Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 липня 2017 р. Справа №805/1974/17-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 12 год. 45 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голошивця І.О., при секретарі Шташаліс О.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" до Головного управління Держпраці у Донецькій області про визнання відсутності повноважень на проведення позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними дії, зобов'язання утриматися від вчинення дій, скасування рішень, -
за участю:
представника позивача - Алфьорової О.А. - за довіреністю,
представника відповідача - Кудлаєнко В.Г.- за довіреністю.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Донецькій області, в якому просило суд:
- встановити відсутність у Головного управління Держпраці у Донецькій області компетенції (повноважень) на проведення позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджі Транс у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року;
- визнати протиправними дії Головного управління Держпраці у Донецькій області щодо проведення позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджі Транс у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року;
- зобов'язати Головне управління Держпраці у Донецькій області утриматися від вчинення дій щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджєі Транс шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з експлуатації АЗС ТОВ Енерджі Транс , перевірених Головним управлінням Держпраці у Донецькій області в результаті позапланової виїзної перевірки у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року;
- скасувати повністю рішення Головного управління Держпраці у Донецькій області, прийняті за результатами позапланової виїзної перевірки у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року (приписи від 25 квітня 2017 року №№ 05.3-10/16; 05.3-10/17; 05.3-10/18; 05.3-10/19; 05.4-5/5; 05.6-08/003; 05.4-7/4; 05.4-6/13; 05.4-6/14; 05.4-6/15; від 21 квітня 2017 року №№ 05.3-12/14; 05.5-19/7; 05.5-06/7; від 24 квітня 2017 року №№ 05.4-9/11; 05.4-8/14; 05.4-10/1; від 19 квітня 2017 року № 05.5-05/11).
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року посадовими особами Головного управління Держпраці у Донецькій області була проведена позапланова виїздна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджі Транс з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки на автозаправних станціях, які експлуатуються Товариством з обмеженою відповідальністю Енерджі Транс .
Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" вважає, що виданий Головним управлінням Держпраці у Донецькій області наказ № 665 від 10.04.2017 року про проведення позапланової перевірки автозаправних станцій Позивача, та складені приписи є незаконними, протиправними, та підлягають скасуванню. Представник позивача зазначив, що у Головного управління Держпраці у Донецькій області були відсутні повноваження на проведення позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджі Транс у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року, а тому просив суд визнати протиправними та скасувати приписи, складені посадовими особами Головного управління Держпраці у Донецькій області, а саме: припис від 25.04.2017 №05.3-10/16; припис від 25.04.2017 №05.3-10/17; припис від 25.04.2017 №05.3-10/18; припис від 25.04.2017 №05.3-10/19; припис від 25.04.2017 №5.4 -5/5; припис від 25.04.2017 №05.6-08/003; припис від 25.04.2017 №05.4-7/4; припис від 25.04.2017 №05.4-6/13; припис від 25.04.2017 №05.4-6/14; припис від 25.04.2017 №05.4-6/15; припис від 21.04.2017 №05.3-12/14, припис від 21.04.2017 №05.5-19/7; припис від 21.04.2017 №05.5-06/7; припис від 24.04.2017 №05.4-9/11; припис від 24.04.2017 №05.4-8/14; припис від 24.04.2017 №05.4-10/1; припис від 19.04.2017 №05.5-05/11.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав свої вимоги, просив задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача надав суду заперечення на позовну заяву, в обґрунтування яких зазначив, що позивач не скористався правом не допустити посадових осіб до перевірки, позапланова перевірка була проведена та складені відповідні акти перевірки, наказ перевірки вичерпав свою дію в часі. Оформлення результатів позапланової перевірки актами з викладенням фактів порушення особою законодавства, встановлених під час здійснення такої перевірки, відноситься до повноважень реалізації перевіряючим органом повноважень, наданих йому чинним законодавством. Крім того, обставини, викладені в актах перевірок, є лише відображенням фактичних дій посадових осіб контролюючого органу, вчинених в процесі перевірки.
Також представник відповідача зазначає, що підставою для проведення позапланової перевірки позивача стала ухвала Жовтневого районного суду міста Маріуполя Донецької області від 24.03.2017 року у справі № 263/3918/17, відповідно якої надано дозвіл на проведення позапланової перевірки позивача, на підставі якої відповідачем було видано наказ № 665 від 10.04.2017 року про проведення позапланової перевірки багатопаливних АЗС позивача.
Таким чином, надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, тому вважає у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав заперечення та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -
В С Т А Н О В И В
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс", зареєстрований у якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 40873440, знаходиться за адресою 87502, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Перемоги, будинок 16/22, кімната 16.
Відповідач - Головне управління Держпраці у Донецькій області, код ЄДРПОУ 39790445, знаходиться за адресою: 85302, Донецька область місто Покровськ, вулиця Прокоф'єва, 82, є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Управління Держпраці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністра соціальної політики, іншими актами законодавства України, а також Положенням про Державну службу України з питань праці.
Ухвалою Жовтневого районного суду міста Маріуполя Донецької області від 24.03.2017 року у справі № 263/3918/17, надано дозвіл на проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс".
Вказана ухвала суду набрала законної сили у день її постановлення.
На підставі вказаної ухвали суду, Управлінням виданий наказ № 665 від 10.04.2017 року про проведення позапланової перевірки на предмет дотримання вимог Закону України Про охорону праці та підзаконних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на автозаправних станціях, які експлуатуються Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс", та розташовані за адресами: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Ємельянова,1; Донецька область, м. Краматорськ, б-р Краматорський, 41-б; Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 21-а; Донецька область, м. Селидове, вул. Гоголя, 86; Донецька область, Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Леніна, 1-а; Донецька область, Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Шевцової, 7-а; Донецька область, Волноваський р-н, м.Волноваха, вул. Леніна, 1-б; Донецька область, Волноваський р-н, смт. Володарське, вул. Пушкіна, 11-а; Донецька область, Першотравневий р-н, смт. Мангуш, вул. Одеська, 7; Донецька область, м. Маріуполь, Володарське шосе, 53; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Металургів, 57; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Миру, 147; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Карпова, 190; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Карпова, 185, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Перемоги, 19; Донецька область, м. Маріуполь, вул. Червонофлотська, 145. (т.1 а.с. 10-11)
Відповідно до вищевказаного наказу про проведення позапланової перевірки № 665 від 10.04.2017 року та направлення від 10.14.2017 року № 05.4/404 у період 11.04.2017 року по 25.04.2017 року посадовими особами Управління Держпраці була проведена позапланова перевірка на багатопаливних АЗС, які експлуатуються Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами проведеної позапланової перевірки позивача посадовими особами Управління Держпраці були складені акти перевірок виробничих об'єктів позивача, а саме: акт перевірки від 25.04.2017 №05.3-10/39; акт перевірки від 25.04.2017 №05.3-10/40; акт перевірки від 25.04.2017 №05.3 -10/41; акт перевірки від 25.04.2017 №05.3-10/42; акт перевірки від 25.04.2017 №05.4-5/5; акт перевірки від 25.04.2017 №05.6-08/012; акт перевірки від 24.04.2017 №05.4-7/4; акт перевірки від 25.04.2017 №05.4-6/13; акт перевірки від 25.04.2017 №05.4-6/14; акт перевірки від 25.04.2017 №05.4-6/15; акт перевірки від 21.04.2017 №05.3-12/37; акт перевірки від 21.04.2017 №05.5-19/8; акт перевірки від 21.04.2017 №05.5-06/7; акт перевірки від 24.04.2017 №05.4-9/11; акт перевірки від 24.04.2017 №05.4-9/11; акт перевірки від 24.04.2017 №05.4-8/14; акт перевірки від 24.04.2017 №05.4-10/8; акт перевірки від 19.04.2017 №05.5-05/11. (т.1 а.с. 88-195)
На підставі вищезазначених актів перевірок Управлінням Держпраці були видані наступні приписи: припис від 25.04.2017 №05.3-10/16; припис від 25.04.2017 №05.3-10/17; припис від 25.04.2017 №05.3-10/18; припис від 25.04.2017 №05.3-10/19; припис від 25.04.2017 №5.4-5/5; припис від 25.04.2017 №05.6-08/003; припис від 25.04.2017 №05.4-7/4; припис від 25.04.2017 №05.4-6/13; припис від 25.04.2017 №05.4-6/14; припис від 25.04.2017 №05.4-6/15; припис від 21.04.2017 №05.3-12/14; припис від 21.04.2017 №05.5-19/7; припис від 21.04.2017 №05.5-06/7; припис від 24.04.2017 №05.4-9/11; припис від 24.04.2017 №05.4-8/14; припис від 24.04.2017 №05.4-10/1; припис від 19.04.2017 №05.5-05/11. (т.1, а.с. 14-71)
Вважаючи, що дії відповідача при проведенні перевірки та винесенні оскаржуваних приписів були протиправними, звернувся до суду із даним позовом.
Статтею 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини першої статті 38 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII "Про охорону праці", державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, встановлено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пп. 5 п. 6 вказаного Положення передбачено, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.
Відповідно до абзацу першого п. 7 вказаного Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з абзацами першим та третім п. 1 Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області, затвердженого Міністерством соціальної політики України від 27 березня 2015 року № 340, встановлено, що Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Підпунктом 15 пункту 4 вказаного Положення та пп. 15 п. 4 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 року № 340, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 квітня 2015 року за № 438/26883, передбачено, що Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Також, відповідно до пп.5 п.6 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області передбачено, що Управління Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право проводити безперешкодно відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, нагляд та контроль за дотриманням якого віднесено до повноважень Управління Держпраці.
Статтями 5 та 6 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачені планові та позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю).
Таким чином, Головне управління Держпраці у Донецькій області має право відповідно до закону проводити перевірки суб'єктів господарювання на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року № 408 "Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами" встановлено, що у зв'язку із запровадженням статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами передбачено надання дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців державними інспекціями та іншими контролюючими органами за переліком згідно з додатком (за винятком перевірок стану підготовки до роботи енергетичних об'єктів суб'єктів електроенергетики та суб'єктів відносин у сфері теплопостачання) здійснюється шляхом прийняття відповідного розпорядження.
Надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2009 року № 413 "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)" затверджені критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), згідно з додатком.
Відповідно до пункту 1 зазначеної постанови критеріями, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці, є певні види господарської діяльності або виконуваних робіт, які можуть становити потенційну загрозу життю і здоров'ю людей.
Пунктом 2 передбачено, що критерії встановлюються з метою здійснення державного нагляду (контролю) посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, за додержанням вимог законодавства з промислової безпеки та охорони праці, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також веденням робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини.
Відповідно до пункту 3 постанови за критеріями суб'єкти господарювання незалежно від форми власності розподіляються за високим, середнім та незначним ступенем ризику для безпеки життя і здоров'я людей.
Згідно з пунктом 4 до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику відносяться такі, що провадять діяльність, пов'язану з виконанням робіт:
з будівництва, експлуатації, ремонту та ліквідації підземних споруд, пов'язаних з видобутком корисних копалин;
підземних та відкритих гірничих;
із збагачення корисних копалин;
з буріння, експлуатації та капітального ремонту свердловин для видобутку нафти, газу і газового конденсату, демонтажу бурових вишок;
з вироблення розплавів чорних і кольорових металів та сплавів на основі таких розплавів;
ливарних, плавильних, заливальних і з термообробки литва;
з виробництва, переробки, розподілу, зберігання і використання продуктів розділення повітря, хлору, аміаку, природного, горючого, токсичного та супровідних металургійному виробництву газів, а також транспортування зазначених речовин по території виробництва;
лісосічних і з трелювання лісу;
з відпалювання сталі, сплавів і відливок;
з експлуатації зареєстрованих у встановленому порядку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (за винятком трубопроводів пари і гарячої води, що працюють під тиском понад 0,05 МПа та при температурі води понад 110° C, парових та водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,01 МВт, посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, технологічного устаткування для утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів та виробів ракетної техніки, устаткування, пов'язаного з використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням чи знешкодженням небезпечних або шкідливих речовин);
із спорудження, реконструкції, монтажу, пусконалагодження, експлуатації магістральних трубопроводів, систем газопостачання та розташованих на них споруд;
з виготовлення, використання, переробки, зберігання або транспортування однієї чи кількох небезпечних речовин у кількості, що дорівнює чи перевищує порогову масу;
з будівництва, експлуатації та обслуговування об'єктів, що належать до I і II категорії вибухонебезпеки;
з виробництва вибухонебезпечних речовин;
у діючих електроустановках напругою понад 1000 В.
Як вбачається з обставин справи, ухвалою Жовтневого районного суду міста Маріуполя від 24.03.2017 по справі 263/3918/17 задоволено клопотання старшого слідчого СУ ГУ Національної поліції в Донецькій області Подвига А.І. про проведення позапланової виїзної перевірки позивача з питань додержання ним Закону України Про охорону праці та підзаконних нормативно-правових актів з охорони праці у кримінальному провадженні №42016051700000083 від 01.11.2016, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 272 КК України. Цією ухвалою надано дозвіл посадовим особам Управління Держпраці на проведення позапланової перевірки позивача, із складанням відповідних актів перевірок та інших пов'язаних документів з терміном проведення, що відповідає чинному законодавству України.
Як вбачається зі змісту вказаної ухвали суду, позапланова перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" була призначена з метою швидкого розслідування кримінального провадження, досягнення повноти, всебічності та неупередженості досудового розслідування, зокрема для отримання відомостей, для належної кваліфікації вчиненого діяння.
До того ж Кримінальним кодексом України встановлено відповідальність за невиконання судового рішення (стаття 382 ККУ). Відповідальність за ст. 382 ККУ може настати лише у випадку невиконання службовою особою правосудного судового рішення. Неправосудне судове рішення відповідно до законодавства України підлягає скасуванню, а постановлення завідомо неправосудного судового рішення тягне відповідальність судді за ст. 375 КК України.
Розглядаючи питання про обов'язковість та законність судових рішень, слід зауважити, що Кримінально-процесуальний кодекс України дійсно не містить норм щодо призначення позапланового заходу державного нагляду. Проте суд, з метою забезпечення дієвості кримінального провадження застосовує заходи забезпечення у вигляді тимчасового доступу до речей і документів. Тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку). Такий спосіб забезпечення має зобов'язальний характер по відношенню до власника, в даному випадку - суб'єкта господарювання, та обмежує права власності в частині користування та розпорядження. Разом з тим, в судовому рішенні зазначається доручення на проведення позапланового заходу. Таким чином забезпечується процесуальним механізм, за яким доступ до речей і документів надається стороні кримінального провадження, і реалізується в частині користування і розпорядження шляхом надання судом дозволу ГУ Держпраці на проведення позапланового заходу за аналогією закону.
Позапланову перевірку проведено відповідно до ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон). Згідно з ч.2 ст.6 зазначеного Закону - проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Частиною 4 ст.2 Закону передбачено, що заходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах. Такою особливістю виступають норми ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" щодо обов'язковості виконання судових рішень. Це також відповідає статті 12 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі.
Таким чином, рішення суду в частині проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) для Головного управління Держпраці у Донецькій області - є обов'язковими до виконання.
До аналогічного висновку дійшов Донецький апеляційний адміністративний суд у адміністративній справі № 805/420/17-а.
Суд також наголошує на тому, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року № 408 надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду.
За таких обставин, враховуючи віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці та наявністю судового рішення щодо надання дозволу на проведення позапланової перевірки, у Головного управління Держпраці у Донецькій області було право на проведення такої перевірки.
Крім того, позивач не скористався правом не допустити посадових осіб до перевірки, позапланова перевірка проведена та складені відповідні акти перевірки та приписи, наказ про проведення перевірки вичерпав свою дію в часі.
Суд також зазначає, що у результаті розгляду справи позивач не спростував відповідними доказами жодного порушення, виявленого під час позапланової перевірки.
З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що Головне управління Держпраці у Донецькій області діяло в межах повноважень, які ставляться до суб'єктів владних повноважень, а тому винесені приписи є правомірними, а позовні вимоги такі, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь - які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Предметом доказування відповідно до ч. 1 ст. 138 Кодексу адміністративного судочинства України є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Розглянувши подані документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" до Головного управління Держпраці у Донецькій області про визнання відсутності повноважень на проведення позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними дії, зобов'язання утриматися від вчинення дій, скасування рішень не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАСУ судові витрати не підлягають стягненню.
Повний текст постанови виготовлений 31 липня 2017 року.
Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволені адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" до Головного управління Держпраці у Донецькій області про визнання відсутності повноважень на проведення позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними дії, зобов'язання утриматися від вчинення дій, скасування рішень - відмовити.
Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому засіданні 25 липня 2017 року в присутності представника позивача та представника відповідача.
Повний текст постанови складається у відповідності до ст. 160 КАС України.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Голошивець І.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2017 |
Оприлюднено | 02.08.2017 |
Номер документу | 68001214 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні