Постанова
від 11.07.2017 по справі 820/11795/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 липня 2017 р. № 820/11795/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

суддів - Мар'єнко Л.М., Полях Н.А.,

за участю секретаря судового засідання - Цибульник Г.В.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідачів - Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6 - ОСОБА_7,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_8 до Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6, Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області, державного реєстратора Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмили Миколаївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним наказу визнання протиправною реєстраційної дії, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_8 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства юстиції України щодо не вчинення передбачених законом дій із належної перевірки документів, поданих на реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) 12 червня 2015 року;

- визнати протиправним наказ Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", як такий, що видано за результатами неналежної перевірки та неповноважною посадовою особою - Першим заступником Міністра юстиції України ОСОБА_6;

- визнати протиправною бездіяльність Міністра юстиції України щодо не вчинення дій із внесення подання до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) відповідно до статті 24 Закону України "про політичні партії в Україні";

- визнати протиправною бездіяльність Міністра юстиції України щодо не розгляду та ненадання відповіді на його звернення від 25.12.2015;

- визнати протиправним наказ Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року про взяття до відома інформації про зміну назви, до статуту, програми та у складі керівних органів Політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та видачу нового Свідоцтва про реєстрацію політичної партії "Опозиційний Союз" із зазначенням №316-п.п. від 09.09.2015;

- визнати протиправною реєстраційну дію №16111050003000393 щодо державної реєстрації змін у новій редакції установчих документів юридичної особи - політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" (ідентифікаційний код юридичної особи 38043716), що включають зміну повного найменування політичної партії із політична партія "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" та про зміну скороченого найменування із ПП "ЗА КЕРНЕСА!" на ПП "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", вчинену державним реєстратором Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмилою Миколаївною 19.02.2016.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що 16.09.2015 року йому стало відомо про внесення до Єдиного реєстру громадських формувань інформації про новостворену політичну партію "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", при цьому реєстраційний номер запису в Єдиному реєстрі громадських формувань 147245 вчинено 09.09.2015 року та громадському формуванню видано свідоцтво №316-п.п. До Єдиного реєстру громадських формувань внесено запис про скорочену назву партії "Політична партія "ЗА КЕРНЕСА!". В рамках розгляду цивільної справи за позовом ОСОБА_8 до Головного територіального управління юстиції у Харківській області, Харківського міського управління юстиції, політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Міністерство юстиції України про захист особистого немайнового права та спонукання до вчинення певних дій у Київському районному суді м. Харкова позивачу, після ознайомлення із документами, які слугували підставою для реєстрації політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", стало відомо, що наказ Першого Заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6 №1707/5 від 09.09.2015 про реєстрацію політичної партії видано з порушеннями вимог чинного законодавства. Вказані обставини свідчать про бездіяльність посадових осіб Міністерства юстиції України, як центрального органу виконавчої влади, що здійснює державний контроль за діяльністю політичних партій, щодо не здійснення належної перевірки назви політичної партії, оскільки вона повністю співпадає із прізвищем позивача, при цьому останній про існування такої партії не знав та не є її членом. Також центральним органом, який реалізує державну політику в сфері державної реєстрації об'єднань громадян, інших громадських формувань не здійснено належної перевірки документів поданих для реєстрації політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", що призвело до здійснення відповідачами протиправних та незаконних дій. Позивач звертався до Міністра юстиції України із зверненням щодо усунення порушень, однак відповідачем не було надано відповіді на подане звернення та не вчинено дій стосовно внесення подання до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) відповідно до статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", чим порушено норми діючого законодавства. Наказом Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року взято до відома інформацію про зміну назви, до статуту, програми та у складі керівних органів політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та видано нове Свідоцтво про реєстрацію політичної партії "Опозиційний Союз" із зазначенням №316-п.п. від 09.09.2015. В подальшому, 19.02.2016 року реєстратором Великописарівського районного управління юстиції зареєстровано зміни до установчих документів юридичної особи - політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", які стосуються зміни повного та скороченого найменування партії. Відтак, політична партія "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" змінила назву на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ". Вказаний наказ відповідача є також протиправним та таким, що прийнятий з порушенням чинного законодавства, оскільки підставою для його прийняття були документи, що не відповідають законодавчо встановленим вимогам та яким не була надана належна оцінка відповідачем. Позивачу також стало відомо, що 24.04.2017 року до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення політичної партії "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", однак вказаною обставиною не усунуто порушення прав позивача, яке безпосередньо слугувало підставою для звернення до суду.

Представник відповідачів по справі Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6 у наданих до суду письмових запереченнях проти заявленого позову заперечував та зазначив, що під час вчинення дій, пов'язаних із реєстрацією політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", яка в подальшому змінила назву на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", було вчинено усіх необхідних дій, передбачених законодавством щодо перевірки документів, поданих для реєстрації політичної партії. Відтак, оскільки за результатами проведеної перевірки поданих для реєстрації документів було встановлено їх відповідність нормам чинного законодавства, то відповідачем Першим заступником Міністра юстиції України ОСОБА_6 правомірно та у межах наданих повноважень прийнято наказ №1707/5 від 09.09.2015 про реєстрацію політичної партії та, як наслідок, у відповідача Міністра юстиції України були відсутні підстави для внесення подання до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) відповідно до статті 24 Закону України "про політичні партії в Україні". Вказане стосується і оскаржуваного позивачем наказу Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року про взяття до відома інформації про зміну назви, до статуту, програми та у складі керівних органів політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", оскільки даний наказ було видано після здійснення перевірки поданих документів. Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності Міністра юстиції України щодо не розгляду та ненадання відповіді на його звернення від 25.12.2015, представником відповідачів вказано, що позивачу було направлено відповідь про те, що порушені позивачем питання реєстрації політичної партії вже є предметом судового розгляду та вказано, що у діях відповідачів була відсутня протиправна поведінка, а отже вказані позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - політичної партії "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" під час судового розгляду справи надавав письмові пояснення, у яких зазначав, що Міністерством юстиції України було зареєстровано зміну назви з політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", чим усунуто припущення позивача щодо порушень його прав. Також вказано, що подані до реєстрації політичною партією документи відповідали встановленим законодавством вимогам. Крім того, матеріали справи містять надані представником третьої особи докази на підтвердження саморозпуску політичної партії, а отже позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Представник позивача в судове засідання прибула, позовні вимоги підтримала та просила суд задовольнити позов в повному обсязі, з урахуванням уточнених позовних вимог.

Представник відповідачів Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6 в судове засідання прибула, проти заявленого позову заперечувала з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову.

Відповідачі Великописарівське районне управління юстиції у Сумській області та державний реєстратор Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмили Миколаївни в судове засідання не прибули, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - політичної партії "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлявся у відповідності до приписів Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановила наступне.

02.02.2014 року у місті Харкові було проведено Установчий з'їзд політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", на якому були присутні вісім осіб, сім із яких увійшли до Ради Партії, результати якого відображено в протоколі №1 установчого з'їзду політичної партії від 02.02.2014 року.

Відповідно до протоколу №1 установчого з'їзду політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" одноголосно прийнято рішення про створення політичної партії та обрано головою політичної партії ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_1, що проживає за адресою: АДРЕСА_3

Як встановлено під час судового розгляду справи та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, 12.06.2015 року до Міністерства юстиції України головою партії - ОСОБА_11, подано заяву про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" разом з документами для її реєстрації.

Відповідно до контрольно-реєстраційної картки №5984-0-30-15 судом встановлено, що для реєстрації політичної партії головою партії було подано платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору, заяву на реєстрацію політичної партії, протокол №1 установчого з'їзду політичної партії від 02.02.2014, відомості про склад керівних органів політичної партії засновників, заяву із зазначенням назви банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки та підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог Закону на підтримку рішення про створення політичної партії.

З наданих представником відповідачів по справі письмових та усних пояснень судом встановлено, що відповідно до Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 08.07.2011 року № 1828/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.07.2011 року № 855/19593, відповідачем було проведено правову експертизу установчих документів партії.

За результатами проведення правової експертизи установчих документів партії, Міністерством юстиції України 13.07.2015 року було виготовлено правовий висновок щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на реєстрацію політичною партією "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)". Вказаний правовий висновок погоджено начальником Управління реєстрації громадських формувань, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств 15.07.2015 року та затверджено Директором Департаменту державної реєстрації 16.07.2015.

Колегією суддів досліджено наявну в матеріалах справи копію правового висновку щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на реєстрацію політичною партією "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та виявлено, що правовою експертизою встановлено відповідність установчих документів партії Конституції України, Закону України Про політичні партії в Україні , іншим актам законодавства. При цьому зазначено, що партією на виконання вимог ч.1 ст.10 Закону України Про політичні партії в Україні зібрано 10070 підписів на підтримку рішення про створення партії в 16 областях України (із них у двох третинах районів зазначених адміністративно-територіальних одиниць - 16 областей), у двох третинах районів міст Києва і Севастополя та в Автономній Республіці Крим. У правовому висновку також зафіксовано, що до організаційної структури партії входять: первинні осередки (сільські та селищні), обласні (партійна організація Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські), місцеві (міські, районні, районні в містах) організації Партії, З'їзд Партії, Рада Партії та Ревізійна комісія Партії, що передбачено статутом партії.

Згідно з висновком, за результатами перевірки установчих документів, поданих на реєстрацію партією, політична партія "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" може бути зареєстрована. Одночасно також вказано, що відповідно до ч. 6 ст.11 Закону України Про політичні партії в Україні протягом шести місяців з дня реєстрації партія забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних, міських, районних організацій у більшості областей України, місті Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, а також зазначено, що у разі не виконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва на підставі статті 24 Закону.

За наявними в матеріалах справи доказами судом також встановлено, що відповідачем було складено узагальнюючу інформацію щодо підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії, з якої вбачається, що усього по районах і містах зібрано 10070 підписів, а також зазначено, що підписи громадян України, зібрані на підтримку рішення про створення партії в 16 областях України (із них у двох третинах районів зазначених адміністративно-територіальних одиниць - 16 областей), у двох третинах районів міст Києва та Севастополя, в Автономній Республіці Крим у загальній кількості 10700.

Також матеріали справи містять витяг про перевірку найменування політичної партії з Єдиного реєстру громадських формувань від 15.07.2015 року (т.2 а.с. 170).

Наказом Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 року, за підписом першого заступника ОСОБА_3, відповідно до ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", було зареєстровано політичну партію "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

До Єдиного реєстру громадських формувань внесено інформацію про новостворену політичну партію "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", при цьому реєстраційний номер запису в Єдиному реєстрі громадських формувань 147245 вчинено 09.09.2015 року та громадському формуванню видано свідоцтво №316-п.п. (т.2 а.с.80).

10.09.2015 Великописарівським районним управлінням юстиції у Сумській області внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи - політична партія "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", ідентифікаційний код юридичної особи: 38043716, номер запису 16111020000000393, скорочена назва партії - Політична партія ЗА КЕРНЕСА! .

Колегія суддів зазначає, що порядок створення та діяльності політичних партій та їх структурних утворень врегульовано Законом України Про політичні партії в Україні №2365-ІІІ від 05.04.2001 року.

Згідно зі ст. 3 Закону України Про політичні партії в Україні N 2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Частиною 1 ст. 11 Закону України Про політичні партії в Україні № 2365-III, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

При цьому відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 281, Міністерство юстиції є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

Водночас, пп. 83-13 п. 4 Положення про Міністерство юстиції України встановлено, що Міністерство юстиції України здійснює відповідно до Закону реєстрацію політичних партій.

Положеннями ст. 11 Закону України Про політичні партії в Україні №2365-ІІІ від 05.04.2001 року, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що для реєстрації політичної партії до Міністерства юстиції України разом з заявою подаються:

1) статут і програма політичної партії;

2) протокол установчого з'їзду політичної партії із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії;

3) підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали

підписи;

4) відомості про склад керівних органів політичної партії;

5) платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору;

6) назва банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки.

При цьому ч.3 ст. 11 України Про політичні партії в Україні №2365-ІІІ від 05.04.2001 року передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює реєстрацію політичної партії після перевірки поданих матеріалів.

Колегія суддів зазначає, що станом на час виникнення спірних правовідносин порядок підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань було врегульовано наказом Міністерства юстиції України від 08.07.2011 року №1828/5.

Пунктом 1 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань визначено, що цей порядок розроблено відповідно до Законів України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", "Про політичні партії в Україні", "Про організації роботодавців, їх об'єднання, права і гарантії їх діяльності", "Про торгово-промислові палати в Україні", "Про третейські суди", "Про асоціації органів місцевого самоврядування" та інших нормативно-правових актів, що регулюють питання створення, легалізації (реєстрації) та функціонування громадських формувань, згідно з якими легалізація (реєстрація) політичних партій та їх структурних утворень, організацій роботодавців та їх об'єднань, творчих спілок, професійних спілок, їх об'єднань, асоціацій кредитних спілок, торгово-промислових палат, постійно діючих третейських судів, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок та інших громадських формувань (далі - громадські формування) є обов'язковою і здійснюється шляхом їх легалізації або реєстрації.

Таким чином, слід дійти висновку, що Порядок підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань стосується і політичних партій, оскільки розроблений він, зокрема, й на підставі Закону України Про політичні партії в Україні .

При цьому положеннями п.4 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань передбачено, що легалізація (реєстрація) громадських формувань полягає:

- у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України, а у випадках, передбачених законодавством, також статуту (положенню) громадського формування;

- у прийнятті рішення про легалізацію (реєстрацію) громадського формування;

- у занесенні відомостей до відповідного реєстру та присвоєнні реєстраційного номера;

- видачі свідоцтва або довідки.

Під час судового розгляду справи представником позивача у наданих усних та письмових поясненнях вказано, що відповідачами по справі не було проведеної належної перевірки найменування політичної партії, оскільки скорочена назва останнього повністю збігається з прізвищем позивача.

Представником відповідачів по справі на зазначені обставини повідомлено суду, що при реєстрації політичної партії Міністерством юстиції України, відповідно до чинного законодавства, а саме приписів ст. 9 Закону України Про політичні партії в Україні належним чином здійснено перевірку, а відтак посилання позивача на нездійснення належної перевірки назви політичної партії є необґрунтованими. Крім того, прізвище Кернес не може стосуватися виключно позивача, оскільки фактично не ідентифікує виключно позивача, та крім того, воно є абревіатурою слів: ЗА КОНСТРУКТИВНІ ЕКОНОМІЧНІ РЕФОРМИ, НЕСПРИЙНЯТТЯ ЕКСТРЕМІЗМУ, СПРОТИВ АВТОРИТАРИЗМУ! .

Суд зазначає, що відповідно до положень ч.1 ст. 9 Закону України Про політичні партії в Україні передбачено, що назва політичної партії, її символіка не повинні збігатися з назвою чи символікою іншої (зареєстрованої) політичної партії.

Однак, колегія суддів зазначає, що, оскільки Закон України "Про політичні партії в Україні" не врегульовує правовідносини щодо використання імені фізичної особи у найменуванні політичної партії, то в даному випадку необхідно звернутися до положень Закону України "Про громадські об'єднання", яким врегульовано правовідносини, що є подібними до спірних.

Відтак, відповідно до приписів п.п.1 та 8 ст. 10 Закону України "Про громадські об'єднання" найменування громадського об'єднання зі статусом юридичної особи та без такого визначається рішенням установчих зборів під час його утворення. Власна назва громадського об'єднання може містити ім'я (псевдонім) фізичної особи за умови попередньої письмової згоди цієї особи або її спадкоємців, засвідченої в установленому законом порядку, якщо інше не передбачено законом.

Колегія суддів зазначає, що судовим розглядом не встановлено та до суду не надано доказів надання позивачем згоди на використання його прізвища у назві політичної партії, натомість з наявних в матеріалах справи копій списків підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії, встановлено, що в них назву партії вказано саме За Кернеса! та не вказано повної назви партійної організації, а вказане не є літерною абревіатурою, а відтак доводи представника відповідача не можуть враховуватись судом як докази проведення відповідачем належної перевірки.

Суд зазначає, що загальновідомим в межах держави є той факт, що позивач ОСОБА_8 31.10.2010 року був обраний Харківським міським головою, в подальшому, 25.10.2015 року був повторно обраний Харківським міським головою.

Представником позивача під час судового розгляду справи у наданих поясненнях вказано, що позивач займається активною політичною діяльністю. Отже, у зв'язку з політичною діяльністю ОСОБА_8 використання у скороченому найменуванні політичної партії чіткого, буквального та дослівного відтворення прізвища позивача створює небезпеку заподіяння шкоди його громадянським правам.

Також під час судового розгляду справи судом було встановлено, що для проведення реєстрації політичної партії, зокрема, було подано протокол установчого з'їзду політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" від 02.02.2014.

З вказаного протоколу вбачається, що установчий з'їзд політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", на якому були присутні вісім осіб, було проведено у місті Харкові 02.02.2014 року.

Вказаними особами є ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18. При цьому саме вказаними особами було одноголосно прийнято рішення про створення Політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

Зазначені ж особи вказані і у складі керівного органу Партії - Ради Партії та Ревізор Партії.

При цьому, як встановлено судом, відомості про членів керівних органів партії містять дані про їх дату і рік народження, місце роботи, місце проживання, телефони тощо.

Судом під час судового розгляду справи під час дослідження наданих до суду доказів встановлено, що громадяни, зазначені в протоколі №1 установчого з'їзду від 02.02.2014 політичної партії, а саме: ОСОБА_14 та ОСОБА_16 участь у ньому не брали і не голосували, членами керівних органів даної партії не були, вказане підтверджується нотаріально засвідченою заявою ОСОБА_19 та поясненнями ОСОБА_20 від 21.05.2016 року Старшому слідчому по ОВД слідчого відділу Управління СБУ в Запорізькій області.

Як вбачається з протоколу установчого з'їзду від 02.02.2014 року, в ньому вказано дані присутніх на з'їзді осіб, за якими є можливість ідентифікації таких осіб.

Відтак, матеріали справи містять лист-відповідь на адвокатський запит від 20.05.2016 року Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничої зовнішньо-торгівельної фірми ЯГУАР ЛТД , з якого вбачається, що громадянин на прізвище ОСОБА_14 не очолював фірму та не працював у будь - яких її структурних утвореннях, а її директор ОСОБА_19 02.02.2014 року та 16.11.2015 року у місті Харкові не перебував і про створення політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" йому нічого не відомо.

З наявної в матеріалах справи відповіді начальника Служби Безпеки України в Запорізькій області ОСОБА_21 від 02.06.2016 року №59/14/1619 на адвокатський запит колегією суддів встановлено, що не знайшли свого підтвердження участь ОСОБА_20 02.02.2014 року в установчому з'їзді політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та її участь в позачерговому з'їзді партії, рішенням якого змінено назву партії на політична партія Опозиційний Союз .

Також судом під час розгляду справи встановлено, що відповідно до узагальнюючої інформації щодо підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії, усього по районам і містам зібрано 10070 підписів, а також зазначено, що підписи громадян України, зібрані на підтримку рішення про створення партії в 16 областях України (із них у двох третинах районів зазначених адміністративно-територіальних одиниць - 16 областей), у двох третинах районів міст Києва та Севастополя, в Автономній Республіці Крим у загальній кількості 10700.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до приписів Закону України Про політичні партії в Україні для реєстрації політичної партії до Міністерства юстиції України разом з заявою подаються: підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи.

Слід вказати, що у даному випадку таким рішенням є прийняте одноголосно рішення про створення політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", оформлене у вигляді протоколу №1 установчого з'їзду політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" від 02.02.2014 року.

Отже, вказане рішення має бути підтримано підписами не менше десяти тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим, про що політична партія подає докази до Міністерства юстиції України на виконання вимог встановлених Законом України Про політичні партії в Україні .

З протоколу № 1 установчого з'їзду політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" від 02.02.2014 р. вбачається, що особами присутніми на вказаному з'їзді одноголосно прийняли рішення - доручити активістам з питань створення Партії зібрати у 2/3 областей та 2/3 районів цих областей щонайменше 10500 підписів громадян України на підтримку прийнятого з'їздом рішення про створення Політичної партії ЗА КЕРНЕСА! .

При цьому суд зазначає, що вказаний протокол №1 установчого з'їзду політичної партії не містить ані прізвищ активістів, ані жодних інших даних, за якими було б можливо ідентифікувати вказаних осіб.

Суд зазначає, що форма Списку підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії затверджена Наказом Міністерства юстиції України від 20.10.2004 року №119/5 на виконання статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні .

Відтак, форма Списку підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії включає: прізвище, ім'я, по батькові таких громадян, їх місце проживання, дату народження (день, місяць, рік) та їх особисті підписи, а також підписи осіб, які збирали необхідні підписи підтримки. Також вона включає підписи осіб, які збирали підписи (прізвище, ім'я, по батькові, день, місяць, рік народження, місце проживання), а також дату збирання підписів.

З дослідження наявних в матеріалах справи доказів та списків підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії, колегією суддів встановлено, що деякі списки містять недостовірні відомості, що було встановлено шляхом запитів та витребування судом інформації з адресно-довідкового бюро Державної міграційної служби України відповідних областей України.

Відтак, з матеріалів справи вбачається, що у Лозівському районі Харківської області рішення про створення політичної партії За Кернеса! підтримано підписами 50 громадян, які в січні 2015 року було зібрано ОСОБА_22, ІНФОРМАЦІЯ_3, адреса місця проживання - АДРЕСА_1.

При цьому всі 50 підписів громадян України у Лозівському районі Харківської області було зібрано у смт. Лозова ( т. 4 а.с.9-13).

Листом голови Лозівської районної ради Харківської області ОСОБА_23 №139/01-35 від 28.03.16 року підтверджено, що згідно адміністративно-територіального устрою Харківської області, населений пункт з назвою місто Лозова є містом обласного значення і підпорядковане Лозівській міській раді Харківської області з дня утворення Харківської області 27 лютого 1932 року, а отже Лозівський район не містить такого населеного пункту смт. Лозова .

Також за відомостями міського голови ОСОБА_24 у м. Лозова Харківської області, викладеними в листі №27п від 25.03.16 р., встановлено, що за зазначеними у списках адресами розташовані нежитлові будівлі або житлові будівлі, що не мають у своєму складі квартир, або взагалі відсутні будь-які будівлі.

Судом під час судового розгляду справи було встановлено, що згідно відомостей з Адресно-довідкового бюро Державної міграційної служби України в Харківській області встановлено, що 50 громадян України, підписи яких зазначені в Списках, у місті Лозова не значаться.

Колегією суддів під час судового розгляду справи встановлено, що згідно даних Узагальненої інформації Міністерства юстиції України щодо підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії За Кернеса! , у Мукачевському районі Закарпатської області зібрано 80 підписів.

При цьому з наявних в матеріалах справи Списків підписів у Мукачевському районі Закарпатської області вбачається, що рішення про створення Політичної партії За Кернеса! підтримано підписами 80 громадян у місті Мукачеве, вказані підписи 17-18 березня 2014 року зібрано ОСОБА_25, ІНФОРМАЦІЯ_4, адреса місця проживання АДРЕСА_4 (т.5 а.с. 111-114; 115-118).

З матеріалів справи також встановлено, що у Свалявському районі Закарпатської області рішення про створення Політичної партії За Кернеса! підтримано підписами 50 громадян, вказані підписи 28.03.2014 року зібрано ОСОБА_25 ІНФОРМАЦІЯ_4, з адресою місця проживання - АДРЕСА_2.

Наявні в матеріалах справи копії Списків підписів громадян свідчать, що усі 50 підписів громадян України у Свалявському районі Закарпатської області було зібрано у місті Свалява (т.5 с. 80-84)

При цьому матеріали справи містять лист Комунального унітарного підприємства Свалявське районне бюро технічної інвентаризації від 24.03.2016 року, з якого встановлено, що у місті Свалява, за зазначеними у Списках адресами, розташовані нежитлові будівлі або житлові будівлі, що не мають у своєму складі квартир.

Також судом було встановлено, що згідно відомостей з Адресно-довідкового бюро Державної міграційної служби України в Закарпатській області від 05.07.2016 року 110 громадян України, підписи яких зазначені в Списках (по Свалявському та Мукачівському районах) зареєстрованими або знятими з реєстраційного обліку не значаться.

Колегією суддів встановлено, що за Списками підписів виявлено, що в Оріхівському районі Запорізької області рішення про створення Політичної партії За Кернеса! підтримано підписами 50 громадян, які 08.04.2015, 10.04.2015, 21.04.2015, 25.04.2015, 29.04.2015 року зібрано ОСОБА_26, ІНФОРМАЦІЯ_6, з адресою місця проживання - АДРЕСА_5.

При цьому 50 підписів громадян України в Оріхівському районі Запорізької області зібрано у місті Оріхів (т. 5 а.с. 80-84).

Матеріали справи містять лист Оріхівського міського голови у місті Оріхів, з якого вбачається, що за зазначеними у Списках адресами, розташовані нежитлові будівлі або житлові будівлі, що не мають у своєму складі квартир.

За даними отриманими судом в ході судового розгляду справи з Адресно-довідкового бюро Державної міграційної служби України в Запорізькій області від 07.07.016 року №2301/02-15 50 громадян України, підписи яких зазначені в Списках по Оріхівському району Запорізької області, на обліку в Запорізькій області не значаться.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що під час судового розгляду справи підтверджено обставини щодо не надання головою політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" до реєстрації документів, визначених нормами діючого законодавства, у повному обсязі.

Отже, у даному випадку мова йде саме про порушення головою політичної партії при подачі документів до реєстрації вимог чинного законодавства, оскільки якщо встановлено невідповідність вказаних у Списках підписів громадян України зібраних на підтримання рішення про створення політичної партії та неможливо встановити осіб, якими було підтримано вказане рішення, то є неможливим їх врахування до загальної кількості підписів необхідної для проведення реєстрації політичної партії, а отже політичною партією було порушено вимоги пункту щодо надання підписів громадян, зібраних відповідно до вимог Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчених особами, які збирали підписи.

Слід зазначити, що згідно із визначенням політичної партії, наданим у ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні , політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах, а отже у даному випадку визначальним у розумінні питань утворення, реєстрації та діяльності політичних партій є дотримання права громадян на свободу об'єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України.

Аналізуючи наведені вище норми в їх системному тлумаченні з огляду на положення ч.3 ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" щодо перевірки Міністерством юстиції України поданих матеріалів, що передує реєстрації політичної партії, колегія суддів зазначає, що відповідачем, який діє як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, мають бути здійснені всі дії, направлені на належну та якісну перевірку документів з метою дотримання норм діючого законодавства та дотримання прав осіб, яких стосуються вказані обставини. Однак, як встановлено судовим розглядом, Міністерством юстиції України було зареєстровано політичну партію після проведення перевірки документів, поданих на реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) 12 червня 2015 року, проте вказана перевірка, з врахуванням встановлених під час судового розгляду обставин, була здійснена відповідачем поверхнево, без якісного та повного дослідження поданих до реєстрації установчих документів.

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправним наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)", як такого, що видано за результатами неналежної перевірки та неповноважною посадовою особою - Першим заступником Міністра юстиції України ОСОБА_6, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 4 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 08.07.2011 року № 1828/5 визначено, що легалізація (реєстрація) громадських формувань полягає у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України, а у випадках, передбачених законодавством, також статуту (положенню) громадського формування, прийнятті рішення про легалізацію (реєстрацію) громадського формування, занесенні відомостей до відповідного реєстру та присвоєнні реєстраційного номера, видачі свідоцтва (крім громадських формувань, яким законодавством не передбачено видачу свідоцтва) або довідки .

Відповідно до п. 9 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, рішення Міністерством юстиції (легалізуючим органом), зазначені у пункті 8 цього Порядку, приймаються в межах установленого строку виключно на підставах, встановлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту України, а в разі реєстрації (погодження або взяття до відома) змін до статутних документів, взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів - також на підставі статуту (положення) відповідного громадського формування. Такі рішення оформляються наказами, до яких додається правовий висновок щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на легалізацію (реєстрацію). Правовий висновок є невід'ємною частиною наказу (крім наказів, які видаються на підставі рішення суду).

Пунктом 13 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань передбачено, що рішення легалізую чого органу оформлюється у вигляді наказу, який підписує Міністр юстиції/керівник відповідного територіального управління юстиції. Невід'ємною частиною наказу є правовий висновок.

Під час судового розгляду справи судом було встановлено, що наказом Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 року підписано першим заступником ОСОБА_3, відповідно до ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні", було реєстровано політичну партію "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

Слід вказати, що повноваження Міністра юстиції України закріплені пунктом 12 Положення про Міністерство юстиції України, зокрема, підпунктом 24 пункту 12 Положення передбачено, що Міністр визначає обов'язки першого заступника Міністра, заступників Міністра та заступника Міністра - керівника апарату, розподіл повноважень Міністра між першим заступником Міністра та заступниками Міністра, які вони здійснюють у разі його відсутності.

При цьому з матеріалів справи вбачається, що наказом Міністерства юстиції України від 14.02.2015 року № 304/к Про розподіл повноважень між Міністром, першим заступником заступника Міністра, заступниками Міністра та заступника Міністра - керівника апарату затверджено розподіл повноважень, та пунктом 2 даного наказу передбачено, що у разі тимчасової відсутності Міністра його обов'язки виконує перший заступник.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 08.09.2015 року №1804/6 обов'язки Міністра юстиції України 09.09.2015 року виконувала перший заступник Міністра юстиції ОСОБА_6, що підтверджується довідкою Міністерства юстиції України від 27.01.2016 року №14-61 за підписом заступника директора Департаменту кадрової роботи та державної служби (т. 9 а.с. 153).

Отже, слід дійти висновку, що станом на день винесення оскаржуваного позивачем наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 року виконання обов'язків Міністра юстиції України було покладено на посадову особу відповідача - першого заступника Міністра юстиції ОСОБА_6

Проте оскаржуваний позивачем наказ № 1707/5 від 09.09.2015 року відповідачем по справі першим заступником Міністра юстиції ОСОБА_6 підписано не в якості виконуючого обов'язки Міністра юстиції, а в якості першого заступника Міністра юстиції.

З врахуванням вищевикладеного слід дійти висновку, що перший заступник Міністра юстиції мала право підпису оскаржуваного позивачем наказу, діяла у межах наданих повноважень, проте не у спосіб, визначений законом.

Підсумовуючи, колегія суддів вважає за необхідне вказати, що бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи. В даному випадку не здійснення Міністерством юстиції України належної перевірки документів, поданих на реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) 12 червня 2015 року призвело до протиправного видання наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

При цьому, колегія суддів зазначає, що, з урахуванням встановлених під час судового розгляду справи обставин, належним та достатнім способом захисту прав позивача є саме визнання протиправним наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

Таким чином позовні вимоги позивача щодо визнання протиправним наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" підлягають задоволенню, а в частині позовних вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності Міністерства юстиції України щодо не вчинення передбачених законом дій із належної перевірки документів, поданих на реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) 12 червня 2015 року належить відмовити.

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності Міністра юстиції України щодо не вчинення дій із внесення подання до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) відповідно до статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 ст. 24 Закону України Про політичні партії в Україні , в редакції, чинній на момент державної реєстрації політичної партії ЗА КЕРНЕСА! , у разі невиконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Приписами частини 11 статті 11 закону України Про політичні партії в Україні передбачено, що Міністерство юстиції України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, після реєстрації видає політичній партії, обласній, міській, районній організації партії або іншим структурним утворенням, передбаченим статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом Міністрів України зразка.

Положеннями ст. 24 передбачено, що право звернення до суду належить органу, який здійснив реєстрацію партії.

Згідно підпунктом 83-16 пункту 4 Положення про Міністерство, Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статусу політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.

Судовим розглядом встановлено, що на підставі наказу Міністерства юстиції України №1707/5 від 09.09.2015 року, Міністерством юстиції України політичній партії ЗА КЕРНЕСА! видано свідоцтво про реєстрацію політичної партії.

Колегія суддів зазначає, що виданню оскаржуваного позивачем наказу Міністерства юстиції України №1707/5 від 09.09.2015 року передувало проведення правової експертизи поданих до реєстрації документів. Саме у вказаних документах відповідачами зафіксовано відповідність поданих політичною партією ЗА КЕРНЕСА! для реєстрації документів вимогам чинного законодавства.

Таким чином, саме під час судового розгляду даної справи було встановлено обставини невідповідності поданих головою політичної партії документів для реєстрації, а отже, оскільки Міністерством юстиції України було підтверджено відповідність поданих до реєстрації документів, то у даному випадку у відповідача були відсутні повноваження на внесення подання про анулювання реєстраційного свідоцтва.

Відтак, колегія суддів приходить до висновку, що у суду відсутні підстави для визнання протиправної бездіяльності відповідача щодо не вчинення дій із внесення подання до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму) відповідно до статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", а отже позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності Міністра юстиції України щодо не розгляду та ненадання відповіді на його звернення від 25.12.2015, колегія суддів зазначає наступне.

Під час судового розгляду справи встановлено, що 25.12.2016 р. позивач звернувся до Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича із заявою про порушення законодавства під час створення та реєстрації політичної партії ЗА КЕРНЕСА! (ЗА КОНСТРУКТИВНІ ЕКОНОМІЧНІ РЕФОРМИ, НЕСПРИЙНЯТТЯ ЕКСТРЕМІЗМУ, СПРОТИВ АВТОРИТАРИЗМУ!) .

Зі змісту вказаного звернення судом встановлено, що позивачем повідомлено Міністру юстиції України, що наказ Міністерства юстиції України №1707/5 від 09.09.2015 року про реєстрацію партії від імені Міністерства юстиції України підписано посадовою особою Міністерства юстиції України, яка не мала повноважень на підписання такого Наказу - Першим заступником Міністра юстиції Міністерства юстиції України ОСОБА_6. Також позивачем вказано, що в порушення Закону України Про політичні партії в Україні при прийнятті та перевірці документів політичної партії ЗА КЕРНЕСА! (ЗА КОНСТРУКТИВНІ ЕКОНОМІЧНІ РЕФОРМИ, НЕСПРИЙНЯТТЯ ЕКСТРЕМІЗМУ, СПРОТИВ АВТОРИТАРИЗМУ!) було допущено численні порушення норм діючого законодавства. З врахуванням зазначеного, позивач просив Міністра юстиції України розглянути звернення невідкладно у порядку Закону України Про звернення громадян та вжити передбачених законодавством заходів, врахувавши викладені факти.

Вказане звернення було направлено на адресу Міністерства юстиції України засобами поштового зв'язку, про що свідчать наявні в матеріалах справи докази.

Листом № 2594/К-27363/19 від 28.01.2016 р. за підписом першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6 у відповідь на заяву позивача, останньому було вказано на наявність в провадженні Харківського окружного адміністративного суду справи № 820/11795/15 за позовом ОСОБА_8 до Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого Заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6, а отже за наслідками прийнятого рішення відповідачем було вчинено певні дії.

З врахуванням зазначеного колегія суддів приходить до висновку, що заяву позивача було розглянуто шляхом направлення на адресу позивача листа №2594/К-27363/19 від 28.01.2016 р., однак колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до положень ч.1 статті 1 Закону України Про звернення громадян , громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Згідно з приписами ст. 3 Закону України Про звернення громадян , під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.

Приписами ст. 7 Закону України Про звернення громадян передбачено, що звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду.

При цьому приписами ч. 7 та 8 ст. 5 Закону України Про звернення громадян визначено, що у зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз'ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.

Так, за приписами частин 1, 3 статті 15 Закону України Про звернення громадян , органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Перелік звернень, які не підлягають розгляду та вирішенню міститься в ст. 8 Закону України Про звернення громадян .

З матеріалів справи вбачається, що звернення позивача від 25.12.2016 р., враховуючи положення ст. 7 Закону України Про звернення громадян , підлягало обов'язковому прийняттю та розгляду, оскільки оформлене належним чином, подано у встановленому законом порядку, адресовано відповідному суб'єкту наділеному повноваженнями щодо розгляду даного звернення та містить всі необхідні дані для прийняття обґрунтованого рішення.

Однак, як було встановлено судом під час судового розгляду, лист № 2594/К-27363/19 від 28.01.2016 р. не містить у розумінні приписів Закону України "Про звернення громадян" зазначення результатів розгляду звернення позивача, натомість містить посилання на розгляд судової справи за позовом ОСОБА_8 з тих самих підстав.

Відтак, суд приходить до висновку, що, з врахуванням вищевикладених норм діючого законодавства, заява позивача не була розглянута відповідно до положень Закону України Про звернення громадян , оскільки посилання на наявність судового провадження не може вважатися розглядом заяви в порядку, визначеному вказаним законом.

Представником позивача під час судового розгляду справи було надано пояснення та вказано, що направлена позивачем заява була адресована Міністру юстиції України, однак протиправно розглядалась іншою посадовою особою.

Колегія суддів зазначає, що за приписами ст. 15 Закону України "Про звернення громадян" відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.

При цьому відповідно до підпункту 33 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, основними завданнями Мін'юсту, зокрема, є організація розгляду звернень громадян з питань, пов'язаних із діяльністю Мін'юсту, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, а також стосовно актів, які ним видаються.

Таким чином, розгляд звернень громадян віднесено до завдань Міністерства юстиції України, та, у відповідності до приписів Закону України "Про звернення громадян", відповідь за результатами розгляду заяв, які отримано Міністерством юстиції України, надається за підписом Міністра юстиції України.

Однак, у відповідь на заяву ОСОБА_8 від 25.12.2015 року складено лист за підписом першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6, натомість матеріали справи не містять доказів виконання вказаною посадовою особою повноважень Міністра юстиції України у день надання такої відповіді.

Крім того, колегія суддів зазначає, що за приписами статті 7 Закону України Про звернення громадян забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.

Проте фактично відповідь на заяву позивача від 25.12.2015 року було надано особою, щодо протиправних дій якої і стосувалася направлена позивачем заява до Міністерства юстиції України.

З врахуванням вище викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що Міністерством юстиції України допущено протиправну бездіяльність щодо належного розгляду заяви позивача від 25.12.2015 року, а отже позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправним наказу Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року про взяття до відома інформації про зміну назви, до статуту, програми та у складі керівних органів Політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та видачу нового Свідоцтва про реєстрацію політичної партії "Опозиційний Союз" із зазначенням №316-п.п. від 09.09.2015, а також щодо позовних вимог про визнання протиправною реєстраційної дії №16111050003000393 щодо державної реєстрації змін у новій редакції установчих документів юридичної особи - політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" (ідентифікаційний код юридичної особи 38043716), що включають зміну повного найменування політичної партії із політична партія "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" та про зміну скороченого найменування із ПП "ЗА КЕРНЕСА!" на ПП "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", вчинену державним реєстратором Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмилою Миколаївною 19.02.2016, колегія суддів зазначає наступне.

Під час судового розгляду справи колегією суддів встановлено, що наказом Міністерства юстиції України від 05.02.2016 року №340/5 Про взяття до відома інформації про зміни назви, до статуту, програми та у складі керівних органів політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" відповідно до Закону України Про політичні партії в Україні , на підставі рішень Позачергового З'їзду політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" від 16.11.2015 року наказано пунктом 1 - взяти до відома інформацію про зміни назви, до статуту, програми та у складі керівних органів політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" та пунктом 2 - у в'язку зі зміною назви видати нове свідоцтво про реєстрацію політичної партії (т.9 а.с. 71).

При цьому з матеріалів справи вбачається, що 16.11.2015 року рішенням Позачергового з'їзду ПП ЗА КЕРНЕСА! , оформленим у вигляді протоколу №1 змінено найменування політичної партії з політична партія "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" на політична партія ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ (скорочене найменування - ПП ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ ).

Відповідно до пункту 2 протоколу №1 з'їздом політичної партії ЗА КЕРНЕСА! від 16.11.2015 року прийнято рішення затвердити у новій редакції статут та програму політичної партії ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ .

Колегія суддів зазначає, що під час судового розгляду справи було встановлено, що реєстрація політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" була здійснена на підставі наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

При цьому судовим розглядом підтверджено протиправність вказаного наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015. Таким чином, первинно політична партія "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" була зареєстрована з порушеннями чинного законодавства, а отже подальші рішення та реєстраційні дії, здійснені щодо даної політичної партії, є протиправними.

З врахуванням зазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що дані позовні вимоги є похідними від позовних вимог про визнання протиправним наказу Міністерства юстиції України № 1707/5 від 09.09.2015 "Про реєстрацію політичної партії "ЗА КЕРНЕСА!" (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

Відтак, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним наказу Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року та визнання протиправною реєстраційної дії №16111050003000393 щодо державної реєстрації у новій редакції установчих документів юридичної особи - політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" (ідентифікаційний код юридичної особи 38043716), що включають зміну повного найменування політичної партії із політична партія "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" та про зміну скороченого найменування із ПП "ЗА КЕРНЕСА!" на ПП "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", вчинену державним реєстратором Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмилою Миколаївною 19.02.2016 року, через що вказані позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Колегія суддів зазначає, що, оскільки під час судового розгляду справи було частково підтверджено доводи позивача щодо обставин, викладених в позовній заяві, уточненнях до адміністративного позову, а отже позовні вимоги ОСОБА_8 до Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6, Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області, державного реєстратора Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмили Миколаївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним наказу, визнання протиправною реєстраційної дії підлягають частковому задоволенню.

Суд зазначає, що до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Статтею 86 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч. 1 ст. 86); ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили (ч. 2 ст. 86); суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч. 3 ст. 86).

З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає вимоги ОСОБА_8 такими, що підлягають частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов ОСОБА_8 до Міністерства юстиції України, Міністра юстиції України Петренка Павла Дмитровича, Першого заступника Міністра юстиції України ОСОБА_6, Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області, державного реєстратора Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмили Миколаївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним наказу, визнання протиправною реєстраційної дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним наказ Міністерства юстиції України №1707/5 від 09.09.2015 року "Про реєстрацію ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)".

Визнати протиправною бездіяльність Міністерства юстиції України щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_8 від 25.12.2015 року.

Визнати протиправним наказ Міністра юстиції України №340/5 від 05 лютого 2016 року.

Визнати протиправною реєстраційну дію №16111050003000393 щодо державної реєстрації у новій редакції установчих документів юридичної особи - політичної партії "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" (ідентифікаційний код юридичної особи 38043716), що включають зміну повного найменування політичної партії із політична партія "ЗА КЕРНЕСА! (За Конструктивні Економічні Реформи, Несприйняття Екстремізму, Спротив Авторитаризму)" на політична партія "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ" та про зміну скороченого найменування із ПП "ЗА КЕРНЕСА!" на ПП "ОПОЗИЦІЙНИЙ СОЮЗ", вчинену державним реєстратором Великописарівського районного управління юстиції у Сумській області Мусієнко Людмилою Миколаївною 19.02.2016 року.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_8 (АДРЕСА_6 код НОМЕР_1) сплачений при поданні позову судовий збір у розмірі 1461 (одна тисяча чотириста шістдесят одна) грн 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, буд. 13, код ЄДРПОУ - 34859512).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 17 липня 2017 року.

Головуючий суддя Р.В. Мельников

Судді Л.М. Мар'єнко

ОСОБА_27

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2017
Оприлюднено17.07.2017
Номер документу67757366
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/11795/15

Постанова від 09.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 18.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 27.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Ухвала від 18.08.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Ухвала від 18.08.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Постанова від 11.07.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні