ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 липня 2017 року Справа № 923/450/17
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Крутькові В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Керівника Бериславської місцевої прокуратури Херсонської області, м.Берислав Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області
до ОСОБА_1 фермерського господарства "Промінь", 74030, Херсонська обл. Високопільський р-н, с. Федорівка, вул. Гагаріна, 12, код ЄДРПОУ 24945935
Третя особа без самостійних вимог - Брускинська сільська рада Великоолександрівського р-ну Херсонської обл., код ЄДРПОУ 26348500
про зобов'язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку та повернення у державну власність
за участю прокурора Пуляєва І.В. посв. № 006314 від 26.09.2012;
представників сторін:
від позивача - ОСОБА_2, довіреність № 32-21-0.62-3495/2-17 від 05.05.2017;
від відповідача - не з'явились;
від третьої особи - не з'явились;
в с т а н о в и в:
Керівник Бериславської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до Відповідача ОСОБА_1 фермерського господарства "Промінь", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Брускинська сільська рада Великоолександрівського р-ну Херсонської області.
Ухвалою від 22.05.2017 суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду в засіданні господарського суду на 21.06.2017.
Цією ж ухвалою суд зобов'язав надати: прокурору - пояснити, протягом якого часу відповідач фактично самовільно займав спірну земельну ділянку (надати належні докази підтвердження цієї інформації), чи заявлялись до відповідача та чи відшкодовані відповідачем фактично збитки, причинені самовільним зайняттям земель державної власності (надати пояснення та докази); Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області пояснення чи підтримує позовні вимоги; відповідача письмовий відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів.
Сторони належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, ухвала про призначення засідання направлена сторонам рекомендованим листом з повідомленням про вручення. До суду повернулись поштові повідомлення з відмітками пошти про вручення копії ухвали суду сторонам.
Позивач та третя особа до суду 21.06.2017 не з'явились. Позивач направив клопотання факсимільним зв'язком та продублював електронною поштою про перенесення розгляду справи у зв'язку з необхідністю надання додаткових матеріалів, виробничою завантаженістю та відпусткою двох співробітників відділу представництва у судах. Третя особа про причини неявки суд не повідомила.
У судовому засіданні прокурор надав усні пояснення.
Представником відповідача вимоги ухвали про порушення не виконано, заявлено усне клопотання про відкладення розгляду справи для подачі суду документів.
У зв'язку з неявкою представників сторін та ненаданням витребуваних судом документів, з урахуванням думки представників учасників провадження Господарський суд ухвалою від 21.06.2017 розгляд справи відклав на 10.07.2017.
Відтак, cторони належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, ухвала про відкладення (призначення) засідання направлена сторонам рекомендованим листом.
У судове засідання 10.07.2017 відповідач та третя особа не забезпечили явку своїх представників, про причини суд не повідомили, вимоги ухвали про порушення не виконали.
Прокурор та представник позивача наполягали на розгляді справи без участі представників відповідача та третьої особи, оскільки відповідач був належним чином повідомлений про дату та час наступного судового засідання, вважають, що відкладення розгляду справи призведе до судової тяганини. Вважають, що відсутність представника відповідача у судовому засідання не перешкоджає розгляду справи, оскільки розгляд справи вже на клопотання Відповідача відкладався, а матеріалів справи достатньо для розгляду справи за умови його відсутності.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 59 ГПК України, відповідач має право після одержання ухвали про порушення справи надіслати господарському суду відзив на позовну заяву і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову.
Відповідно до ст. 75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами. При цьому суд враховує, що позовна заява направлена Відповідачу ще 16.05.2017 р. (а.с. 11-12), ухвала суду про порушення справи вручена Відповідачу 25.05.2017 р. (повідомлення про вручення - а.с. 35), відтак Відповідачу було надано достатньо часу для збору доказів, підготовки та направлення до суду мотивованого відзиву по суті позовних вимог.
Брускинська сільська рада Великоолександрівського району Херсонської області (третя особа), також мала достатньо часу для виконання вимог суду, позовна заява була направлена 16.05.2017 р. (а.с. 9-10), ухвала суду про порушення справи вручена 25.05.2017 р. (повідомлення про вручення - а.с. 34)
Судом також враховано, що відповідно до ухвали від 21.06.2017 р. явка представників сторін не визнавалась судом обов'язковою.
Прокурор та представник позивача у судовому засіданні 10.07.017р. підтримали позовні вимоги у повному обсязі.
Заслухавши прокурора та представника позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та задовольнив позов, виходячи з наступного.
Як вбачається з позову, в ході досудового розслідування слідчим відділом Великоолександрівського ВП Бериславського ВП ГУНП в Херсонській області кримінального провадження № 42016231090000088 від 07.11.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 197-1 КК України встановлено, що Селянське фермерське господарство Промінь (далі -СФГ Промінь ) самовільно зайняло та використовує земельну ділянку державної форми власності сільськогосподарського призначення (пасовище) площею 4,2377 га, кадастровий номер 6520981500:05:001:0069, яка розташована на території Брускинської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області.
З матеріалів кримінального провадження № 42016231090000088 від 07.11.2016 вбачається, що відповідач з жовтня 2016 року по даний час не має жодних документів на підтвердження права володіння чи користування спірною земельною ділянкою (пасовищем) площею 4,2377 га, що належить до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності та знаходиться на території Брускинської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області.
Зокрема, в ході розслідування встановлено факт проведення СФГ Промінь обробітку та вирощування сільськогосподарських культур на вищевказаній земельній ділянці. На час звернення до суду на спірній земельній ділянці мають місце посіви озимої пшениці.
Крім того, прокурором надано акт від 27.10.2016 складений Великоолександрівською районною комісією з обстеження стану використання земельних ділянок, який складено під час обстеження земельної ділянки площею 4.2377 га кадастровий номер 6520981500:05:01:0069, яким зафіксовано факт агрономічного обробітку землі.
Відповідно до довідки Брускінської сільської ради Великоолександрівського району № 236 від 16.06.2017 року земельна ділянка з кадастровим номером 6520981500:05:01:0069 на даний час засіяна зерновими культурами. Крім цього Брускінська сільська рада своїм листом № 02/34-234 від 30.11.2016 року підтвердила на запит прокурора про відсутність на протязі 2014-2016 років звернень на її адресу про отримання даної земельної ділянки у користування.
Стаття 13 Конституції України, серед іншого визначає, що земля, яка знаходяться в межах території України, є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
В силу приписів статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частини першої та другої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до статей 125 та 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В пункті 2.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин №6 від 17.05.2011 зазначено, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
Таким чином, згідно визначеного статтею 123 Земельного кодексу України порядку одержання у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, особа звертається з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного Кодексу України, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
При цьому, обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а відсутність у цієї особи даних документів є самовільним зайняттям земельної ділянки.
Зі змісту статті 122 Земельного кодексу України вбачається, що право розпоряджатися землями, які знаходяться за межами населеного пункту для сільськогосподарського використання, з 01.01.2013 належить центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, тобто в даному випадку - Головному управлінню Держгеокадастру у Херсонській області як територіальному органу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Разом з тим, використовуючи спірну земельну ділянку без правовстановлюючих документів, в порушення вимог земельного законодавства, відповідач позбавляє вищевказаний державний орган права розпоряджатися земельною ділянкою та одержувати відповідні доходи від оренди.
Визначення факту самовільного зайняття земельної ділянки містить стаття 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , згідно якої будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, вважаються самовільним зайняттям земельних ділянок.
Відповідно до статті 387 Цивільного кодексу України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Отже, прокурором доведено факт самовільного використання земельної ділянки з кадастровим номером 6520981500:05:01:0069.
Позивач (представник ГУ Держгеокадастру у Херсонській області) повністю підтримує позовні вимоги, вважає їх обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно вимог статті 15-1 Земельного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин належить проведення, відповідно до законодавства, моніторингу земель та охорони земель, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснюючи свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Повноваження Держгеокадастру на території Херсонської області здійснюються Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, яке діє на підставі Положення, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №28 від 03.03.2015.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонської області.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представляти інтереси держави у суді, у випадках передбачених законом.
На реалізацію даної конституційної норми законодавцем закріплено представництво інтересів держави в судах в якості однієї з функцій прокуратури, що передбачено ст. 2 Закону України «Про прокуратуру» .
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави в суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням); вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження; ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом (заявою, подання) іншої особи, брати участь у розгляді справи.
Частиною першою статті 24 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що право подання позовної заяви ( заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.
Згідно із ст. 2 Господарського процесуального кодексу України (далі -ПЖ України) господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави.
Відповідно до ст. 29 ГПК України у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Прокурор, який звертається до суду з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво), повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України «Про прокуратуру» .
Офіційним тлумаченням Конституційного Суду України від 08.04.1999 визначено, що під органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Так, згідно із вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із п. 1.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.11 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, засновані на положеннях статті 319 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК України та глави 15 ГК України, розділів III-V ЗК України, зокрема що виникають з укладення, зміни, розірвання, виконання договору оренди земельних ділянок, інших договорів користування земельними ділянками, в тому числі спори про стягнення заборгованості з орендної плати за договорами на користування земельною ділянкою.
Таким чином, керівник Бериславської місцевої прокуратури правомірно звернувся з даним позовом до господарського суду Херсонської області з метою захисту порушених інтересів держави, оскільки в даному випадку відповідач незаконно використовує земельну ділянку, яка йому не надавалась у користування, що суперечить законодавству України та інтересам держави, а Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не вжили заходів щодо усунення виявлених порушень.
Відповідно до ст. 49 ГПК України стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує судовий збір за рахунок другої сторони. Витрати по сплаті судового збору під час пред'явлення цієї позовної заяви в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, понесла прокуратура Херсонської області, а не позивач, що підтверджується квитанцією (а.с. 15). Враховуючи викладене при задоволенні позовної заяви наявні підстави для стягнення з відповідача на користь прокуратури Херсонської області 1600,00 грн. судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст. 131-1 Конституції України, ст.ст. 16, 23,24 Закону України «Про прокуратуру» , ст. 387 ЦК України, ст.ст. 15-1, 90, 122, 123, 125, 126, 152, 212 ЗК України, ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Селянське фермерське господарство Промінь (74030, Херсонська обл. Високопільський р-н, с. Федорівка, вул. Гагаріна, 12, код ЄДРПОУ 24945935) звільнити земельну ділянку державної форми власності сільськогосподарського призначення (пасовище) площею 4,2377 га, кадастровий номер 6520981500:05:001:0069, загальною вартістю 147043,36 грн., яка розташована за межами населених пунктів на території Брускинської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області та повернути у володіння та користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, вул. Університетська, 136-а, м. Херсон, код ЄДРПОУ 39766281).
3. Стягнути з ОСОБА_1 фермерського господарства Промінь (74030, Херсонська обл. Високопільський р-н, с. Федорівка, вул. Гагаріна, 12, код ЄДРПОУ 24945935) на користь прокуратури Херсонської області за наступними реквізитами: Одержувач: Прокуратура Херсонської області ЄДРПОУ: 04851120 Р/рахунок: 35210003002291, Банк: Державна казначейська служба України м.Київ МФО: 820172, Призначення платежу: повернення судового збору за КЕКВ:2800, судовий збір у сумі 1600,00 грн. (Одна тисяча шістсот гривень 00 копійок).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 85 ГПК України рішення господарського суду
набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги,
якщо апеляційну скаргу не подано.
Повне рішення складено
14.07.2017
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2017 |
Оприлюднено | 16.07.2017 |
Номер документу | 67748905 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні