Рішення
від 06.07.2017 по справі 676/4936/16-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

КОПІЯ

УКРАЇНА

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


Справа № 676/4936/16-ц

Провадження № 22-ц/792/1262/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2017 року м. Хмельницький

Колегія суддів судової палати у цивільних справах

Апеляційного суду Хмельницької області

в складі: головуючої - судді Грох Л.М.,

суддів: Гринчука Р.С., Костенка А.М.,

секретар Гриньова В.І.

з участю представника сторін, третьої особи,

розглянула у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам'янець-Подільської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання незаконним рішення та зобов'язання вчинити дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 12 травня 2017 року.

Заслухавши доповідача, пояснення учасників процесу, перевіривши матеріали справи, ознайомившись з доводами апеляційної скарги,

в с т а н о в и л а :

В жовтні 2016 року ОСОБА_1, звертаючись до суду з позовом до відповідачів, вказував, що 29.07.2015 року він звернувся до Кам'янець-Подільської міської ради з заявою про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,10 га по Хмельницькому шосе для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд з бажаним місцем розташування зона 24 квартал 003. Однак 15.09.2015 року Кам'янець-Подільська міська рада, ігноруючи його першочергове право на землю як учасника АТО, передала вказану земельну ділянку у приватну власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 Враховуючи те, що позивачу мала бути надана земля першочергово, просив визнати незаконними і скасувати рішення Кам'янець - Подільської міської ради №94/90 від 15.09.2015 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вулиця Хмельницьке шосе та передачі у власність ОСОБА_3П. , №95/90 15.09.2015 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вулиця Хмельницьке шосе та передачі у власність ОСОБА_2О. , скасувати державну реєстрацію цих ділянок. Також просив зобов'язати Кам'янець-Подільську міську раду розглянути клопотання про надання йому як учаснику бойових дій дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Хмельницьке шосе площею 0,10 га для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та прийняти вмотивоване рішення.

Рішенням Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 12.05.2017 року в задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду як незаконне, необґрунтоване і ухвалити нове рішення про задоволення позову. На його думку, суд першої інстанції не зазначив мотивів відмови від прийняття доказів передачі у власність ОСОБА_2 і ОСОБА_3 землі без погодження її меж з суміжними землевласником земельної ділянки. За наявності у нього права на першочергове відведення землі передача у власність відповідачам вільної земельної ділянки, на яку претендував апелянт, є незаконною. Те, що міськрада надала ОСОБА_2 і ОСОБА_3 дозволи на розробку проектів відве дення цієї землі до звернення з клопотанням позивача, не має істотного значення.

В засіданні апеляційного суду представник апелянта підтримав апеляційну скаргу з викладених у ній мотивів.

Представники відповідачів просили відхилити її як безпідставну, представник третьої особи покладається на думку суду.

Колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Так, відповідно до ст. 309 ч.1 ЦПК України підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також порушення або неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд першої інстанції не в повній мірі з'ясував обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та заперечення сторін, допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим оспорюване рішення підлягає частковому скасуванню з ухваленням нового рішення.

Встановлено, що рішеннями сесії Кам'янець-Подільської міської ради №53/83 та №54/83 від 21.04.2015 року ОСОБА_3 та ОСОБА_2 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок по вулиці Хмельницьке шосе (біля саду ПДАТУ) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд за рахунок земель житлової та громадської забудови. На підставі цих рішень вони виготовили проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок і 10.08.2015 року зареєстрували земельні ділянки у Державному земельному кадастрі: ОСОБА_3 - земельну ділянку площею 0,075 га, кадастровий номер 6810400000:24:003:0042; ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 0,075 га, кадастровий номер 6810400000:24:003:0043.

ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій з 11 червня 2015 року.

29.07.2015 року позивач звернувся до Кам'янець-Подільської міської ради з заявою про надання йому землі площею 0,10 га по вулиці Хмельницьке шосе (біля саду ПДАТУ) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд з бажаним місцем розташування зона 24 квартал 003.

Питання про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Хмельницьке шосе було винесене на розгляд сесії Кам'янець-Подільської міської ради 15 вересня 2015 року. Депутати (за 8 голосів - за ) не прийняли рішення з цього питання.

На цій же сесії Кам'янець-Подільської міської ради рішенням №94/90 від 15.09.2015 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,075 га за адресою Хмельницьке шосе (біля саду ПДАТУ), кадастровий номер 6810400000:24:003:0042 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд та передано земельну ділянку у власність ОСОБА_3

Рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради №95/90 від 15.09.2015 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0750 га за адресою Хмельницьке шосе (біля саду ПДАТУ), кадастровий номер 6810400000:24:003:0043 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та передано земельну ділянку у власність ОСОБА_2

Наведені обставини підтверджуються матеріалами справи і фактично не оспорюються сторонами.

Відмовляючи у позові в частині визнання незаконними і скасування рішень Кам'янець - Подільської міської ради про затвердження проектів землеустрою та передачу у власність відповідачам земельних ділянок, скасування їх державної реєстрації, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що ці рішення прийняті відповідно до вимог чинного законодавства і не порушують право позивача.

Так, за змістом ч.ч.1-3 ст. 116 ЗК України громадяни мають право на безоплатне одержання земельних ділянок у власність із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частинами 6-9 статті 118 ЗК України визначено процедуру одержання земельних ділянок у власність із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, яка складається із багатьох етапів - подача заяви громадянином до органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, надання відповідним органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування такого дозволу, погодження проекту землеустрою та його державна експертиза (в разі необхідності), реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність.

За змістом ч.9 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Як вбачається з матеріалів справи, виготовлені відповідачами проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок містять відповідні погодження, земельні ділянки зареєстровано у Державному земельному кадастрі, відтак у Кам'янець-Подільської міської ради не було підстав для відмови у затвердженні цих проектів землеустрою та наданні земельних ділянок у власність ОСОБА_2, ОСОБА_3

Доводи апеляційної скарги про незаконність передачі у власність відповідачам вільної земельної ділянки, на яку претендував апелянт, не ґрунтуються на нормах земельного законодавства і є безпідставними.

Так, відповідно до ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Отже, земельні ділянки з кадастровими номерами 6810400000:24:003:0042, 6810400000:24:003:0043 станом на 15.09.2015 року - дату рішення міської ради про передачу ділянок у власність відповідачам були сформовані, інформацію про них внесено до Державного земельного кадастру ще 10.08.2015 року.

Те, що міськрада надала ОСОБА_2 і ОСОБА_3 дозволи на розробку проектів відве дення цієї землі до звернення з клопотанням позивача, дійсно, не має правового значення.

Юридичне значення має реєстрація земельних ділянок за заявою відповідачів у Державному земельному кадастрі, яка вказує на те, що ці ділянки не є вільними попри відсутність зареєстрованого речового права на них. Це унеможливлює реалізацію права на отримання їх у власність будь-якою іншою особою (окрім особи, за чиїм проектом землеустрою зареєстровано земельну ділянку) в порядку, визначеному законом, зокрема частинами 6-9 статті 118 ЗК України.

За змістом наведених норм права лише відповідачі ОСОБА_2, ОСОБА_3, пройшовши декілька етапів процедури одержання у власність земельної ділянки в порядку пункту в ч.3 ст. 116 ЦК України, за наявної реєстрації земельних ділянок мали право на завершення процедури набуття їх у власність.

Звернення позивача до міської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з бажаним місцем розташуванням у тому ж районі, де знаходяться земельні ділянки, зареєстровані відповідачами, не є підставою для відмови останнім у наданні земельних ділянок у власність.

В свою чергу це звернення позивача до органу місцевого самоврядування про надання не має наслідком набуття певних прав цією особою на бажану земельну ділянку.

Таких винятків не встановлює і норма п. 14 ч. 1 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , за якою учасники бойових дій мають пільги на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва.

Отже, у позивача у зв'язку з подачею заяви до Кам'янець-Подільської міської ради не виникло жодного права на бажану земельну ділянку.

В свою чергу за змістом ст.ст. 15 ЦК України, 3 ЦПК України лише наявне право в разі його порушення, невизнання чи оспорювання підлягає захисту в судовому порядку.

Рішення суду в частині відмови у скасуванні рішень Кам'янець - Подільської міської ради, скасуванні державної реєстрації земельних ділянок, ґрунтується на повно, всебічно досліджених матеріалах справи, постановлено з дотриманням вимог матеріального та процесуального права і підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.

Разом з тим, відмовляючи у позові в частині зобов'язання Кам'янець-Подільської міської ради розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою і прийняти вмотивоване рішення, суд першої інстанції припустився помилки.

Відповідно до пункту 3.6.2 регламенту Кам'янець-Подільської міської ради пропозиція або проект рішення, які не отримали необхідної кількості голосів, вважаються відхиленими. Таке відхилення проекту заноситься до протоколу сесії.

Згідно протоколу засідання Кам'янець-Подільської міської ради від 15.09.2015 року рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вулиця Хмельницьке шосе не прийнято ( при 8 голосах за ).

Таке рішення Кам'янець-Подільської міської ради сформульоване неконкретно, не містить жодної мотивації, а отже, прямо суперечить вимогам ч.7 ст.118 ЗК України , за якою відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Оскільки заява позивача містила лише орієнтовні розміри земельної ділянки, а в доданих графічних матеріалах бажане місце розташування земельної ділянки наведено неконкретно, без зазначення координат поворотних точок земельної ділянки тощо, міська рада з врахуванням права позивача на першочергове відведення земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва зобов'язана вирішити питання про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вільної земельної ділянки у вказаному земельному масиві (по вулиці Хмельницьке шосе, біля саду ПДАТУ).

За таких обставин рішення суду в цій частині слід скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову. В решті рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 88 ЦПК України пропорційно до задоволеної частини позову підлягає стягненню з Кам'янець-Подільської міської ради 1157,52 грн. судового збору в дохід держави (551,20 грн. за розгляд позовної заяви та 606,32 грн. за розгляд апеляційної скарги).

Керуючись ст. ст. 307, 309, 314, 316, 317, 319, 324 ЦПК України, колегія суддів

в и р і ш и л а :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 12 травня 2017 року в частині відмови у позові щодо зобов'язання розглянути заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, - скасувати та ухвалити нове рішення.

Зобов'язати Кам'янець-Подільську міську раду розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, і прийняти вмотивоване рішення.

В решті рішення залишити без змін.

Стягнути з Кам'янець-Подільської міської ради 1157,52 грн. судового збору в дохід держави.

Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржене в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.

Головуюча /підпис/

Судді /підписи/

З оригіналом згідно

Суддя Апеляційного суду Л.М.Грох


Головуюча у першій інстанції: ОСОБА_4 Провадження № 22-ц/792/1262/16

Доповідач: Грох Л.М. Категорія: 47

СудАпеляційний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення06.07.2017
Оприлюднено12.07.2017
Номер документу67679844
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —676/4936/16-ц

Рішення від 06.07.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Грох Л. М.

Рішення від 06.07.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Грох Л. М.

Ухвала від 08.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Грох Л. М.

Ухвала від 09.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Грох Л. М.

Ухвала від 09.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Грох Л. М.

Рішення від 12.05.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Стельмах Д. В.

Рішення від 12.05.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Стельмах Д. В.

Ухвала від 24.01.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Стельмах Д. В.

Ухвала від 25.10.2016

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Стельмах Д. В.

Ухвала від 12.10.2016

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Стельмах Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні