ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2017 року Справа № 914/2293/16
Вищий господарський суд України у складі: суддя Палій В.В. - головуючий (доповідач), судді Селіваненко В.П. і Студенець В.І.
розглянув касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Львівобленерго", м. Львів,
на рішення господарського суду Львівського області від 23.11.2016
та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.04.2017
у справі № 914/2293/16
за позовом публічного акціонерного товариства "Львівобленерго" (далі - Товариство), м. Львів,
до Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення), м. Львів,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: 1. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Комісія), м. Київ,
2. Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Львівській області (далі - Інспекція), м. Львів,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - фізична особа ОСОБА_2 (далі - ФОП ОСОБА_2.), м. Львів,
про визнання недійсним рішення.
Судове засідання проведено за участю представників:
позивача - Рібун Р.В. предст. (дов. від 27.04.2017)
відповідача - Потапов М.А. предст. (дов. від 16.12.2016)
третіх осіб: не з'явилися
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
Товариство звернулося до господарського суду Львівської області з позовом до Відділення про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 30.06.2016 № 23 р/к у справі № 1-02-4/2016 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" (далі - Рішення АМК).
Рішенням господарського суду Львівської області від 23.11.2016 у справі № 914/2293/16 (суддя Коссак С.М.), яке залишено без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 06.04.2017 (судді Малех І.Б.- головуючий, Давид Л.Л., Михалюк О.В.), у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Судові рішення попередніх інстанцій зі справи з посиланням, зокрема, на приписи статей 3, 5 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", 1, 12, 13, 50, 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" мотивовано необґрунтованістю заявлених позовних вимог.
Товариство, посилаючись на порушення попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову.
Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду скарги.
У відзиві на касаційну скаргу Відділення просило судові акти попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Третя особа у запереченні на касаційну скаргу просила судові акти попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, заслухавши пояснення представників сторін, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.
Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що Рішенням АМК:
- визнано, що Товариство в часових межах 01.01.2015-30.06.2016 займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з приєднання до електричних мереж електроустановок замовників на території Львівської області із часткою 100% у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) Товариства;
- визнано, що Товариство вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13 та пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з приєднання до електричних мереж електроустановок замовників (неправомірна відмова ОСОБА_2 у наданні послуги з стандартного приєднання), що може призвести до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;
- за вчинене порушення на Товариство накладено штраф у розмірі 68 000,00 грн. та зобов'язано Товариство припинити зазначене порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом стандартного приєднання електроустановок житлового будинку ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 до електричних мереж Товариства.
Рішення АМК мотивовано, зокрема, такими фактичними даними:
- сфера діяльності Товариства у вигляді передачі і розподілу електричної енергії за регульованим тарифом знаходиться у стані природної монополії, тому Товариство відповідно до статей 1, 5 Закону України "Про природні монополії" є суб'єктом природної монополії;
- товаром, щодо якого визначається монопольне становище є послуги з приєднання електроустановок споживачів до мереж електропостачання;
- споживачами послуг з приєднання електроустановок споживачів до мереж електропостачання є фізичні та юридичні особи, які мають намір щодо приєднання (збільшення потужності) електроустановок до місцевих (локальних) електричних мереж Товариства, розташованих в межах Львівської області, які подали в установленому порядку відповідну заяву;
- Товариство протягом 2015 та І півріччя 2016 року здійснювало діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідно до ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами;
- підключення до місцевих (локальних) електромереж з подальшим отриманням послуги з постачання електричної енергії є неможливим без отримання технічних умов та приєднання електроустановок споживачів до місцевих (локальних) електричних мереж;
- послуги, взаємозамінні з послугою з приєднання електроустановок споживачів до мереж електропостачання Товариства, розташованих в межах Львівської області, відсутні;
- товарними межами ринку є послуги з приєднання електроустановок споживачів до мереж електропостачання Товариства, що розташовані в межах Львівської області;
- постановою НКРЕ від 10.08.2015 № 639 визначено, що територією здійснення ліцензованої діяльності для Товариства є Львівська область;
- на території Львівської області протягом 2015 та І півріччя 2016 діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) мережами відповідно до виданих ліцензій здійснювали також:
ДТГО "Львівська залізниця";
ТОВ "Енергія-Новояворівськ";
ТОВ "Енергія-Новий розділ";
ДП "Регіональні електричні мережі";
- за кожним із суб'єктів господарювання, що у 2015 та І півріччі 2016 мали ліцензії з передачі електроенергії місцевими (локальними) електромережами в межах Львівської області закріплена територія здійснення ліцензованої діяльності, де розташовані місцеві (локальні) електричні мережі, що перебувають у власності кожного з цих ліцензіатів. Території здійснення діяльності з передачі електроенергії місцевими (локальними) електромережами Товариства та інших суб'єктів господарювання, які здійснюють вказану діяльність у Львівській області, не збігаються;
- характерними умовами споживання послуг з видачі технічних умов на приєднання електроустановок споживачів до електричних мереж, послуг з приєднання електроустановок споживачів до мереж електропостачання є те, що споживачі можуть отримувати дану послугу лише в межах тієї території, на якій пролягають місцеві (локальні) електричні мережі певного ліцензіата, характеристики яких є джерелом вихідних даних для складання технічних умов;
- внаслідок відсутності конкурента, Товариство є єдиним суб'єктом господарювання, яке у 2015 та І півріччі 2016 здійснювало діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами на території Львівської області, в межах якої розташовані місцеві (локальні) електричні мережі Товариства;
- ОСОБА_2 (заявником) 29.07.2015 подано до Пустомитівського району електромереж Товариства (далі - Пустомитівський РЕМ) заяву № 1346 про приєднання електроустановки певної потужності, до якої додано: копію генплану відведення земельної ділянки під забудову/або викопіювання з місця розташування об'єкту; копію документа, що підтверджує право власності чи користування об'єктом; копію документа, що підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою; копії паспорту України та ідентифікаційного коду;
- листом від 30.07.2015 № 216-1419 Пустомитівський РЕМ повідомив заявника (ОСОБА_2.) про те, що ділянка під будівництво та обслуговування житлового будинку знаходиться на території, що підлягає комплексній забудові, на якій електромережі електропередавальної організації відсутні, тому електрифікація здійснюватиметься електропередавальною організацією в порядку визначеному пунктом 1.6 Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики від 17.01.2013 № 32, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 08.02.2013 за № 236/22768. Власники земельних ділянок на території, яка підлягає комплексній забудові не можуть в індивідуальному порядку окремо по кожному житловому будинку (будівельному майданчику) замовляти послугу з приєднання до електричних мереж чи приєднуватись до електричних мереж інших суб'єктів господарювання; орган місцевого самоврядування (в даному випадку, сільська рада або уповноважений нею суб'єкт) повинні у відповідності до пункту 1.6 зазначених Правил звернутися до Товариства з приводу електрифікації проектованого кварталу індивідуальної житлової забудови;
- 10.08.2015 ОСОБА_2 звернувся до Пустомитівського РЕМ із заявою, в якій просив надати копії документів, які підтверджують, що ділянка знаходиться на території, що підлягає комплексній забудові та повідомити, яка процедура приєднання до мереж електропередавальної організації об'єкта, який знаходиться на території, рішення про комплексну забудову якої не прийняте уповноваженими органами, але відстань від об'єкта замовника до діючих мереж електропередавальної організації не перевищує 300 метрів по прямій лінії;
- Пустомитівський РЕМ з питання надання вищезазначених копій документів повідомило заявника про необхідність звернутися до органів місцевого самоврядування, які приймали дане рішення, та зазначило, що процедура приєднання електроустановок мереж прописана в "Правилах приєднання електроустановок до електричних мереж";
- листом від 14.12.2015 № 131-7766 Товариство повідомило Відділення, що звернення ОСОБА_2 з приводу відмови в нестандартному приєднанні, розглядалося на комісії Інформаційно-консультаційного центру по роботі з споживачами електричної енергії (ІКЦ) при Товаристві за участю представників Держенергонагляду в Львівській області та відділу НКРЕКП у Львівській області;
- відповідно до протоколу ІКЦ при Товаристві від 29.10.2015 № 53 за результатами: листа відділу містобудування та архітектури Пустомитівської районної державної адміністрації від 20.10.2015 № 06/01-18, яким підтверджено, що належна гр. ОСОБА_2 земельна ділянка (кадастровий номер НОМЕР_1) в с. Дмитровичі Пустомитівського району Львівської області знаходиться в кварталі індивідуальної житлової забудови; розроблення Львівським обласним проектно-виробничим архітектурно-планувальним бюро в 1991 році та погодження в установленому порядку плану забудови кварталу, до якого входять 16 земельних ділянок в т. ч. і земельна ділянка, яка перебуває у власності гр. ОСОБА_2; відсутності існуючих чи запроектованих електричних мереж для електрозабезпечення території, на якій розташована належна ОСОБА_2 земельна ділянка, тобто підтвердження факту, що даний квартал не електрифікований, за результатами виїзду та обстеження місця розташування земельної ділянки; листа Національної Комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.04.2015 № 3016/15/61-15, було вирішено: приєднання житлового будинку АДРЕСА_1 можливе після здійснення Товариством (за відповідним зверненням органу місцевого самоврядування чи уповноваженого на це суб'єкта) електрифікації кварталу забудови, до складу якого входить належна ОСОБА_2 земельна ділянка;
- заявник (гр. ОСОБА_2.) надіслав звернення до Держенергонагляду щодо процедури приєднання житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 до електричних мереж електропередавальної організації;
- листом Держенергонагляду від 25.01.2016 № 03/10-422 повідомлено заявника про те, що 15.01.2016 за участю уповноважених представників інспекції Держенергонагляду у Західному регіоні та в присутності голови Винничківської сільської ради, з виїздом на місце, здійснено обстеження електричних мереж зазначеного району (вулиці) та встановлено, що житловий будинок за зазначеною адресою знаходиться в кварталі житлової забудови "Урочище три тополі" Винничківської сільської ради, який створений в 1991 році. При цьому, у зазначеному кварталі розміщені інші житлові будинки, зокрема: гр. ОСОБА_7, гр. ОСОБА_8, гр. ОСОБА_9 та гр. ОСОБА_10 Електроустановки житлових будинків зазначених громадян приєднані до повітряної лінії електропередачі напругою 0,4 кВ (далі-ПЛ-0,4 кВ), яка знаходиться на балансі та технічному обслуговуванні Товариства та проходить вздовж їхніх земельних ділянок по території кварталу житлової забудови "Урочище три тополі". При цьому, відстань від крайньої опори ПЛ-0,4 кВ до межі земельної ділянки гр. ОСОБА_2 становить приблизно 210 метрів . Отже, враховуючи те, що квартал житлової забудови "Урочище три тополі" електрифікований електричними мережами Товариства, а відстань від електричних мереж до межі земельної ділянки ОСОБА_2 становить менше 300 метрів, Держенергонагляд вважає, що відмова Товариства в стандартному приєднанні електроустановок за зазначеною адресою до електричних мереж була безпідставною;
- щодо протокольного рішення Комісії ІКЦ при Товаристві від 29.10.2015 № 53 Держенергонагляд у листі від 25.01.2016 № 03/10-422 повідомив, що згідно з вимогами пункту 4.6 Положення про Інформаційно-консультаційний центр по роботі з споживачами електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕ від 12.03.2009 № 299 Комісія перевіряє, аналізує підготовлені структурним підрозділом Компанії матеріали та проект відповіді з питань, які вирішені не на користь заявника. Серед документів, наданих електропередавальною організацією для аналізу роботи Комісії була відсутня інформація, щодо наявності діючих електричних мереж Товариства на території кварталу житлової забудови "Урочище три тополі", що і вплинуло на прийняття рішень Комісією;
- листом від 30.05.2016 ОСОБА_2 повідомив Відділення про те, що за результатами засідання Комісії ІКЦ при Товаристві (протокол від 21.03.2016 № 68), за участю представника відділу НКРЕКП у Львівській області та уповноважених представників Держенергонагляду у Львівській області заявнику було відмовлено у стандартному приєднанні електроустановок житлового будинку до мереж Товариства, з посиланням на те, що його земельна ділянка та межі ділянок гр. ОСОБА_7, гр. ОСОБА_8, гр. ОСОБА_9 та гр. ОСОБА_10 (житлові будинки яких електрифіковані та приєднані до повітряної лінії електропередачі напругою 0,4 кВТ, яка знаходиться на балансі та технічному обслуговуванні Товариства) знаходяться в різних кварталах забудови, розроблених в різні роки;
- листом ДП Державний інститут проектування "Містопроект" від 17.05.2016 № 242/12-1 щодо віднесення до кварталу забудови повідомлено, що поняття "квартальне утворення" і "квартал" є синонімами та ділянки громадян ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 та ОСОБА_2 знаходяться в межах одного кварталу К-3;
- Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації листом від 28.04.2016 № 376-0-Ф в межах своєї компетенції повідомив, що якщо квартали забудови розроблялися у різні роки, проте на генеральному плані вони входять у межі одного квартального утворення, за інформацією Мінрегіону, на територіальні параметри кварталу не впливають послідовність та часові аспекти його містобудівного освоєння;
- листом Державного інституту проектування міст (ДІПМ) "Містопроект" (розробник генплану) від 29.03.2016 № 130/12-1 повідомлено що поділ сельбищної території населеного пункту (у т.ч. села) на квартали необхідно приймати по генплану населеного пункту, а уточнення такого поділу може бути здійснене тільки детальним планом території, а не проектом кварталу забудови (при цьому таке уточнення кваліфікується, як зміна до генплану і підлягає затвердженню на сесії сільської ради);
- у листі Пустомитівської РДА від 04.04.2016 № 03-12/793 зазначено, що належна ОСОБА_2 земельна ділянка та земельні ділянки громадян ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 розташовані в одному "квартальному утворенні" К-3 згідно із генеральним планом;
- Відділенням встановлено, що Товариство неправомірно відмовило гр. ОСОБА_2 у стандартному приєднання до електромереж, оскільки належна ОСОБА_2 земельна ділянка та земельні ділянки громадян ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (житлові будинки яких електрифіковані та приєднані до повітряної лінії електропередачі напругою 0,4 кВТ, яка знаходиться на балансі та технічному обслуговуванні Товариства) знаходяться в одному кварталі житлової забудови К-3.
Як встановлено у вирішенні спору судами попередніх інстанцій, відповідно до листа Пустомитівської РДА від 05.09.2016 № 03-12/1280 генплан сіл Виннички, Дмитровичі та Гончари є чинним, зміни до цієї містобудівної документації не вносилися. Отже, наявність розробленого детального плану території для частини кварталу К-3 не вказує, що це окремий квартал забудови, оскільки це не відображено жодними змінами до генплану та не затверджено в установленому порядку (на сесії Винничківської сільради).
Листом Мінрегіонбуду від 06.04.2016 № 8/14.3-376-16 підтверджується, що належність земельної ділянки до певного кварталу житлової забудови визначається містобудівною документацією на місцевому рівні (генпланом населеного пункту, детальним планом території), при цьому, на територіальні параметри кварталу не впливають послідовність та часові аспекти його містобудівного освоєння.
Листом ДП ДІПМ "Містопроект" від 02.08.2016 № 394/12-1 про уточнення щодо застосування терміну "квартал" зазначається, що критерієм для визначення меж проектування, які в більшості випадків називають кварталами (у випадку детального плану кварталу урочище "Біля трьох тополь") є кількість заявок потенційних забудовників, що не відповідає пункту 3.5а ДБН 360-92, де житловий квартал визначений як "... первісний структурний елемент житлового середовища, обмежений магістральними або житловими вулицями, проїздами, природними межами, тощо". У листі, також, зазначено, що поділ сельбищної території на квартали на первинному (вищому) та низовому рівнях не визначений нормативно-правовими актами, а для конкретної ситуації в с. Дмитровичі термін "квартал" необхідно застосовувати тільки для структурних елементів, визначених генпланом (а саме К-3, як вбачається на представленому викопіюванні з генплану).
Листом ДП ДІПМ "Містопроект" від 09.08.2016 № 409/12-1 про квартали в с. Дмитровичі зазначено, що квартал забудови на 16 ділянок, проект якого був розроблений у 1991 році у затвердженому на даний час генплані с. Дмитровичі не виділений як структурний елемент, не може розглядатися як окремий квартал, і територія, охоплена вищевказаним проектом, входить до кварталу К-3 за структурою згідно генплану. У листі підтверджено, що земельна ділянка гр. ОСОБА_2 та земельні ділянки громадян ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (електрифіковані) розташовані в одному кварталі забудови К-3 згідно генплану.
У листі ДП ДІПМ "Містопроект" від 05.10.2016 № 504/12-1 про терміни "квартальне утворення" і "квартал" в генплані села Дмитровичі зазначено, що в матеріалах генплану термін "квартальне утворення" вжито в умовних позначеннях меж структурних елементів села, а в текстових і табличних матеріалах генплану застосований термін "квартал". Підтверджено, що термін "квартальне утворення" не має статусу, закріпленого законодавством України та державними будівельними нормами, і був застосований як синонім терміну "квартал".
У листі НКРЕКП від 11.03.2016 №786/17/9-16 зазначено, що якщо хоча б одна земельна ділянка, розташована в межах території, що підлягає комплексній забудові, приєднана в установленому порядку до електричних мереж електропередавальної організації, то така територія має вважатися такою, що електрифікована, а всі інші земельні ділянки замовників слід приєднувати відповідно до вимог Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, в залежності від типу приєднання.
У листі ДП ДІПМ "Містопроект" від 08.12.2015 № 714/12-1 про комплексну забудову території зазначено, що рішення виконкому місцевого самоврядування про розроблення детального плану одночасно є рішенням про комплексну забудову території, а посилання на інші види містобудівної чи проектної документації, які забезпечують комплексність забудови, в чинному законодавстві відсутні. Тому, за відсутності рішення про розроблення детального плану території, територія не може вважатися такою, що підлягає комплексній забудові.
Причиною виникнення спору зі справи є питання стосовно наявності чи відсутності підстав для визнання Рішення АМК недійсним.
За приписами статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" до повноважень Антимонопольного комітету України та його територіальних органів належать, зокрема, проведення дослідження ринку, визначення меж товарного ринку, а також становища, в тому числі монопольного (домінуючого), суб'єктів господарювання на цьому ринку та прийняття відповідного рішення (розпорядження).
У відповідності до пункту 1 статті 3 наведеного Закону основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
За приписом частини першої статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Відповідно до частин першої, третьої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
У відповідності до пункту 2 статті 50 наведеного Закону зловживання (монопольним) домінуючим становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці і регулювання відносин, пов'язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі визначаються відповідно до Закону України "Про електроенергетику".
У статті 1 Закону України "Про електроенергетику" містяться наступні визначення: постачання електричної енергії - це господарська діяльність, пов'язана з наданням електричної енергії споживачеві за допомогою технічних засобів передачі та розподілу електричної енергії на підставі договору; місцева (локальна) електрична мережа - це приєднана електрична мережа, призначена для розподілу електричної енергії від магістральної мережі та/або електричної станції до споживача; передача електричної енергії - це транспортування електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами на підставі договору; місце приєднання (точка приєднання) електроустановки - існуюча або запроектована межа балансової належності електроустановок споживача або замовника; місце забезпечення (точка забезпечення) потужності (замовленої до приєднання) - місце (точка) в існуючих електричних мережах електропередавальної організації, від якого електропередавальна організація забезпечує розвиток електричних мереж з метою приєднання електроустановки замовника відповідної потужності або приєднання генеруючих потужностей; приєднання електроустановки (далі - приєднання) - це надання електропередавальною організацією послуги замовнику із створення технічної можливості для передачі (прийняття) в місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж електропередавальної організації (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності; розвиток електричних мереж - нове будівництво, реконструкція або технічне переоснащення об'єктів електроенергетики; стандартне приєднання - приєднання електроустановки (крім електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії) замовнику до діючих мереж електропередавальної організації на відстань, що не перевищує 300 метрів по прямій лінії від місця забезпечення потужності до місця приєднання, яке диференціюється за ступенями потужності: перший ступінь - до 16 кВт включно; другий ступінь - від 16 кВт до 50 кВт включно; третій ступінь - від 50 кВт до 160 кВт включно.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про природні монополії" до сфери діяльності суб'єктів природних монополій належить, зокрема розподіл електричної енергії (передача електричної енергії місцевими (локальними) електромережами).
Діяльність суб'єктів природних монополій у сферах, визначених у статті 5 Закону України "Про природні монополії", а також діяльність суб'єктів господарювання на суміжних ринках підлягає ліцензуванню відповідно до Закону. В умовах та правилах здійснення підприємницької діяльності у сферах природних монополій та на суміжних ринках (ліцензійних умовах) визначаються зобов'язання суб'єктів природних монополій з надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об'єкта будівництва згідно з вимогами законодавства (стаття 7 Закону України "Про природні монополії").
Статтею 10 Закону України "Про природні монополії" передбачено, що суб'єкти природних монополій зобов'язані забезпечувати надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об'єкта будівництва у порядку та строки, встановлені законодавством.
Згідно з частинами першою, другою, третьою та четвертою статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації; фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою; технічні умови повинні відповідати законодавству, містити достовірну інформацію та обґрунтовані вимоги до об'єктів будівництва, а також відповідати намірам заявника щодо забудови земельної ділянки; у технічних умовах враховується, що місце приєднання інженерних мереж замовника до магістральних чи інших інженерних мереж розташовується на межі земельної ділянки замовника або за його згодою на території такої земельної ділянки.
Відповідно до Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 17.01.2013 № 32, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 08.02.2013 за № 236/22768, Правила регулюють відносини, які виникають під час приєднання новозбудованих, реконструйованих чи технічно переоснащених електроустановок замовників (крім когенераційних установок) до електричних мереж. Для реалізації вимог цих Правил в електропередавальній організації видається відповідний наказ, який регламентує дії персоналу щодо розподілу прав та обов'язків під час здійснення заходів з приєднання та підключення електроустановок замовників та забезпечує реалізацію принципу "єдиного вікна" для замовника.
У пункті 1.2 Правил містяться визначення таких термінів: електрифікація - це виконання електропередавальною організацією комплексу заходів з будівництва та введення в експлуатацію нових електричних мереж (повітряних чи кабельних мереж, підстанцій, розподільчих пристроїв тощо) на території нового житлового комплексу (мікрорайону/кварталу, вулиці) у встановленому законодавством про регулювання містобудівної діяльності порядку; замовник - це фізична або юридична особа, яка письмово або іншим способом, визначеним цими Правилами, повідомила електропередавальній організації про намір приєднати до електричних мереж новозбудовані електроустановки або змінити технічні параметри діючих електроустановок внаслідок реконструкції чи технічного переоснащення; місце забезпечення (точка забезпечення) потужності (замовленої до приєднання) - місце (точка) в існуючих електричних мережах електропередавальної організації, від якого електропередавальна організація забезпечує розвиток електричних мереж з метою приєднання електроустановки замовника відповідної потужності або приєднання генеруючих потужностей; місце приєднання (точка приєднання) електроустановки - існуюча або запроектована межа балансової належності електроустановок споживача або замовника; приєднання електроустановки (далі - приєднання) - надання електропередавальною організацією послуги замовнику зі створення технічної можливості для передачі (прийняття) у місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж електропередавальної організації (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності; стандартне приєднання - це приєднання електроустановки (крім електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії) замовника до діючих мереж електропередавальної організації на відстань, що не перевищує 300 метрів по прямій лінії від місця забезпечення потужності до місця приєднання, яке диференціюється за ступенями потужності об'єкта замовника: перший ступінь - до 16 кВт включно; другий ступінь - від 16 кВт до 50 кВт включно; третій ступінь - від 50 кВт до 160 кВт включно; технічні умови на приєднання до мереж (об'єктів) електроенергетики - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта замовника електричною енергією, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо електропостачання, та є невід'ємним додатком до договору про приєднання (далі - технічні умови).
Відповідно до пункту 1.3 Правил електропередавальна організація не має права відмовити в приєднанні до її електричних мереж електроустановки замовника за умови дотримання ним вимог цих Правил.
Для отримання проекту договору про приєднання замовник звертається до електропередавальної організації за місцем розташування його електроустановок із заявою про приєднання електроустановки певної потужності (додаток 2).
До заяви про приєднання електроустановки певної потужності додаються:
- ситуаційний план та викопіювання з топографо-геодезичного плану в масштабі 1:2000 із зазначенням місця розташування об'єкта (об'єктів) замовника, земельної ділянки замовника або прогнозованої точки приєднання;
- копія будівельного паспорта або містобудівних умов та обмежень з графічною частиною із зазначенням місця розташування, потужності та категорії надійності електропостачання за кожним об'єктом замовника (для об'єктів, які приєднуються до електричних мереж уперше);
- копія документа, який підтверджує право власності чи користування цим об'єктом або, за відсутності об'єкта, право власності чи користування земельною ділянкою;
- копія належним чином оформленої довіреності чи іншого документа на право укладати договори особі, яка уповноважена підписувати договори (за потреби).
Відповідно до частини п'ятої статті 13 Цивільного кодексу України не допускається використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція.
Попередні судові інстанції, з огляду на відповідні законодавчі приписи, з урахуванням встановлених ними фактичних обставин, беручи до уваги, що органи Антимонопольного комітету України беруть участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, дослідивши встановлені Відділенням обставини вчинення Товариством порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку послуг з приєднання до електричних мереж електроустановок замовників на території Львівської області у межах розташування електричних мереж, які знаходяться на балансі (у володінні, користуванні, оперативному управлінні тощо) Товариства, давши ретельну оцінку доводам і запереченням сторін, третіх осіб та наявним доказам, дослідивши зміст Рішення АМК, дійшли обґрунтованих висновків щодо прийняття відповідачем Рішення АМК у межах наданих йому повноважень та з дотриманням приписів чинного законодавства, а тому, за відсутності передбачених статтею 59 Закону № 2210 підстав для визнання оспорюваного Рішення АМК недійсним, правомірно відмовили Товариству в задоволенні його позовних вимог.
Доводи Товариства не спростовують висновків, викладених в оскаржуваних судових рішеннях попередніх інстанцій. При цьому в частині встановлення фактичних обставин справи та переоцінки наявних доказів касаційна скарга не відповідає вимогам статті 111 7 ГПК України стосовно меж перегляду справи в касаційній інстанції.
Таким чином, рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційного господарського суду зі справи відповідають встановленим ними фактичним обставинам, прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права та передбачені законом підстави для їх скасування відсутні.
Керуючись статтями 111 7 , 111 9 -111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Львівського області від 23.11.2016 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.04.2017 зі справи № 914/2293/16 залишити без змін, а касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Львівобленерго" - без задоволення.
Суддя В. Палій
Суддя В. Селіваненко
Суддя В. Студенець
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2017 |
Оприлюднено | 26.07.2017 |
Номер документу | 67915698 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Палій B.B.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні