ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
11 липня 2017 року Чернігів Справа № 825/465/17
Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду Скалозуб Ю.О., за участі секретаря Терехової Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу
за позовом Приватного підприємства "Куликівські аграрні інвестиції"
до 1.Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича
2.Чернігівської районної державної адміністрації
третя особа ОСОБА_2
2.Товариство з обмеженою відповідальністю "Горбів Агро"
про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Куликівські аграрні інвестиції" (далі - позивач, ПП "Куликівські аграрні інвестиції") звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до 1. Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича (Державний реєстратор), 2. Чернігівської районної державної адміністрації (далі - Чернігівської РДА), треті особи 1. ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2), 2. Товариство з обмеженою відповідальністю "Горбів Агро" (далі - ТОВ "Горбів Агро"), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича індексний 31116817 від 27.08.2016.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що Державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Пінчуком Іваном Юрійовичем проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на ту ж саму земельну ділянку, яку орендує ПП "Куликівські аграрні інвестиції" на підставі договору оренди землі від 01.05.2008, який був укладений з ОСОБА_4 (далі -ОСОБА_4), зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 08.09.2008 за № 040883500528. При цьому, у зв'язку з отриманням спадщини після смерті ОСОБА_4 та оформленням права власності на спірну ділянку, 27.10.2015 між позивачем та третьою особою було укладено договір оренди строком на 7 років, який на момент розгляду справи у суді є чинним.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав заяву про розгляд справи без його участі.
Державний реєстратор у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомив.
Представник Чернігівської РДА у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомив.
Третя особа - ОСОБА_2 у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Представник третьої особи - ТОВ "Горбів Агро" у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав заяву про розгляд справи без його участі. Надав заперечення проти позову, у яких просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, оскільки державний реєстратор у оскаржуваних правовідносинах діяв у межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України. При цьому, зазначив, що відомості щодо реєстрації договору оренди землі, укладеного ПП "Куликівські аграрні інвестиції" відсутні, як у Державному реєстрі, так і у Поземельній книзі.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що 01.05.2008 між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 1,69 га, яка розташована на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області, який був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах" 08.09.2008 за № 040883500528 (а.с. 8).
Так, у зв'язку з отриманням спадщини після смерті ОСОБА_4 та оформленням права власності на спірну ділянку, 27.10.2015 між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_2 було укладено договір оренди землі строком на 7 років (а.с.9-11).
Також з матеріалів справи вбачається, що 02.08.2016 між ТОВ "Горбів Агро" (Орендар) та ОСОБА_2 (Орендодавець) укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області (загальна площа 1,69 га, кадастровий номер НОМЕР_1).
З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.15) вбачається, що 27.08.2016 Державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Пінчуком Іваном Юрійовичем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 31116817 щодо державної реєстрації інших речових прав (прав оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі договору оренди землі від 02.08.2016, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_2, орендар - ТОВ "Горбів Агро".
Вважаючи оскаржуване рішення протиправним та таким, яке підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Так, правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією, регулюються Земельним кодексом України та Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) (далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
В силу вимог приписів частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Згідно з частиною 4 статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що саме державний реєстратор, як суб'єкт владних повноважень, під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав, з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Аналогічна правова позиція була висловлена неодноразово і Верховним Судом України у постановах від 22.09.2015 (справа № 21-760а15) та від 15.11.2016 (справа № 21-3030а16).
У відповідності до частини 1 статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
При цьому, матеріали реєстраційної справи (а.с.100-129) не містять жодних доказів щодо звернення державного реєстратора з відповідним запитом про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди щодо спірної земельної ділянки до Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області, як до правонаступника Відділу Держземагентства у Куликівському районі Чернігівської області - органу, який здійснював таку реєстрацію до 01.01.2013.
Разом з тим, у матеріалах справи міститься лист Відділу у Куликівському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 16.05.2017 № 9-25-0.29-61/108-17, наданий відділом на запит суду від 04.04.2017, в якому зазначено, що в архіві відділу зберігається "Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі", де у розділі 4 за № 040883500528 зазначено про реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_4, стосовно земельної ділянки площею 1,69 га, кадастровий номер НОМЕР_1, термін дії договору - 10 років.
На даний час в Державному земельному кадастрі внесені відомості про реєстрацію права оренди між ТОВ "Горбів Агро" та ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,6901 га, кадастровий номер НОМЕР_1, термін дії договору - 10 років (а.с.82).
Відповідно до статті 1216 Цивільного кодексу України спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
Відповідно до статті 1218 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 є спадкоємцем орендодавця ПП "Куликівські аграрні інвестиції" - ОСОБА_4 щодо земельної ділянки площею 1,69 га, кадастровий номер НОМЕР_1.
За приписами статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Згідно статті 32 Закону України "Про оренду землі" перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Судом встановлено, що пунктом 40 договору оренди землі від 01.05.2008 укладеного між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_4 передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем (а.с. 8).
Відповідно до частини першої статті 770 Цивільного кодексу України в разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов'язки наймодавця.
Таким чином, з огляду на приписи частини першої статті 770 Цивільного кодексу України, статті 32 Закону України "Про оренду землі" та вищезазначеного правовстановлюючого документа, ОСОБА_2 є спадкоємцем ОСОБА_4 та до неї перейшли всі права та обов'язки за договором оренди землі від 01.05.2008, який на момент розгляду справи не припинив свою дію.
В контексті зазначеного, суд вважає за необхідне зазначити, що Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" затверджено Порядок ведення поземельної книги (далі - Порядок 1) та Порядок ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Порядок 2).
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України (в редакції до 01.01.2013), державна реєстрація земельних ділянок здійснювалась у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складався із двох частин: Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Відповідно до п. 3 та п. 4 Порядку 1, територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством. Поземельні книги зберігаються довічно. Номер Поземельної книги відповідає кадастровому номеру земельної ділянки.
Згідно з п. 6 Порядку 1 Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку.
Автоматизована система є інформаційною системою, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, а також про кількісний облік земель та їх якість.
Поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.
Відповідно до п. 7 Порядку 1, Поземельна книга в електронному вигляді ведеться у складі автоматизованої системи та формується на підставі даних обмінного файла та електронних (цифрових) зображень документів, отриманих від територіальних органів Держземагентства.
До Поземельної книги в електронному вигляді додається електронне (цифрове) зображення документів, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї, державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою (далі - державний акт).
Поземельна книга в паперовому вигляді складається з аркушів, які формуються з використанням автоматизованої системи.
До Поземельної книги в паперовому вигляді додаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї.
Як зазначено в п.п. 8-11 Порядку 1, одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів). Поземельна книга вважається відкритою після зазначення кадастрового номера земельної ділянки і дати її відкриття на титулі Поземельної книги, що завіряється підписом посадової особи, скріпленим печаткою територіального органу Держземагентства.
Відомості із зазначенням дати вносяться до розділів Поземельної книги у паперовому вигляді посадовою особою територіального органу Держземагентства, яка має вищу освіту за спеціальністю "землевпорядкування та кадастр" і уповноважена в установленому Держземагентством порядку вести державний реєстр земель на рівні району, міста обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києва та Севастополя (далі - посадова особа).
Записи до розділів Поземельної книги вносяться державною мовою розбірливо чорнилом чи кульковою ручкою синього або чорного кольору. На підтвердження кожного запису в Поземельній книзі формується з використанням автоматизованої системи аркуш Поземельної книги, який засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства. Не завірений підписом і не скріплений печаткою запис вважається недійсним.
Відповідальність за достовірність, повноту та актуальність відомостей поземельних книг у паперовому та електронному вигляді покладається на заступника керівника територіального органу Держземагентства, відповідального за ведення державного реєстру земель.
Згідно з п. 2 Порядку 2 територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання книг записів з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання книг записів несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством. Книги записів зберігаються довічно, знищення або вилучення частини Книги записів забороняється.
Організація виготовлення та постачання книг записів покладається на Держземагентство.
Відповідно до п.п. 4-9 Порядку 2, Книга записів відкривається та ведеться у паперовому вигляді - територіальним органом Держземагентства.
Книга записів у паперовому вигляді зберігається у територіальному органу Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.
Книга записів в паперовому вигляді складається з аркушів, які формуються використанням автоматизованої системи.
Книга записів в електронному вигляді ведеться у складі автоматизованої системи формується на підставі даних файлу обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл) та електронних (цифрових) зображення документів, отриманих від територіальних органів Держземагентства.
Відповідний том розділу Книги записів у паперовому вигляді вважається відкри після зазначення дати відкриття на титулі такого тому, що завіряється підписом посад особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.
Сторінки тому розділу Книги записів нумеруються, прошнуровуються опечатуються, про що посадовою особою робиться відповідний запис на останній сторінці. Запис засвідчується підписом керівника територіального органу Держземагентств зазначенням його прізвища та ініціалів і скріплюється печаткою цього органу.
Відповідальність за достовірність, повноту та актуальність відомостей поземельних книг у паперовому та в електронному вигляді покладається на заступника керівника територіального органу Держземагентства, відповідального за ведення державного реєстру земель.
Виходячи зі змісту вищенаведених норм права, суд зазначає, що договір оренди землі від 01.05.2008, укладений між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_2 на земельну ділянку, площею 1,69 га, яка розташована на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області, був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах" 08.09.2008 за № 040883500528, що підтверджується листом Відділу у Куликівському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 16.05.2017 № 9-25-0.29-61/108-17 та права і обов'язки за ним перейшли до ОСОБА_2
Також, на договорі оренди землі від 01.05.2008, вчинений реєстраційний напис щодо його державної реєстрації Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах" 08.09.2008 за № 040883500528, який завірений гербовою печаткою (а.с. 8).
При цьому, відсутність відомостей про державну реєстрацію таких договорів у Поземельній книзі не свідчить про незавершеність чи відсутність державної реєстрації як такої, оскільки як вже зазначалось, у першу частину державного реєстру земель (книгу записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі) внесено відомості про державну реєстрацію договорів оренди спірних земельних ділянок із зазначенням їх кадастрових номерів.
Крім того, обов'язок щодо внесення відомостей у Поземельну книгу покладався на реєстратора державного реєстру земель, який і ніс відповідальність за неналежне виконання своїх обов'язків.
Вищевказані обставини спростовують посилання представника третьої особи - ТОВ "Горбів Агро" про не завершення державної реєстрації речового права на земельну ділянку за позивачем, оскільки запис про державну реєстрацію договору оренди від 01.05.2008 не зазначено у Поземельній книзі.
Отже, судом встановлено факт реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку за ПП "Куликівські аграрні інвестиції" на підставі укладеного договору оренди землі від 01.05.2008.
Суд наголошує, що укладений 27.10.2016 між ПП "Куликівські аграрні інвестиції" та ОСОБА_2 договір оренди землі, жодним чином не спростовує встановлених обставин та не впливає на наявний юридичний факт переходу всіх прав і обов'язків ОСОБА_4 до ОСОБА_2 за договором оренди землі від 01.05.2008.
Поряд з цим, як встановлено вище, державним реєстратором було здійснено реєстрацію права оренди на спірну земельну ділянку за ТОВ "Горбів Агро" на підставі договору оренди землі від 01.05.2008 укладеного останнім з ОСОБА_2, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с. 15).
Таким чином, за наявності зареєстрованого права оренди на спірні земельні ділянки за ПП "Куликівські аграрні інвестиції" на підставі укладеного договору оренди землі від 01.05.2008, державний реєстратор, в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", при проведенні державної реєстрації речового права за договором оренди землі від 02.08.2016, укладеного між ОСОБА_2 (спадкоємець ОСОБА_4) та ТОВ "Горбів Агро" порушила права ПП "Куликівські аграрні інвестиції", як орендаря.
Суд дійшов висновку, що при здійсненні реєстрації державним реєстратором не були враховані положення пункту першої частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відповідно до якого, державний реєстратор зобов'язаний встановити відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах та положення пункту п'ять та одинадцять частини першої статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" згідно яких у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
За наведених обставин, суд зазначає, що оскаржуване рішення щодо реєстрації права оренди земельної ділянки індексний 31116817 від 27.08.2016 є таким, що суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", внаслідок прийняття якого, були порушені права позивача, як орендаря ділянки, що була об'єктом реєстрації.
Суд зауважує, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам вищезазначеного Закону, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових прав та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
З урахування того, що відповідачем проведено реєстрацію договору оренди землі від 02.08.2016 без дотримання вимог норм законодавства, а саме не здійснено жодних дій щодо встановлення факту наявності або відсутності вже зареєстрованих прав оренди спірної земельної ділянки, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича індексний 31116817 від 27.08.2016 та задоволення позовних вимог ПП "Куликівські аграрні інвестиції" у повному обсязі.
Також, суд при вирішенні цього спору застосовує закріплений у судовій практиці Європейського Суду з прав людини принцип "належного урядування", державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків (рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), п.74).
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincovd and Pine v. the Czech Republic), п.58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії" (Gashiv. Croatia), заява № 32457/05, п.40, від 13 грудня 2007 року та у справі "Трго проти Хорватії" (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, п.67, від 11 червня 2009 року).
Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Приписами частини третьої статті 72 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірності прийнятого рішення щодо реєстрації права оренди земельної ділянки індексний 31116817 від 27.08.2016.
Таким чином, згідно вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнав, що рішення державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича індексний 31116817 від 27.08.2016 - підлягає скасуванню, а позовні вимоги ПП "Куликівські аграрні інвестиції" - задоволенню.
Згідно частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 69-71, 94, 158-163, 167 КАС України, Чернігівський окружний адміністративний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича індексний 31116817 від 27.08.2016.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Куликівські аграрні інвестиції" (код 35493447) судовий збір в сумі 1600,00 грн. (одна тисяча шістсот гривень 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської районної державної адміністрації.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Ю.О.Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2017 |
Оприлюднено | 18.07.2017 |
Номер документу | 67780640 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні