Постанова
від 26.07.2017 по справі 502/867/17
КІЛІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 502/867/17

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 липня 2017 року м. Кілія

Кілійський районний суд Одеської області

у складі:

головуючого - судді Масленикова О.А.

за участю:

секретаря судового засідання - Скрипкіної А.Ю.

позивача - ОСОБА_1

представника позивача - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу

за адміністративним позовом

ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1

до

Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

Вилківська міська рада Кілійського району Одеської області

про

визнання дій незаконними та скасування рішення

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_2 звернувся до суду в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Вилківська міська рада Кілійського району Одеської області про визнання дій незаконними та скасування рішення.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги представник позивача в позовній заяві зазначив, а також разом з позивачем в судовому засідання пояснив, що позивачем, як мешканцем територіальної громади села Десантне було подано запит на доступ до публічної інформації до Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 10 квітня 2017 року, в якому запитувалась наступна інформація:

-коли, і де були проведені громадські слухання, збори за місцем проживання чи інші заходи, на яких були розглянуті питання об'єднання Десантненської територіальної громади з іншими територіальними громадами;

-яке рішення було прийнято з цього питання;

-яка кількість членів територіальної громади сіл Десантне та Новомиколаївка були присутні на зазначених заходах;

-чи розглядалось питання об'єднання Десантненської територіальної громади на сесії сільської ради, та яке рішення було прийнято.

У відповідь на запит сільська рада своїм листом від 14 квітня 2017 року за № 113 інформувала позивача, що:

-Десантненською сільською радою було розроблено проект рішення Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад та Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад. Проект рішення та порядок від 04.06.2016 року було вивішено на дошці об'яв та в приміщення сільської ради, в місцях загальних зборів громадян (магазини) для громадського обговорення;

- 05.07.2016 року 8 сесією 7 скликання було прийнято рішення Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіального громад та Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад;

-Громадські збори громадян були проведені 24.02.2017 року, на яких питання про об'єднання не розглядалось;

- 23.03.2017 року до Десантненської сільської ради надійшла пропозиція від Вилківської міської ради Щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Ліски, Приморське, Десантне, ОСОБА_3 у Вилківську громаду .

4 травня 2017 року позивачем було подано новий запит на доступ до публічної інформації, у відповідь на який сільською радою листом від 12 травня 2017 року № 139 надані наступні документи, а саме :

-Протокол зустрічі з робітниками ДП Агрофірма Рута та працівниками Десантненської ЗОШ I-III ступенів.

-Рішення 16 сесії Десантненської сільської ради від 14.04.2017 року Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи .

Позивач та його представник вважають, що рішення Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 14.04.2017 року № 114-XVI-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи є незаконним, та таким, яке підлягає скасуванню оскільки з наданих відповідачем на інформаційний запит матеріалів вбачається, що з початку процедури громадського обговорення депутатами сільської ради проводились збори громадські обговорення 13.04.2017 в приміщенні актового залу ДП Агрофірма Рута , на яких були присутні 25 чоловік. Реєстр присутніх осіб на громадських обговореннях до протоколу громадських обговорень не надано. Як видно зі змісту наданої копії протоколу громадського обговорення 13.04.2017 в приміщенні актового залу ДП Агрофірма Рута , в ньому відсутня інформація щодо осіб, які брали участь в обговоренні. Проекти та рішення від 05.07.2016 року № 49-VIII-VII Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад , Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад, затверджений даним рішенням, а також проекти та рішення від 14.04.2017 року Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи не були належним чином оприлюдненні, як того вимагає Закон України Про доступ до публічної інформації .

Крім того. позивач та його представник зазначають, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням вимог чинного законодавства та є незаконним, оскільки :

1) вивчення громадської думки щодо об'єднання Десантненської громади у Вилківську об'єднану громаду не було забезпечено належним чином, оскільки у громадському обговоренні, як видно з протоколу, приймало участь лише 25 осіб , а саме оголошення проведення громадських слухань не було належним чином оприлюднено. У той час, як свідчить наданий для порівняння протокол загальних зборів громадян села Десантне, сільською радою раніше проводилися загальні збори громадян, в яких брало участь 70 чоловік. Позивач вважає, що в даному випадку саме на загальних зборах села Десантне необхідно було обговорювати процедуру об'єднання Десантненської громади у Вилківську об'єднану громаду.

2) не було належним чином оприлюднено проект рішення та рішення Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад та Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад в друкованих засобах масової інформації, як того вимагає Закон України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації , оскільки належне оприлюднення зазначеного порядку є необхідною умовою реалізації процедури об'єднання територіальної громади села Десантне з іншими громадами. Оприлюдненння в приміщенні сільської ради та в місцях зборів громадян (магазини) не можна визнати належною процедурою оприлюднення.

3) Процедура громадського обговорення Десантненської сільської ради, а саме громадські обговорення 13.04.2017 в приміщенні актового залу ДП Агрофірма Рута проведенні з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки в протоколі громадського обговорення не зазначено інформації про осіб, які беруть участь у громадському обговоренні, як того вимагає пункт 20 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. N 996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики , а самі результати громадського обговорення не опубліковані в друкованих засобах масової інформації.

4) Проект рішення Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 14.04.2017 року № 114-XVI-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи не оприлюднено за 20 робочих днів до дати розгляду, як того вимагає Закон України Про доступ до публічної інформації .

5) Рішення Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 14.04.2017 року № 114-XVI-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи не оприлюднено в друкованих засобах масової інформації, як того вимагає Закон України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації .

Щодо права на звернення до суду із адміністративним позовом, то позивач вважає, що сільською радою у зв'язку з прийняттям спірного рішення про надання згоди на об'єднання Десантненської громади у Вилківську територіальну громаду з порушенням вимог чинного законодавства були порушені його законні права, як жителя територіальної громади села Десантне, які він може відновити лише через звернення до суду.

На підставі викладеного позивач та його представник просили суд:

- визнати незаконними дії відповідача щодо недотримання процедури добровільного об'єднання територіальних громад, передбаченої Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад ;

- скасувати рішення відповідача від 14.04.2017 року № 114-ХVІ-VІІ Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи .

Представник відповідача - суб'єкта владних повноважень, Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області, ОСОБА_3, повідомлений належним чином відповідно до положень ст. ст. 33-35 КАС України про дату, час і місце судового розгляду, повторно в судове засідання не прибув; повторно надав клопотання про відкладення розгляду справи на інший день з метою надання додаткових доказів та зупинення провадження у справі.

Одночасно надав заперечення на адміністративний позов, за змістом яких зазначив, що оспорюване позивачем рішення було прийняте відповідачем через 23 дні з моменту надходження пропозиції щодо об'єднання територіальних громад та її громадського обговорення, що не порушує вимог чинного законодавства та відповідає порядку обчислення визначеного Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад строку. Проекти рішення були оприлюднені шляхом розміщення на інформаційному стенді, що є належним способом їх оприлюднення. Поняття суб'єкт владних повноважень не охоплює посадових і службових осіб органів місцевого самоврядування, оскільки за своїм статусом і колом повноважень вони не підпадають під розуміння органу державної влади та інших суб'єктів, зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України Про доступ до публічної інформації . Сільський голова не є органом місцевого самоврядування, а тому не володіє публічною інформацією та не може бути її розпорядником. Отже, відповідач не порушив процедуру оприлюднення рішень сільської ради, оскільки такі особи не можуть виконувати обов'язки розпорядника інформації. Громадське обговорення з приводу об'єднання територіальних громад сіл Ліски, Приморське, Десантне, ОСОБА_3 у Вилківську територіальну об'єднану громаду вже проводилось 27.07.2016 р. Громадські слухання проводились у формі опитування населення в якому прийняли участь 765 осіб (599 осіб - с. Десантне, 206 осіб - с. Новомиколаївка). За підсумками опитування 733 особи підтримали ініціативу про добровільне об'єднання територіальних громад. Згідно Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад, затвердженого рішенням Десантненської сільської ради від 05.07.2016 р. № 49, повідомлення про проведення вищезазначеного громадського обговорення про добровільне об'єднання територіальних громад було оприлюднене шляхом розміщення на інформаційному стенді Десантненської сільської ради та у людних місцях 14 липня 2016 року. Зауважень, доповнень до пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад в період з 27 по 29 липня 2016 року не надходило. У зв'язку з цим представник відповідача вважає, що оскаржуване рішення було прийнято відповідно до процедури здійснення добровільного об'єднання територіальних громад, врегульованої відповідним Законом. Крім того, позивач не вказав у позові, які конкретно його права порушені оскаржуваним ним рішенням. На підставі викладеного представник відповідача просив суд відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Вилківської міської ради Кілійського району Одеської області, повідомлений належним чином відповідно до положень ст. ст. 33-35 КАС України про дату, час і місце судового розгляду, в судове засідання не з'явився; заяв та клопотань суду не надав.

Заслухавши думку позивача та його представника, які вважали причину неявки представників відповідача та третьої особи неповажними та просили провести судовий розгляд за їх відсутності, беручи до уваги, що в матеріалах справи містяться заперечення представника відповідача на позов і причина його неявки в судове засідання є неповажною, оскільки в нього було достатньо часу для подання доказів з урахуванням раніше оголошеної перерви в судовому розгляді через його першу неявку, враховуючи, що через неявку представника відповідача те представника третьої особи перевищено розумні строки розгляду справи, суд на підставі ч. 4 ст. 128 КАС України вирішує справу на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши пояснення позивача та представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне:

Як вбачається з паспорту КЕ 138114, виданого 23 лютого 1996 року Кілійським РВ УМВС України в Одеській області, позивач, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, з 15.03.1996 року /а.с. 9/.

10.04.2017 року позивач, ОСОБА_1 звернувся до Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області, в якому просив надати йому наступну публічну інформацію:

-коли, і де були проведені громадські слухання, збори за місцем проживання чи інші заходи, на яких були розглянуті питання об'єднання Десантненської територіальної громади з іншими територіальними громадами;

-яке рішення було прийнято з цього питання;

-яка кількість членів територіальної громади сіл Десантне та Новомиколаївка були присутні на зазначених заходах;

-чи розглядалось питання об'єднання Десантненської територіальної громади на сесії сільської ради, та яке рішення було прийнято /а.с. 10/.

У відповідь на запит Десантненська сільська рада своїм листом від 14 квітня 2017 року за № 113 інформувала позивача, що:

-Десантненською сільською радою було розроблено проект рішення Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад та Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад. Проект рішення та порядок від 04.06.2016 року було вивішено на дошці об'яв та в приміщення сільської ради, в місцях загальних зборів громадян (магазини) для громадського обговорення;

- 05.07.2016 року 8 сесією 7 скликання було прийнято рішення Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіального громад та Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад;

-Громадські збори громадян були проведені 24.02.2017 року, на яких питання про об'єднання не розглядалось;

- 23.03.2017 року до Десантненської сільської ради надійшла пропозиція від Вилківської міської ради Щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Ліски, Приморське, Десантне, ОСОБА_3 у Вилківську громаду . Та надала до відповіді копії відповідних документів /а.с. 11-14, 19-21/.

Листом від 12 травня 2017 року № 139 Десантненська сільська рада Кілійського району Одеської області на запит позивача надала наступні документи, а саме :

-Протокол зустрічі з робітниками ДП Агрофірма Рута та працівниками Десантненської ЗОШ I-III ступенів.

-Рішення 16 сесії Десантненської сільської ради від 14.04.2017 року Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи /а.с. 15-18, 22-23/.

При цьому, як вбачається з протоколу від 13.04.2017 року, на ньому були присутні мешканці с. Десантне - робітники агрофірми Рута у кількості 25 осіб, які одноголосно проголосували за те, щоб прийняти пропозицію від Вилківської міської ради про об'єднання територіальних громад. Вказаний протокол підписано головою зборів ОСОБА_3 та секретарем зборів ОСОБА_4

Як вбачається з протоколу від 20.04.2017 року, на ньому були присутні мешканці с. Десантне - працівники Десантненської ОСОБА_5 ступенів у кількості 24 особи, які одноголосно проголосували за те, щоб прийняти пропозицію від Вилківської міської ради про об'єднання територіальних громад. Вказаний протокол підписано головою зборів ОСОБА_3 та секретарем зборів ОСОБА_4

З наданого представником позивача акту, складеного працівниками ДП Агрофірма Рута ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9, вбачається, що збори робітників агрофірми проводились 20.04.2017 р., а не 13.04.2017 р. На них не були присутніми 25 осіб, а сам протокол сфальсифіковано, оскільки голосування не проводилось /а.с. 58/.

З наданого представником позивача акту, складеного працівниками Десантненської ОСОБА_5 ступенів ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14, вбачається, що на зборах працівників закладу не були присутніми 24 осіб, а сам протокол сфальсифіковано, оскільки голосування не проводилось /а.с. 59/.

20.06.2017 р. Десантненською сільською радою Кілійського району Одеської області було схвалено проект рішення ХVІІІ сесії VІІ скликання № 127 про об'єднання з територіальними громадами міста Вилкове, селища Біле Вилківської міської ради, сіл Десантне, Новомиколаївка Десантненської сільської ради, села Мирне Мирнівської сільської ради у Вилківську територіальну громаду з центром у місті Вилкове та схвалення Плану організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад /а.с. 61/.

Вказаний проект схвалено рішенням Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 20.06.2017 р. № 127-ХVІІІ-VІІ /а.с. 62-69/.

06.07.2017 р. голова Одеської обласної державної адміністрації ОСОБА_15 видав розпорядження про затвердження висновку щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Вилківської міської ради, Десантненської та ОСОБА_16 сільських рад Кілійського району Одеської області щодо об'єднання територіальних громад у Вилківську міську об'єднану територіальну громаду з центром у м. Вилкове /а.с. 70/.

Вказана інформація 18.07.2017 р. опублікована в місцевому засобі масової інформації Дунайская заря /а.с. 71/.

Як пояснив допитаний в ході судового розгляду свідок ОСОБА_17, він є мешканцем с. Десантне Кілійського району Одеської області. В минулому році до нього звернулась працівниця Десантненської сільської ради з питанням про те, з якою громадою на його думку, буде доцільно об'єднатись: з центром у м. Кілія чи м. Вилкове. Свідкові відомо, що таке питання задавали багатьом мешканцям села. Нещодавно свідкові стало відомо, що сільською радою прийнято рішення про об'єднання у Вилківську територіальну громаду, хоча про те, що з цього питання були проведені збори мешканців села, йому нічого невідомо. Після цього на сходці мешканців села, на якій було присутніми близько 300 осіб, сільський голова, зваживши на те, що мешканці виступають проти об'єднання, пообіцяв до вирішення спору судом не вчиняти ніяких дій, спрямованих на об'єднання громад, проте сільська рада продовжує приймати рішення, які базуються на оскарженому в даній справі рішенні сільради.

Аналогічні пояснення дав допитаний в ході судового розгляду свідок ОСОБА_18.

При прийнятті постанови суд виходив з наступних мотивів та керувався відповідними положеннями закону:

Стаття 5 Конституції України закріпляє конституційне положення, згідно якого носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Разом з тим, у ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено обов'язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

При цьому, як зазначено в ст. 8 даного Закону загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення . Рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності.

А згідно ч. 1 ст. 13 даного Закону територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної ОСОБА_19 і ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад регулюються Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад (далі Закон, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 2 зазначеного Закону, добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Згідно зі ст. 3 вказаного Закону, суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об'єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону, ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.

Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до вимог ст. 6 Закону України Про добровільне об єднання територіальних громад встановлюється єдиний та законний порядок розгляду та умови надання згоди на пропозицію про об'єднання територіальних громад,- сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади (якою в даному випадку є територіальна громада Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області) забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це ОСОБА_19 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується.

Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.

Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Відповідно до ст. 7 вказаного Закону, проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об'єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об'єднання територіальних громад, звертається до ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об'єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Про таке звернення ОСОБА_19 міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує ОСОБА_19 України, ОСОБА_19 Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

Як зазначено в Роз'ясненні щодо застосування положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині визначення строків здійснення окремих етапів об'єднання, затвердженому на засіданні Комітету Верховної ОСОБА_19 України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування 03 червня 2015 року, протокол № 17, у частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону визначено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

У частині другій статті 7 Закону термін громадське обговорення конкретизується як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю.

Крім того, частиною четвертою статті 5 Закону встановлено, що порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Комітет відзначає, що громадське обговорення може проводитись в різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо).

Комітет звертає увагу, що окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та як правило проводяться протягом одного неробочого дня.

Враховуючи зазначене, Комітет вважає, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

При цьому Комітет звертає увагу, що призначаючи громадське обговорення сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників , враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

Відповідно до п.21 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ від 6 березня 2008 року за № 2, за правилами частини другої статті 171 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи суб'єкти правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто, особа (позивач) повинна довести факт застосування до неї оскаржуваного нормативно-правового акта або те, що вона є суб'єктом відповідних відносин, на які поширюється дія цього акта. Суд не може давати оцінку таким обставинам при відкритті провадження в адміністративній справі, а тому не має права відмовити у відкритті провадження у справі чи повернути позовну заяву з посиланням на частину другу цієї статті, якщо особа своє звернення обґрунтовує необхідністю захисту своїх прав, свобод чи інтересів. Приписи зазначеної частини можуть бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог, якщо суд встановить, що оскаржуваний акт до особи не застосовувався і вона не перебуває у відносинах, до яких цей акт може бути застосовано. У такому разі суд не проводить перевірку нормативно-правового акта на предмет його протиправності (законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили).

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України - у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зі змісту наведеного випливає, що кожен має право звернутися до адміністративного суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод суб'єктами владних повноважень.

Як зазначено у ст. 6 КАС України кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів незалежним і неупередженим судом. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом. Кожен має право на участь у розгляді своєї справи в адміністративному суді будь-якої інстанції в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд зазначає, що згідно наявних в матеріалах справи та досліджених в ході судового розгляду копій протоколів громадських обговорень пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Ліски Лісківська сільська рада, Приморське Приморська сільська рада, Десантне Десантненська сільська рада, ОСОБА_16 сільська рада у Вилківську територіальну об'єднану громаду з центром у місті Вилкове Кілійського району Одеської області, вбачається, що відповідні обговорення проводились лише у двох колективах: працівників а ДП Агрофірма Рута та Десантненської ОСОБА_5 ступенів, і загальна кількість присутніх мешканців відповідної територіальної громади с. Десантне при цьому складала 49 осіб.

Також суд звертає увагу на надані представником позивача акти, складені працівниками відповідних колективів, в яких вони спростовують достовірність викладених у вищенаведених протоколах відомостей та самих фактів належного проведення таких зборів.

Додатково суд приймає до уваги викладену в листі Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 14.04.2017 р. № 113, адресованому позивачу, інформацію про те, що громадські збори були проведені 24.02.2017 р. Питання про об'єднання на зборах не розглядались. А сама пропозиція Вилківської міської ради Щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Ліски, Приморське, Десантне, ОСОБА_16 у Вилківську громаду надійшла 27.03.2017 року. /а.с. 11/.

Таким чином, суд вважає, що відповідачем не надано належних та допустимих доказів проведення громадського обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції, а тому не забезпечено належне громадське обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад на виконання вимог Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та порушено принципи конституційності та законності, прозорості та відкритості добровільного об'єднання територіальних громад, закріплені в ст. 2 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .

Окремо суд має зауважити на наступне:

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначено Законом України Про доступ до публічної інформації .

Відповідно до ст. 13 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядниками публічної інформації є, серед іншого, органи місцевого самоврядування.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 15 даного Закону розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

При цьому ч. 3 ст. 15 даного Закону встановлює імперативний припис, за яким проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Оскаржуване позивачем рішення прийнято 14.04.2017 року, тобто на наступний день після громадського обговорення працівниками ДП Агрофірма Рута пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та за 5 днів до громадського обговорення вказаного питання з працівниками Десантненської ОСОБА_5 ступенів.

Вказані обставини свідчать про порушення відповідачем встановленого вищенаведеним законом порядку оприлюднення зазначеної публічної інформації.

При цьому викладені в запереченнях представника відповідача посилання на ту обставину, що відповідний сільський голова не є розпорядником публічної інформації, суд не приймає до уваги, оскільки такий обов'язок покладено законом на орган місцевого самоврядування в цілому, тобто, в даному випадку на Десантненську сільську раду Кілійського району Одеської області, і яка виступає відповідачем за пред'явленим позовом.

Проаналізувавши наведені законодавчі норми, повно та всебічно дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що відповідач під час прийняття рішення від 14.04.2017 року № 114-ХVІ-VІІ Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи , діяв у порушення наведених норм Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та Закону України Про доступ до публічної інформації , чим всупереч положенням ч. 2 ст. 19 Конституції України позбавив позивача права, як члена територіальної громади с. Десантне, на участь у громадському обговоренні пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, тобто права, гарантованого ст. 5 Конституції України.

Відповідачем не надано доказів правомірності оскаржуваного рішення, що підтверджується наведеними законодавчими нормами та дослідженими доказами.

Викладена в письмовому запереченні представника відповідача позиція щодо правомірності дій відповідача та прийнятого ним рішення спростовується встановленими судом обставинами, які свідчать про те, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не дотримався вищенаведених вимог законодавства, чим безпосередньо порушив права позивача, який в зв'язку з цим мав право на звернення до суду з адміністративним позовом.

Як закріплено в ч. 10 ст. 59 Закони України Про місцеве самоврядування в Україні - акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що заявлений позивачем адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 11 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Згідно зі ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень і про скасування рішення, зобов'язання відповідача вчинити певні дії, іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Виходячи з відповідних положень КАС України резолютивна частина постанови має бути викладена в редакції, що гарантує виконання судової постанови, зокрема, про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень і його скасування.

В зв'язку з задоволенням адміністративного позову на підставі ст. 94 КАС України суд присуджує всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.

На підставі ст. ст. 5, 19 Конституції України, Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , керуючись ст. ст. 2, 7, 69-71, 86, 94, 158-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов - задовольнити.

Визнати незаконними /протиправними/ дії Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області щодо недотримання процедури добровільного об'єднання територіальних громад, передбаченої Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад та скасувати рішення відповідача від 14.04.2017 року № 114-ХVІ-VІІ Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників робочої групи .

Стягнути з Десантненської сільської ради Кілійського району Одеської області /с. Десантне Кілійського району Одеської області, вул. Паркова, 30, Код ЄДРПОУ: 04379479/ за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, що зареєстрований та мешкає в с. Десантне Кілійського району Одеської області, вул. Шкільна, 95-а, РНОКПП НОМЕР_1, - 640 гривень судового збору.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кілійського районного суду ОСОБА_20

СудКілійський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення26.07.2017
Оприлюднено28.07.2017
Номер документу67979346
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —502/867/17

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 26.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заїка М.М.

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 26.07.2017

Адміністративне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні