Постанова
від 19.07.2017 по справі 766/9951/17
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 766/9951/17

н/п 2-а/766/1870/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.07.2017 року Херсонський міський суд Херсонської області у складі:

головуючого судді Дорошинської В.Е.

при секретарі Сікорській Я.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Херсона адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Геолікс до Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору - депутат Херсонської міської ради Мазур О.О. та голова ОСББ Альянс Риба Н.М. про визнання частково недійсним Рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року та зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

ПП Геолікс звернулось до суду з позовом до Херсонської міської ради, Департамента містобудування та землекористування, треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору - депутат Херсонської міської ради Мазур О.О. та голова ОСББ Альянс Риба Н.М., в якому просить визнати частково недійсним Рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року в частині призупинення видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки ПП Геолікс щодо будівництва будинку в м. Херсоні на розі вул. Карбишева та пр.200-річчя Херсона, на переданій в оренду за Договором від 15.12.2008 року земельній ділянці площею 0,5510 га.; зобов'язати Департамент містобудування та землекористування видати ПП Геолікс містобудівні умови та обмеження проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки в м. Херсоні на розі вул. Карбишева та пр.200-річчя Херсона, на переданій в оренду за Договором від 15.12.2008 року земельній ділянці площею 0,5510 га.

Позов обґрунтовано тим, що відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 15.12.2008 року укладеного між ПП Геолікс та Херсонською міською радою, позивачу було передано у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під будівництво житлового будинку, яка знаходиться в м. Херсоні в районі вул. Карбишева та пр.200-річчя Херсона із земель запасу, площею 0,5510 га. 22.05.2017 року Позивачем було подано заяву на отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки до Відділу адміністративних послуг виконавчого комітету Херсонської міської ради. Листом від 31.05.2017 року Департаментом містобудування та землекористування було відмовлено у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на підставі того, що Рішенням позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року призупинено видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки ПП Геолікс щодо будівництва будинку в м. Херсоні на розі вул. Карбишева та пр.200-річчя Херсона, на переданій в оренду за Договором від 15.12.2008 року земельній ділянці площею 0,5510 га. Позивач вважає вказане рішення та дії відповідачів незаконними з підстав порушення положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку надання містобудівних умов та обмежень земельної ділянки, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 року.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити з мотивів наведених в позовній заяві.

Представники відповідачів та треті особи в судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог мотивуючі це тим, що відмова у видачі містобудівних умов та обмежень обумовлена Рішенням позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року, яким орган місцевого самоврядування прийняв рішення призупинити видачу містобудівних умов та обмежень на час роботи тимчасової контрольної комісії з питань призупинення забудови земельних ділянок на розі вул. Карбишева - просп. 200 - річчя Херсона та просп. 200 - річчя Херсона - вул. Полковника Кедровського (Будьоного), рішення № 720, яке винесено на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно дії відповідачів вважають законними.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, судом встановлені наступні обставини.

Приватне підприємство Геолікс внесено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, ідентифікаційний код 34458244. Дата первинної реєстрації 26.06.2006 року. Основні види діяльності за КВЕД-2010: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Функції місцевого самоврядування на території м. Херсон, відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , здійснює Херсонська міська рада. Виконавчі функції покладено на Виконком Херсонської міської ради з відповідним розділенням функцій між підрозділами. Організаційно - виконавчі функції у сфері містобудування покладено на Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради.

Відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 15.12.2008 року, Орендодавець Херсонська міська рада, в особі міського голови Сальдо Володимира Васильовича, на підставі рішення міської ради від 10.10.08 № 980, надало, а Орендар ПП Геолікс прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під будівництво житлового будинку, яка знаходиться у м. Херсоні в районі вул. Карбишева та просп. 200-річчя Херсона, із земель запасу. Договір належним чином оформлений та зареєстрований в Херсонському міському реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельним ресурсам за № 040971300159. Факт виконання договору та фактичного передання земельної ділянки орендарю підтверджується підписаним сторонами Актом про передачу та прийом земельної ділянки в натурі від 15.06.2009 року.

22.05.2017 року ПП Геолікс звернулось до Виконавчого комітету Херсонської міської ради з заявою про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, загальною площею 0,551 га, відповідно до Договору оренди земельної ділянки. До заяви додані наступні документи: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру-за умов відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва. Вказана заява та додані документи відповідають вимогам п.2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07 липня 2011 року № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 року за № 912/19650. Факт прийняття заяви підтверджується відміткою про прийняття від 22.05.2017 року. Належність оформлення заяви та факт її подання відповідачем не оспорюється.

Рішенням позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року (оформлено рішенням № 720), на підставі ст.ст. 25, 26, 59, 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні Управлінню містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування міської ради призупинено видачу містобудівних умов та обмежень щодо будівництва на земельній ділянці на перехресті вул. Карбишева та просп. 200-річчя Херсона до закінчення роботи тимчасової контрольної комісії.

Відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Статтею 26 Закону №280/97-ВР встановлено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад. Наведений в ст.26 Закону №280/97-ВР перелік повноважень не містить можливості міської ради призупиняти видачу містобудівних умов та обмежень. Стаття 34 Закону №280/97-ВР встановлює повноваження органів місцевого самоврядування у сфері соціального захисту населення. Стаття 59 Закону встановлює загальний порядок прийняття рішень органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами. Аналіз вказаних норм, на які посилається та якими керувався відповідач при винесенні рішення № 720 від 31.05.2017, чітко вказує на відсутність повноважень органу місцевого самоврядування на призупинення видачі містобудівних умов та обмежень.

Стаття 31 Закону України Про місцеве самоврядування №280/97-ВР встановлює повноваження в галузі будівництва, серед яких окремо виділені делеговані повноваження:

1) надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності";

2) організація роботи, пов'язаної зі створенням і веденням містобудівного кадастру населених пунктів;

3) здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу;

4) здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів;

5) організація охорони, реставрації та використання пам'яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників;

6) вирішення відповідно до законодавства спорів з питань містобудування;

7) здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов'язань забудовниками, діяльність яких пов'язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків.

Вказана норма Закону не надає органу місцевого самоврядування власних повноважень, можливості діяти на власних розсуд та зобов'язує діяти лише на підставі та в межах передбачених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", підзаконними актами в сфері будівництва.

Таким чином аналіз законодавства, яке регулює діяльність органів місцевого самоврядування, надає можливість встановити відсутність власних, або делегованих повноважень у органів місцевого самоврядування, щодо призупинення видачі містобудівних умов та обмежень.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини 5 статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності проектування та будівництво об'єктів здійснюється власником або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження є першою складовою вихідних даних на проектування об'єкту будівництва та розроблення проектної документації.

На підставі частини 3 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. В місті Херсоні відповідні повноваження покладено на управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради.

Порядок видачі містобудівних умов та обмежень регулюється ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, який затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07 липня 2011 року № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 року за № 912/19650.

Відповідно до листа від 31.05.2017 року, вих.№ 114-11143-22, за підписом директора департаменту містобудування та землекористування міської ради Жарова М. О., управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування не може надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на проектування зазначеного в клопотанні об'єкту на підставі того, що орендодавець заперечує проти забудови земельної ділянки та того, що Рішенням позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року зобов'язано Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування міської ради призупинити видачу містобудівних умов та обмежень щодо будівництва на земельній ділянці на перехресті вул. Карбишева та просп. 200-річчя Херсона до закінчення роботи тимчасової контрольної комісії, утвореної з цього питання.

Відповідно до ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Відповідно до п. 2.4. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, який затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07 липня 2011 року № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 року за № 912/19650 єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень може бути лише невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Вказані положення законодавства покладають на спеціально уповноважений орган обов'язок перевірки пакету документів, достовірності відомостей у документах, відповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 2.4. Порядку встановлено, що відмова у видачі містобудівних умов оформляється рішенням про відмову.

Лист від 31.05.2017 року, вих.№ 114-11143-22 не містить жодної інформації про наявність вказаних вище підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. В листі відсутня інформація щодо відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, мітиться лише посилання: …не може надати… . У листі не зазначено, чи приймало і коли саме управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради рішення про відмову у видачі позивачу містобудівних умов. Представник відповідача не посилався на прийняття рішення про відмову та не вказував на невідповідність поданих позивачем документів вимогам законодавства, або невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Отже, по суті, у встановлений законодавством спосіб, питання щодо видачі чи відмови у видачі умов та обмежень проектування не вирішувалось.

Тому, з урахуванням викладеного, позовні вимоги в цій частині не відповідають матеріально-правовому способу захисту порушеного права, оскільки, як встановлено судом вище, жодного рішення відповідачем стосовно позивача щодо видачі чи відмови у видачі умов та обмежень проектування не виносилось, у розумінні пункту 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, а відтак, суд вважає, що в позовних вимогах у вказаній частині слід відмовити.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і обов'язки людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.

Статтею 74 Закону № 280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.

Згідно вимог ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом.

Згідно вимог ст. ст. 10, 11 Кодексу адміністративного судочинства України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом. Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.

Частиною 1 та ч.2 ст.70 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

У відповідності до положень ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

Згідно ч.2 ст.162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, а також про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9,11,17,71,158-163 КАС України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Позов Приватного підприємства Геолікс до Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування треті особи, які не заявляють вимог на предмет спору - депутат Херсонської міської ради Мазур О.О. та голова ОСББ Альянс Риба Н.М. про визнання частково недійсним Рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати частково недійсним рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 року (Рішення № 720), в частині призупинення видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки Приватному підприємству Геолікс щодо будівництва будинку в м. Херсоні на розі вул. Карбишева та пр. 200 - річчя Херсона, на переданій в оренду за Договором від 15.12.2008 року земельній ділянці площею 0,5510 га.

В решті вимог відмовити.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку постанову суду першої інстанції повністю або частково. Апеляційна скарга на постанову може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через Херсонський міський суд Херсонської області протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя В.Е. Дорошинська

СудХерсонський міський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення19.07.2017
Оприлюднено28.07.2017
Номер документу67912306
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —766/9951/17

Постанова від 16.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 29.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 28.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 24.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 20.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 19.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Херсонський міський суд Херсонської області

Дорошинська В. Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні