ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
18 липня 2017 р. Справа № 802/584/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
за участю:
секретаря судового засідання: Демченка А.М.
представника позивача: Сидорова П.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Вінниці адміністративну справу за позовом
сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колос"
до державного реєстратора Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Колорит Агро", ОСОБА_3, ОСОБА_4
про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію справ та їх обтяжень, -
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся сільськогосподарський виробничий кооператив "Колос" із позовом до державного реєстратора Могилів - Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни, третя особа, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Колорит Агро" про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Позовні вимоги мотивовані тим, що СВК "Колос" користується земельними ділянками сільськогосподарського призначення розташованими на території Кіровської сільської ради Калинівського району Вінницької області, на підставі договорів оренди землі, укладених із власниками земельних ділянок. Однак, в подальшому позивачу стало відомо, що державним реєстратором Могилів - Подільської РДА проведено державну реєстрацію права оренди на ті ж самі земельні ділянки на території Кіровської сільської ради Калинівського району Вінницької області за ТОВ "Колорит - Агро.
Вказані рішення державного реєстратора позивач вважає протиправними, оскільки, право оренди спірних земельних ділянок вже було зареєстроване за СВК "Колос" і на час проведення оскаржуваних реєстраційних дій договори оренди, укладені із власниками земельних ділянок, були чинними. Наведені обставини зумовили звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 18.04.2017 року відкрито провадження у справі та залучено до участі у справі в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору власників земельних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_4.
В судовому засіданні представник позивача адміністративний позов повністю підтримав, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві, та просив його задовольнити.
Відповідач у судове засідання не прибула, подала заяву про розгляд справи за її відсутності (вх. №14885 від 10.07.2017). В матеріалах справи містяться письмові заперечення згідно яких державний реєстратор просить суд відмовити у задоволенні позову СВК "Колос".
Треті особи у судове засідання також не прибули, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомленні вчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями статті 128 КАС України, суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи у відсутність представника відповідача та третіх осіб.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що СВК "Колос" на підставі договорів оренди укладених із власниками земельних ділянок орендує наступні земельні ділянки на території Кіровської сільської ради Калинівського району Вінницької області:
- земельну ділянку площею 4,4656 га, кадастровий номер НОМЕР_1, згідно договору оренди землі від 04.04.2011 року укладеного із ОСОБА_3, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Калинівському районі, про що вчинено запис від 29.11.2012 року за номером 052168314006312;
- земельну ділянку площею 3,9277 га, кадастровий номер НОМЕР_2, згідно договору оренди землі від 04.04.2011 року укладеного із ОСОБА_3, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Калинівському районі, про що вчинено запис від 29.11.2012 року за номером 052168314006304;
- земельну ділянку площею 2,8248 га, кадастровий номер НОМЕР_3, згідно договору оренди землі від 25.01.2011 року укладеного із ОСОБА_4, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Калинівському районі, про що вчинено запис від 29.11.2012 року за номером 052168314006366.
Згідно умов даних договорів, вони укладались строком на 5 років. Після закінчення строку договору, орендар має переважне право поновлення його на новий строк (п. 8 Договорів).
Встановлено, що зазначені договори оренди землі сторонами достроково не розривались та були зареєстровані у Книгах записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою.
Разом із тим, 07.12.2016 року, до закінчення строку дії вищезазначених договорів оренди землі, орендодавцями ОСОБА_3 та ОСОБА_4 укладені інші договори оренди спірних земельних ділянок із ТОВ "Колорит Агро".
Згідно з рішеннями державного реєстратора Могилів - Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни зареєстровано право оренди ТОВ "Колорит Агро" щодо спірних земельних ділянок, а саме:
- індексний номер 33768349 від 08.02.2017 року щодо реєстрації права оренди на земельну ділянку площею 4,4656 га, кадастровий номер НОМЕР_1, на підставі укладеного між TOB "Колорит Агро" та ОСОБА_3 договору оренди землі б/н від 07.12.2016 року;
- індексний номер 33767474 від 08.02.2017 року щодо реєстрації права оренди на земельну ділянку площею 3,9277 га, кадастровий номер НОМЕР_2, на підставі укладеного між TOB "Колорит Агро" та ОСОБА_3 договору оренди землі б/н від 07.12.2016 року;
- індексний номер 33768765 від 08.02.2017 року щодо реєстрації права оренди на земельну ділянку площею 32,8248 га, кадастровий номер НОМЕР_3, на підставі укладеного між TOB "Колорит Агро" та ОСОБА_4 договору оренди землі б/н від 07.12.2016 року.
На думку позивача, державний реєстратор не мав підстав для реєстрації права користування вказаними земельними ділянками за ТОВ "Колорит Агро", оскільки таке право раніше вже було зареєстровано за СВК "Колос".
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до ч.1 ст.182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.4 ст.182 Цивільного кодексу України).
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції, що діяла на час прийняття оскаржуваних рішень (далі - Закон № 1952-IV).
За змістом ст.2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов'язковою.
Пунктом 2 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.
В силу ч.1 ст.5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною 7 ст.16 Закону №1952-IV визначено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом (п.1); інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою (п.6).
Згідно з ч.4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації прав.
Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закону №1952-IV права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим законом, визнаються дійсними якщо їх реєстрація була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.
При цьому, як зазначено у пункті 8-1 частини другої статті 9 Закону № 1952-IV під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
Виходячи із обставин даної справи, предметом судового дослідження є перевірка наявності одночасного існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку, наявність якої суперечить вимогам Закону №1952-IV.
Із цього приводу суд вважає за необхідне звернути увагу сторін на таке.
Так, як уже було встановлено судом вище, 25.01.2011 року та 04.04.2011 року між позивачем - СВК "Колос" (орендар) та власниками земельних ділянок було укладено договори оренди земельних ділянок, які розташовані на території Кіровської сільської ради Калинівського району Вінницької області. Вказані договори містять відмітку про державну реєстрацію у відділі Держкомзему у Калинівському районі.
Державна реєстрація права на землю, в тому числі і права оренди, у період укладання згаданих договорів оренди між позивачем та третіми особами, здійснювалась у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021 "Про затвердження Порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі", органами Держземагентства.
За змістом п.6 Порядку ведення Поземельної книги, поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами-структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл).
Пунктом 8 цього Порядку визначено, що одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів)
Відповідно до п. 9 Порядку ведення Поземельної книги датою відкриття Поземельної книги є дата державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 10 Порядку ведення поземельної книги передбачено, що відомості із зазначенням дати вносяться до розділів Поземельної книги у паперовому вигляді посадовою особою територіального органу Держземагентства, яка має вищу освіту за спеціальністю "землевпорядкування та кадастр" і уповноважена в установленому Держземагентством порядку вести державний реєстр земель на рівні району, міста обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києва та Севастополя. Записи до розділів Поземельної книги вносяться державною мовою розбірливо чорнилом чи кульковою ручкою синього або чорного кольору. На підтвердження кожного запису в поземельній книзі формується з використанням автоматизованої системи аркуш поземельної книги, який засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства. Не завірений підписом і не скріплений печаткою запис вважається недійсним.
У відповідності до пункту 11 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, дата внесення запису до Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку.
Згідно п. 16-1 Порядку ведення Книги записів, державна реєстрація договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється після державної реєстрації земельної ділянки. Державна реєстрація здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до Книги записів.
Із аналізу вищенаведених положень слідує, що державна реєстрація права на землю, в тому числі і права оренди, передбачала вчинення обов'язкових дій, зокрема, внесення відповідний відомостей до Поземельної книги та до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі. Тобто, саме за наявності відповідних записів у Книгах записів про державну реєстрацію та Поземельних книгах державна реєстрація договорів оренди є такою, що відбулась та може створює відповідні правові наслідки.
Згідно правової позиції викладеної у рішенні Верховного Суду України від 23.12.2009 року у справі №6-2817св09, строк дії договору оренди землі починається з моменту його державної реєстрації, а не підписання сторонами.
Проаналізувавши викладене, суд вбачає, що договори оренди землі укладені між СВК "Колос" та третіми особами (власниками земельних ділянок) почали свою дію з моменту державної реєстрації - 29.11.2012 року, тобто станом на момент прийняття оскаржуваних рішень були чинні. Отже, строк дії договорів оренди спірних земельних ділянок, укладених з СВК "Колос", не закінчився і такі договірні відносини достроково не розривались.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Таким чином, з'ясування державним реєстратором обставин про наявність уже зареєстрованого речового права оренди земельної ділянки на підставі діючого договору оренди та подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, зокрема, нового договору оренди з невід'ємними його частинами, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.
Державна реєстраційна служба України у своєму листі № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами" роз'яснила, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Із аналізу вищенаведеного слідує, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Аналогічну правову позицію неодноразово висловлював Верховний Суд України у своїх постановах від 29 вересня 2015 року № 21-760а15, від 30 березня 2016 року № 21-1434а15, від 15 листопада 2016 року № 21-3030а16.
Разом із тим, в порушення вимог чинного законодавства державний реєстратор Таваліка О.М. при проведенні державної реєстрації речових прав за договорами оренди землі, укладених між ТОВ "Колорит Агро" та власниками земельних ділянок, належним чином не перевірив, чи вже зареєстроване право оренди на дані земельні ділянки, внаслідок чого неправомірно здійснив повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих самих земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Відтак, суд погоджується з доводами позивача про те, що оскаржуваними рішеннями державного реєстратора порушуються його законні права та інтереси.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відтак, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені у ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору відповідно до ст. 94 КАС України, у зв'язку із задоволенням позову, підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 33768349 від 08.02.2017р., право оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2, зареєстровано за товариством з обмеженою відповідальністю "Колорит Агро" код ЄДРПОУ 34700975, номер запису про інше речове право 18917980, на підставі договору оренди землі №б/н від 07.12.2016 року, укладеного з орендодавцем ОСОБА_3.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 33767474 від 08.02.2017р., право оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, зареєстровано за товариством з обмеженою відповідальністю "Колорит Агро" код ЄДРПОУ 34700975, номер запису про інше речове право 18917488, на підставі договору оренди землі №б/н від 07.12.2016 року, укладеного з орендодавцем ОСОБА_3.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області Таваліки Ольги Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 33768765 від 08.02.2017р., право оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3, зареєстровано за товариством з обмеженою відповідальністю "Колорит Агро" код ЄДРПОУ 34700975, номер запису про інше речове право 18918325, на підставі договору оренди землі б/н від 07.12.2016 року, укладеного з орендодавцем ОСОБА_4.
Стягнути на користь сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колос" (код ЄДРПОУ 02128900, Вінницька область, Калинівський район, с. Польова Лисіївка, вул. Леніна, 3) за рахунок бюджетних асигнувань Могилів-Подільської районної державної адміністрації Вінницької області (вул. Шевченка,1 м. Могилів - Подільський, Вінницька область ) сплачений при звернені до суду судовий збір в розмірі 4800, 00 грн. (чотири тисячі вісімсот гривень).
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя /підпис/ Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2017 |
Оприлюднено | 23.07.2017 |
Номер документу | 67845747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні