Постанова
від 01.08.2017 по справі 806/1280/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2017 року м.Житомир справа № 806/1280/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Токаревої М.С.,

секретар судового засідання Мельниченко О.В.,

за участю: представника позивача та третьої особи

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агросервіс" до Євдокимова Сергія Михайловича-приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Житомирської області, треті особи: товариства з обмеженою відповідальністю "Житомир-Агро-Інвест", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 про скасування рішень,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агросервіс" звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Євдокимов Сергій Михайлович - приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Житомирської області, треті особи: товариства з обмеженою відповідальністю "Житомир-Агро-Інвест", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 про скасування рішення. В обґрунтування позову позивач зазначив, що між ним та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 протягом 2004 -2010 років було укладено договори оренди належних їм земельних ділянок строком на 15 та 10 років відповідно та зареєстрованих у повній відповідності до вимог чинного на день укладання законодавства. В подальшому, з державного реєстру речових прав позивачу стало відомо про оскаржувані рішення щодо прав оренди ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" на земельні ділянки, які належить на праві власності ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 Позивач вказує, що спірні рішення відповідачем було винесно без дотримання усіх вимог чинного законодаства, а тому просить їх скасувати.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав з підстав викладених у позовній заяві та просив його задовольнити у повному обсязі.

У останнє судове засідання відповідач та його представник не з'явились, щодо причин неявки суд не повідомили. У попередніх засіданнях позов не визнавали та заперечували щодо його задоволення.

Представники третьої особи ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" позов не визнав та заперечував щодо його задоволення з підстав викладених у письмових запереченнях.

Інші треті особи у судове засідання не з'явилися, будучи належним чином повідомленими про дату час та місце розгляду справи щодо причин неявки суд не повідомив.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

У ході судового розгляду було встановлено, що між позивачем та:

- ОСОБА_18, на підставі державного акту НОМЕР_1, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 7,3114 га. строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований у відділі Держкомзему в Андрушівському районні 05.05.2011 за №182030004000270.

- ОСОБА_3 на підставі державного акту НОМЕР_3, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_4 площею 3,071га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №197.

- ОСОБА_19 на підставі державного акту НОМЕР_5, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_6 площею 3,0711га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №198.

- ОСОБА_4 на підставі державного акту НОМЕР_7, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_8 площею 3,1518га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №183.

- ОСОБА_5 на підставі державного акту НОМЕР_9, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_10 площею 3,152га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №143.

- ОСОБА_6 на підставі державного акту НОМЕР_11, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_12 площею 3,2666га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №42.

- ОСОБА_7 на підставі державного акту НОМЕР_13, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_14 площею 3,151га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №35.

- ОСОБА_8 на підставі державного акту НОМЕР_15, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_16 площею 3,1401га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №27.

- ОСОБА_20 на підставі державного акту НОМЕР_17, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_18 площею 3,071га, строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №284.

- ОСОБА_10 на підставі державного акту НОМЕР_19, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_18 площею 4,4562 га, строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований відділом Держкомзему у Андрушівському районі у державному реєстрі земель за №182030004000223.

- ОСОБА_15 на підставі державного акту НОМЕР_20, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_21 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №245.

- ОСОБА_17 на підставі державного акту НОМЕР_22, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_23 площею 1,0337 га. строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований відділом Держкомзему у Андрушівському районі у державному реєстрі земель за №182030004000313.

- ОСОБА_14 на підставі державного акту НОМЕР_24, було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_25 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 20.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №310.

- ОСОБА_13 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_26 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №219.

- ОСОБА_12 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_27 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 18.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №81.

- ОСОБА_11 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_28 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №246.

- ОСОБА_16 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_29 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 19.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено запис №244.

- ОСОБА_2 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер ділянки НОМЕР_30 строком на 15 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 18.10.2004 у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

Факт укладання зазначених договорів та належна їх реєстрація підтверджується наявними у матеріалах справи копіями судових рішень у справах №806/1783/16, 806/1835/16, 806/1834/16, 806/1836/16, 806/1837/16, 806/1833/16, 806/1784/16, 806/1782/16, 806/1838/16, 806/116/17, 806/1265/16, які з врахуванням ст. 254 КАС України набрали законної сили.

За нормами ч.1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

В подальшому, вказані особи уклали договори оренди належних їм земельних ділянок з ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ". Право за ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" було зареєстровано рішеннями приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Євдокимова Сергія Михайловича індексні номери: 33760924, 33761183, 33760442, 33759714, 33761975, 33760062, 33759337, 33758886, 33661447 від 8 лютого 2017 року; 32792745 від 8 грудня 2016 року; 33489037, 33488903, 33488774, 33487781, 33487596, 33488616, 33488117, 34365347 від 19 січня 2017 року; 33379053 від 10 січня 2017 року.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку та умов внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування регулюються правовими нормами Закону України від 1 липня 2004 року N 1952-IV "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон N 1952-IV), в редакції що були чинні на день виникнення спору. Законом України від 26 листопада 2015 року N 834-VIII цей Закон викладено у новій редакції і введено в дію з 01.01.2016.

Умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок на час укладання вказаного договору оренди землі визначалися правовими нормами Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 р. N2073.

Відповідно до вимог п.2 та п.3 цього Порядку така державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок та проводилася виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.

В розумінні вимог п.п.11 та 12 Порядку державної реєстрації засвідчувалася гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи на підставі висновку відповідного територіального органу земельних ресурсів про таку державну реєстрацію.

З 01.01.2016 особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, врегульовані правовими нормами статті 29 Закону N 1952-IV.

В частині першій цієї статті прямо зазначено, що державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав.

За змістом частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;

5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;

6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;

7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);

8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;

9) формує реєстраційні справи у паперовій формі.

10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

В розумінні вимог п.3 ч.3 ст.10 Закону N 1952-IV відповідач під час проведення державної реєстрації права оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_6, НОМЕР_4, НОМЕР_8, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_28, НОМЕР_16, НОМЕР_26, НОМЕР_17, НОМЕР_21, НОМЕР_29, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20, що виникло в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013року, як реєстратор зобов'язаний запитати від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

При цьому суд враховує, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01 січня 2013 року.

Однак, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, не може позбавляти особу цього права.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що саме нотаріус, як державний реєстратор та суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

В силу пункту 11 частини 1 статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За таких обставин, суд вважає, що відповідач під час прийняття рішенні про державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснив повторну реєстрацію договору оренди земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).

З урахуванням встановлених суд дійшов переконання, що відповідач, не надав доказів правомірності рішень, яке є предметом оскарження у даній справі, а тому їх слід скасувати.

Керуючись статтями 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Агросервіс" задовольнити.

Скасувати рішення приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Євдокимова Сергія Михайловича індексні номери: 33760924, 33761183, 33760442, 33759714, 33761975, 33760062, 33759337, 33758886, 33661447 від 8 лютого 2017 року; 32792745 від 8 грудня 2016 року; 33489037, 33488903, 33488774, 33487781, 33487596, 33488616, 33488117, 34365347 від 19 січня 2017 року; 33379053 від 10 січня 2017 року про державну реєстрацію права оренди товариства з обмеженою відповідальністю "Житомир-Агро-Інвест".

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя М.С. Токарева

Повний текст постанови виготовлено: 03 серпня 2017 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.08.2017
Оприлюднено03.08.2017
Номер документу68074661
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1280/17

Ухвала від 25.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Постанова від 01.08.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні