Рішення
від 11.07.2017 по справі 909/465/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 липня 2017 р. Справа № 909/465/17

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., секретар судового засідання Мартиненко І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури, просп. Л. Українки, 16-б, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300, в інтересах держави в особі Калуської міської ради, вул. І. Франка, 1, м. Калуш, 77300,

до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Лукор", вул. Промислова, 4, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77306,

про стягнення збитків у сумі 114 581,93 грн,

за участю:

від прокуратури: представник ОСОБА_1, посвідчення від 10.05.2016 №043213,

від позивача: представник ОСОБА_2, посвідчення №109,

від відповідача: представник ОСОБА_3, довіреність №26/1-7 від 19.06.2017,

установив:

Розглядається позов першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради до Приватного акціонерного товариства «Лукор» про стягнення збитків у сумі 114 581,93 грн.

Згідно ст. 77 ГПК України в судовому засіданні 04.07.2017 оголошувалась перерва до 11.07.2017.

І. Зміст позовних вимог та заперечень на позов, пояснення учасників процесу.

Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що ПрАТ «Лукор» є власником нерухомого майна, а саме виробничих корпусів № 432, 432-а, які розміщені на земельній ділянці площею 0,6498 га, яка перебуває у комунальній власності. Між сторонами 28.07.2008 був укладений договір оренди даної земельної ділянки, який був чинний до 10.07.2014. Вказує на те, що надалі відповідач відмовився від продовження договірних відносин і здійснював користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. Вважає, що внаслідок таких дій власнику земельної ділянки завдані збитки у вигляді не одержаної орендної плати за землю. Збитки нараховано за період з 11.07.2014 по 30.08.2016, виходячи з нормативної грошової оцінки землі: за 2014 рік - 1249187,45 грн, за 2015 рік - 1977698,15 грн, за 2016 рік - 2834041,45 грн і ставки орендної плати за 2014, 2015 роки 4%, за 2016 рік - 3,5%. При визначенні розміру збитків враховано сплату відповідачем земельного податку в розмірі 54 027,53 грн. Позовні вимоги обґрунтовує нормами ст. 206, 152, 157 ЗК України, ст. 16 ЗУ «Про оренду землі» , ст. 22, 1166 ЦК України, ст. 224 ГК України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого постановою КМУ від 19.04.1993 № 284. Вказує на наявність повного складу цивільного правопорушення.

Калуська міська рада підтримала заявлені позовні вимоги. У додаткових поясненнях від 04.07.2017 вх.№10580/17 вказала, що відповідач не підписував додаткові угоди до договорів оренди, які були направлені йому листом від 17.03.2015, що підтверджує протиправну поведінку ПрАТ «Лукор» . Оскільки відповідач в порушення вимог чинного законодавства користувався вказаною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, то є підстави для стягнення заявлених збитків.

Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позов від 03.07.2017 вих.№26/1-5/14 вказав, що строк дії укладеного між сторонами договору оренди землі закінчився 10.07.2014. Враховуючи те, що 17.01.2014 загальними зборами акціонерів відповідача прийнято рішення про ліквідацію товариства, останній повідомив позивача, що не має наміру продовжувати термін дії договору. Просив позивача направити представника для підписання актів повернення землі з оренди. Зазначає, що обставини, які зумовили таку відмову, змінились, відповідач тривалий час перебуває в процесі ліквідації, а тому останній на звернення позивача не відмовляв в укладенні договору оренди, а тільки просив відтермінувати укладення договору до вирішення спірних питань, які існували між сторонами. Вважає, що наявність спірних питань, які вирішувалися в судовому порядку, зокрема, щодо нормативно-грошової оцінки земель м. Калуша, виключає протиправну поведінку відповідача. На його думку, розмір збитків, визначений як неотримані доходи у вигляді орендної плати, зумовлені бездіяльністю саме позивача, яка полягає у не вчиненні якнайшвидших заходів щодо укладення договору, а саме неприйняття вчасно рішення про поновлення договорів оренди, не направлення відповідачу проектів додаткових угод після вступу в законну силу рішення Калуського міськрайонного суду від 11.03.2015 у справі №345/5414/14. Стверджує, що він вчиняв всі передбачені чинним законодавством дії, спрямовані на укладення договорів оренди, а тому відсутній повний склад цивільного правопорушення.

Аналогічні пояснення представники учасників процесу надали в судовому засіданні.

ІІ. Обставини справи.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, суд встановив таке.

28.07.2008 між Калуською міською радою, як орендодавцем, та ЗАТ «Лукор» , як орендарем, було укладено договір оренди землі, згідно з п. 1 якого орендодавець відповідно до рішення Калуської міської ради від 09.07.2008 №659 надав в оренду земельну ділянку в строкове платне користування для обслуговування виробничої бази, яка знаходиться в м. Калуш на вул. Промислова. Площа земельної ділянки 0,6498 га (п. 2). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна (п. 4). Строк дії договору до 09.07.2013 (п. 8).

Відповідно до додаткової угоди від 21.09.2013 строк дії договору оренди продовжено з 10.07.2013 до 10.07.2014. Крім того, вказаною додатковою угодою внесено зміни щодо нормативно грошової оцінки землі і визначено її в розмірі 1 249 187,45 грн.

Згідно з актом приймання-передавання відповідно до рішення Калуської міської ради від 11.09.2013 №2146 орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку, що знаходиться на вул. Промисловій, площею 0,6498 га, для обслуговування виробничої бази (корпуси 432 та 432-а), кадастровий номер 2610400000:02:001:0069 (надалі «земельна ділянка» ).

При цьому згідно з свідоцтвом про право власності та витягами з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.03.2014 №18770258 та №18770708 адміністративно-побутовий корпус, що знаходиться за адресою Івано-Франківська обл., м. Калуш, вул. Промислова, 9, корп. 432, та гараж, що знаходиться за адресою Івано-Франківська обл., м. Калуш, вул. Промислова, 9, корп. 432А, належать на праві приватної власності ПрАТ «Лукор» .

Надалі 29.04.2014 ПрАТ «Лукор» звернулося з листом №220 до Калуської міської ради, в якому вказало, що з огляду на ліквідацію товариства не має наміру продовжувати договори оренди землі, а тому просить направити уповноваженого представника для підписання актів приймання-передавання земельних ділянок.

У листі від 20.05.2014 №1402/02-09/15 Калуська міська рада повідомила, що рішення щодо вилучення земельних ділянок, зокрема, земельної ділянки кадастровий номер 2610400000:02:001:0069, із землекористування ПрАТ «Лукор» міською радою не приймалося, а тому питання щодо підписання актів приймання-передачі може бути вирішено лише після прийняття відповідного рішення.

Після закінчення строку дії договору Калуська міська рада зверталася до ПрАТ «Лукор» щодо продовження договору оренди листами №303/02-09/38, №532/02-09/38 від 24.09.2014.

Згідно з рішенням Калуської міської ради від 15.12.2014 №2772 «Про регулювання орендних відносин» поновлено терміни дії договорів оренди землі відповідно до ч. 6 ст. 33 ЗУ «Про оренду землі» громадянам, фізичним та юридичним особам згідно з додатком, в тому числі і ПрАТ «Лукор» щодо земельної ділянки площею 0,6498 га для обслуговування виробничої бази (корпуса 432, 432а).

На виконання даного рішення Калуська міська рада направила ПрАТ «Лукор» для підписання проекти додаткових угод згідно з листами від 23.12.2014 №683/02-09/38, 17.03.2015 №166/02-09/38, 29.07.2015 №620/02-15/38.

13.01.2015 ПрАТ «Лукор» направило міській раді лист №2, в якому запропонувало відкласти розгляд питання щодо укладення додаткових угод до договорів оренди землі до вирішення в суді спору щодо визнання протиправним та скасування рішення Калуської міської ради «Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуша» .

ПрАТ «Лукор» у листі від 14.03.2015 №66 повідомив, що немає наміру продовжувати договори оренди, про що орган місцевого самоврядування було повідомлено відповідно до листа №220 від 29.04.2014 та запропоновано направити уповноваженого представника для підписання актів приймання-передачі земельних ділянок.

Надалі відповідно до листа від 29.07.2015 №132 ПрАТ «Лукор» повідомило, що підприємство повертає без підпису додаткові угоди до договорів оренди, оскільки у останніх не враховані зміни щодо плати за землю, які внесені рішенням Калуської міської ради від 24.06.2015. Підприємство розробить проекти додаткових угод до договорів оренди з урахуванням вказаного рішення міської ради після розроблення витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель м. Калуша.

Згодом відповідно до рішення від 31.08.2016 №488 Калуська міська рада затвердила ПрАТ «Лукор» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання в оренду земельних ділянок, зокрема, на вул. Промислоова, 9, для обслуговування виробничої бази (корпуси 432, 432а) площею 0,6498 га; надано вказану земельну ділянку в оренду на 5 років; зобов'язано комісію з відшкодування Калуській міській раді збитків, завданих користуванням земельними ділянками, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Калуша без правовстановлюючих документів, вирішити питання щодо нарахування та стягнення збитків завданих ПрАТ «Лукор» внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів з 10.07.2014 до моменту прийняття даного рішення. На виконання даного рішення між Калуською міською радою та ПрАТ «Лукор» укладено договір оренди землі від 06.09.2016.

При цьому заявлений розмір збитків визначений на підставі таких документів.

Відповідно до рішення Калуської міської ради від 14.07.2014 №2577 «Про нормативно грошову оцінку земель міста Калуша» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша, виконану Державним підприємством «Івано-Франківський науково-дослідний проектний інститут землеустрою» , встановлено середню базову вартість одного квадратного метра землі 140,92 грн. Вказану нормативну грошову оцінку вирішено ввести в дію з 01.01.2015.

Дане рішення оспорювалося ПрАТ «Лукор» в суді. Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області згідно з постановою від 11.03.2015, яка залишена без змін згідно з ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2015, у справі №345/5414/14-а відмовив в задоволенні позову ТОВ «Лукор» до Калуської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування від 14.07.2014 № 2577 «Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуша» . У постанові встановлено, що оскаржуване рішення є правомірним та прийняте з дотриманням встановленої процедури.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.08.2016 земельна ділянка кадастровий номер 2610400000:02:001:0069 віднесена до категорії земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої будівної промисловості; використання земельної ділянки - для обслуговування виробничої бази.

Відповідно до рішення Калуської міської ради від 30.06.2011 №430, яким затверджено з 01.01.2012 ставки орендної плати за землю, за використання земельної ділянки для виробничої діяльності, діяльності підприємства визначена ставка у розмірі 4,0%.

Згідно з рішенням Калуської міської ради від 24.06.2015 №3138 «Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуші» затверджено Положення порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуш згідно з додатком, які набирають чинності з 01.01.2016. Відповідно до вказаного Положення розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, зокрема, для земель промисловості на рівні 3,5% нормативної грошової оцінки.

ІІІ. Норми права та мотиви, якими суд керувався при прийнятті рішення.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Способом відшкодування шкоди є відшкодування завданих збитків у повному обсязі (ч.1 ст. 1192 ЦК України).

За змістом ст. 22 ЦК України збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Зазначені норми кореспондуються з приписами ст. 224 ГК України, якою встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. Відповідно до ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною. При цьому за ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати безпосередньо із закону.

Згідно зі ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до вимог ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. До обов'язків землекористувачів згідно зі ст. 96 ЗК України віднесено своєчасну сплату земельного податку або орендної плати.

За приписами ст. 93 ЗК України користування земельною ділянкою в даному випадку може здійснюватись на підставі договору оренди землі. Порядок передачі земельних ділянок в оренду, оформлення та виникнення права на земельну ділянку врегульовані ст. 124 - ст. 126 ЗК України, згідно з якими для користування земельною ділянкою, на якій знаходяться об'єкти нерухомості відповідача, слід оформити правовстановлюючі документи, зокрема, укласти договір оренди землі.

Статтями 152, 156, 157 ЗК України встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п. 3 постанови КМУ від 19.04.1993 №284 відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Зважаючи на обставини справи, протиправна поведінка (бездіяльність) відповідача полягає в тому, що з 11.07.2017, коли закінчився договір оренди земельної ділянки, і по 30.08.2016, коли між сторонами укладено новий договір оренди, не зважаючи на те, що на вказаній земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомості, що належать на праві власності ПрАТ «Лукор» , відповідач в порушення норм ЗК України не вчинив необхідних та достатніх дій для оформлення права користування землею і внесення орендної плати.

Заподіяні збитки полягають у неотриманні доходів до бюджету міської ради, які могли бути отримані у вигляді орендної плати при укладенні договору оренди і відсутності обмежень прав власника землі. При цьому між протиправною поведінкою та збитками наявний причинний зв'язок.

Відповідачем не надано доказів відсутності його вини у заподіянні збитків.

Процес ліквідації підприємства, наявність судового спору щодо оскарження рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки землі не спростовують факту використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

Отже, у діях відповідача наявний повний склад цивільного правопорушення, що є підставою для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків.

Розміри збитків, у т.ч. неодержані доходи землекористувачів згідно п. 2 згаданого Порядку визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконкомами міських (міст обласного значення) рад.

Відповідно до акту визначення збитків власнику землі від 31.10.2016 №11 сума неодержаного територіальною громадою м. Калуша доходу внаслідок використання відповідачем земельної ділянки за адресою вул. Промислова, 9 площею 0,6498 га без правовстановлюючих документів визначена у розмірі 114 581,93 грн.

Калуська міська рада відповідно до рішення від 20.12.2016 №264 затвердила акт про визначення збитків власнику землі, який згідно з листом від 04.01.2017 №12/02-15/38 надіслала відповідачу.

Суд перевірив заявлений розмір збитків і встановив, що за період з 11.07.2017 по 31.12.2014, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1 249 187,45 грн та застосованої відсоткової ставки 4%, розмір збитків становить 23 640,54 грн;

за 2015 рік, виходячи з нової нормативної грошової оцінки 1 977 698,15 грн та застосованої відсоткової ставки 4%, становить 79 107,93 грн.

Як визначено ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2017 №22-28-0.22-443/2-17 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, зокрема, у 2015 році становив - 1,433.

За період з 01.01.2016 по 30.08.2016, виходячи з індексованої нормативної грошової оцінки 1 977 698,15*1,433=2 834 041,45 грн та застосованої відсоткової ставки 3,5% розмір зитків становить 65 860,99 грн.

Отже, загальний розмір орендної плати, яку мав би сплатити відповідач, складає 168 609,46 грн. Враховуючи часткову сплату за цей період 54 027,53 грн, як податку на землю, розмір заподіяних збитків становить 114 581,93 грн.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається судом на відповідача.

При цьому суд встановив, що згідно з платіжним дорученням №136 від 27.02.2017 прокуратура Івано-Франківської області за подання вказаного позову сплатила 3200 грн. Однак, відповідно до приписів ЗУ «Про судовий збір» судовий збір слід було сплатити в розмірі 1 718,73 грн. У випадку внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду (ч. 1 ст. 7 ЗУ "Про судовий збір").

Керуючись ст. 8, 124 Конституції України, ст. 43, 49, ст. 82 - ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Лукор" про стягнення збитків у сумі 114 581,93 грн.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Лукор" на користь Калуської міської ради 114 581,93 грн (сто чотирнадцять тисяч п'ятсот вісімдесят одну гривню дев'яносто три копійки) збитків.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Лукор" на користь Прокуратури Івано-Франківської області 1718,73 грн (одну тисячу сімсот вісімнадцять гривень сімдесят три копійки) судового збору.

Накази видати стягувачам після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 13.07.17

Суддя О. В. Малєєва

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення11.07.2017
Оприлюднено13.07.2017
Номер документу67708205
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/465/17

Ухвала від 10.11.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О.В.

Ухвала від 03.11.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О.В.

Постанова від 26.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Т.Б.

Ухвала від 12.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Т.Б.

Ухвала від 03.08.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бонк Т.Б.

Ухвала від 17.07.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В.О.

Рішення від 11.07.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О.В.

Ухвала від 07.06.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 25.05.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні