ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1142/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Гонжак К.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс" про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
17 липня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс" про визнання незаконним та скасування рішення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, оформленого листом від 12.06.2017 №7429/6-17, зобов'язання повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_2) у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказував на протиправність оскаржуваної відмови, оскільки жодним нормативно-правовим актом не встановлені строки для подання на затвердження проекту землеустрою.
Позивач у судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити його в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечувала, просила відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що відповідно до п. "г" с. 2 ст. 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою зобов'язані виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору. Вказував, що наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області є актом індивідуальної дії, який вичерпує свою дію фактом його виконання, а тому встановлення строку на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в 1 рік є обґрунтованим. Крім того, проект землеустрою подано на затвердження пізніше зазначеного в дозволі строку, тому рішення відповідача є правомірним.
Третя особа в судове засідання явку уповноваженого представника не забезпечила, надіслала клопотання про розгляд справи без участі представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс".
Суд, заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.
25.01.2016 до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області звернувся гр. ОСОБА_1 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області /а.с. 79/.
За результатами розгляду вказаного клопотання, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області прийнятий наказ від 12.04.2016 № 2718-СГ про надання дозволу гр. ОСОБА_1 розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 81/.
За змістом пунктів 2, 3 вищевказаного наказу визначено - протягом року забезпечити розробку та погодження в установленому законом порядку проекту землеустрою щодо відведення зазначених земельних ділянок, подати погоджений проект землеустрою до ГУ для затвердження. У разі невиконання вимог пункту 2 вважати наказ таким, що втратив чинність.
Після розроблення, проект було подано на погодження до Відділу Держгеокадастру в Глобинському районі, за наслідками розгляду якого Відділом наданий висновок від 03.02.2017 № 50/82-17 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства із земель запасу (рілля) у власність за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області /а.с. 49-50/.
Позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою.
Однак, листом Головного управління Держкомзему у Полтавській області від 04.04.2017 №3501/6-17 повідомлено позивача, що в представленій на розгляд землевпорядній документації потребують уточнення дані:
- щодо пунктів ДГМ використаних при виконанні геодезичних робіт при здійсненні землеустрою, оскільки за результатами обстеження геодезичних пунктів Державної геодезичної мережі пункти ДГМ "Броварки" (індекс М362125500) на який йде посилання в землевпорядній документації, не знайдено;
- місця розташування земельної ділянки.
Матеріали геодезичних вишукувань та перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) привести у відповідність вимог Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натуру (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 №376, Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:500, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Укргеодезкартографії від 09.04.1998 №56 (долучити розрахунок координат земельного масиву, земельної ділянки, передбаченої до відведення). Не враховані вимоги п. 5 Інструкції з топографічного знімання щодо допустимих довжин сторін у теодолітних ходах.
Крім того, зазначено про необхідність надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями щодо площі, яка запроектована до відведення /а.с. 86/.
Після усунення зауважень, викладених у наведеному листі відповідача, проект землеустрою повторно подано на затвердження разом з клопотанням від 26.05.2017 року /а.с. 77/
За наслідками розгляду вказаного клопотання відповідач у відповідь направив позивачу листа від12.06.2017 №7429/6-17 /а.с. 78/, в якому зазначено наступне.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки повинен відповідати вимогам статей 50 Закону України "Про землеустрій", 22, 34 Закону України "Про державний земельний кадастр", Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 № 376 із змінами, "Вимогам до технічного і технологічного забезпечення виконавців (розробників) робіт із землеустрою", затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 11.04.2013 № 255.
Керуючись пунктами 2, 3 наказу Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 12.04.2016 за № 2718-СГ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, передбачено строк дії дозволу - один рік.
Враховуючи, що наказ Головного управління Держземагенства у Полтавській області від 12.04.2016 за № 2718-СГ, про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, втратив чинність у зв'язку з тим, що поданий проект на затвердження пізніше зазначеного в дозволі на розробку проекту терміну, запропоновано звернутися з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Позивач вважає, що вказана відмова ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, порушує його права та інтереси щодо земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області, в зв'язку з чим ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам, суд виходить із наступного.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За приписами ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірах, не більше 2,0 гектара.
Згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу Україні центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
У відповідності до ч. 1 ст. 123 означеного Кодексу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення уповноваженого органу виконавчої влади приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) (ч. 1 ст. 123 ЗК України).
У випадку формування нової земельної ділянки надання у користування земельної ділянки здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблення якої здійснюється на підставі дозволу, зокрема, органу виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (абз. 6 ч. 1 ст. 123 ЗК України).
Судом встановлено, що наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 12.04.2016 № 2718-СГ надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області за межами населених пунктів.
Далі позивач звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс", яке має кваліфікаційні сертифікати і відповідає вимогам до розробників документації із землеустрою, визначених ст. 26 Закону України "Про землеустрій", із заявою про розроблення проекту землеустрою щодо відведення означеної земельної ділянки.
У 2016 році Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель не наданих у власність або постійне користування на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
За змістом частини 6 статті 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 4 статті 123 Кодексу встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Висновком Відділу Держгеокадастру у Глобинському районі Полтавської області від 03.02.2017 №50/85-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства із земель запасу (рілля) у власність за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області проект землеустрою громадянину ОСОБА_1 - погоджено.
Частиною 6 статті 123 Кодексу встановлено, зокрема, що відповідний орган виконавчої влади у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
При цьому, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється рішенням уповноваженого органу про надання земельної ділянки у користуванні за проектом землеустрою щодо її відведення (ч. 10 ст. 123 ЗКУ).
Згідно ч. 13 ст. 123 Кодексу підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Оцінюючи наведену відповідачем у оскаржуваному листі від 12.06.2017 №7429/6-17 відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою з підстави закінчення строку дії наказу на розроблення проекту землеустрою в 1 рік, суд дійшов таких висновків.
Строк дії дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки в один рік був передбачений ч. 11 ст. 151 ЗК України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008 № 509-VI. Згідно цієї норми строк дії дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимог щодо її відведення становить один рік і може бути продовжено одноразово на такий самий строк. У разі якщо протягом встановленого строку проект відведення земельної ділянки не подано на затвердження до відповідного органу, дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимоги щодо її відведення вважаються анульованими.
Однак, з прийняттям 05.11.2009 Верховною Радою України Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку набуття прав на землю" від 05.11.2009 № 1702-VI, який набрав чинності з 10.12.2009 року та яким ст. 151 ЗК України викладено в іншій редакції, зокрема виключено норми стосовно строку дії дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Чинна на момент виникнення спірних правовідносин редакція ЗК України питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки врегульовує статтею 118, згідно частини 7 якої відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" від 02.06.2015 № 497-VIII законодавець вносить зміни до Закону України "Про землеустрій" та доповнює ст. 22 частиною другою наступного змісту: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Таким чином, всупереч законодавству України, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області включило до наказу від 12.04.2016 №2718-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" пункт 3 про строк дії наказу в 1 рік.
Крім того, проект було розроблено та погоджено отриманим висновком Відділу Держгеокадастру у Глобинському районі від 03.02.2017 №50/82-17.
Після погодження, проект землеустрою було подано на затвердження до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області до спливу встановленого в наказі терміну, за наслідками розгляду якого відповідач надав першу відмову від 04.04.217
Таким чином, позивач до закінчення встановленого наказом терміну подав на затвердження розроблений проект.
За приписами частин 5, 6 статті 186-1 Земельного кодексу України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Таким чином, чинним законодавством України передбачено вичерпний перелік підстав відмови у погодженні проекту землеустрою.
З аналізу відмови позивачу у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначених статтею 186-1 ЗК України, підстав щодо невідповідності проектів положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів , документації із землеустрою або містобудівній документації не наведено, а судом не встановлено.
В той же час, суд звертає увагу, що відповідачем не досліджувався проект землеустрою на відведення земельної ділянки ОСОБА_1 на предмет відповідності чинному законодавству, а висновки про відмову були зроблені відповідачем лише з підстави втрати чинності наказу про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, що не заперечується відповідачем.
Інших порушень законодавства, які б могли перешкодити у затвердженні проекту землеустрою позивачу в оскаржуваній відмові, окрім тих, яким судом надана правова оцінка вище відповідачем не наведено.
За таких обставин, приймаючи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність у спірних відносинах порушеного права позивача у сфері публічно-правових відносин.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відмова відповідача у погодженні проекту землеустрою, викладена у листі від 12.06.2017 №7429/6-17, не ґрунтується на вимогах законодавства, а також повно та всебічно встановлених обставинах, які мали значення для прийняття такого рішення.
Відтак позовні вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, оформленого листом від 12.06.2017 №7429/6-17 та зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_2) у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області, підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Терра - Макс" про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, викладену у листі №7429/6-17 від 12 червня 2017 року у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_2) у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_2) у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Пронозівської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) судові витрати у розмірі 1280 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят гривень).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 07 серпня 2017 року.
Суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2017 |
Оприлюднено | 09.08.2017 |
Номер документу | 68133606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні