких осіб безпосередньо та/або опосередковано (через пов'язаних осіб) володіє корпоративними правами юридичної особи у розмірі 20 і більше відсотків;

- відповідно до положень статті 73 Господарського кодексу України державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку і входить до сфери його управління. Орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Органом управління державного унітарного підприємства є керівник підприємства, який призначається органом, до сфери управління якого входить підприємство, і є підзвітним цьому органові;

- відповідно до підпункту ґ підпункту 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Кодексу до пов'язаних осіб належать юридичні особи, одноособові виконавчі органи яких призначені (обрані) за рішенням однієї і тієї самої особи (власника або уповноваженого ним органу). З огляду на це державні підприємства, які належать до сфери управління одного міністерства, є пов'язаними особами відповідно до вказаної норми;

- відповідно до абзацу 2 підпункту 39.2.1.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України Кодексу, контрольованими операціями є господарські операції з придбання (продажу) товарів (робіт, послуг), що здійснюються платниками податків з пов'язаними особами - резидентами, які:

- - задекларували від'ємне значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток за попередній податковий (звітний) рік;

- - застосовують спеціальні режими оподаткування станом на початок податкового (звітного) року;

- - сплачують податок на прибуток підприємств та/або податок на додану вартість за іншою ставкою, ніж базова (основна), що встановлена відповідно до цього Кодексу, станом на початок податкового (звітного) року;

- - не були платниками податку на прибуток підприємств та/або податку на додану вартість станом на початок податкового (звітного) року;

- операції передбачені у підпунктах 39.2.1.1 та 39.2.1.2 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України Кодексу, визнаються контрольованими за умови, що загальна сума таких операцій платника податків з кожним контрагентом дорівнює або перевищує 50 мільйонів гривень (без урахування податку на додану вартість) за відповідний звітний календарний рік;

- враховуючи вищенаведене та відповідно до підпункту 39.2.1.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України Кодексу операції між ДП Придніпровська залізниця та ДП УТЛЦ визнаються контрольованими;

- таким чином, ДП Придніпровська залізниця в порушення підпункту 39.4.2 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України не відображено операції по взаємовідносинам з ДП УТЛЦ у звіті про контрольовані операції за 2013 та 2014 року;

- перевіркою встановлено, що ДП Придніпровська залізниця у поданих Звітах про контрольовані операції за 2013 та 2014 роки не відображено контрольовані операції по контрагенту ДП Український транспортно-логістичний центр (код за ЄДРПОУ 34619229) на суми 3 740 178 080,36 грн. (без ПДВ), у тому числі:

- - за 2013 рік - 1 834 158 783,16 грн. (з 01.09.2013 по 31.12.2013 - 616 701 096,21 грн.);

- - за 2014 рік - 1 906 0190 297,20 грн.

Пунктом 5 висновків акту перевірки встановлено порушення підпункту 39.4.2 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України в результаті чого не відображено операції по взаємовідносинам з Державним підприємством Український транспортно-логістичний центр у звіті про контрольовані операції за 2013 та 2014 роки (т.2 а.с.187).

На підставі акту перевірки від 30.09.2016 року №174/28-01-48-001073828 контролюючим органом 19.10.2016 року винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення №000281402, яким до платника податків на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 та підпункту 120.3 статті 120 Податкового кодексу України застосовані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 365400 грн. (т.1 а.с.14).

Згідно розрахунку штрафних санкції до податкового повідомлення-рішення нарахування здійснено за порушення, допущене в 2014 році, за невключення до звіту про контрольовані операції із граничним строком подання 30.04.2015 року суми контрольованої операції в розмірі 19 060 180 297,20 грн., 1% від суми складає 190 601 992,97 грн., розмір застосованого штрафу - 300 розмірів мінімальної заробітної плати (пункт 120.3 статті 120 Податкового кодексу України) = 1218 грн. х 300 = 365400 грн. (т.1 а.с.14 звор.бік).

В судовому засіданні згідно пояснень представника контролюючого органу встановлено, що при складанні акту перевірки та розрахунку штрафу допущена друкарська помилка та зазначено суму контрольованої операції в розмірі 19 060 180 297,20 грн., коли як така сума дорівнює 1 906 018 029,72 грн., тобто надруковано зайву цифру 0 . Однак, вказана друкарська помилка не призвела до неправильного розрахунку розміру штрафу.

27.10.2016 року ДП Придніпровська залізниця було подано до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби первинну скаргу щодо перегляду законності складання акту перевірки та винесення податкового повідомлення-рішення. 04.01.2017 року скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.

На підставі пункту 56.6 статті 56 Податкового кодексу України 05.01.2017 року позивачем було подано скаргу до Державної фіскальної служби щодо відміни акту перевірки та податкового повідомлення-рішення. Розгляд зазначеної скарги було продовжено до 10.03.2017 року, але у зв'язку зі зверненням позивача у судовому порядку із позовною заявою зареєстрованою 01.03.2017 року, адміністративне оскарження закінчилось.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить із необхідності застосовування норм податкового законодавства, що діяли у спірному періоді, оскільки законодавство щодо трансфертного ціноутворювання з 2013 року щорічно змінювалось.

За загальним правилом, податковий контроль за трансфертним ціноутворенням передбачає коригування податкових зобов'язань платника податків до рівня податкових зобов'язань, розрахованих за умови відповідності комерційних та/або фінансових умов контрольованої операції комерційним та/або фінансовим умовам, які мали місце під час здійснення зіставних операцій, передбачених цією статтею, сторони яких не є пов'язаними особами.

Визначення ціни під час здійснення контрольованих операцій проводиться за встановленими методами з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість.

Ціна в контрольованій операції для цілей оподаткування визнається звичайною, якщо центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, не доведено зворотне або платником податків використано ціну, зазначену в договорі про взаємне узгодження цін під час здійснення контрольованих операцій, порядок укладення якого визначено пунктом 39.6 статті 39 Податкового кодексу України, та ціну, зазначену в такому договорі, не може бути оскаржено в установленому цим Кодексом порядку.

У разі застосування платником податків під час здійснення контрольованих операцій цін, що не відповідають рівню звичайних цін на відповідні товари (роботи, послуги), та якщо внаслідок такої невідповідності виникає заниження податкового зобов'язання, платник податків має право самостійно провести коригування податкових зобов'язань і сплачених сум податку відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 Податкового кодексу України.

Відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України для цілей цього Кодексу контрольованими операціями є, зокрема:

- господарські операції з придбання (продажу) товарів (робіт, послуг), що здійснюються платниками податків з пов'язаними особами - резидентами, які:

- - задекларували від'ємне значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток за попередній податковий (звітний) рік;

- - застосовують спеціальні режими оподаткування станом на початок податкового (звітного) року;

- - сплачують податок на прибуток підприємств та/або податок на додану вартість за іншою ставкою, ніж базова (основна), що встановлена відповідно до цього Кодексу, станом на початок податкового (звітного) року;

- - не були платниками податку на прибуток підприємств та/або податку на додану вартість станом на початок податкового (звітного) року.

Господарські операції, передбачені у підпункті 39.2.1.1 вказаної статті, визнаються контрольованими за умови, що загальна сума таких операцій платника податків з кожним контрагентом дорівнює або перевищує 50 мільйонів гривень (без урахування податку на додану вартість) за відповідний звітний календарний рік ( підпункт 39.2.1.4).

Порядок складання та подання документації для податкового контролю врегульований пунктом 39.4 статті 39 Податкового кодексу України.

Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.

Згідно з підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України платники податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов'язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, до 1 травня року, наступного за звітним, засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

При цьому, у разі коли територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, під час виконання функцій податкового контролю виявив факти проведення платником податків контрольованих операцій, звіт про які відповідно до пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України не подано, він надсилає повідомлення про виявлені контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за наявності обставин, визначених статтею 78 Податкового кодексу України, має право звернутися із запитом щодо подання документації про контрольовані операції до платників податків, які здійснювали контрольовані операції протягом звітного періоду.

Платники податків (крім великих платників податків) протягом місяця з дня, що настає за днем надходження запиту, зобов'язані подати первинну документацію щодо окремих контрольованих операцій, що зазначені в запиті, та іншу документацію (сукупність документів або єдиний документ, складений в довільній формі), якими вони можуть обґрунтувати відповідність договірних цін вказаної контрольованої операції рівню звичайних цін.

Неподання платниками податків документації, зазначеної інформації, у строки, встановлені для подання документації, або подання її з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 є підставою для проведення перевірки.

Відповідно до пункту 39.5 статті 39 Податкового кодексу України податковий контроль за визначенням цін у контрольованих операціях здійснюється шляхом моніторингу цін у контрольованих операціях, а також проведення перевірок платників податків з питань повноти нарахування і сплати податків та зборів під час здійснення контрольованих операцій (далі - перевірка контрольованих операцій).

Моніторинг цін у контрольованих операціях здійснюється шляхом спостереження центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за цінами, що застосовуються сторонами таких операцій, та шляхом аналізу документації про контрольовані операції, поданої платником податків.

У разі подання платником податків такої документації не в повному обсязі та/або встановлення відхилення ціни контрольованої операції від звичайної ціни за результатами моніторингу цін у контрольованих операціях центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає такому платнику податків запит з вимогою додатково подати протягом 30 календарних днів з моменту його отримання документацію та/або обґрунтування визначення звичайної ціни такої операції.

Згідно із підпунктом 39.5.2.1 підпункту 39.5.2 пункту 39.5 статті 39 Податкового кодексу України підставами для перевірки контрольованих операцій є:

а) надсилання повідомлення про виявлені контрольовані операції відповідно до пункту 39.4 цієї статті;

б) виявлення за результатами моніторингу відхилення цін контрольованої операції від рівня звичайних (ринкових) цін відповідно до підпункту 39.5.1 цієї статті;

в) неподання платником податку звіту про контрольовані операції відповідно до пункту 39.4 цієї статті;

г) неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 цієї статті документації про контрольовані операції.

Надаючи оцінку доводам сторін щодо відповідності критеріям контрольованих операції здійснених господарських операцій між заявленими контрагентами, суд зазначає, що податкове законодавство подання звіту про контрольовані операції не ставить у залежність від способу формування ціни продажу товарі, робіт або послуг, та має на меті дієвий механізм, який шляхом реалізації владних управлінських функцій податкового органу забезпечує контроль за правильним застосуванням суб'єктами господарювання цін, у тому числі регульованих державою.

Таким чином подання звіту про контрольовані операції не має єдиною та обов'язковою метою коригування ціни товару, робіт, послуг з метою зміни бази оподаткування, а перш за все забезпечує контроль з боку держави за правильним застосування цін, у тому числі регульованих державою, у господарських операціях, які відповідають критеріям контрольованих.

ДП Придніпровська залізниця подано звіт про контрольовані операції за 2014 рік (т.4 а.с.116-130). Операції із ДП УТЛЦ у такому звіті не відображено.

ДП УТЛЦ у звіті про контрольовані операції за 2014 рік відобразило спірні операції із ДП Придніпровська залізниця на суму 1 906 185 462 грн. (т.3 а.с.141).

Згідно додатку 9.1 до звіту про контрольовані операції за 2014 рік ДП УТЛЦ задекларувало контрольовані операції із ДП Придніпровська залізниця по особовому рахунку 9000000 за період з 01.01.2013 року по 31.12.2014 року, у тому числі за 2014 рік суму нарахованих платежів (використаних коштів для оплати перевезень): усього в розмірі 2 159 296 173,39 грн. (з ПДВ), з них експорт-імпорт 649 230 028,86 грн., ПДВ 253 276 876,19 грн., плату за користування вагонами 62 467 грн., суму контрольованих операцій без ПДВ 1 906 019 297,20 грн. (т.3 а.с.142).

Визначаючи відповідність заявлених операції критеріям контрольованих операції, суд виходить із наступного.

Платником податків у звіті про контрольовані операції за 2014 рік відображені пов'язані особи за кодом 509 - повноваження одноособового виконавчого органу платника, та особи, що бере участь у контрольованій операції - Міністерство інфраструктури України.

Згідно преамбулі Статуту Державного підприємства Український транспортно-логістичний центр , воно є державним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, що засновано на державній власності, входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України і підпорядковане Державній адміністрацій залізничного транспорту України (Укрзалізниці) (т.4 а.с 62 звор.бік).

Відповідно до положень статті 73 Господарського кодексу України державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку і входить до сфери його управління. Орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Органом управління державного унітарного підприємства є керівник підприємства, який призначається органом, до сфери управління якого входить підприємство, і є підзвітним цьому органові

Відповідно до підпункту г підпункту 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України до пов'язаних осіб належать юридичні особи, одноособові виконавчі органи яких призначені (обрані) за рішенням однієї і тієї самої особи (власника або уповноваженого ним органу).

У даному випадку ДП Український транспортно-логістичний центр та Придніпровська залізниця утворені Міністерством інфраструктури України та є пов'язаними особами виходячи із цього критерію.

Державна адміністрація залізничного транспорту (Укрзалізниця) є органом управління залізничним транспортом загального користування, підвідомчим Мінінфраструктури.

До сфери управління Укрзалізниці входять Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна та Придніпровська залізниці, а також інші об'єднання, підприємства, установи і організації залізничного транспорту за переліком, визначеним Мінінфраструктури.

Укрзалізниця здійснює централізоване управління процесом перевезень у внутрішньому і міжнародному сполученні та регулює виробничо-господарську діяльність залізниць у сфері організації цього процесу.

Заявлені у цьому спорі контрагенти утворені Міністерством інфраструктури України, а з 17.10.2016 ДП Український транспортно-логістичний центр припинено, та його правонаступником є Укрзалізниця.

З огляду на це державні підприємства, які належать до сфери управління одного міністерства, є пов'язаними особами.

Щодо доводів позивача про здійснення перерозподілу доходів, у зв'язку із чим відсутні як критерії контрольованих операцій за вартісним показником так і взагалі можливість виокремити такі операції, суд зазначає наступне.

Згідно наданих представником позивача пояснень зазначено, що грошові кошти, які залізниця отримувала на свій спеціальний розрахунковий рахунок від Державного підприємства Український транспортно-логістичний центр є доходними надходженнями, які відображаються у звіті по доходним надходженнях (БОД-2) та підлягають перерозподілу в Укрзалізниці. Доходи, які належать залізницям за виконані перевезення і пов'язані з ними роботи (послуги) після перерозподілу дохідних надходжень, є доходами від перевезень, а самі операції не можна визнавати контрольованими.

Сума доходних надходжень, яка поступає на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання та підлягаю перерозподілу, не є доходами для визначення фінансового результату.

Згідно чинного законодавства Укрзалізниця розподіляє доходи між учасниками перевезень згідно з виконаними обсягами перевезень відповідно до Порядку перерозподілу надходжень доходу від основної діяльності залізничного транспорту , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2011 року №316 та Інструкції про порядок розподілу та формування доходів від перевезень і виконання пов'язаних з ними робіт (послуг) та витрат, пов'язаних з перевезеннями, за міжнародними угодами , затвердженої наказом Укрзалізниці, від 27.06.2013 року №205-Ц/од.

Бухгалтерський облік цих операцій здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій Особливості формування бухгалтерського обліку доходів від перевезень на залізницях України в ринкових умовах , затверджені наказом Укрзалізниці від 30.03.2004 -Уі222-Ц3 у розрізі видів доходів, а не контрагентів.

Таким чином, Укрзалізниця з єдиного поточного рахунку зі спеціальним режимом використання на підставі свого платіжного доручення здійснює перерахування на поточні рахунки управлінь залізниць доходи від перевезень, якщо фактичні дохідні надходження менші нарахованих доходів залізниці.

Порядок перерозподілу надходжень доходу від основної діяльності залізничного транспорту , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 2011 року №316, відповідно до підпункту 133.1.2 пункту 133.1 статті 133 Податкового кодексу України.

Згідно вказаного підпункту Національний банк України здійснює розрахунки з Державним бюджетом України відповідно до Закону України Про Національний банк України , (виключений з Податкового кодексу України Законом України від 21.12.2016 року №1797-УІІІ), тобто по суті Порядок прийнято для визначення платника податку на прибуток при здійсненні розрахунків з державним бюджетом.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 04.11.2013 року №872, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.11.2013 року за №1971/24503, затверджено Положення про порядок зарахування дохідних надходжень з поточних рахунків зі спеціальним режимом використання залізниць і підприємств, підпорядкованих Державній адміністрації залізничного транспорту України, на єдиний поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Державної адміністрації залізничного транспорту України , відповідно до якого також передбачається характер взаєморозрахунків між позивачем та його контрагентом.

З поточних рахунків зі спеціальним режимом використання, які відкриті за місцезнаходженням залізниць, державного підприємства Головний інформаційно-обчислювальний центр Державної адміністрації залізничного транспорту України , державного підприємства Український транспортно-логістичний центр та інших підприємств, підпорядкованих Укрзалізниці, які здійснюють розрахунки за перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу, пошти та пов'язані з ними послуги, згідно з письмовими повідомленнями Укрзалізниці, залізниці та підприємства, підпорядковані Укрзалізниці, на підставі своїх платіжних доручень здійснюють такі перерахування:

- на поточний рахунок відповідного управління залізниці, підприємства їх структурних підрозділів: доходи від перевезень: кошти, що не входять до складу доходів від перевезень;

- клієнтам залізниці, підприємства: кошти, отримані за перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу, пошти та пов'язані з ними послуги, що підлягають поверненню;

- на єдиний поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Укрзалізниці: кошти для централізованого перерозподілу дохідних надходжень між залізницями з підприємствами та структурними підрозділами Укрзалізниці.

Таким чином, суд погоджується із доводами контролюючого органу, що вказувати про двозначність розуміння розподілу доходів між підприємствами одного підпорядкування можливості немає, оскільки вони зараховуються на рахунок безпосередньо сторін договору, в розглянутому випадку на рахунок позивача.

За поясненнями представників сторін у судовому засіданні встановлено, що відображення ДП УТЛЦ та ДП Придніпровська залізниця у податковій звітності з ПДВ спірних господарських операцій здійснено вчасно, повно та достовірно, задекларовано отримання/надання логістичних послуг у 2014 році. Розбіжності між задекларованими показниками відсутні.

Згідно відомостей, наданих ДП Придніпровська залізниця перевіряючим під час здійснення перевірки, за звітний 2014 рік без врахування ПДВ між вказаними підприємствами було здійснено операції суму 1 906 019 297,20 грн., що вбачається із наданих підприємством довідок по Призніпровській залізниці по роботі з УТЛЦ станом на 1 число кожного місяця 2014 року (т.6 а.с.145-177), наданих позивачем документів (т.3 а.с.172-226).

ДП УТЛЦ сплачував податок на додану вартість за іншою ставкою, ніж базова (основна), що встановлена відповідно до Податкового кодексу України, станом на початок податкового (звітного) року, а саме у рядку 2.2 декларацій з ПДВ задекларовано окремо інші операції (т.6 а.с.114-134).

Таким чином, аналізуючи норми статті 39 Податкового кодексу України, критерій вартості визначається не від суми отриманого доходу, а від загальної суми операції платника податку з контрагентом і, враховуючи вищенаведене та відповідно до підпункту 39.2.1.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України операції між Державним підприємством Придніпровська залізниця та Державним підприємством Український транспортно-логістичний центр визнаються контрольованими.

З долучених до матеріалів справи звітів про контрольовані операції Державного підприємства Придніпровська залізниця за 2014 рік вбачається відсутність контрагента Державного підприємства Український транспортно-логістичний центр , при цьому самим же контрагентом залізниці у звіті про його контрольовані операції за 2014 рік відображено позивача із проведенням операцій на загальну суму 1 906 185 462 грн.

Відповідно до пункту 120.3 статті 120 Податкового кодексу України (в редакції до 01.01.2015 року) у неподання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або невключення до такого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції тягне за собою накладення штрафу у розмірі 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового звітного) року, - у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції.

Контролюючий орган прийняв рішення із врахуванням правової позиції Вищого адміністративного суду України, викладеної в листі від 24.11.2011 року №2198/11/13-22, щодо застосований штраф у сумі 100 розмірів мінімальних заробітних плат, встановлених на 01.01.2014 року, за встановлення факту неподання звіту про контрольовані операції після 01.01.2015 року.

Таким чином, суд дійшов висновку, що контролюючим органом правомірно застосований штраф у розмірі 365400 грн. (=1218 грн. х 300), що є підставою для відмови в задоволенні позову.

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державного підприємства Придніпровська залізниця Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений 29 червня 2017 року.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2017
Оприлюднено09.07.2017
Номер документу67616607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1543/17

Постанова від 15.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 27.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 19.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Рішення від 19.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні