Постанова
від 28.07.2017 по справі 815/3018/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3018/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2017 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Левчук О.А.,

за участю секретаря Тишкової Л.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті ОСОБА_1 справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» до Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області про скасування податкового-повідомлення рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у Суворовському районі ГУ ДФС в Одеській області від 30.12.2016 року №0002011406.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Головним управління ДФС в Одеській області була проведена фактична перевірка крамниці Дон батон , що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Марсельська, 48. За результатами перевірки складено акт про результати фактичної перевірки від 23.12.2016 року, яким начебто установлено порушення вимог п.п. 2.6, 2.8, 2.10 гл. 2 Постанови про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті України від 15.12.2014 року № 637 та на підставі вказаного акту ДПІ у Суворовському районі ГУ ДФС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0002011406 від 30.12.2016 року, яким накладено на ТОВ Меркадон штрафні санкції у розмірі 108 388,52 грн.

Також представник позивача зазначає, що з Акту перевірки вбачається, що в ході перевірки начебто встановлено: Несвоєчасне оприбуткування торгівельної виручки (за готівку) в книгу обліку розрахункової операції в сумі 6458,46 грн, а саме торгівельна виручка (за готівку) в сумі 6458,46 грн за 10.06.2016 р. оприбуткована в книзі обліку розрахункових операцій 11.06.2016р., що підтверджується контрольною стрічкою РРО , проте перевіряючими безпідставно не взято до уваги той факт, що на цей час касовий апарат був несправний та його робота була некоректною, що виключало можливість вчасно зробити звіт та у книзі обліку реєстратора розрахункових операцій, у розділі 4 облік ремонтів з технічного обслуговування і перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО є відповідна відмітка мастера з ремонту касового апарату від 10.06.2016 року.

Що стосується встановлення позалімітних залишків готівки в касі на загальну суму 38048,11 грн., то на думку позивача, воно не відповідає дійсності, оскільки з 01.12.2016 р. по 18.12.2016 р., виручка щоденно здавалась до банку. Інкасація грошових коштів проходила з 22:00 до 23:30 годин вечора, після чого закривалась робоча зміна. Гроші щоденно здавались увечері бухгалтеру до каси товариства, який працює за сумісництвом за гнучким графіком, а грошові кошти оприбутковувались до каси товариства з подальшею передачею в банк позалімітних грошових коштів.

Таким чином, позивач вважає, що податкове повідомлення-рішення ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області № НОМЕР_1, від 30.12.2016 р. є неправомірним та таким, що не відповідає вимогам діючого законодавства, порушує права та законні інтереси TOB Меркадон , а тому підлягає скасуванню.

Представники позивача у судовому засіданні позов підтримали в повному обсязі, просили його задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, надав до суду письмові заперечення, в яких зазначив, що посадовими особами Головного управління ДФС в Одеській області проведена фактична перевірка TOB МЕРКАДОН , код ЄДРПОУ 40199796, а саме крамниця за адресою: м. Одеса, вул. Марсельська, буд. 48, за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 23.12.2016 року № 711/15/54/54/РРО/40199796. Зазначеною перевіркою встановлені порушення TOB МЕРКАДОН п.п. 2.6, 2.8, 2.10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 р. № 637 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 р. за № 40/1032І) (далі за текстом - Положення № 637), що виразилось у несвоєчасному оприбуткування торгівельної виручки (за готівку) в книгу обліку розрахункових операцій в сумі 6 458,46 грн., а також встановлення понадлімітних залишків готівки в касі на загальну суму 38 048,11 грн. На підставі зазначеного акту перевірки ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області 30.12.2016 року було прийнято податкове повідомлення-рішення: № НОМЕР_1 щодо застосування штрафної (фінансової) санкції (штрафу) у розмірі 108388,52 грн.

Представник відповідача вказує, що під час проведення перевірки встановлено порушення підприємством вимог п. 2.6 Положення № 637, що виразилось у не оприбуткуванні TOB МЕРКАДОН готівкових коштів в сумі 6 458,46 грн., у день одержання готівкових коштів, а саме торгівельна виручка (за готівку) в сумі 6 458,46 грн. за 10.06.2016 року оприбуткована в книзі обліку розрахункових операцій 11.06.2016 року.

Також представник відповідача зазначив, що відповідно до пункту 2.6 Положення N 637, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Відповідно до наказу TOB Меркадон від 01.10.2016 року № 4-ПК та розрахунку підприємством встановлений ліміт залишку готівки в касі у сумі 11 243,56 грн., проте 16.12.2016, 17.12 2016, 15.12 2016, 09.12 2016, 08.12 2016, 04.12.2016, 03.12.2016 та 01.12.2016 року підприємством допущено перевищення ліміту в касі.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши та проаналізувавши надані докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

25.12.2015 року проведено державну реєстрацію юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» (код ЄДРПОУ 40199796) за № 1 556 102 0000 056865 (а.с. 60-61 т. 1).

Відповідно до п.75.1 ст. 75 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі - ПК України) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Відповідно до наказу Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області №2102 від 08 грудня 2016 року з 15.12.2016 року проведено фактичну перевірку ТОВ Меркадон код ЄДРПОУ 40199796, податкова адреса: м. Одеса, вул.. Марсельська, 48, кв. (офіс) № 5, адреса податкової одиниці: м. Одеса, вул.. Марсельська, 48, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.01.2016 по дату завершення фактичної перевірки з метою здійснення контролю щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до Закону та на підставі ст.. 20, п.п. 80.2.4 п.80.2.ст. 80 Податкового кодексу України (а.с. 150 т.1).

На підставі наказу №2102 від 08 грудня 2016 року видано направлення на перевірку ТОВ Меркадон код ЄДРПОУ 40199796, за адресою м. Одеса, вул.. Марсельська, 48, податкова адреса: м. Одеса, вул.. Марсельська, 48, кв. (офіс) № 5, тривалістю до 10 діб № 1148 та № 1149 від 12.12.2016 року (а.с. 151-152 т.1).

За результатами фактичної перевірки складено акт (довідка) про результати фактичної перевірки № 711/15/54/РРО/40199796 від 23.12.2016 року, яким встановлено несвоєчасне оприбуткування торгівельної виручки (за готівку) в книгу обліку розрахункових операцій в сумі 6 458,46 грн., а саме торгівельна виручка (готівка) в сумі 6 458,46 грн. за 10.06.2016 рік оприбуткована в книзі обліку розрахункових операцій 11.06.2016 року, що підтверджується контрольною стрічкою РРО та встановлено понадлімітні залишки готівки в касі на загальну суму 38 048,11 грн. згідно додатку (а.с. 154-156, 157-158 т.1).

23.12.2016 року головними державними-ревізорами складено акт № 934/15-32-14-06-17 про те, що 23.12.2016 року директор ТОВ Меркадон ЄДРПОУ 40199796 ОСОБА_2 відмовився від підпису акту перевірки від 23.12.2016 року № 711/15/54/РРО/40199796 (а.с. 159 т.1).

30.12.2016 року Державною податковою інспекцією у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області винесено податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1, яким застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в розмірі 108 388, 52 грн. (а.с. 11 т.1).

Не погодившись з висновками акту та податковим повідомленням - рішенням, ТОВ Меркадон подало до ГУ ДФС в Одеській області скаргу (а.с. 12-13 т.1).

02.02.2017 року ГУ ДФС в Одеській області розглянуто первинну скаргу директора ТОВ Меркадон ОСОБА_2М від 16.01.2017 року №3 (вхід. ГУ № 105/10/15-32 від 16.01.17) на податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 ДПІ у Суворовському районі ГУ ДФС в Одеській області, за результатом розгляду якої первинна скарга залишена без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін (а.с. 15-17 т.1).

17.02.2017 року директором ТОВ Меркадон подано скаргу до ДФС України на податкові повідомлення рішення від 30.12.2016 року № НОМЕР_1 (а.с. 18-19 т.1).

19.04.2017 року ДФС України залишило скаргу ТОВ Меркадон без задоволення (а.с. 22-25 т.1).

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою визначений Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Національно Банку України від 15.12.2004 року № 637.

Згідно п. 7.15 Положення № 637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися. Порядок оприбуткування готівки в касах, у тому числі і під час розрахунків із застосуванням РРО (РК), визначено в пункті 2.6 цього Положення.

Відповідно до п. 2.6 Положення №637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).

Відповідальність за додержання суб'єктами господарювання норм з регулювання обігу готівки встановлена Указом Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки , абзацом 2 пункту 1 якого встановлено, що за не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у кассах готівки до юридичних осіб всіх форм власності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій; готівкова виручка (виручка) - сума фактично одержаних готівкових коштів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) і позареалізаційні надходження; каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів,інших цінностей,касових документів; касова книга - документ встановленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі; книга обліку - касова книга, книга обліку доходів і витрат, книга обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей або книга обліку розрахункових операцій; книга обліку доходів і витрат - документ установленої форми, що застосовується відповідно до законодавства України для відображення руху готівки. Форму відповідної книги обліку доходів і витрат установлено Державною податковою адміністрацією України; книга обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей - книга, що застосовується для обліку готівки та сплачених документів; книга обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) - прошнурована і належним чином зареєстрована в органах державної податкової служби України книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).

Відповідно до п. 6 глави 4 розділу ІІ Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій затвердженого Наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 року №417 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2013 року за №1618/24150, який діяв на момент виникнення спірних правовідносин, використання книги ОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає: щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо; у разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії здійснення записів за обліком розрахункових квитанцій.

Пунктом 9 глави 4 розділу ІІ Порядку №417 встановлено, що у розділі 3 книги ОРО, зареєстрованої на РРО, обліковуються розрахункові квитанції, використані під час відключення електроенергії або в період ремонту РРО. Графи 1-5 заповнюються до початку використання розрахункової книжки, графи 6-8 - до початку реєстрації розрахункових операцій за допомогою РРО після відновлення постачання електроенергії чи встановлення РРО після ремонту.

Відповідно до п. 10 глави 4 розділу ІІ Порядку №417 якщо початок та закінчення одного циклу використання розрахункової книжки при відключенні електроенергії чи на період ремонту РРО припадають на різні робочі дні, то за кожний робочий день у розділі 3 книги ОРО на РРО здійснюються окремі записи, при цьому графи 1-2 заповнюються тільки в перший, а графа 8 - тільки в останній день одного циклу використання розрахункової книжки. Крім того, на підставі даних розрахункових квитанцій щоденно здійснюються записи в розділі 2; до запису за перший день слід включити дані про відповідні суми (графи 3-8) за контрольною стрічкою з початку робочого дня до моменту виходу з ладу РРО або відключення електроенергії. У записі за даними фіскального звітного чека, роздрукованого після відновлення роботи на РРО, необхідно зазначити, за які попередні дати підсумовані дані в цьому фіскальному чеку.

Згідно п. 7 глави 2 розділу ІІІ вказаного Порядку, сума готівки, що зберігається на місці проведення розрахунків до початку робочого дня, вноситься суб'єктом господарювання протягом робочого дня або перебуває на місці проведення розрахунків на момент виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії, записується в корінець розрахункової квитанції з поміткою "Службове внесення". Сума готівки, що вилучається суб'єктом господарювання протягом робочого дня з місця проведення розрахунків, записується у корінець розрахункової квитанції з поміткою "Службова видача".

Як вбачається з матеріалів справи, що в господарській одиниці ТОВ Меркадон за адресою: м. Одеса, вул. Марсельська, 48, розрахунки проводяться із застосуванням реєстратора розрахункових операцій ЕККР-Mini-ФП54.01EG, заводський номер ПР5401106565 та на вказаний РРО контролюючим органом було зареєстровано Книгу обліку розрахункових операцій № 3000228085Р/1 (а.с. 96-100 т.1).

Так, 11.06.2016 року в книгу обліку розрахункових операцій № 3000228085Р/1 відповідальним працівником позивача вклеєний денний звіт - Z-звіт №0045 у сумі 6458,46 грн. (а.с. 98 т.1).

В розділі 4 Облік ремонтів з технічного обслуговування і перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО вказаної книги міститься підпис та печатка майстра ПП Комес-електронік 2000 - дата і час виходу РРО із ладу 10.06.2016 року, характер несправності: некоректна робота АКБ, дата і час відновлення роботи РРО 11.06.2016 , з яким у ТОВ Меркадон укладений договір про технічне обслуговування і ремонт РРО №366/МТ від 06.04.2016 року (а.с. 99, 126 т.1).

В матеріалах справи міститься пояснювальна записка ОСОБА_1, яка відповідно до наказу №5/П від 19 травня 2016 року працює в ТОВ Меркадон на посаді касира, згідно якої вона повідомила, що ввечері 10.06.2016 року приблизно о 23.05 год. реєстратор розрахункових операцій № НОМЕР_2 перестав працювати про що вона повідомила головного бухгалтера ОСОБА_3, яка відвезла його на ремонт, після того як апарат був повернутий, перед початком продажу, нею, 11.06.2016 року о 12.07 год., був зроблений Z-звіт за 10.06.2016 року №0045 (а.с. 215 т.1).

Допитана в судовому засіданні в якості свідка головний бухгалтер ТОВ Меркадон ОСОБА_3 пояснила, що згідно правил внутрішнього трудового розпорядку ТОВ Меркадон встановлено робочий час з 07.30 год. до 23:00 год. Після закінчення роботи 10.06.2016 року касир не змогла роздрукувати Z-звіт за відпрацьований день, оскільки реєстратор розрахункових операцій вийшов із ладу та його було направлено на ремонт. 11.06.2016 року після встановлення відремонтованого реєстратора розрахункових операцій було роздруковано Z-звіт за 10.06.2016 року. Крім того, свідок зазначила, що оскільки після 23:00 год. магазин не працював, то розрахункова книжка не використовувалася та записи до неї не вносились.

Отже, вищевикладені обставини свідчать про те, що 10.06.2016 року після поломки реєстратора розрахункових операцій у ТОВ Меркадон не було технічної можливості роздрукувати Z-звіт та вклеїти його до книги обліку розрахункових операцій.

При цьому, суд вважає обгрунтованими доводи відповідача про те, що позивачем не було вчинено дій з оприбуткування готівки у разі виходу з ладу РРО, визначених Порядком №417, який діяв на момент виникнення спірних правовідносин, а саме 10.06.2016 року не здійснено запис в корінець розрахункової квитанції з поміткою Службове внесення в сумі 6458,46 грн. та, відповідно, запис в розділі 2 книги ОРО 10.06.2016 року, що свідчить про неправомірне неоприбуткування грошових коштів в сумі 6458,46 грн. за 10.06.2016 року.

За таких підстав, суд дійшов до висновку про правомірність застосування Державною податковою інспекцією у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області штрафної (фінансової) санкції (штрафу) за несвоєчасне оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми у розмірі 32 292,3 грн. (6458,46 грн х 5 ).

Щодо висновку податкового органу про порушення позивачем п.п. 2.8, 2.10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затвердженого Постановою правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, що понадлімітні залишки готівки в касі ТОВ Меркадон склали загальну суму 38 048,11 грн., суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 2.8. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затвердженого Постановою правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств-юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв'язку та не банківських фінансових установ, які в установленному законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку. Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти приймання готівки) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір.

Згідно п. 2.10 Положення підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених відокремлених підрозділів підприємств залізничного транспорту та морських портів готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси протягом п'яти робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту). Підприємство має право зберігати в касі готівку для виплат, які належать до фонду оплати праці та здійснюються за рахунок виручки, понад установлений йому ліміт каси протягом трьох робочих днів з дня настання строків цих виплат у сумі, що зазначена в переданих до каси відомостях на виплату грошей (далі-видаткова відомість).

Відповідно до абзацу 1 п. 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки встановлено, що за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах до юридичних осіб всіх форм власності застосовуються фінансові санкції штрафу - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, ліміт залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час.

Згідно п. 5.1 вказаного Положення строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до таких вимог: а) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де є банки, щодня (у день надходження готівкової виручки (готівки) до їх кас); б) для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, -наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня; в) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де немає банків, - не рідше ніж один раз на пять робочих днів.

Пунктом 5.9 Положення №637 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) готівкові кошти не вважаються понадлімітними в день їх надходження, якщо вони були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства. Не вважаються понадлімітними в день їх надходження і ті готівкові кошти, що надійшли до кас підприємств у вихідні та святкові дні та були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного робочого дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства.

Відповідно до п. 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред'явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому кассовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред'являють паспорти чи

документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа. Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача. Видача готівки особам, яких немає в штатному розписі підприємства, проводиться за видатковими касовими ордерами, що виписуються окремо на кожну особу або за окремою видатковою відомістю.

Згідно п.п. 7.21 Положення під час перевірки дотримання підприємством ліміту каси визначається наявність самостійно встановленого ліміту каси та відповідність його розрахунку вимогам цього Положення, уточнюються за наказами, розпорядженнями чи іншими розпорядчими документами суми самостійно доведених підприємством (юридичною особою) лімітів кас своїм відокремленим підрозділам.

Судом встановлено, що 05 квітня 2016 року директором ТОВ Меркадон підписано наказ № 1, відповідно до якого встановлено, що понадлімітні залишки готівкових коштів, які надходять до каси підприємства, здаються відповідальною (підзвітною) особою до банківських установ не пізніше наступного робочого дня із дня надходження таких коштів до каси підприємства та призначено директора ОСОБА_2 відповідальним за своєчасну здачу понадлімітних залишків готівкових коштів до банківських установ (а.с. 210 т.1).

Крім того, відповідно до Правил внутрішнього трудового розпорядку працівників ТОВ Меркадон від 05.04.2016 року, відповідно до п.2.1 яких, початок роботи роздрібних магазинів з 07:30, закінчення 23:00, без вихідних та перерв (а.с. 235-239 т.1).

01 жовтня 2016 року директором ТОВ Меркадон підписано наказ №4-ПК, відповідно до якого на підприємстві встановлено ліміт залишку у касі розміром 11 243,56 грн. (а.с. 101 т.1).

Зі змісту наданих до суду копій видаткових касових ордерів ТОВ Меркадон вбачається, що 01.12.2016 року видані грошові кошти по ордерам №270 на суму 5000,00 грн. та №269 на суму 7500,00 грн., які здані до банку 02.12.2016 року та 03.12.2016 року (а.с. 241-243, 245-246 т.1).

03.12 2016 року видатковими касовими ордерами №274 на суму 5000,00 грн., № 275 на суму 3500,00 грн. - здані 04.12.2016 року (а.с. 247-250 т.1).

04.12.2016 року видатковими касовими ордерами №276 на суму 7000,00 грн., №277 на суму 5500,00 грн. - здані 05.12.2016 року (а.с. 1-4 т.2).

06.12.2016 року видатковими касовими ордерами №280 на суму 8000,00 грн., №281 на суму 4500,00 грн. - здані 07.12.2016 року (а.с. 5-8 т.2).

08.12.2016 року видатковими касовими ордерами №284 на суму 7500,00 грн., №285 на суму 4500,00 грн. - здані 09.12.2016 року (а.с. 9-12 т.2).

09.12.2016 року видатковими касовими ордерами №286 на суму 10000,00 грн., № 287 на суму 6000,00 грн. - здані 10.12.2016 року (а.с. 13-16 т.2).

15.12.2016 року видатковими касовими ордерами №301 на суму 7500,00 грн., №302 на суму 5400,00 грн. - здані 16.12.2016 року (а.с. 17-20 т.2).

16.12.2016 року видатковими касовими ордерами №303 на суму 10500,00 грн., №304 на суму 5500,00 грн. - здані 17.12.2016 року (а.с. 21-24 т.2).

17.12.2016 року видатковими касовими ордерами №305 на суму 8500,00 грн. та №306 на суму 2000,00 грн. - здані 18.12.2016 року (а.с. 25-28 т.2).

З вищевикладеного вбачається, що ТОВ Меркадон дотримано вимоги Положення № 637, оскільки встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку графік роботи підприємства не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, а тому понадлімітні кошти здавались до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку, а саме за 03.12 2016 року - 04.12.2016 року, за 04.12.2016 року - 05.12.2016 року, за 06.12.2016 року - 07.12.2016 року, за 08.12.2016 року - 09.12.2016 року, за 09.12.2016 року - 10.12.2016 року, за 15.12.2016 року - 16.12.2016 року, за 16.12.2016 року - 17.12.2016 року та за 17.12.2016 року - 18.12.2016 року.

Крім того, суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що готівкові кошти, видані 01.12. 2016 року, видатковими касовими ордерами № 269 та № 270 в сумі 12 500,00 грн., внесені на поточний рахунок 05.12.2016 року в сумі 7500,00 грн. та 02.12.2016 року в сумі 5000,00 грн., чим підприємством допущено перевищення ліміту залишку готівки в касі 01.12.2016 року у сумі 3 291,19 грн., оскільки готівкові кошти за касовим ордером від 01.12.2016 року №270 на суму 5000,00 грн. здані відповідно до квитанції банку - 02.12.2016 року, а готівкові кошти за касовим ордером від 01.12.2016 року № №269 на суму 7500,00 грн. - 03.12.2016 року (дата здійснення платежу), а не 05.12.2016 року (а.с. 242,243, 245-246 т.1).

Як вбачається з касової книги, залишок коштів 01.12.2016 року на початок дня склав 1798,77 грн., сума надходжень грошових коштів ТОВ Меркадон за 01.12.2016 року становила 12916,95 грн., а залишок на кінець дня з урахуванням видатків, в тому числі по ордерам №270 та №269, складав - 2034,75 грн., ліміт каси підприємства встановлено 11 243,56 грн., а готівкові кошти за касовим ордером від 01.12.2016 року №270 на суму 5000,00 грн. здані 02.12.2016 року, то станом на 01.12.2016 року залишок коштів у касі підприємства становив 9 534, 75 грн., навіть з урахуванням несвоєчасно зданих коштів за видатковим ордером №269 на суму 7500,00 грн. (з розрахунку: 2034,75 (залишок коштів на кінець 01.12.2016 року) + 7500,00 грн (несвоєчасно здані кошти) = 9 534, 75 грн.), що не є перевищення ліміту залишку готівки в касі за 01.12.2016 року.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню податкове повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 30.12.2016 року в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» штрафної (фінансової) санкції (штрафу) за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах в розмірі 76 096,22 грн.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених у судовому засіданні обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» до Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області про скасування податкового-повідомлення рішення від 30.12.2016 року №0002011406 підлягає задоволенню в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» штрафної (фінансової) санкції (штрафу) за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах в розмірі 76 096,22 грн. (сімдесят шість тисяч дев'яносто шість гривень двадцять дві копійки). В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, 159 - 163, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов задовольнити частково.

Скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області від 30.12.2016 року №0002011406 в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «МЕРКАДОН» штрафної (фінансової) санкції (штрафу) в розмірі 76 096,22 грн. (сімдесят шість тисяч дев'яносто шість гривень двадцять дві копійки).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.

Повний текст постанови складений та підписаний 28 липня 2017 року.

Суддя О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2017
Оприлюднено29.07.2017
Номер документу67984394
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3018/17

Постанова від 27.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 29.12.2017

Адміністративне

Верховний Суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Постанова від 08.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 03.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні