Постанова
від 19.07.2017 по справі 805/1623/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 липня 2017 р. Справа №805/1623/17-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

час прийняття постанови: 15 год. 31 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молочної І.С. за участю секретаря судового засідання Зими М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби України з питань праці в особі начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області Шубіна В.П. до Державного підприємства "Торецьквугілля" Відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" про застосування заходів реагування -

встановив:

Позивач, Державна служба України з питань праці в особі начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області Шубіна В.П., звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного підприємства "Торецьквугілля" Відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" (Далі - Відповідач) з вимогою застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з видобутку вугілля на дільниці №82-1146м відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" Державного підприємства "Торецьквугілля" у зв'язку із загрозою життю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до направлення на перевірку від 13.03.2017 року № 06.7/264 та наказу від 13.03.2017 року № 447 у період з 14.03.2017 року по 27.03.2017 року позивачем проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства з питань охорони праці та дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Під час проведення перевірки ВП Шахта Центральна ДП Торецьквугілля позивачем виявлено 15 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Вважає, що, у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей є підстави для зупинення ведення робіт з видобутку вугілля на дільниці № 82-1146м.

Відповідач позовні вимоги не визнав. В матеріалах справи наявні письмові заперечення проти позову, які вмотивовані тим, що за результатами повторної перевірки усунення недоліків, зафіксованих у виданих позивачем приписах, Головним управлінням Держпраці області встановлено усунення вказаних порушень вимог законодавства про охорону праці. Таким чином, вважає, що загроза життю та здоров'ю працівників відсутня, у зв'язку з чим просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити, при цьому наголосив, що відповідачем частково усунуто встановлені контролюючим органом порушення, що дає підстави стверджувати про існування загрози життю людей.

Представники відповідача в судовому засіданні надали заперечення проти позову, просили відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки всі встановлені порушення ним усунуто.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Головне управління Держпраці у Донецькій області є територіальним органом, який діє у складі Державної служби України з питань праці, підпорядковується їй та здійснює державний нагляд у сфері господарювання.

Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції стосовно контролю у сфері державного нагляду за суб'єктами господарювання.

Так, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року №442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" (далі - Постанова №442) утворено Державну службу з питань праці (далі - Держпраці), шляхом злиття Державної інспекції з питань праці та Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.

Державна служба України з питань праці України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до п. 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №100 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" утворено Головне управління Держпраці у Донецькій області, реорганізувавши шляхом злиття Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області та Територіальної державної інспекції з питань праці у Донецькій області.

Відповідно до розпорядження Кабінету міністрів України від 30.09.2015 року №1021-р "Питання державної служби праці" функції і повноваження Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки, що припиняється, покладені на Державну службу з питань праці.

Наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016року № 8 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, управління Держпраці є територіальним органом Державної служби України з питань праці у та їй підпорядковується.

Згідно вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно підпункту 15 пункту 4 Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області, Головне управління Держпраці у Донецькій області відповідно до покладених на нього завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Відповідач - Відокремлений підрозділ "Шахта "Центральна"Державного підприємства "Торецьквугілля" (номер ЄДРПОУ 20391579) здійснює господарську діяльність з видобутку вугілля.

На підставі наказу Головного управління Держпраці у Донецькій області від 13.03.2017 року "Про проведення позапланової перевірки на ВП Шахта Центральна ДП Торецьквугілля " та направлення на проведення позапланової перевірки № 06.7/264 від 13.03.2017 року посадовими особами позивача 23.03.2017 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ВП Шахта Центральна ДП Торецьквугілля .

Підставою видання позивачем наказу про проведення позапланової перевірки ВП Шахта Центральна ДП Торецьквугілля визначено Конвенцію Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, що ратифікована Україною 08.09.2004 року, частину першу статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності та п. 2.5 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці і системі Держгірпромнагляду України , затвердженого наказом МНС від 11.08.2011 року № 826 та у зв'язку з нещасним випадком зі смертельним наслідком, який стався 08.03.2017 року о 12 годині 30 хвилин із забійником на відбійних молотках ОСОБА_2 на дільниці №95-1146м на ВП Шахта Центральна ДП Торецьквугілля .

За результатом перевірки контролюючим органом складено Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 23.03.2017 року № 06.7-02/09.

Вказаною перевіркою встановлено 15 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідачем вживались заходи щодо усунення встановлених порушень, про що складено Головним управлінням Держпраці в Донецькій області Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 16.05.2017 року № 06.7-02/27, яким встановлено, що пункти 1,2,3,5,6,7,8,10,11,13,15 Акта від 23.03.2017 року № 06.7-02/09 усунуто. При цьому, виявлено, що пункти 4, 9, 12, 14 Акта від 23.03.2017 року № 06.7-02/09 суб'єктом господарювання не усунуто.

Під час розгляду справи відповідачем також вживались заходи щодо усунення порушень пунктів 4, 9, 12, 14 Акта від 23.03.2017 року № 06.7-02/09, та запрошено контролюючий орган на їх перевірку.

11.07.2017 року працівниками Головного управління Держпраці у Донецькій області проведено позапланову перевірку відповідача, за результатом якої складено Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 11.07.2017 року 06.07-02/39.

Зазначеною перевіркою встановлено, що пункти 4, 12 Акта від 23.03.2017 року № 06.7-02/09 суб'єктом господарювання усунуто.

Тобто на день розгляду справи відповідачем не усунуто порушення, встановлені пунктами 9 та 14 Акта від 23.03.2017 року № 06.7-02/09, а саме:

- випередження вибою відкотного штреку відносно l уступу 81м, а необхідно згідно Паспорта виїмкової дільниці № 82-1146м не менш 100м, що є порушенням п.1.4.V. НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах (пункт 9);

- не представлені плани розвитку гірничих виробок на 2017 рік по пласту Мазурка , погоджені Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, що є порушенням П.12.1.ІV. НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах (пункт 14).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на час розгляду справи відповідачем не усунуто зазначені два порушення, що є підставою стверджувати про існування загрози життю людей.

В свою чергу, суд не приймає до уваги покликання відповідача на намір укладення договору із Інститутом геотехнічної механіки ім. М.С. Полякова про надання висновку про забезпечення безпечного проведення вибою відкотного штреку на дільниці 82-1146м з випередженням вибою відкотного штреку відносно l уступу 50 м., адже зазначений висновок відповідачем на день розгляду справи не отримано.

Так, ПРАВИЛА безпеки у вугільних шахтах затверджено наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду22.03.2010 року N 62 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.06.2010 року за N 398/17693.

Правила безпеки у вугільних шахтах (далі - Правила № 62) поширюються на діючі та такі, що будуються, реконструюються, закриваються, та закриті гідрозахисні шахти, підприємства і організації, які виконують роботи на вугільних шахтах (далі - шахти), незалежно від форм власності.

Вимоги Правил № 62 обов'язкові для всіх працівників, які беруть участь у проектуванні, будівництві та експлуатації шахт, гірничих виробок, будівель, споруд, машин, обладнання, приладів і матеріалів, а також для осіб, робота або навчання яких пов'язані з відвідуванням шахт.

Ці Правила № 62 встановлюють порядок безпечного ведення гірничих робіт і використання гірничошахтного, транспортного та електротехнічного обладнання, провітрювання та протиаварійного захисту гірничих виробок, забезпечення пилогазового режиму, виробничої санітарії та охорони праці.

Відповідно до пункту 1 розділу V Правил № 62 ведення гірничих робіт на вугільних шахтах дозволяється здійснювати способами, що відповідають вимогам промислової безпеки і не заборонені до застосування на вугільних шахтах Гірничим Законом України, цими Правилами та іншими галузевими нормативними документами.

Пунктом 4 розділу V Правил № 62 передбачено, що проектування гірничих робіт на шахтах повинно здійснюватися відповідно до вимог Гірничого Закону України, Закону України "Про охорону праці", цих Правил та інших галузевих нормативних документів із включенням заходів щодо попередження небезпечних та шкідливих виробничих чинників і гарантування безпеки праці.

Ведення гірничих робіт на діючих шахтах повинно здійснюватися відповідно до розробленої та затвердженої технологічної проектної документації.

З огляду на те, що норматив випередження вибою відкотного штреку відносно лінії уступу лави згідно Паспорта виїмкової дільниці № 82-1146м становить не менше 100м, що підтверджено представниками відповідача в судовому засіданні, в той час як фактично довжина лінії випередження становить 81 м, що дає підстави стверджувати про ведення гірничих робіт на розглядаємій ділянці шахти без дотримання затвердженої технологічної проектної документації.

Отже, є всі підстави вважати про наявність загрози життю людей з огляду на зазначене порушення.

Відносно твердження відповідача, що на момент проведення перевірки йому було надано відступлення на І квартал 2017 року для погодження Плану розвитку гірничих виробок на 2017 рік, суд зазначає наступне.

По-перше, спірним не є питання отримання відповідачем у контролюючого органу відступлення на І квартал 2017 року для погодження плану розвитку гірничих виробок на 2017 рік.

По-друге, судом встановлено, а сторонами не оспорюється факт не погодження Плану розвитку гірничих виробок на 2017 рік. Адже, Протоколом розгляду Головним управлінням Держпраці у Донецькій області виконання умов погодження планів розвитку гірничих робіт по вуглевидобуванню підприємствам на 2017 рік від 03.07.2017 року ухвалено, зокрема, відмовити в узгодженні програми розвитку гірничих робіт на ІІІ квартал 2017 року по всім шахтам, підконтрольним управлінню гірничого нагляду Головного Управління Держпраці у Донецькій області.

Відповідно до пункту 12 розділу IV Правил № 62 проекти планів розвитку гірничих робіт в частині їх безпечного ведення, а також зміни до них погоджуються з територіальними органами Держгірпромнагляду України відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2006 року N 1640 "Про затвердження Положення про Державний комітет з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду" (далі - постанова КМУ від 23.11.2006 року N 1640). Ведення робіт, не передбачених планами розвитку гірничих робіт, не дозволяється.

Як встановлено судом вище, контролюючим органом, що затверджує проекти планів розвитку гірничих робіт є позивач.

З огляду на те, що плани розвитку гірничих виробок на 2017 рік по пласту Мазурка підприємства відповідача не погоджені саме Головним управлінням Держпраці у Донецькій області, що підтверджено матеріалами справи, у суду відсутні підстави для застосування заходів реагування з цієї підстави.

Отже, статтею 4 Закону України "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення), загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки, зокрема, порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників.

Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 877-V ) повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

На підставі п. 2 ч. 2 ст. 18 КАС України окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи про застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.

На підставі вищезазначеного та у зв'язку з тим, що виявлене порушення створює загрозу життю, керуючись частиною другою 2 статті 19 Конституції України, частиною п'ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п. 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 року № 826, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.

Керуючись ст.ст. 2-14, 17, 18, 24, 71, 86, 94, 121, 122, 158-163, 167, 183-2, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Адміністративний позов Державної служби України з питань праці в особі начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області Шубіна В.П. до Державного підприємства "Торецьквугілля" Відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати до Відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" Державного підприємства "Торецьквугілля" (код ЄДРПОУ 40420585) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення ведення робіт з видобутку вугілля на дільниці № 82-1146 метрів Відокремленого підрозділу "Шахта "Центральна" ДП "Торецьвугілля", у зв'язку з загрозою життю людей.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Роз'яснити відповідачеві, що останній має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому 19.07.2017 року.

Повний текс постанови виготовлено 24.07.2017 року.

Постанова Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Молочна І. С.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2017
Оприлюднено24.07.2017
Номер документу67853763
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1623/17-а

Ухвала від 21.08.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кірієнко В.О.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 12.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 12.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 05.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 05.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

Ухвала від 08.06.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні