донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
17.07.2017 справа №913/22/17
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: суддів: при секретарі судового засідання:ОСОБА_1В ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4
за участю представників сторін:
від позивача: від відповідача: ОСОБА_5 - за довіреністю ОСОБА_6 - за довіреністю розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вертекс-8", м. Київ на рішення господарського судуЛуганської області від 11.04.2017 у справі№ 913/22/17 (головуючий суддя: Косенко Т.В., судді: Драгнєвич О.В., Рябцева О.В.) за позовом Лисичанської міської ради Луганської області, м.Лисичанськ Луганської області до відповідача проТовариства з обмеженою відповідальністю "Вертекс-8" м. Київ внесення змін до договору оренди землі б/н від 27.06.2007 В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Луганської області від 11.04.2017р. по справі №913/22/17 позов Лисичанської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі б/н від 27.06.2007р., державна реєстрація від 05.07.2007р. за №040740600257, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 та Лисичанською міською радою, відносно земельної ділянки площею 0,3440 га, що знаходиться за адресою: проспект Перемоги (проспект Леніна), №117, м.Лисичанськ Луганської області, яка надана для будівництва магазину промтоварів, наступного змісту:
- п.5 договору викладено у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає - 4 445 293 грн. 57 коп. ;
- п.9 договору викладено в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі - 270592 грн. 96 коп. за рік на р/р 33214812700051 в УК у м. Лисичанськ, ГУДКСУ у Луганській області, МФО 804013, код ЄДРПОУ 37800278, код. пл. 18010600 ;
- п.11 договору викладено в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарями щомісячно у розмірі - 22549 грн. 41 коп. не пізніше 30 числа наступного за звітним місяцем .
В решті позову відмовлено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 на користь Лисичанської міської ради судовий збір у сумі 689 грн. 00 коп.
Не погодившись з прийнятим рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 , м. Київ звернулось з апеляційною скаргою до Донецького апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог.
Скаржник вважає, що судом не обґрунтована нормативна грошова оцінка спірної ділянки саме у розмірі 4 445 293,57грн. та не наведено розрахунок орендної плати.
Крім того, апелянт також вказує на те, що судом для розрахунку розміру орендної плати необґрунтовано взято до уваги рішення Лисичанської міської ради №1425 від 12.05.2010р. Про порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля , оскільки зазначене рішення іншим рішенням Лисичанської міської ради №77/1236 від 25.12.2014р. Про внесення змін в Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ визнано таким, що втратило силу з 01.01.2015р.
Також, відповідач зазначає про те, що Додаткова угода від 29.09.2010р., з врахуванням протоколу розбіжностей, не може вважатися неукладеною, оскільки одностороння незгода сторони з реєстрацією раніше підписаного нею договору не може визнаватися обставиною для визнання його недійсним.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.05.2017р. сформовано колегію суддів у складі: ОСОБА_1 - головуючий, судді - Агапов О.Л., Малашкевич С.А.
Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 06.06.2017 р. у зв'язку із перебуванням судді Агапова О.Л. у відпустці було сформовано колегію суддів у наступному складі: ОСОБА_1 - головуючий, судді - Малашкевич С.А., Москальова І.В.
Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 23.06.2017р. у зв'язку із перебуванням судді Малашкевича С.А. у відпустці було сформовано колегію суддів у наступному складі: ОСОБА_1 - головуючий, судді - Агапов О.Л., Москальова І.В.
Позивач у судове засідання 17.07.2017р. прибув, заперечив проти задоволення апеляційної скарги.
Відповідач у судове засідання 17.07.2017р. прибув, підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Лисичанської міської ради №321 від 14.06.2007р. Про надання земельних ділянок в оренду і припинення права користування ними , зокрема, надано Товариству з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 в оренду строком на 50 років земельну ділянку площею 0,3440 га для будівництва і експлуатації магазину промтоварів за адресою: пр.Леніна, б.117, м.Лисичанськ.
На підставі зазначеного рішення, 27.06.2007р. між Лисичанською міською радою (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 (далі - орендар) було укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Державному реєстрі земель Лисичанським міським реєстраційним офісом Луганської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 05.07.2007р. за №040740600257.
Пунктом 1 договору встановлено, що орендодавець на підставі рішення №321 від 14.06.2007р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва магазину промтоварів, яка знаходиться за адресою: пр.Леніна, район житлового будинку №117 м.Лисичанськ Луганської області.
Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3440 га, у тому числі: під капітальну трьох і більше поверхову забудову - 0,1632 га, під проїздами, проходами, площадками - 0,1808 га.
Згідно з п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: на період будівництва складає - 337131 грн. 35 коп., на період експлуатації складає - 1 685 656 грн. 76 коп.
Зазначений договір укладено на 49 років, починаючи з дати його державної реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Умовами п. 9 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі: на період будівництва - 8979 грн. 25 коп., на період експлуатації - 44897 грн. 17 коп. за рік на р/р 33214812700051 в УДК м.Лисичанську, МФО 804013, місцевий бюджет м.Лисичанська, код платежу 13050200.
Орендна плата вноситься орендарем щомісячно в розмірі: на період будівництва - 748 грн. 27 коп.; на період експлуатації - 3741 грн. 43 коп. не пізніше 30 числа наступного за звітним місяцем (п.11 договору).
Відповідно до п.25 договору земельна ділянка має обмеження архітектурного та містобудівного характеру: на земельній ділянці знаходяться мережі теплопостачання та водовідведення; всі роботи пов'язані з будівництвом магазину промтоварів повинні бути узгоджені з управлінням архітектури та містобудування.
У відповідності до п.33 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Факт передачі позивачем в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 , м. Київ земельної ділянки площею 0,3440га, на підставі рішення Лисичанської міської ради №321 від 14.06.2007р., яка знаходиться за адресою: пр.Леніна, район житлового будинку №117 м.Лисичанськ Луганської області, підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 05.07.2007р., який підписано представниками позивача і відповідача та скріплено їх печатками.
Додатковою угодою від 28.01.2008р. до договору оренди землі від 27.06.2007р. сторони внесли зміни до п.п.5, 9, 11 договору в частині збільшення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розмірів орендної плати відповідно. Вказана додаткова угода зареєстрована у Державному реєстрі земель Лисичанським міським реєстраційним офісом Луганської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис №040840600044 від 03.03.2008р.
Рішенням Лисичанської міської ради №1425 від 12.05.2010р. Про порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля з 01.07.2010р. був введений новий Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля, згідно з яким затверджена нова ставка орендної плати за землю по цільовому використанню: експлуатація будівлі магазину , а саме: для площі орендованої землі 75 м2 - 10% від нормативної грошової оцінки землі, для площі більше 75 м2 - 6% від нормативної грошової оцінки землі. Вказане рішення було оприлюднене у порядку, передбаченому законодавством, що підтверджується копією сторінки газети Новый путь №68-69 (14259-14260) від 02.06.2010р.
На підставі зазначеного рішення, додатковою угодою від 29.09.2010р. до договору оренди землі, в редакції протоколу узгодження розбіжностей, сторони внесли зміни до п.п.9, 11, 30 договору оренди.
Рішенням Лисичанської міської ради від 25.12.2014р. №77/1236 Про внесення змін в Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ , зокрема, внесено зміни в Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ в новій редакції відповідно до додатку; визначено що новий Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ вступає в дію з 01.01.2015р.
Рішенням Лисичанської міської ради від 03.07.2015р. №83/1343 Про затвердження нормативної грошової оцінки землі міста Лисичанськ затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Лисичанська. Лисичанської міської ради Луганської області. Встановлено, що базова (середня) вартість одного квадратного метра землі міста Лисичанськ становить на 01.01.2015р. 173,50грн./м2.
Зазначене рішення від 03.07.2015р. №83/1343 було опубліковано у 27 номері місцевої газети Новый путь від 08.07.2015 та 09.07.2015 на офіційній сторінці веб - сайту Лисичанської міської ради http://lis.gov.ua .
У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу в оренду земельну ділянку, визначений в п. 11 договору оренди землі, не відповідав розміру, встановленому рішенням Лисичанської міської ради від 03.07.2015р. №83/1343 Про затвердження нормативної грошової оцінки землі міста Лисичанськ , позивач листами від 04.11.2015р. №1117/01-02, від 19.01.2016р. №53/01-02 повідомляв відповідача про введення в дію з 01.01.2016р. нової нормативної грошової оцінки земель у м.Лисичанську та про необхідність отримання в Управлінні Держземагентства у м.Лисичанську витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Також, листами №1364/01-02 від 15.11.2016р., №1418/01-02 від 29.11.2016р. позивач направляв відповідачеві на підпис 2 примірника додаткової угоди до договору оренди землі.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач відповіддю на лист №1ис від 18.04.2016р. повідомив про те, що немає фінансової можливості сплачувати орендну плату за новими ставками та просив не збільшувати орендну плату, залишивши розмір орендної плати на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Враховуючи ухилення відповідача від внесення змін до договору оренди землі, Лисичанська міська рада звернулась до місцевого господарського суду з позовом (з урахуванням заяви про зміну предмету позову б/н від 18.01.2017р., поданою з дотриманням приписів ст.. 22 ГПК України.) до Товариства з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 в якому просила внести зміни до договору оренди землі від 27 червня 2007 року, укладеного між Лисичанською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 , зареєстрованого у Державному реєстрі земель Лисичанським міським реєстраційним офісом Луганської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 05.07.2007р. за №040740600257, предметом якого є земельна ділянка площею 0,3440га, наступного змісту:
- п.5 договору викласти у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає - 4446230 грн. 90 коп. (чотири мільйони чотириста сорок шість тисяч шістсот двадцять три грн.. 90 коп.) ;
- п.9 договору викласти у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі - 270641 грн. 12 коп. (двісті сімдесят тисяч шістсот сорок одна грн.. 12 коп.) за рік на р/р 33214812700051 в УК у м. Лисичанськ, ГУДКСУ у Луганській області, МФО 804013, код ЄДРПОУ 37800278, код.пл.18010600 ;
- п.11 договору викласти у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарями щомісячно у розмірі - 22553 грн. 43 коп. (двадцять дві тисячі п'ятсот п'ятдесят три грн.. 43 коп.) не пізніше 30 числа наступного за звітним місяцем .
При розгляді вищезазначених вимог, судова колегія апеляційної інстанції виходить з наступного.
Згідно ст. 4-2 Господарського процесуального кодексу України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Відповідно до ст. 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
В рішенні Європейського суду з прав людини від 27 жовтня 1993 р. по справі "Домбо Бехеер" проти Нідерландів зазначено, що принцип рівності сторін у процесі - у розумінні «справедливого балансу» між сторонами вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно до другої сторони.
Враховуючи наведені вище обставини, з метою повного та всебічного розгляду справи, зважаючи на встановлені принципи господарського судочинства щодо рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності сторін, судова колегія апеляційного господарського суду переглядає справу за всіма наявними в ній документами, в тому числі, враховуючи надані докази та пояснення відповідачем.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
Статтею 18 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладення договору оренди землі) було передбачено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ст.20 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладення договору оренди землі) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Згідно ст.2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Згідно ч.1 ст.638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Частинами 1, 2 ст.640 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
Крім того, частиною 1 ст.210 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Як було вказано вище, укладений між сторонами договір оренди землі був зареєстрований у Державному реєстрі земель Лисичанським міським реєстраційним офісом Луганської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис №040740600257 від 05.07.2007р.
Водночас, відповідно до ст.654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
З огляду на визначене, з матеріалів справи вбачається, що 28.01.2008р. між сторонами була укладена додаткова угода до договору оренди землі від 27.06.2007, якою сторони внесли зміни до пп.5, 9, 11 договору в частині збільшення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розмірів орендної плати відповідно. Вказана додаткова угода зареєстрована у Державному реєстрі земель Лисичанським міським реєстраційним офісом Луганської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис №040840600044 від 03.03.2008р.
В свою чергу, додаткова угода, укладена між сторонами 29.09.2010р. до договору оренди землі, в порушення норм діючого законодавства, сторонами зареєстрована не була, тому, зазначена угода вважається неукладеною і не приймається колегією суддів як належний та допустимий доказ.
Отже, договір оренди землі від 27.06.2007р., державна реєстрація від 05.07.2007р. за №040740600257, діє в редакції додаткової угоди від 28.01.2008р., державна реєстрація від 03.03.2008р. за №040840600044.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України Про оцінку земель ).
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Як було зазначено вище, рішенням Лисичанської міської ради від 03.07.2015р. №83/1343 Про затвердження нормативної грошової оцінки землі міста Лисичанськ , зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Лисичанськ Лисичанської міської ради Луганської області, встановлено, що базова (середня) вартість квадратного метра землі міста Лисичанськ становить на 01.01.2015р. 173 грн. 50 коп. за м кв., яка складається із базової (середньої) вартості одного квадратного метра 138грн. 91коп. за м.кв. станом на 01.01.2014р. (відповідно до вищезазначеної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Лисичанськ Лисичанської міської ради Луганської області) та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 1,249 (відповідно до листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 №6-28-0.22-215/2-15) (п.2 рішення); зобов'язано власників, землекористувачів та орендарів земельних ділянок незалежно від форм власності отримати в термін з 01.07.2015р. до 01.01.2016р. в Управлінні Держземагентства у м.Лисичанську Луганської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (п.8 рішення). Крім того, вказаним рішенням нову нормативну грошову оцінку земель міста Лисичанськ введено в дію з 01.01.2016 (п.4 рішення).
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів зазначає, що рішення Лисичанської міської ради від 25.12.2014р. №77/1236 Про внесення змін в Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ не може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі від 27.06.2007р., з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
За змістом ч.1 п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради.
Частиною 1 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч.12 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Згідно ст.1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Враховуючи зазначене, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду про те, що рішення Лисичанської міської ради є регуляторними актами.
Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Частиною 5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
За таких обставин, колегія судів погоджується з висновком господарського суду, що оскільки рішення Лисичанської міської ради від 25.12.2014р. №77/1236 Про внесення змін в Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міста Лисичанськ не було оприлюднено у порядку, визначеному ч.5 ст.12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , що підтверджено позивачем у наданих письмових поясненнях б/н від 22.02.2017р., тому, враховуючи приписи ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , зазначене рішення не приймається колегією суддів до уваги з підстав ненабрання ним чинності.
Отже, враховуючи зазначене вище, на момент розгляду справи чинним є рішення Лисичанської міської ради №1425 від 12.05.2010р. Про порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля , яким з 01.07.2010р. був введений Порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля, згідно з яким затверджена нова ставка орендної плати за землю по цільовому використанню: експлуатація будівлі магазину , а саме: для площі орендованої землі 75 м2 - 10% від нормативної грошової оцінки землі, для площі більше 75 м2 - 6% від нормативної грошової оцінки землі. Вказане рішення було оприлюднене у порядку, передбаченому законодавством, що підтверджується копією сторінки газети Новый путь №68-69 (14259-14260) від 02.06.2010р.
Статтею 144 Конституції України та ст.73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рішення, прийняті органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги ненабрання чинності рішенням Лисичанської міської ради від 25.12.2014р. №77/1236 , колегія суддів погоджується з висновком господарського суду, що саме рішення Лисичанської міської ради від 12.05.2010р. №1425 повинно прийматися до уваги при внесенні змін до договору про оренду землі від 27.06.2007р., оскільки останнє є чинним і не скасовано у встановленому діючим законодавством порядку.
Відповідно до ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Листом №702 від 04.04.2017р. Комунального підприємства Лисичанськтепломережа визначено, що в межах земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Лисичанськ, просп.Перемоги, 117 (торгівельний центр Лимон ), проходить теплотраса діаметром 529 мм.
Таким чином, враховуючи зазначений лист та п. 25 договору оренди землі від 27.06.2007р., колегія суддів приймає до уваги витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-28-0.2-120/2-17 від 27.01.2017р., наданий Управлінням Держгеокадастру у м.Лисичанську Луганської області, в якому нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3440 м2, яка розташована за адресою: проспект Перемоги, 117, м.Лисичанськ Луганської області, визначена з урахуванням розміщених на ній магістралей підвищеного містоформувального значення та становить 4445293 грн. 57 коп.
Згідно ст. 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Питання сплати орендної плати за земельну ділянку регулюється Податковим кодексом України, згідно зі ст.288 якого, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки та може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Згідно ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин , статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Таким чином, вищевказаними нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Позивач, звертаючись до господарського суду, просив внести зміни до п.п.5, 9, 11 договору оренди землі, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 4 446 230 грн. 90 коп. (з урахуванням заяви про зміну предмету позову б/н від 18.01.2017р., яка була подана із дотриманням приписів ст.22 ГПК України). При цьому, вказану суму позивач розрахував самостійно. Разом з цим, враховуючи приписи ст. 20 Закону України Про оцінку земель , яка визначає, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель , самостійний розрахунок позивачем вищевказаної суми не є належною підставою для внесення відповідних змін у договір оренди.
Отже, вірним та таким, що відповідає вимогам діючого законодавства є висновок суду щодо необхідності застосування нормативно грошової оцінки спірної ділянки, визначеної саме у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-28-0.2-120/2-17 від 27.01.2017р., яка складає 4 445 293 грн. 57 коп.
За таких обставин, нормативно грошова оцінка 1мІ складає - 1 292,23грн. (4445293,57/3440мІ), орендна плата по земельній ділянці загальною площею 3440 мІ за рік складає 270 592,96грн. (75мІ*1292,23*10% = 9 691,73грн.; 3365мІ*1292,23*6% = 260 901,23грн.) та відповідно за місяць - 22549 грн. 41 коп.
З огляду на встановлення сторонами в договорі оренди, а саме в п. 33 договору, можливості зміни розміру орендної плати, а також приймаючи до уваги, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постановах від 06.12.2010р. у справі №2-1/10068-2008, від 03.12.2013р. у справі №3-34гс13, від 18.05.2016р. по справі 6-325цс16.
Враховуючи наведене, з огляду на факт прийняття Лисичанською міською радою рішення від 03.07.2015р. №83/1343 Про затвердження нормативної грошової оцінки землі міста Лисичанськ та рішення Лисичанської міської ради №1425 від 12.05.2010р. Про порядок розрахунку орендної плати за землю на території міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля місцевий господарський суд дійшов вірного висновку щодо наявності підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі щодо розміру орендної плати та розміру нормативної грошової оцінки, виходячи з того, що вищезазначені рішення ради не скасовані, не визнані недійсними, вони є чинними, у зв'язку із чим є обов'язковими для виконання всіма особами на яких розповсюджується дія зазначених рішень.
Доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі щодо незаконності оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового акту колегія суддів не вбачає.
За таких обставин, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 , м. Київ на рішення господарського суду Луганської області від 11.04.2017р. у справі №913/22/17 підлягає залишенню без задоволення, а рішення господарського суду Луганської області від 11.04.2017р. у справі №913/22/17 - без змін.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на скаржника.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Вертекс-8 , м. Київ на рішення господарського суду Луганської області від 11.04.2017р. у справі №913/22/17 - залишити без задоволення.
Рішення господарського Луганської області від 11.04.2017р. у справі №913/22/17 - залишити без змін.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий суддя: Е.В. Сгара
Судді: О.Л. Агапов
ОСОБА_3
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2017 |
Оприлюднено | 20.07.2017 |
Номер документу | 67811835 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Сгара Е.В
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні