Рішення
від 11.07.2017 по справі 916/1357/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" липня 2017 р.Справа № 916/1357/16

За позовом: Приватного акціонерного товариства „Європорт»

до відповідача: Одеської міської ради

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Малярчук І.А.

В судових засіданнях приймали участь представники:

Позивача: ОСОБА_1, довіреність № 115 від 01.04.17 р.

Відповідача: ОСОБА_2, довіреність №277/исх-гс від 26.12.16 р.

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області - не з'явився

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Департаменту комунальної власності ОМР - ОСОБА_3, довіреність від 20.05.16 р. № 01-36/34; ОСОБА_4, довіреність від 13.12.16 р. № 01-36/70

В судову засіданні 11.07.17 р. приймали участь представники:

Позивача: ОСОБА_1, довіреність № 115 від 01.04.17 р.

Відповідача: ОСОБА_2, довіреність №277/исх-гс від 26.12.16 р.

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області - не з'явився

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Департаменту комунальної власності ОМР - ОСОБА_4, довіреність від 13.12.16 р. № 01-36/70

Суть спору: про внесення змін у договір оренди землі від 25.12.2008р., який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 за Р№6023 та зареєстровано в Управлінні Держкомзему у м. Одесі про що у Державному реєстрі земель 19.09.11р. за Р№511010004000068, а саме, викласти в новій редакції:

п.2.3. „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1579 кв.м. становить 2697200 (два мільйони шістсот дев'яносто сім тисяч двісті) грн. 43 коп. згідно витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 26.10.12 р. № 58/К, складеного Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, з урахуванням коефіцієнта індексації за 2014 р. (1,249) становить 3368803 (три мільйони триста шістдесят вісім тисяч вісімсот три)грн. 34 коп. та з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 р. (1,433) становить 4827495(чотири мільйони вісімсот двадцять сім тисяч чотириста дев'яносто п'ять) грн. 19коп.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3866 кв.м. становить 8139553 (вісім мільйонів сто тридцять девять тисяч п'ятсот п'ятдесят три) грн. 72 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 26.10.12 р. № 57/К, складеного Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, з урахуванням індексації за 2014 р. (1,249) становить 10166302 (десять мільйонів сто шістдесят шість тисяч триста дві) грн. 60 коп. та з урахуванням коефіцієнту індексації за 2015р. (1,433) становить 14538311 (чотирнадцять мільйонів п'ятсот тридцять вісім тисяч триста одинадцять) грн. 63 коп.»

п.4.1. „ Орендна плата за земельну ділянку площею 1579 кв.м. розрахована в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає з 18.07.13 р. по 31.12.14 р. - 117676 (сто сімнадцять тисяч шістсот сімдесят шість) грн. 25 коп., з 01.01.15 р. по 31.12.15р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2014 р. складає 101064 (сто одна тисяча шістдесят чотири) грн. 10 коп., з 01.01.16 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015р. складає 144824 (сто сорок чотири тисячі вісімсот двадцять чотири) грн. 86 коп.

Орендна плата за земельну ділянку площею 3 866 кв.м. розрахована в розмірі 5,4% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає з 18.07.13 р. по 31.12.14 р.- 639227 (шістсот тридцять дев'ять тисяч двісті двадцять сім) грн. 53 коп., з 01.01.15 р. по 31.12.15 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2004 р. складає 548980 (п'ятсот сорок вісім тисяч дев'ятсот вісімдесят) грн. 34 коп., з 01.01.16 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 р. складає 786688 (сімсот вісімдесят шість тисяч шістсот вісімдесят вісім) 83 грн.» .

Так, позивач на заявлених позовних вимогах наполягає, подав до суду пояснення від 26.06.17р. за вх.№ 13974/17, від 10.07.17 р. за вх.№ 14942/17, в яких вказує на те, що з прийняттям ОМР 20.09.11 р. рішення № 1267-VІ про введення в дію нової нормативно грошової оцінки земель м. Одеси, 26.10.12 р. надіслала товариству Витяги №№ 57/К, 58/К з новими розмірами нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, на підставі яких і здійснювалась оплата подальша оплата підприємством орендної плати відповідно до бази оподаткування визначеної даними Витягами та за ставками встановленими договором оренди землі, а саме 10% за земельну ділянку площею 3866 кв.м., 3% за земельну ділянку площею 1579 кв.м.

Отже, керуючись положеннями ст.ст.271, 286, 288ПКУ, ст.21 ЗУ „Про оренду землі» , роз'ясненням ДПА України, викладеним в листі від 27.04.11 р. № 5189/5/15-0716, п.4.4. договору оренди землі, підприємство при зміні нормативно-грошової оцінки земельної ділянки самостійно звернулось до управління земельних ресурсів, отримав витяг про новий розмір нормативно-грошової оцінки та відповідно відкоригував у зв'язку з цим свої податкові зобов'язання.

Із зміною нормативно-грошової оцінки землі, позивачем рішенням від 18.07.13 р. було встановлено позивачу та затверджено ставку орендної плати за земельну ділянку площею 3866 кв.м. по ставці 5,4% замість 10%, що відповідно до положень ст.ст.651, 653 ЦК України є підставою для внесення змін до договору оренди землі. З цього приводу, позивачем направлялись численні листи з додатком проекту змін до договору оренди землі, які залишені відповідачем без задоволення і тільки 04.06.15 р. між сторонами було укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі в частині зміни орендної плати в редакції наведеній у рішенні ОМР від 18.07.13р. Між тим, укладена з відповідачем додаткова угода не врегулювала взаємовідносини сторін щодо оплати орендної плати в період з 18.07.13 р. по 04.06.15 р., у зв'язку з чим позивачем в цей період оплачено орендну плату на 743274,84 грн. більше ніж це передбачено і чинним законодавствам і рішенням ОМР від 18.07.13 р., що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Підсумовуючи свою правову позицію позивач зазначає, що позовні вимоги ним викладені у чіткій відповідності до рішення від 18.07.13р. та аналогічним чином як викладені у додатковій угоді від 04.06.15р., і лише наполягає на визначенні розміру орендної плати за ставкою 5,4%, з дати досягнення сторонами домовленостей про внесення змін, тобто з 18.07.13р. відповідно до приписів ч.3 ст.631 ЦК України, ч.7 ст.180 ГК України.

Відповідач заявлений позивачем позов не визнає, в усній формі в судових засіданнях зазначив про те, що зміни до орендної плати є чинними за умови викладення їх у формі додаткового договору, який має пройти державну реєстрацію, а рішення ОМР від 18.07.13р. № 3876-VІ, відповідно до якого Орендодавець вирішив внести зміни до договору оренди землі, укладеного з позивачем, в частині зміни орендної плати, є наміром на вчинення таких дій, тобто внесення змін до договору, і на підставі цього рішення позивач міг подавати до податкового органу відкоригований розрахунки орендної плати.

Ухвалою від 30.06.16р. судом було залучено до розгляду даної справи ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача та Департамент комунальної власності ОМР як тертю особу, яка не заявляє самостійних вимог, на предмет спору на стороні відповідача.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області в судові засідання не з'являлась, пояснень та витребуваних судом документів не надала, у зв'язку з чим справа розглядається згідно до ст.75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Департамент комунальної власності Одеської міської ради, заявлений позивачем позов вважає неправомірним та необґрунтованим, подала до суду пояснення від 04.07.17р. за вх.№14539/17, де вказує, що з прийняттям ОМР низки рішень стосовно затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, фіксованих відсотків при визначені ставок орендної плати за земельні ділянки м.Одеси (рішення від 28.12.10 р. №41-VІ, № 20.09.11р. №1268-VІ) з метою врегулювання взаємовідносин з позивачем міською радою було прийнято рішення від 18.07.13р. №3876-VІ про внесення змін до договору оренди землі та затверджено орендну плату з визначення ставок за земельну ділянку площею 0,3866 га. у розмірі 5,4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за ділянку площею 0,1579га. у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, п.3 рішення №3876-VІ затверджено договір про внесення змін до договору оренди землі в редакції, що не відповідає заявленим вимогам, а отже, відсутнє погодження орендодавця у вигляді рішення ОМР на зміну погодженої ціни у договорі оренди землі від 25.12.2008р.

Ухвалою від 20.07.16р. судом було зупинено провадження у даній справі, яке ухвалою від 26.04.17р. було поновлено.

Згідно розпорядження керівника апарату Господарського суду Одеської області ОСОБА_6. № 462 від 25.04.17р. з підстав закінчення повноважень судді Бездолі Ю.С. було призначено повторний автоматичний перерозподіл даної справи за результатами якого справу передано на подальший розгляд судді Малярчук І.А., яка ухвалою від 26.04.17р. прийняла її до свого провадження.

Ухвалою від 13.06.17 р. за клопотанням сторін, суд, відповідно до ч.3 ст.69 ГПК України продовжив строк розгляду даної справи.

Клопотання сторін про долучення документів до матеріалів справи від 30.06.16 за вх.№16193/16, від 20.07.16 р. за вх.№18123/16, від 07.06.17 р. за вх.№12475/17, від 13.06.17р. за вх.№12978/17, від 06.07.17 р. за вх.№14767/74 судом були задоволені.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши доводи сторін, оцінивши їх в сукупності, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, суд встановив наступне:

25.12.2008р. між ОМР (орендодавець) та ПАТ Європорт (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельні ділянки загальною площею 0,5445га для експлуатації та обслуговування супермаркету з майданчиком для розвантаження товару, для експлуатації гостьового паркування та благоустрою прилеглої території, що знаходяться за адресою: м.Одеса, Люстдорфська дорога,55. На земельних ділянках розташована нежитлова будівля, що належить ПАТ Європорт на підставі договору купівлі-продажу від 28.04.2006р. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3866кв.м. становить 3549679,09грн., з урахуванням індексації за 2007 рік, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 12.09.2007р. №88-03/К, складеної Управлінням земельних ресурсів у м. Одесі Головного управління земельних ресурсів у Одеській області Державного агентства земельних ресурсів України. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1579кв.м. становить 1449804,26грн., з урахуванням індексації за 2007 рік, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 12.09.2007р. №87-03/К, складеної Управлінням земельних ресурсів у м. Одесі Головного управління земельних ресурсів у Одеській області Державного агентства земельних ресурсів України. Договір укладено строком на 49 років (п.п.1.1., 2.2., 2.3., 3.1. договору).

Відповідно до п.п.4.1., 4.2., 4.3., 4.4. договору оренди землі від 25.12.2008р. орендна плата за земельну ділянку площею 3866кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок та складає: 354967,91грн. на рік, з урахуванням індексації за 2007 рік. Орендна плата за земельну ділянку площею 1579кв.м. розрахована у розмір 3% від нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок та складає: 43494,13грн. на рік, з урахуванням індексації за 2007 рік. Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення ОМР №4247-IV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватись ОМР в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельних ділянок, які знаходяться у користуванні. Орендна плата вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем на рахунок орендодавця. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до Постанови КМУ №783 від 12.05.2000р. Про проведення індексації грошової оцінки земель . Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України; коригування Грошової оцінки земель міста ОСОБА_6 , яка затверджується рішеннями ОМР; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.

Договір оренди землі від 25.12.2008р. нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та 19.09.2011р. зареєстровано в Управлінні Держкомзему у м. Одесі.

До договору від 25.12.2008р. складено план земельних ділянок, акти визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 05.05.2008р., акти прийому-передачі земельних ділянок в оренду від 2008 року.

Листами від 27.11.2012р. №080-12, від 12.03.2013р. №077 позивач звертався до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради з вимогою про приведення умов договору оренди землі від 25.12.2008р. у відповідність з вимогами чинного законодавства, а також додавало проект додаткового договору про внесення змін щодо ставок орендної плати.

Рішення про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р. прийняте ОМР 18.07.2013р. за №3876-VI.

07.05.2015р. ДКВ ОМР за №01-13/3067 надіслало позивачу пропозицію про укладення договору про внесення змін до договору оренди землі, на яку позивач листом №077-15 від 26.05.2015р. погодився із застереженням про розповсюдження дії умов щодо зміни обчислення орендної плати на правовідносини, що склались раніше, після вступу в дію нових відсоткових ставок земельного податку.

Наявне у справі листування сторін, а саме листи - ДКВ ОМР №0-18/912-09-01 від 10.08.2015р., №01-18/1714-09-01 від 29.10.2015р., №01-13/10190 від 30.12.2015р., №01-18/17-14-09-02 від 14.12.2015р., ПАТ Європорт №23 від 02.10.2015р., №189-15 від 23.11.2015р. вказує на недосягнення сторонами згоди стосовно умов договору про внесення змін до договору оренди землі в частині уникнення переплати орендарем коштів за оренду.

Зокрема, у вищенаведених листах ДКВ ОМР було зазначено про те, що з набуттям чинності з 01.01.2013р. низки законів України, процедура внесення будь-яких змін до договорів оренди землі ускладнилась необхідністю реєстрації права Територіальної громади міста ОСОБА_6 на землю. У зв'язку з чим для запобігання втрат місцевого бюджету ОМР листом від 30.12.2013р. №01-13/10190 було запропоновано ПАТ „Єропорт» звітувати по орендній платі органам доходів та зборів з урахуванням нової нормативної грошової оцінки та направлені розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки за встановленою формою (Постанова КМУ №1724 від 13.12.2006р.). Також, у листах ДКВ ОМР вказувало, що після реєстрації права територіальної громади міста на земельні ділянки документи було направлено для нотаріального укладання додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі, який фактично було укладено та зареєстровано 04.06.2015р. на підставі рішення ОМР №3876-VI від 18.07.2013р. З огляду на викладене, ДКВ ОМР пропонувало товариству звернутись до відповідного органу доходів та зборів для вирішення питання стосовно щомісячної переплати орендної плати.

04.06.2015р. між ОМР (орендодавець) та ПАТ Європорт (орендар) укладено договір про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р., згідно з яким договір оренди землі доповнено п.1.2. наступного змісту: право власності на земельну ділянку, площею 0,1579га, кадастровий номер 5110136900:18:017:0036, 03.10.2014р. зареєстровано на праві комунальної власності за територіальною громадою міста ОСОБА_6 в особі ОМР, право власності на земельну ділянку, площею 0,3866га, кадастровий номер 5110136900:18:017:0037, 18.12.2013р. зареєстровано на праві комунальної власності за територіальною громадою міста ОСОБА_6 в особі ОМР.

Згідно п.1.3. договору від 04.06.2015р. про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р. п.2.3. договору викладено у наступному змісті: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1579га. становить 3368803,34грн. (з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014рік - 1,249), згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 26.10.2012р. №58/К, складеної Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області ГУ Держземагентства в Одеській області Держземагентства України. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,3866га становить 10166302,60грн. (з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік - 1,249), згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 26.10.2012р. №58/К, складеної Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області ГУ Держземагентства в Одеській області Держземагентства України.

Згідно п.1.4. договору від 04.06.2015р. про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р. п.4.1. договору оренди землі викладено у наступній редакції: Орендна плата за земельну ділянку площею 0,1579га. розрахована у розмір 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 101064,10грн. на рік, орендна плата за земельну ділянку площею 0,3866кв.м. розрахована у розмірі 5,4% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 54880,34грн. на рік.

Належність територіальній громаді міста ОСОБА_6 на праві комунальної власності орендованих позивачем земельних ділянок підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №38544463 від 04.06.2015р., №38541001 від 04.06.2015р.

Вартість нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок підтверджується наявними у справі Витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №57/К від 26.10.2012р., №58/К від 26.10.2012р.

Наявні у справі податкові декларації з плати за землю за 2012-2016р.р., платіжні доручення вказують на те, що позивач належним чином звітував про земельні ділянки до органу доходів і зборів та оплачував орендну плату.

Проаналізувавши вищенаведені матеріали даної справи, заслухавши правові позиції сторін щодо предмету спору, оцінивши їх в сукупності, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог ПАТ „Європорт» про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р. з врахуванням наступних положень законодавства.

Положення ч.ч.1, 2, 3 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об'єктів, крім випадків, передбачених законом.

Частинами 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч.ч.1, 2, 3 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Приписи ч.2 ст.16 Закону України „Про оренду землі» передбачають, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Положення ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України „Про оренду землі» визначають, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно ст.30 Закону України „Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Так, згідно пп.14.1.147, 14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата); 14.1.147. плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За умовами п.п.288.1, 288.4., 288.5., 288.5.1., 288.5.2., 288.5.3. ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Відповідно до ч.3 ст.631 ЦК України сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

Положення ч.ч.1.2, 4 ст.652 ЦК України передбачають, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Згідно положень ч.ч.1, 2, 3, 4, 5 ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Відповідно до ст.14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

Стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

В контексті цієї норми Європейський суд з прав людини у власних рішеннях наголошує на необхідності захисту майнового інтересу, що може мати вираження у легітимному очікуванні отримання захисту, зокрема, права на грошові кошти.

Так, в рішенні ЄСПЛ у справі Федоренко проти України визначено наступне: заявник мав щонайменше законні сподівання на дохід відповідно до пункту договору про доларовий еквівалент суми в гривні, і це сподівання може вважатися майном у розумінні ст.1 Першого протоколу до Конвенції. У згаданому рішенні також зазначено, що дії управління юстиції можна розцінити як такі, що звели нанівець законні сподівання заявника за договором і позбавили його, зокрема, умови, на яку він погодився під час укладання договору.

Також, згідно рішення по справі Інтерсплав проти України ЄСПЛ, скаржник отримав судовий захист за обставин встановлення наявності у скаржника майнового інтересу, що закріплений у законодавстві України та захищений статтею 1 Першого протоколу до Конвенції.

Крім того, у рішенні ЄСПЛ у справі Суханов та Ільченко проти України суд дійшов висновку, що за певних обставин законне сподівання на отримання активу також може захищатися ст.1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов'язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має законне сподівання , якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування.

Таким чином, через зміни у нормативній грошовій оцінці орендованих позивачем земельних ділянок та затвердження органом місцевого самоврядування для однієї із земельних ділянок відсоткової ставки на рівні 5,4% замість 10%, позивач мав справедливі очікування на внесення відповідних змін до договору оренди в частині визначення розміру орендної плати. Однак, через відсутність згоди на це з боку орендодавця, змушений був у спірний період нести тягар сплати суми орендної плати, що є значно більшою, ніж передбачена законодавством. При цьому, суд не бере до уваги посилання відповідача на те, що позивач мав узгодити питання обрахунку орендної плати із фіскальним органом шляхом подання коригуючого розрахунку орендної плати судом до уваги не приймається, так як такі дії позивача порушили би умов договору оренди землі від 25.12.2008р. та потягли б за собою певні передбачені договором оренди негативні наслідки для орендаря.

Так, як свідчить проаналізоване вище законодавство, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, з огляду на що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки зумовлює перегляд розміру орендної плати.

Станом на день звернення позивача із даним позовом до суду - 25.05.2016р. діяла нормативна грошова оцінка з урахуванням індексації за 2015рік, однак, договором від 04.06.2015р. про внесення змін до договору оренди землі від 25.12.2008р. в п.2.3. визначена нормативна грошова оцінка з врахуванням індексації за 2014 рік. За таких обставин, суд вбачає підстави для внесення змін у п.2.3. договору оренди землі від 25.12.2008р. в частині встановлення діючої на 2016 рік нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки з урахуванням її індексації станом на день подачі позову.

Так, у договорі оренди землі від 25.12.2008р. були визначені наступні ставки орендної плати: 10% від нормативної грошової оцінки по земельні ділянці площею 3866кв.м., 3% від нормативної грошової оцінки землі по земельній ділянці площею 1579кв.м.

Рішенням ОМР №3876-VI від 18.07.2013р. змінено ставку орендної плати за земельну ділянку площею 3866кв.м. з 10% на 5,4%, вказане рішення є чинним, з підстав чого у позивача з 18.07.2013р. виникло право на сплату орендної плати за земельну ділянку площею 3866кв.м. за ставкою 5,4%. Однак, договір про зміни в частині ставок було укладено лише 04.06.2015р.

При цьому, обґрунтування відповідачем неможливості своєчасного внесення змін до договору неможливістю зареєструвати право власності на земельну ділянку судом до уваги не береться, так як вчинення реєстраційних дій власником об'єкта, про проведення яких було зазначено ОМР в листах №01-18/912-09-01 від 10.08.2015р., №01-18/1714-09-01 від 29.10.2015р., від 30.12.2013р. №01-13/10190, від 14.12.2015р. №01-18/1714-09-01, не повинно порушувати прав користувача цього об'єкта, завдавати шкоди його правам та інтересам.

Таким чином, з врахуванням того, що позивач неодноразово звертався до відповідач із вимогою про приведення умов договору про оренду землі від 25.12.2008р. у відповідність до вимог чинного законодавства в частині ставок орендної плати та нормативної грошової оцінки орендованих ним земельних ділянок, з метою недопущення завдання шкоди майновим інтересам особи через зміни в законодавстві щодо реєстрації речових прав на майно, суд вбачає наявними правові підстави для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст.43 ГПК України).

Враховуючи вище викладене, суд за доведеністю та обґрунтованістю задовольняє заявлені ПАТ „Європорт» позовної вимоги щодо внесення змін до п.п.2.3., 4.1. договору оренди землі від 25.12.08 р. в повній мірі.

Відповідно до ст.49 ГПК України за умови задоволення судом заявлених позивачем позовних вимог з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 1378грн.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82- 85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

1. Задовольнити позов ПАТ „Європорт» повністю.

2. Внести зміни у договір оренди землі, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 за Р№6023 та зареєстровано в Управлінні Держкомзему у м. Одесі про що у Державному реєстрі земель 19.09.11р. за Р№511010004000068, а саме викласти в новій редакції:

п.2.3. „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1579 кв.м. становить 2 697 200 (два мільйони шістсот дев'яносто сім тисяч двісті) грн. 43 коп. згідно витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 26.10.12 р. № 58/К, складеного Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, з урахуванням коефіцієнта індексації за 2014 р. (1,249) становить 3 368 803 (три мільйони триста шістдесят вісім тисяч вісімсот три)грн. 34 коп. та з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 р. (1,433) становить 4 827 495 (чотири мільйони вісімсот двадцять сім тисяч чотириста дев'яносто п'ять) грн. 19 коп.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3866 кв.м. становить 8 139 553 (вісім мільйонів сто тридцять девять тисяч п'ятсот п'ятдесят три) грн. 72 коп. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 26.10.12 р. № 57/К, складеного Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, з урахуванням індексації за 2014 р. (1,249) становить 10 166 302 (десять мільйонів сто шістдесят шість тисяч триста дві) грн. 60 коп. та з урахуванням коефіцієнту індексації за 2015 р (1,433) становить 14 538 311 (чотирнадцять мільйонів п'ятсот тридцять вісім тисяч триста одинадцять) грн. 63 коп.»

п.4.1. „ Орендна плата за земельну ділянку площею 1579 кв.м. розрахована в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає з 18.07.13 р. по 31.12.14 р. - 117 676 (сто сімнадцять тисяч шістсот сімдесят шість) грн. 25 коп., з 01.01.15 р. по 31.12.15 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2014 р. складає 101 064 (сто одна тисяча шістдесят чотири) грн. 10 коп., з 01.01.16 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 р. складає 144 824 (сто сорок чотири тисячі вісімсот двадцять чотири) грн. 86 коп.

Орендна плата за земельну ділянку площею 3 866 кв.м. розрахована в розмірі 5,4% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає з 18.07.13 р. по 31.12.14 р.- 639227 (шістсот тридцять дев'ять тисяч двісті двадцять сім) грн. 53 коп., з 01.01.15 р. по 31.12.15 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2004 р. складає 548980 (п'ятсот сорок вісім тисяч дев'ятсот вісімдесят) грн. 34 коп., з 01.01.16 р. з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 р. складає 786 688 (сімсот вісімдесят шість тисяч шістсот вісімдесят вісім) 83 грн.» .

3. Стягнути з Одеської міської ради (65036, м. Одеса, площа Думська,1, код 26597691) на користь Приватного акціонерного товариства „ЄВРОПОРТ» (01000, м. Київ, вул.Лукашевича,15-а, код 31744061) 1378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.85 ГПК України, після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Наказ видати згідно ст.116 ГПК України.

Повний текст рішення складено 17 липня 2017 р.

Суддя І.А. Малярчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення11.07.2017
Оприлюднено18.07.2017
Номер документу67786944
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1357/16

Постанова від 28.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 07.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 29.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 12.12.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 06.12.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Постанова від 04.10.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 06.09.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 10.08.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 11.07.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 04.07.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні