Ухвала
від 03.08.2017 по справі 816/675/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2017 р.Справа № 816/675/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Зеленського В.В.

Суддів: П'янової Я.В. , Чалого І.С.

за участю секретаря судового засідання Городової А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017р. по справі №816/675/17

за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів

до Сільськогосподарський виробничий кооператив "Полтава - Інкубатор"

про стягнення адміністративно-господарських санкцій ,

ВСТАНОВИЛА:

10.05.2017 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полтава - Інкубатор", в якій просило суд стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полтава - Інкубатор" (код ЄДРПОУ 05385192) на користь держави в особі Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13937406, 36014, м. Полтава, вул. Зигіна, буд.1) адміністративно - господарські санкції у розмірі 11843 грн. 75 коп. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій у розмірі 104 грн. 28 коп. на р/р 3131125230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017 року адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволено частково.

Стягнуто із Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 7895 грн 83 коп. (сім тисяч вісімсот дев'яносто п'ять гривень вісімдесят три копійки) та пеню у розмірі 69 грн 48 коп. (шістдесят дев'ять гривень сорок вісім копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017 року за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полтава - Інкубатор" про стягнення адміністративно-господарських санкцій в сумі 11843, 75 грн. та пені в сумі 104,28 грн. за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2016 році та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги відділення задовольнити повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на порушення норм матеріального права.

У відповідності до ч. 1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 та ч. 1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання 03.08.2017 року за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалось.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 01.03.2017р. Сільськогосподарським виробничим кооперативом "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (код ЄДРПОУ 05385192) було подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2016 рік (форма № 10-ПІ).

Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу підприємства у 2016 році становила 8 осіб, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 1 особа, а також кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" - 1 особа.

Беручи до уваги дані звіту, позивачем розраховано суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, виходячи із кількості незайнятих робочих місць для працевлаштування інвалідів (1 особа), в сумі 11843 грн. 75 коп.

З огляду на прострочення відповідачем терміну оплати адміністративно-господарських санкцій на 22 днів (з 19.04.2017 по 10.05.2017) позивачем розраховано пеню у розмірі 104 грн. 28 коп.

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, з метою стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій у розмірі 11843 грн. 75 коп. та пені у розмірі 104 грн. 28 коп., звернулося до суду.

Приймаючи рішення про часткове задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з наявності підстав для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій за період з січня по березень та з серпня по грудень 2016 року. Разом з тим, оскільки за період з квітня по липень 2016 року відповідачем було повністю забезпечено норматив працевлаштування інвалідів (1 особа) підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій за вказаний період відсутні.

Колегія суддів частково погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Як вбачається з оскаржуваної постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017 року адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволено частково.

Стягнуто із Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 7895 грн 83 коп. (сім тисяч вісімсот дев'яносто п'ять гривень вісімдесят три копійки) та пеню у розмірі 69 грн 48 коп. (шістдесят дев'ять гривень сорок вісім копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Ухвалами Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017 року було відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017р. по справі № 816/675/17 за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полтава - Інкубатор" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та призначено зазначену справу до апеляційного розгляду на 03.08.17 р. о 13:45.

02.08.2017 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду апеляційної інстанції з заявою, в якій зазначає, що частково відмовляється від позовних вимог у зв'язку зі сплатою Сільськогосподарським виробничим кооперативом "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" адміністративно - господарські санкції у розмірі 7895 грн. 83 коп. та пені в сумі 69 грн. 48 коп., що підтверджується відповідними платіжними дорученнями.

Дослідивши вищевказану заяву, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ст. 194 КАС України позивач може відмовитися від адміністративного позову, а сторони можуть примиритися у будь-який час до закінчення апеляційного розгляду. У разі відмови від адміністративного позову або примирення сторін суд апеляційної інстанції постановляє ухвалу відповідно до вимог статей 112 і 113 цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 112 КАС України позивач може відмовитися від адміністративного позову повністю або частково, а відповідач - визнати адміністративний позов повністю або частково. Відмова від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову під час підготовчого провадження мають бути викладені в адресованій суду письмовій заяві, яка приєднується до справи. Про прийняття відмови від адміністративного позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі. У разі часткової відмови позивача від адміністративного позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі щодо частини позовних вимог.

Пунктом 5 ч.1 ст. 198 КАС України визначено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право визнати постанову суду нечинною і закрити провадження у справі.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про можливість прийняття рішення про визнання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017р. по справі №816/675/17 в частині задоволення адміністративного позову про стягнення із Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 7895 грн. 83 коп. (сім тисяч вісімсот дев'яносто п'ять гривень вісімдесят три копійки) та пеню у розмірі 69 грн. 48 коп. (шістдесят дев'ять гривень сорок вісім копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі - нечинною, а провадження у вказаній частині - закрити.

Щодо позовних вимог в частині стягнення з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 3947, 92 коп. (три тисячі дев'ятсот сорок сім гривень дев'яносто дві копійки) та пені в сумі 34 грн. 80 коп. (тридцять чотири гривні вісімдесят копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч.1 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Частиною другою статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно статей 216-218 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

До суб'єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Відповідно до ч.3 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною першою статті 18 вищезазначеного Закону встановлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Отже з вищенаведених норм Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" вбачається, що підприємства здійснюють самостійно працевлаштування інвалідів, але виходячи з вимог статті 18 вказаного Закону.

При цьому стаття 18 Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не встановлює правил, за якими підприємство було б зобов'язано самостійно здійснювати пошук інвалідів для їх працевлаштування на своєму підприємстві.

Частиною третьою статті 18 Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно наказу Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. № 316 "Про затвердження форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" форма звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" (далі - інформація) заповнюється роботодавцями та подається до територіального органу Державної служби зайнятості України у містах Києві та Севастополі, районі, місті, районі у місті не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й).

Отже, звіт за формою 3-ПН є актом інформування органів працевлаштування про створені на підприємстві робочі місця для працевлаштування інвалідів і, водночас, запитом про направлення на підприємство для працевлаштування.

Таким чином неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, а саме неподання звітів за формою № 3-ПН про наявність вакансій для інвалідів державній службі зайнятості є порушенням вищезгаданих норм матеріального права та підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

Аналогічна правова позиція висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 9 липня та 19 листопада 2013 року (№№ 21-200а13, 21-397а13 відповідно).

Згідно звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік за формою № 10-ПІ середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача у 2016 році склала 8 осіб.

Правильність внесених до звіту даних щодо середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу підтверджується наявними у матеріалах справи податковими розрахунками відповідача за формою 1-ДФ за 2016 рік, відомостями про нарахування заробітної плати (доходу) застрахованим особам за 2016 рік.

Відтак в силу вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів для відповідача становив одне робоче місце.

Згідно наказу Сільськогосподарський виробничий кооператив "Полтава - Інкубатор" за № 3-к від 31.03.2016 року було прийнято на роботу з 01 квітня 2016 року до 29 липня 2016 року завідувачем складом ОСОБА_1, який є інвалідом 3 групи, що підтверджується копією довідки МСЕ № 0095426 від 05.03.2009р.

Таким чином, з квітня по липень 2016 року відповідачем по справі було повністю забезпечено норматив працевлаштування інвалідів (1 особа), а відтак підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій за вказаний період відсутні.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні адміністративного позову в частині стягнення з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 3947 грн. 92 коп. (три тисячі дев'ятсот сорок сім гривень дев'яносто дві копійки) та пені в сумі 34 грн. 80 коп. (тридцять чотири гривні вісімдесят копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі, а тому постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017 року в цій частині позовних вимог підлягає залишенню без змін.

Керуючись п. 2 ст. 157, ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 5 ст. 198, 203, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити частково.

Визнати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017р. по справі №816/675/17 в частині задоволення адміністративного позову про стягнення із Сільськогосподарського виробничого кооперативу "ПОЛТАВА-ІНКУБАТОР" (ідентифікаційний код 05385192) адміністративно - господарські санкції у розмірі 7895 грн. 83 коп. (сім тисяч вісімсот дев'яносто п'ять гривень вісімдесят три копійки) та пеню у розмірі 69 грн. 48 коп. (шістдесят дев'ять гривень сорок вісім копійок) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406) на р/р 31215230700395 в ГУДКСУ в Полтавській області, МФО 831019, код 38019526, одержувач - УДКСУ у Полтавському районі - нечинною, а провадження у вказаній частині - закрити.

В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2017 року по справі №816/675/17 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Зеленський В.В. Судді П'янова Я.В. Чалий І.С.

Повний текст ухвали виготовлений 08.08.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2017
Оприлюднено10.08.2017
Номер документу68204929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/675/17

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 07.11.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Постанова від 21.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 18.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 30.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні