Головуючий у 1 інстанції - Голошивець І. О.
Суддя-доповідач - ОСОБА_1
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2017 року справа №805/1974/17-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі:
головуючого судді Ястребової Л.В.,
суддів Васильєвої І.А., Компанієць І.Д.
секретар Терзі Д.А.
за участі представника позивача ОСОБА_2, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 805/1974/17-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" до Головного управління Держпраці у Донецькій області про визнання відсутності повноважень на проведення позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними дії, зобов'язання утриматися від вчинення дій, скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
23 травня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" (надалі - позивач, ТОВ"Енерджі Транс" ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Донецькій області (надалі - відповідач), з урахуванням уточнених вимог, про встановлення відсутності у Головного управління Держпраці у Донецькій області компетенції (повноважень) на проведення позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Енерджі Транс» у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року, визнання протиправними дії Головного управління Держпраці у Донецькій області щодо проведення позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Енерджі Транс» у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року, зобов'язання Головне управління Держпраці у Донецькій області утриматися від вчинення дій щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Енерджєі Транс» шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з експлуатації АЗС ТОВ «Енерджі Транс» , перевірених Головним управлінням Держпраці у Донецькій області в результаті позапланової виїзної перевірки у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року, скасування повністю рішення Головного управління Держпраці у Донецькій області, прийняті за результатами позапланової виїзної перевірки у період з 11 квітня 2017 року по 25 квітня 2017 року (приписи від 25 квітня 2017 року №№ 05.3-10/16; 05.3-10/17; 05.3-10/18; 05.3-10/19; 05.4-5/5; 05.6-08/003; 05.4-7/4; 05.4-6/13; 05.4-6/14; 05.4-6/15; від 21 квітня 2017 року №№ 05.3-12/14; 05.5-19/7; 05.5-06/7; від 24 квітня 2017 року №№ 05.4-9/11; 05.4-8/14; 05.4-10/1; від 19 квітня 2017 року № 05.5-05/11) (т. 1, а.с. 4- 8).
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено (т. 2, а.с. 97-101).
Вважаючи вищезазначену постанову незаконною, необґрунтованою, такою, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги позивача у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що суд першої інстанції помилково дійшов до висновку про правомірність проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) для ГУ Держпраці у Донецькій області на підставі ухвали слідчого судді, оскільки вважає, що рішення слідчого судді не є підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), посилаючись, при цьому, на роз'яснення Державної служби України з питань праці від 21.04.2017 року № 5102/3/9.2-ДП-11. На переконання апелянта, ГУ Держпраці проігнорувало норми чинного законодавства та роз'яснення Державної служби України з питань праці та протиправно здійснило дії щодо позапланової перевірки АЗС позивача на підставі ухвали слідчого судді, а за результатами цієї незаконної перевірки були видані протиправні приписи та здійснені дії, які можуть призвести до повного зупинення господарської діяльності позивача.
Під час апеляційного розгляду представник позивача підтримала доводи апеляційної скарги. Представник відповідача до суду не прибув.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права колегія суддів встановила наступне.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи - 40873440, місцезнаходження юридичної особи: 87502, Донецька обл., місто Маріуполь, проспект перемоги, будинок 16/22, кімната 16
Основним видом економічної діяльності ТОВ "Енерджі Транс" є код КВЕД 46.71 «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами» .
Зазначене підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідач - Головне управління Держпраці у Донецькій області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується та здійснює свою діяльність на підставі Положення про Управління Держпраці.
На виконання ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду м. Маріуполя від 25.01.2017 року по справі № 263/3918/17 ГУ Держпраці у Донецькій області видано наказ від 10.04.2017 року № 665 (т. 1, а.с. 10) та направлення на проведення перевірки від 10.04.2017 року № 05.4/404 (т. 1, а.с. 9).
Посадовими особами позивача, у період з 11.04.2017 року по 25.04.2017 року проведено позапланову перевірку ТОВ "Енерджі Транс" на предмет додержання вимог Закону України «Про охорону праці» та підзаконних нормативно-правових актів з охорони праці на багатопаливних АЗС, розташованих за адресами: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Ємельянова,1; Донецька область, м. Краматорськ, б-р Краматорський, 41-б; Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 21-а; Донецька область, м. Селидове, вул. Гоголя, 86; Донецька область, Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Леніна, 1-а; Донецька область, Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Шевцової, 7-а; Донецька область, Волноваський р-н, м.Волноваха, вул. Леніна, 1-б; Донецька область, Волноваський р-н, смт. Володарське, вул. Пушкіна, 11-а; Донецька область, Першотравневий р-н, смт. Мангуш, вул. Одеська, 7; Донецька область, м. Маріуполь, Володарське шосе, 53; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Металургів, 57; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Миру, 147; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Карпова, 190; Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Карпова, 185, Донецька область, м. Маріуполь, пр-т Перемоги, 19; Донецька область, м. Маріуполь, вул. Червонофлотська, 145.
За результатами проведення зазначеної перевірки позивачем складено наступні Акти перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта): від 25.04.2017 року №05.3-10/39; від 25.04.2017 року №05.3-10/40; від 25.04.2017 року №05.3 -10/41; від 25.04.2017 року №05.3-10/42; від 25.04.2017 року №05.4-5/5; від 25.04.2017 року №05.6-08/012; від 24.04.2017 №05.4-7/4; від 25.04.2017 року №05.4-6/13; від 25.04.2017 року №05.4-6/14; від 25.04.2017 року№05.4-6/15; акт перевірки від 21.04.2017 №05.3-12/37; від 21.04.2017 року №05.5-19/8; від 21.04.2017 року №05.5-06/7; від 24.04.2017 №05.4-9/11; від 24.04.2017 року №05.4-9/11; від 24.04.2017 №05.4-8/14; від 24.04.2017 №05.4-10/8; від 19.04.2017 №05.5-05/11. (т.1 а.с. 88-195). У зв'язку з виявленими порушеннями, зазначеними в актах перевірки, позивачем попереджено відповідача про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва), оскільки вони створюють потенційну загрозу життю та здоров'ю людей (т.1 а.с. 88-195).
До того ж, на підставі ст.39 Закону України «Про охорону праці» , ст. 7 Закону № 877-V, ст. 63 Кодексу України «Про надра» , Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року відповідачем відносно позивача винесено наступні приписи: від 25.04.2017 №05.3-10/16; від 25.04.2017 №05.3-10/17; від 25.04.2017 №05.3-10/18; від 25.04.2017 №05.3-10/19; від 25.04.2017 №5.4-5/5; від 25.04.2017 №05.6-08/003; від 25.04.2017 №05.4-7/4; від 25.04.2017 №05.4-6/13; від 25.04.2017 №05.4-6/14; від 25.04.2017 №05.4-6/15; від 21.04.2017 №05.3-12/14; від 21.04.2017 №05.5-19/7; від 21.04.2017 №05.5-06/7; від 24.04.2017 №05.4-9/11; від 24.04.2017 №05.4-8/14; від 24.04.2017 №05.4-10/1; від 19.04.2017 №05.5-05/11 (т.1, а.с. 14-71).
Вважаючи вищезазначену перевірку незаконною, а прийняті за її результатами рішення безпідставними, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону України № 877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
В абзаці 2 цієї статті визначено, що заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Статтею 6 Закону № 877-V визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є:
- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;
- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Частиною 2 цієї статті передбачено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.
Статтею 2 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 року № 1728-VIII (далі - Закон № 1728 ), який діє з 01.01.2017 року, встановлено до 31 грудня 2017 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
В той же час ст. 3 Закону № 1728 передбачено, що до 31 грудня 2017 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю), зокрема, за рішенням суду.
Як вже зазначалось вище, проведення позапланової перевірки ТОВ Енерджі Транс відбулось на підставі ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької обасті від 24.03.2017 року по кримінальній справі № 263/3918/17, якою надано дозвіл на проведення позапланової перевірки з питань додержання Закону України Про охорону праці та підзаконних нормативно-правових актів з охорони праці на багатопаливних АЗС (т. 2, а.с. 84-86).
Зазначена ухвала набрала законної сили з дня її постановлення, а саме, 24 березня 2017 року. Позивачем не оскаржувалася, та на час розгляду справи не скасована.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до статті 533 Кримінального процесуального кодексу України вирок або ухвала суду, які набрали законної сили, обов'язкові для осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні, а також для усіх фізичних та юридичних осіб, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх службових осіб, і підлягають виконанню на всій території України.
Таким чином, Головним управлінням Держпраці у Донецькій області правомірно призначено та проведено позапланову перевірку ТОВ Енерджі Транс на предмет додержання вимог Закону України «Про охорону праці» та підзаконних нормативно-правових актів з охорони праці на багатопаливних АЗС на підставі ухвали суду, яка набрала законної сили.
Посилання апелянта на лист-роз'яснення Державної служби України з питань праці від 21.04.2017 року № 5102/3/9.2-ДП-11, в якому останній зазначив, що відповідно до ст. 6 Закону № 877-V, серед підстав для здійснення позапланових заходів відсутня така підстава, як процесуальне рішення слідчого судді суду для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), а тому, підстав для здійснення Держпраці та її територіальними органами позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки за рішенням суду - немає, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки вказаний лист носить роз'яснювальний характер, та не є нормативно-правовим актом вищої юридичної сили, яким встановлено відсутність обов'язку Держпраці та її територіальними органами проводити позапланові перевірки щодо дотримання суб'єктами господарювання законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки за рішенням суду, яке, в свою чергу, набрало законної сили, а тому, підлягає виконанню на всій території України.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що доводи викладені в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята судом відповідно до норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на це, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" слід залишити без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року - без змін.
Повний текст ухвали складений 19 жовтня 2017 року.
Керуючись ст. 195, ст. 196, ст. 197, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206, ст. 211, ст. 212, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі Транс" - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 805/1974/17-а - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.
Головуючий суддя : Л.В. Ястребова
Судді: І.А. Васильєва
ОСОБА_3
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2017 |
Оприлюднено | 24.10.2017 |
Номер документу | 69668605 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні