Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3 ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.09.2010 р. № 2а-2697/08/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мар'єнко Л.М.
при секретарі судового засідання - Макогон Н.О.
за участю сторін:
прокурора - Путненко Н.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представник відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Прокурора Червонозаводського району міста Харкова в інтересах держави (Міністерства палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма Прогрес" про стягнення суми , - В С Т А Н О В И В:
Прокурор Червонозаводського району м. Харкова звернувся до Харківського окружного адміністративного суду в інтересах держави (Міністерства палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма Прогрес", в якому просить суд стягнути з відповідача в доход держбюджету штраф у сумі 5100 грн. В обґрунтування позову зазначили, що у ході перевірки ВП „Держенергонагляд у Північному регіоні" за дотриманням чинного законодавства встановлено, що 31 травня 2007 року інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження технічного стану електричного обладнання Приватного сільськогосподарського підприємства „Агрофірма Прогрес", про що було складено акт обстеження № Пд-208. За результатами обстеження відповідачеві було видано обов'язковий до виконання припис № Пд-208 від 31.05.07 р. про усунення виявлених порушень та припис № Пд-208/1 від 31.05.07 р. про усунення виявлених порушень, які відповідач у встановлений термін не виконав, що підтверджується актом перевірки № Пд-42 від 30.08.07 р. та актом перевірки №Пд-42-1 від 18.09.07 р. Старшим державним інспектором України з енергонагляду у Харківській області за порушення законодавства про електроенергетику та за невиконання припису на відповідача, згідно зі ст. 27 Закону України „Про електроенергетику" та „Положення про порядок накладання на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику", затвердженого Постановою КМУ №1312 від 30.07.99р., накладено штраф у розмірі 5100,00 грн., про що було винесено постанову №Х-153-07 від 25.09.07 р. Відповідно до п.10 Положення „Про порядок накладання на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику", суб'єкт господарської діяльності повинен сплатити штраф протягом 30 днів з дня винесення постанови про його накладання. У разі несплати штрафу у зазначений термін він стягується в судовому порядку. До теперішнього часу штраф до держбюджету відповідачем не перераховано. Ненадходження, а також несвоєчасне надходження штрафних санкцій до бюджету зачіпає інтереси держави, оскільки відбувається недофінансування бюджетних установ, організацій, соціальних програм, що створює загрозу стабільності соціальної політики держави. Штрафи, накладені Державною інспекцією з енергетичного нагляду спрямовуються додержавного бюджету України. Згідно з Положенням Державного казначейства, затвердженим Постановою КМУ №590 від 31.07.99 р., організовує і здійснює виконання державного бюджету Державне казначейство і його управління. Приватне сільськогосподарське підприємство „Агрофірма Прогрес" було зобов'язане перерахувати зазначену суму.
Відповідач проти позову заперечував, надав до суду письмові заперечення, в яких зазначив наступне. В мотивувальній частині постанови зазначено, що штраф накладено згідно ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" за допущення правопорушення та ухилення від виконання припису № Пд - 208/1 від 31.05.2007 р., п.п. 1, 2, 5, 12 та № Пд - 208 від 31.05.2007 р., п.п. 25, 26, 27, 28, 29, 33, 34, 35, 43, 45, 46. Зазначена постанова винесена в порушення норм ст. 27 Закону, що підтверджується змістом наведених приписів. Так, ч. 3 цієї статті за правопорушення в електроенергетиці передбачено штраф, у тому числі і за ухилення від виконання приписів держенергонагляду, проте зазначені у постанові пункти приписів не є правопорушенням, вони являються порушенням вимог нормативно-правових актів у відношенні технічної експлуатації електричних мереж та енергетичного устаткування об'єктів заявника скарги. ПСП "Агрофирма "Прогресс" в установлений законом строк оскаржило постанову до Сахновщинського районного суді Харківської області, ухвалою якого від 26.10.2007 р. скарга була повернута за підсудністю. Зазначена ухвала суду оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду, апеляційну скаргу з матеріалами скарги на постанову про адміністративне правопорушення Сахновщинським районним судом Харківської області направлено до апеляційної інстанції.
Прокурор Путненко Н.В. та представник позивача ОСОБА_1 у судовому засіданні підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити, посилаючись на зазначені у позові обставини.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений судовою повісткою з поштовим повідомленням, яка направлялася за офіційним місцем знаходження, визначеним відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Відповідно до ст. 35 КАС України відповідач є належно повідомленим про дату, час та місце судового засідання, його відсутність у судовому засідання не перешкоджає розгляду справи.
Судом, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, дослідивши матеріали справи, встановлено наступне.
Згідно Указу Президента України «Про Міністерство палива та енергетики України» від 14.04.2000р. №598/2000, Міністерство палива та енергетики України є центральним органом виконавчої влади та головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому та нафтогазовому комплексах.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про електроенергетику» , одним з принципів державної політики в електроенергетиці є створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності енергопостачальників та споживачів.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про електроенергетику» , однією із засад державної політики в енергетиці є створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності енергопостачальників та споживачів. Згідно зі ст. 9 зазначеного закону та п.1 Положення «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної та теплової енергії» , затвердженого постановою КМУ від 07.08.1996р. №929 державний нагляд в електроенергетиці здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії, яка підпорядкована безпосередньо Мінпаливенерго в частині виконання функцій, покладених на Держенергонагляд, та діє у складі державного підприємства, що здійснює централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об'єднаною енергетичною системою України, та його територіальних структурних підрозділів.
Згідно з Указом Президента України «Про зміни в структурі центральних органів виконавчої влади» від 15.12.1999р. №1573/99 Міністерство палива та енергетики України входить до складу органів виконавчої влади України.
Відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України № 422 від 3 листопада 2006 р. Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд) безпосередньо підпорядкована Мінпаливенерго щодо виконання функцій, покладених на Держенергонагляд Положенням про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.96 № 929, здійснює допоміжні заходи із забезпечення надійного і сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України та діє у складі державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (НЕК "Укренерго"). Особа в інтересах якої заявлено позов щодо стягнення штрафних санкцій є суб'єктом владних повноважень в розумінні ст. 3 КАС України, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.
Правовідносини сторін є публічними. Стосуються стягнення санкцій за порушення встановленого державою порядку у енергетичних відносинах (адміністративно-господарські санкції).
ДП «НЕК «Укренерго» у спірних правовідносинах виступає не як господарюючий суб'єкт, а як особа, до складу якої входить Держенергонагляд, що здійснює контролюючі функції. Суду до позову були надані документи (Статут, Положення) підтверджуючи наявність у складі позивача підрозділу Держенергонагляду (а.с.18-20, 25-31).
Таким чином, позивач є суб'єктом, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства і є суб'єктом владних повноважень.
Відповідно до ст. 121 Конституції України та ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» на органи прокуратури покладений обов'язок захисту інтересів держави в суді. Статтею 60 КАС України передбачено, що прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу. Згідно ст.9 Закону України «Про електроенергетику» , державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право застосовувати в установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської діяльності за порушення нормативно-правових актів.
Оскільки ДП НЕК «Укренерго» , як встановлено судом вище, є суб'єктом владних повноважень, а застосовані ним штрафні санкції перераховуються в доход Державного бюджету України, прокурор вправі представляти інтереси цього підприємства в суді.
Відповідно до п. 3.2 Інструкції „З організації проведення заходів державного енергетичного нагляду за суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії та оформлення їх результатів", затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2004 р. № 817 (далі Інструкція) - заходи державного енергетичного нагляду поділяються на планові (обстеження) та позапланові (перевірки, огляди, інспектування).
Судом встановлено, що 31 травня 2007 року Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження (плановий захід) ПСП Агрофірми "Прогрес" з питань технічного стану, організації експлуатації електроустановок та режимів споживання електричної енергії.
За результатами обстеження складено акт № Пд-208 від 31.05.07 р., який підписаний державним інспектором з енергетичного нагляду ОСОБА_2 головним енергетиком ОСОБА_3 та директором ПСП Агрофірми "Прогрес" ОСОБА_4 (а.с. 5-9).
У разі виявлення під час заходу з державного енергетичного нагляду порушень вимог чинного законодавства інспектор на підставі акту протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складає та видає суб'єкту господарювання Припис (п. 7.1 Інструкції).
31.07.07 р. на підставі акту обстеження № Пд-208 від 31.05.07 р. були складені приписи № Пд.-208 (а.с. 10-11) та № Пд.-208/1 (а.с. 12) про усунення виявлених порушень, які також були підписані державним інспектором та представником відповідача.
Відповідно до п. 10.5 Інструкції - вимоги повинні бути виконані в повному обсязі після закінчення встановленого терміну виконання приписів.
Контроль за виконанням приписів є одним з основних обов'язків інспектора Держенергонагляду. Перевірка виконання приписів є позаплановим заходом (п. 10.1 Інструкції).
За результатами проведеного позапланового заходу складається ОСОБА_2 перевірки (протокол) (п. 10.6 Інструкції).
Відповідно до ст. ст. 9, 26, 27 Закону України «Про електроенергетику» державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право застосовувати в установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської діяльності за порушення нормативно-правових актів та складати протоколи про адміністративні правопорушення. Правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку пошкодження приладів обліку; розкомплектування та пошкодження об'єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об'єктів; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду та у виконанні робіт, пов'язаних з обслуговуванням об'єктів електроенергетики, порушення правил охорони електричних мереж; порушення правил користування енергією. Оскарження дій щодо накладення штрафів провадиться у судовому порядку. Суми стягнених штрафів зараховуються до Державного бюджету України. Громадяни та службові особи несуть адміністративну відповідальність за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у вигляді штрафу у розмірі до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в порядку, встановленому законом.
25.09.07 р. старшим державним інспектором України з енергетичного нагляду в Харківській області, на підставі актів перевірки № ПД-42 та № ПД-42-1, якими встановлено невиконання вимог приписів від 31 травня 2007 року № Пд.-208 та № Пд.-208/1 винесено постанову № Х-153-07 про накладання на суб'єкта господарювання штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики на суму 5100 грн. (а.с. 15).
Відповідно до вимог ст. 27 Закону України «Про електроенергетику» відповідальність за правопорушення в галузі електроенергетики несуть суб'єкти електроенергетики.
Відповідно до п. 5.1.3 Правил «Технічної експлуатації електроустановок споживачів» , затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 25.07.2006 р. № 258 (далі Правила) - для безпосереднього виконання функцій щодо організації експлуатації електроустановок керівник повинен призначити особу, відповідальну за електрогосподарство споживача, та особу, яка буде її заміщувати у разі відсутності. Особу, відповідальну за електрогосподарство, та особу, яка буде її заміщати, призначають з числа спеціалістів, кваліфікація яких відповідає вимогам Правил та які пройшли навчання з питань технічної експлуатації електроустановок, правил пожежної безпеки та охорони праці. Споживачі, у яких електрогосподарство включає тільки ввідно-розподільний пристрій, освітлювальні установки, прилади побутового призначення напругою до 220 В, особу, відповідальну за електрогосподарство, можуть не призначати, але в цьому випадку відповідальність за технічно грамотне та безпечне користування електроустановкою за письмовою згодою територіального підрозділу Держенергонагляду покладається на керівника споживача (п. 5.1.4 Правил). Обслуговування діючих електроустановок, проведення в них оперативних перемикань, організацію та виконання ремонтних, монтажних чи налагоджувальних робіт і випробувань повинні здійснювати спеціально підготовлені та атестовані електротехнічні працівники. У разі відсутності атестованого обслуговуючого персоналу допускається визначити спеціалізовану організацію, відповідальну за технічну експлуатацію та обслуговування електроустановок споживача. Ця організація згідно з Постановою КМУ від 15.10.03 р. № 1631 «Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами» повинна мати відповідний дозвіл на проведення робіт в електроустановках. У цьому разі відповідальність за технічно грамотну та безпечну експлуатацію електрогосподарства споживача повинна визначатись договором, укладеним між споживачем і цією організацією (п. 5.1.1 Правил).
Відповідно до ст. 2 Господарського кодексу України учасниками у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.
Відповідно до п. 10 Положення про порядок накладення на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику суб'єкт господарської діяльності повинен сплатити штраф протягом 30 днів з дня винесення постанови про його накладення. У разі несплати штрафу у визначений термін він стягується в судовому порядку.
Судом встановлено, що на відповідача було накладено штраф за порушення законодавства про електроенергетику на підставі постанови, яка відповідачем оскаржувалася, але відповідно ухвали Харківського окружного адміністративного суду від 20.05.2010 року позовну заяву ПСП Агрофірми "Прогрес" до Регіональної державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії про скасування постанови залишено без розгляду. Зазначена ухвала суду набрала законної сили.
Судом встановлено, що відповідачем штраф згідно постанови від 25.09.07 р. № Х-153-07 про накладання на суб'єкта господарювання штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики сплачено не було.
На підставі наведеного, враховуючи те, що відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд прийшов до висновку про законність та обґрунтованість позовних вимог, через що позов підлягає задоволенню.
Відповідно ч. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 71, 86, 94, 128, 159, 160-163, 167, 186, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Прокурора Червонозаводського району міста Харкова в інтересах держави (Міністерства палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма Прогрес" про стягнення суми - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма Прогрес" (64514, Харківська область, Сахновщинський район, с. Лигівка, р/р 26000052204260 ХГРУ "Приватбанк", МФО 3251533, код 04258155) в доход держбюджету штраф в розмірі 5 100 (п'ять тисяч сто) грн. 00 коп. (одержувач: р/р 31116106700412 ВДК у Сахновщинському районі, Харківська область, МФО 851011, код ЄДРПОУ 24134455, код платежу до держбюджету 21081100).
Судові витрати віднести за рахунок держави.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова у повному обсязі виготовлена 21 вересня 2010 року.
Суддя Мар'єнко Л.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2010 |
Оприлюднено | 11.07.2017 |
Номер документу | 67636219 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні