ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2017 року справа № 823/966/17 м. Черкаси
09 год. 10 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі:
головуючого судді - Тимошенко В.П.,
за участю:
секретаря судового засідання - Потенко А.О.,
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_2 (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом кредитної спілки «Олімп» до Головного управління ДФС у Черкаській області про скасування рішення.
ВСТАНОВИВ:
20 червня 2017 року до суду з позовною заявою звернулася кредитна спілка «Олімп» , в якій просить скасувати рішення Головного управління ДФС у Черкаській області №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017, яким КС «Олімп» виключено з неприбуткових установ та організацій.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що рішення Головного управління ДФС у Черкаській області №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 про виключення кредитної спілки «Олімп» з реєстру неприбуткових установ та організацій прийнято відповідачем з порушенням норм Податкового законодавства. Пунктом 22.1, 22.2 розділу 22 статуту КС Олімп відповідає вимогам підпункту 133.4.1. Податкового кодексу України, а саме: Заборонено розподіляти отриманий дохід (прибуток) кредитної спілки підсумками фінансового року або його частину серед засновників (учасникії членів кредитної спілки, працівників, членів органів управління та інші пов'язаних з ними осіб ; Нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілі за підсумками фінансового року розподіляється та спрямовується на оплат праці працівників кредитної спілки та нарахування єдиного соціальної внеску . Крім того, КС Олімп не веде діяльності, пов'язаної з залученням внескії (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки так як строк дії відповідної ліцензії закінчився 06.03.2011. Факти використання КС Олімп доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 Податкового кодексу України не могли бути встановлені контролюючим органом так як постановою про арешт коштів боржника, винесеної 13.06.2016 старшим державним виконавцем Центрального відділу державної виконавчої служби м. Черкаси, накладено арешт на кошти, що містяться на рахунку КС Олімп . А тому ОСОБА_3 спілка «Олімп» є неприбутковою організацією. Отже, рішення відповідача є протиправним та порушує права позивача. Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача у наданих до суду письмових запереченнях проти позову заперечував та зазначив, що Законом України Про кредитні спілки передбачено, що кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених Законом України Про кредитні спілки . У розумінні Податкового кодексу України, кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями. Отже, оскаржуване позивачем рішення прийнято у відповідності до норм діючого законодавства. Таким чином позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.
Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, дослідивши письмові докази в матеріалах справи, надавши їм оцінку, суд дійшов висновку, що позов не підлягає до задоволення, з огляду на таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 спілка «Олімп» , код ЄДРПОУ 33209407, зареєстрована 04.10.2004, місцезнаходження юридичної особи: 18000, Черкаська область, м. Черкаси, бул. Шевченка, 222, за видом діяльності - інші види кредитування .
22.03.2017 Головного управління ДФС у Черкаській області рішенням №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 КС Олімп виключено з реєстру неприбуткових установ та організацій, за ознакою неприбутковості 0010 - кредитні спілки.(а.с. 15).
Відповідно до наявної в матеріалах справи копії статуту ОСОБА_3 спілки «Олімп» (нова редакція), затвердженого рішенням загальних зборів від 21.09.2016, а саме п. 1.1 статуту кредитна спілка заснована і діє згідно рішення установчих зборів (протокол № 1 від 22 вересня 2004 року) на підставі Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послу , Про кредитні спілки , Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення , інших законів України та виданих відповідно до них нормативно-правових актів.
Також, пунктом 2.2 статуту КС Олімп визначено, що завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та надання фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої п. 5 статуту.
Однак, п. 5 статуту прописано, що для досягнення мети кредитна спілка, зокрема надає кредити своїм членам на умовах їх платності, залучає на договірних умовах внески (вклади), розміщує тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках, тощо.
Пунктом 22.1, 22.2 розділу 22 статуту КС Олімп визначено: Заборонено розподіляти отриманий дохід (прибуток) кредитної спілки підсумками фінансового року або його частину серед засновників (учасникії членів кредитної спілки, працівників, членів органів управління та інші пов'язаних з ними осіб ; Нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілі за підсумками фінансового року розподіляється та спрямовується на оплат праці працівників кредитної спілки та нарахування єдиного соціальної внеску .
Під час судового розгляду справи судом з'ясовано, що КС Олімп з 18.10.2004 перебувала на обліку в державній податковій інспекції, як неприбуткова організація (10-кредитна спілка).(довідка від 20.09.2005 № 632/28-112).
Згідно ліцензії № 391905, наданої державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України КС Олімп за видом діяльності - надання фінансових послуг, строк дії останньої закінчився 06.03.2011.
Окрім того, як вбачається з розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 01.12.2016 за № 3001, КС Олімп виключено з реєстру фінансових установ та анульовано свідоцтво про реєстрацію фінансової установи, у зв'язку з систематичним невиконанням заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг.
Також встановлено, що листом від 22.03.2017 № 6426/23-00-12-0114, за результатами розгляду скарги КС Олімп , повідомлено останню, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Кодексу.
Не погоджуючися з прийнятим рішеннями КС Олімп звернулася до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до пп.14.1.121 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі ПК України) неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 ПК України.
Законом України від 17 липня 2015 року № 652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій внесено зміни, які набули чинності 13.08.2015, щодо вдосконалення регулювання правового статусу і оподаткування неприбуткових організацій.
Відповідно до приписів пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
-утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
-установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
-установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
-внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно з пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Одночасно пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПК України передбачено, що у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Суд зазначає, що порядок ведення реєстру неприбуткових установ та організацій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 № 440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру .
Положеннями п. 6 Порядку визначено, що для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Відповідно до п. 7 Порядку, контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі відповідності організації відповідним вимогам.
Суд зазначає, що організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань визначає Закон України Про кредитні спілки від 20 грудня 2001 року № 2908-III.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про кредитні спілки кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. ОСОБА_3 спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Статтею Закону України Про кредитні спілки передбачено, що кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Приписами ст. 8 Закону України Про кредитні спілки визначено, що надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ (далі - Державний реєстр). Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
При цьому, суд зазначає, що положеннями ч.1 ст. 1 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг від 12.07.2001 передбачено, що фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до п.2.1 статуту позивача ОСОБА_3 спілка Олімп - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
При цьому п. 22.1, 22.2 розділу 22 статуту КС Олімп визначено: Заборонено розподіляти отриманий дохід (прибуток) кредитної спілки підсумками фінансового року або його частину серед засновників (учасникії членів кредитної спілки, працівників, членів органів управління та інші пов'язаних з ними осіб ; Нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілі за підсумками фінансового року розподіляється та спрямовується на оплат праці працівників кредитної спілки та нарахування єдиного соціальної внеску .
Суд зазначає, що положеннями п. 3 ст. 21 Закону України Про кредитні спілки визначено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов'язкові пайові членські внески.
Згідно з приписами ст. 23 Закону України Про кредитні спілки внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахована на такі кошти та пайові внески плата (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.
Кошти, що належать членам кредитної спілки, обліковуються окремо.
Кошти, що належать членам кредитної спілки, використовуються для надання кредитів членам кредитної спілки, а у разі наявності тимчасово вільних коштів членів кредитної спілки - можуть розміщуватися спілкою на депозитних рахунках в установах банків, які мають ліцензію на право роботи з вкладами громадян, і в об'єднаній кредитній спілці, а також у державні цінні папери, перелік яких встановлюється Уповноваженим органом.
Суд зазначає, що відповідно до п. 26 ст. 1 Закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення неприбуткові організації це юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку.
Таким чином, ОСОБА_3 спілка Олімп після набрання законної сили вказаним нормативно-правовим актом втратила статус неприбуткової організації, оскільки Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" конкретизовано критерії відповідності юридичної особи вимогам неприбуткових організацій шляхом надання визначення та чіткої вказівки на те, що неприбутковою організацією є юридична особа, яка, зокрема, не є фінансовою установою.
Крім того, суд зазначає, що оскаржуваним рішенням контролюючим органом було виключено ОСОБА_3 спілку "Олімп" з Реєстру неприбуткових установ та організацій, тобто фактично прийняття вказаного рішення і відбулося з врахуванням положень Закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та наданого вказаним нормативно-правовим актом визначення.
Отже, суд зазначає, що ОСОБА_3 спілка "Олімп", у зв'язку зі зміною підходу до визначення неприбуткової організації, як фінансова установа, виключною метою діяльності якої є надання фінансових послуг, у розумінні положень пп.133.4.1 п.133.4 ст. 133 ПК України не є утвореною та зареєстрованою в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Таким чином рішення контролюючого органу №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 про виключення кредитної спілки "Олімп" з Реєстру неприбуткових установ та організацій є правомірним та прийнятим у відповідності до норм діючого законодавства.
Частиною 1 ст. 11 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).
За таких обставин суд приходить до висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.
В силу положень ст. 94 КАС України з відповідача судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову кредитної спілки «Олімп» про скасування рішення Головного управління ДФС у Черкаській області від 22.03.2017 №2/23-00-12-0128 - відмовити повністю.
2. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з моменту отримання повного тексту постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
3. Копії постанови направити сторонам.
Суддя В.П. Тимошенко
Повний текст постанови виготовлено 13.07.2017
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2017 |
Оприлюднено | 15.07.2017 |
Номер документу | 67745323 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні