КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 823/966/17 Головуючий у 1-й інстанції: Тимошенко В.П. Суддя-доповідач: Мєзєнцев Є.І.
У Х В А Л А
Іменем України
02 жовтня 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Чаку Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Кредитної спілки "Олімп" на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 11 липня 2017 року у справі за адміністративним позовом Кредитної спілки "Олімп" до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Кредитна спілка "Олімп" звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про скасування рішення Головного управління ДФС у Черкаській області №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 про виключення КС "Олімп" з неприбуткових установ та організацій.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 11 липня 2017 року у задоволенні адміністративного позову - відмовлено.
Позивач, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи та на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового засідання.
Сторони до судового засідання не з'явилися, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, як це передбачено ст. 197 КАС України.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що Кредитна спілка "Олімп", код ЄДРПОУ 33209407, зареєстрована 04.10.2004, місцезнаходження юридичної особи: 18000, Черкаська область, м. Черкаси, бул. Шевченка, 222, за видом діяльності - "інші види кредитування".
22.03.2017 Головного управління ДФС у Черкаській області рішенням №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 КС "Олімп" виключено з реєстру неприбуткових установ та організацій, за ознакою неприбутковості 0010 - кредитні спілки.(а.с. 15).
Відповідно до наявної в матеріалах справи копії статуту Кредитної спілки "Олімп" (нова редакція), затвердженого рішенням загальних зборів від 21.09.2016, а саме п. 1.1 статуту кредитна спілка заснована і діє згідно рішення установчих зборів (протокол № 1 від 22 вересня 2004 року) на підставі Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послу", "Про кредитні спілки", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інших законів України та виданих відповідно до них нормативно-правових актів.
Також, пунктом 2.2 статуту КС "Олімп" визначено, що завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та надання фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої п. 5 статуту.
Однак, п. 5 статуту прописано, що для досягнення мети кредитна спілка, зокрема надає кредити своїм членам на умовах їх платності, залучає на договірних умовах внески (вклади), розміщує тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках, тощо.
Пунктом 22.1, 22.2 розділу 22 статуту КС "Олімп" визначено: "Заборонено розподіляти отриманий дохід (прибуток) кредитної спілки підсумками фінансового року або його частину серед засновників (учасників членів кредитної спілки, працівників, членів органів управління та інші пов'язаних з ними осіб"; "Нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілі за підсумками фінансового року розподіляється та спрямовується на оплат праці працівників кредитної спілки та нарахування єдиного соціальної внеску".
Під час судового розгляду справи судом з'ясовано, що КС "Олімп" з 18.10.2004 перебувала на обліку в державній податковій інспекції, як неприбуткова організація (10-кредитна спілка).(довідка від 20.09.2005 № 632/28-112).
Згідно ліцензії № 391905, наданої державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України КС "Олімп" за видом діяльності - надання фінансових послуг, строк дії останньої закінчився 06.03.2011.
Окрім того, як вбачається з розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 01.12.2016 за № 3001, КС "Олімп" виключено з реєстру фінансових установ та анульовано свідоцтво про реєстрацію фінансової установи, у зв'язку з систематичним невиконанням заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг.
Також встановлено, що листом від 22.03.2017 № 6426/23-00-12-0114, за результатами розгляду скарги КС "Олімп", повідомлено останню, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Кодексу.
Не погоджуючись з прийнятим рішеннями КС "Олімп" звернулася до суду.
Основним нормативно-правовим актом, що регулює спірні правовідносини є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - Податковий кодекс України, ПК України).
Відповідно до пп.14.1.121 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 ПК України.
Законом України від 17 липня 2015 року № 652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" внесено зміни, які набули чинності 13.08.2015, щодо вдосконалення регулювання правового статусу і оподаткування неприбуткових організацій.
Відповідно до приписів пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно з пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Одночасно пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПК України передбачено, що у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Суд зазначає, що порядок ведення реєстру неприбуткових установ та організацій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 № 440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру".
Положеннями п. 6 Порядку визначено, що для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Відповідно до п. 7 Порядку, контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі відповідності організації відповідним вимогам.
Суд зазначає, що організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань визначає Закон України "Про кредитні спілки" від 20 грудня 2001 року № 2908-III.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про кредитні спілки" кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Статтею Закону України "Про кредитні спілки" передбачено, що кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Приписами ст. 8 Закону України "Про кредитні спілки" визначено, що надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ (далі - Державний реєстр). Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
При цьому, суд зазначає, що положеннями ч.1 ст. 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12.07.2001 передбачено, що фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до п.2.1 статуту позивача Кредитна спілка "Олімп" - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
При цьому п. 22.1, 22.2 розділу 22 статуту КС "Олімп" визначено: "Заборонено розподіляти отриманий дохід (прибуток) кредитної спілки підсумками фінансового року або його частину серед засновників (учасників членів кредитної спілки, працівників, членів органів управління та інші пов'язаних з ними осіб"; "Нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілі за підсумками фінансового року розподіляється та спрямовується на оплат праці працівників кредитної спілки та нарахування єдиного соціальної внеску".
Суд зазначає, що положеннями п. 3 ст. 21 Закону України "Про кредитні спілки" визначено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов'язкові пайові членські внески.
Згідно з приписами ст. 23 Закону України "Про кредитні спілки" внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахована на такі кошти та пайові внески плата (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.
Кошти, що належать членам кредитної спілки, обліковуються окремо.
Кошти, що належать членам кредитної спілки, використовуються для надання кредитів членам кредитної спілки, а у разі наявності тимчасово вільних коштів членів кредитної спілки - можуть розміщуватися спілкою на депозитних рахунках в установах банків, які мають ліцензію на право роботи з вкладами громадян, і в об'єднаній кредитній спілці, а також у державні цінні папери, перелік яких встановлюється Уповноваженим органом.
Суд звертає увагу, що відповідно до п. 26 ст. 1 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" неприбуткові організації це юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку.
Таким чином, Кредитна спілка "Олімп" після набрання законної сили вказаним нормативно-правовим актом втратила статус неприбуткової організації, оскільки Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" конкретизовано критерії відповідності юридичної особи вимогам неприбуткових організацій шляхом надання визначення та чіткої вказівки на те, що неприбутковою організацією є юридична особа, яка, зокрема, не є фінансовою установою.
Крім того, суд зазначає, що оскаржуваним рішенням контролюючим органом було виключено Кредитну спілку "Олімп" з Реєстру неприбуткових установ та організацій, тобто фактично прийняття вказаного рішення і відбулося з врахуванням положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" та наданого вказаним нормативно-правовим актом визначення.
Отже, Кредитна спілка "Олімп", у зв'язку зі зміною підходу до визначення неприбуткової організації, як фінансова установа, виключною метою діяльності якої є надання фінансових послуг, у розумінні положень пп.133.4.1 п.133.4 ст. 133 ПК України не є утвореною та зареєстрованою в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення контролюючого органу №2/23-00-12-0128 від 22.03.2017 про виключення кредитної спілки "Олімп" з Реєстру неприбуткових установ та організацій є правомірним та прийнятим у відповідності до норм діючого законодавства.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
За правилами ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 160, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Кредитної спілки "Олімп" залишити без задоволення, а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 11 липня 2017 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 КАС України та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтею 212 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
суддя В.В.Файдюк
суддя Є.В.Чаку
Головуючий суддя Мєзєнцев Є.І.
Судді: Чаку Є.В.
Файдюк В.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2017 |
Оприлюднено | 02.07.2022 |
Номер документу | 69275942 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Є.І.
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Є.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні