ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2017 р.м.ОдесаСправа № 520/1099/17
Категорія: 10.2.4 Головуючий в 1 інстанції: Луняченко В.О.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Зуєвої Л.Є.,
суддів Шевчук О.А. та Федусика А.Г.
розглянувши в порядку письмового провадження у місті Одесі апеляційну скаргу Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі на постанову Київського районного суду м. Одеси від 27.02.2017 року по справі за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Київському районі м.Одеси про визнання протиправним рішення та зобов'язання здійснити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
В січні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в Київському районі м.Одеси про визнання протиправним рішення № 831786 від 24 січня 2017 р. Про відмову у перерахунку пенсій , зобов'язання здійснити розрахунок та виплату пенсії починаючи з дати її призначення у розмірі 84% з урахуванням суми матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань згідно з довідкою про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу, виданої Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області від 23.01.2017 р. № 783/05-021 без зміни базового місяця індексації пенсії наростаючим підсумком жовтень 2009 року.
Постановою Київського районного суду м. Одеси від 27.02.2017 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним рішення управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси № 831786 від 24 січня 2017 р. Про відмову у перерахунку пенсій . Зобов'язано управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси здійснити розрахунок та виплату пенсії починаючи з дати її призначення у розмірі 84% з урахуванням суми матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань згідно з довідкою про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу , виданої Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області від 23.01.2017 р. № 783/05-021 без зміни базового місяця індексації пенсії наростаючим підсумком - жовтень 2009 року.
Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням, Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі в апеляційній скарзі зазначає про невідповідність висновків суду обставинам справи. При цьому апелянт вважає, що судом допущено порушення матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. У зв'язку з чим в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови суду першої інстанції і винесення нової постанови із відмовою в позові в повному обсязі.
Перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, ОСОБА_1 22.09.2008 року призначено пенсію державного службовця за віком відповідно до Закону України Про державну службу .
При обчисленні розміру пенсії державного службовця за віком відповідно до Закону України Про державну службу позивачці було враховано - посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років та премія. Інші виплати, а саме - матеріальна допомога на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань, на які нараховувались страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в розрахунок обчислення пенсії не включено.
23 січня 2017 року Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області за вих. № 783/05-021 надано ОСОБА_1 довідку про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу за займаною нею посадою заступника начальника управління - начальника відділу адміністрування податку на прибуток управління оподаткування юридичних осіб державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси.
Рішенням управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси від 24 січня 2017 р. № 831786 відмовлено у перерахунку пенсій.
При цьому відмова обґрунтовувалась тим, що згідно п.5 Прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 02.03.2015 № 213-УІІІ з 01.06.2015 скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 №3723- XII. У зв'язку з набрання чинності Закону України Про державну службу від 10.12.2015 № 889-VIII скасована зокрема статтю 37 Закону 3723-ХІІ (пункт 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону 889- VIII). Крім цього постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів скасовано пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865. яким визначався механізм перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону 3723-ХІІ. У зв'язку з викладеним та урахуванням вимог Закону України Про державну службу від 10.12.2015 № 889-VIII, який набрав чинності з 01.05.2016, пенсії в порядку та на умовах, визначених Законами України Про державну службу не призначаються, а раніше призначені пенсії не перераховуються.
Задовольняючи позовні вимоги судом зазначено, що при призначенні пенсії відповідачем протиправно не було враховано усіх складових заробітної плати позивача з яких сплачувались страхові внески.
Однак судова колегія суду апеляційної інстанції частково не погоджується з рішенням суду першої інстанції, а саме щодо моменту з якого необхідно виплачувати пенсію у новому розмірі з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 30.01.2017 р. звернулася до суду із даним позовом про перерахунок пенсії починаючи з моменту її призначення, а саме з 22.09.2008 року, пропустивши 6-ти місячний строк звернення до адміністративного суду, що передбачений ч.1 ст.99 КАС України, у зв'язку з чим, позовні вимоги, які заявлені поза межами цього строку підлягають залишенню без розгляду.
Відповідно до ч.1 ст.99 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів
А згідно із ст.100 КАС України, адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
З огляду на викладене судова колегія суду апеляційної інстанції враховуючи вимоги ст.99, 100 КАС України вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 щодо перерахунку пенсії за період з 22.09.2008 року по 29.07.2016 року слід залишити без розгляду.
Що стосується позовних вимог щодо перерахунку пенсії за період з 30.07.2016 року судова колегія вважає, що вони обгрунтовано задоволенні судом першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно ст.37 Закону України Про державну службу , пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80% суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011р. - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80% заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011р. - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, за кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90% заробітної плати.
Таким чином, призначення державному службовцю пенсії та її перерахунок здійснюється з сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про оплату праці , заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Статтею 2 Закону України Про оплату праці визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Згідно положень ч.2 ст.33 Закону України Про державну службу , заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Отже, з наведених вище положень діючого законодавства вбачається, що матеріальна допомога і індексація заробітної плати входять до системи оплати праці державного службовця.
Крім того, ст.66 Закону України Про пенсійне забезпечення врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Відповідно до вимог ч.1 ст.66 Закону України Про пенсійне забезпечення , до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Разом з тим, ст.41 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм, отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Таким чином, суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема матеріальна допомога на оздоровлення та індексація включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.
Так, як вбачається з матеріалів справи та довідки ДПІ у Київському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області від 23.01.2017 р. №783/05-021 про складові заробітної плати, позивачка отримувала інші виплати на які було нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Зазначена довідка про складові заробітної плати видана за період роботи позивачки з вересня 2006 року по серпень 2008 року.
Таким чином встановлено, що позивачкою за період роботи з вересня 2006 року по серпень 2008 року відповідно до Закону України Про державну службу за займаною нею посадою заступника начальника управління - начальника відділу адміністрування податку на прибуток управління оподаткування юридичних осіб державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси були сплачені усі страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за усі виплати які включенні у довідку..
Однак рішенням управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси від 24 січня 2017 р. № 831786 відмовлено у перерахунку пенсій.
При цьому відмова обґрунтовувалась тим, що згідно п.5 Прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 02.03.2015 № 213-УІІІ з 01.06.2015 скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 №3723- XII. У зв'язку з набрання чинності Закону України Про державну службу від 10.12.2015 № 889-VIII скасована зокрема статтю 37 Закону 3723-ХІІ (пункт 2 Прикінцеві та перехідні положення Закону 889- VIII). Крім цього постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів скасовано пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865. яким визначався механізм перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону 3723-ХІІ. У зв'язку з викладеним та урахуванням вимог Закону України Про державну службу від 10.12.2015 № 889-VIII, який набрав чинності з 01.05.2016, пенсії в порядку та на умовах, визначених Законами України Про державну службу не призначаються, а раніше призначені пенсії не перераховуються.
Зазначені доводи апелянта є необґрунтованими, оскільки у управління Пенсійного фонду України в Київському районі м.Одеси на момент призначення ОСОБА_1 пенсії були усі відомості щодо отримуваних сум заробітної плати, з якої сплачувались страхові внески з урахуванням інших виплат, а тому розрахунок пенсії позивача був проведений не у повному обсязі саме з вини Пенсійного фонду.
З огляду на викладене колегія суддів вважає, що відмовляючи у перерахунку пенсії з урахуванням таких виплат, як матеріальна допомога на оздоровлення, на вирішення соціально-побутових питань, надбавки (винагороди) за вислугу років, відповідач діяв протиправно.
Таким чином, враховуючи, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, колегія суддів, керуючись п.п.3,4 ч.1 ст. 202 КАС України вважає необхідним скасовуючи постанову суду першої інстанції, прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити частково.
Керуючись ст.ст.183-2, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі задовольнити частково.
Постанову Київського районного суду м. Одеси від 27.02.2017 року скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси № 831786 від 24 січня 2017 р. Про відмову у перерахунку пенсій .
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Одеси здійснити розрахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 починаючи з 30.07.2016 року у розмірі 84% з урахуванням суми матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань згідно з довідкою про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу , виданої Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області від 23.01.2017 р. № 783/05-021 без зміни базового місяця індексації пенсії наростаючим підсумком - жовтень 2009 року.
Адміністративний позов ОСОБА_1 в частині позовних вимог щодо перерахунку пенсії за період з 22.09.2008 року по 29.07.2016 року залишити без розгляду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі /вул..Ільфа і Петрова, 4 а, м.Одеса, 65121, код ЄДРПОУ 41248812/ на користь ОСОБА_1 /АДРЕСА_1, 65080, ідентифікаційний номер НОМЕР_1/ судовий збір сплачений за подання адміністративного позову у розмірі 640 грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий: суддя Л.Є. Зуєва
суддя О.А. Шевчук
суддя А.Г. Федусик
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2017 |
Оприлюднено | 17.07.2017 |
Номер документу | 67758206 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні