Постанова
від 08.08.2017 по справі 902/817/16
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" серпня 2017 р. Справа № 902/817/16

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Гулова А.Г.

судді Василишин А.Р. ,

судді Олексюк Г.Є.

при секретарі Михальчук В.К.

за участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1 - адвоката, договір від 30.03.2016р., ОСОБА_2 - представника за довіреністю від 02.10.2015р.

відповідача: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційні скарги Приватного підприємства "ЛАНГ" та Могилів-Подільської міської ради

на рішення господарського суду Вінницької області від "23" травня 2017 р.

у справі № 902/817/16 (головуючий суддя Матвійчук В.В., судді:ОСОБА_3, ОСОБА_4Ф.)

за позовом Приватного підприємства "ЛАНГ", м. Могилів-Подільський, Вінницька область

до Могилів-Подільської міської ради , м. Могилів-Подільський, Вінницька область

про визнання права власності на земельну ділянку, визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Вінницької області від 23.05.2017 року у справі №902/817/16 позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення від 19.07.2016 р. № 228 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки .

Відмовлено в задоволені позову в частині визнання права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилеві-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі.

Стягнуто з Могилів-Подільської міської ради на користь Приватного підприємства "ЛАНГ" 1600 (тисячу шістсот) грн. 00 коп. судового збору.

Не погодившись із прийнятим рішенням, позивач звернувся із апеляційною скаргою, вважає його в частині відмови визнання права власності ПП ЛАНГ на земельну ділянку прийнятим з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, виходячи, зокрема, із такого.

Позивач вказує, що 03 вересня 2015 року в газеті Краяни №36 (957) та на сайті Могилів-Подільської міської ради управлінням з питань економіки, інвестицій та євроінтеграції Могилів-Подільської міської ради було розміщено оголошення про продаж, шляхом аукціону за методом зниження ціни будівлі, яка розташована за адресом вул. Сагайдачного гетьмана, будинок, 7. В оголошені зазначено, що для обслуговування будівлі закріплено межі земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2435 га.

Приватне підприємство ЛАНГ прийняло участь в аукціоні і придбало будівлю по вул. Сагайдачного гетьмана, 7 (кінотеатр Україна ), що тривалий час перебувала у комунальній власності і не використовувалась.

Договір купівлі-продажу укладено 28.09.2015 р. та зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 13.10.2015р. Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 15852905104, в пункті 1.2 якого зазначено, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виданого Державним кадастровим реєстратором управління Держгеокадастру у Могилів-Подільському районі Вінницької області 27.07.2015 р. відчужувана будівля розташована на земельній ділянці площею 0,2436 гектарів, кадастровий номер якої 0510400000:00:009-0563.

Зазначає, що станом на 28.09.2015 p. під час продажу об'єкта нерухомості - будівлі, яка розташована за адресою вул. Сагайдачного гетьмана, будинок, 7 в м. Могилеві-Подільському, і будівля, і спірна земельна ділянка за цією ж адресою перебували в комунальній власності. З посиланням на ст.120 ЗК України та ст.377 ЦК України зауважує, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Звертає увагу, що не погоджується із висновком суду, що для належного оформлення права на земельну ділянку ПП ЛАНГ необхідно було звертатись з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту з землеустрою з посиланням на ст. ст. 122, 123, 128 ЗК України.

На спростування вказаного посилається на постанову Верховного Суду України від 12.10.2016 р. у справі № 6-2099цс16, п.п. 18, 18-1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 р. №7 (із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду №2 від 19.03.2010 р.) Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , п. 2.10 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин

Просить скасувати рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017 року у справі №902/817/16 в частині відмови в задоволенні позову про визнання права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилеві-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563 для обслуговування будівлі, та прийняти нове рішення - про задоволення позову у цій частині. В іншій частині рішення залишити без змін.

Крім того, не погодившись із прийнятим рішенням, відповідач також звернувся із апеляційною скаргою, вважає, що судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, крім того, висновки суду не відповідають обставинам справи, не встановлено правовідносини, які виникли між сторонами, внаслідок чого не застосовано законодавство, яке підлягало до застосування. Вказує, що з рішенням суду не погоджується в частині визнання протиправним та скасування рішення міської ради, виходячи, зокрема, із такого.

Судом неправильно вирішено питання про підвідомчість і підсудність справи, не проаналізовано предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.

Судом не взято до уваги, що відносини, що склалися між позивачем та Могилів-Подільською міською радою регулюються нормами Земельного кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , та у даних відносинах Могилів-Подільська міська рада виступає як суб'єкт владних повноважень, який виконує владні управлінські функції. Адже такий висновок міститься у Рішенні Конституційного Суду України №10-рп/2010 від 01.04.2010 року у справі за Конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень ст. 143 Конституції України та ст. 12 Земельного Кодексу України, ст. 17 Кодексу Адміністративного Судочинства України, у якому визначено, що вирішення земельних спорів фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самоврядування щодо оскаржень його рішень, актів, дій, бездіяльності належить до юрисдикції адміністративних судів.

Оскарження рішень, дій та бездіяльності органів місцевого самоврядування та органів державної влади є окремим способом захисту права, пов'язаним з їх діяльністю як суб'єктів владних повноважень, що здійснюють владні функції. Особа, яка реалізує своє суб'єктивне право через прийняття суб'єктом владних управлінських функцій відповідного рішення чи вчинення ним дій вступає з ним в публічно-правові відносини і має право на захист свого права в адміністративному суді.

Разом з тим, зазначає, що ПП Ланг неодноразово зверталось письмово до Могилів- Подільського міського голови з метою оформлення свого права на земельну ділянку, на що отримало письмові відповіді в межах строків розгляду звернень, передбачених ЗУ Про звернення громадян . У своїх письмових відповідях посадові особи міської ради зазначали, що питання надання земельної ділянки ПП ЛАНГ у користування та/або власність для обслуговування нежитлової будівлі по вул.. Сагайдачного гетьмана, 7 буде винесено на розгляд чергового пленарного засідання міської ради. Дане питання на розгляд ради не виносилось, так як потребує детального вивчення, та буде розглянуто на найближчому пленарному засіданні міської ради.

В свою чергу, підстави набуття прав на землю визначені розділом IV ЗК України.

Зауважує, що судом не взято до уваги, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.

Так, з посиланням на ст.ст. 78, 80, 83, 84, 116, 122 ЗК України вказує, що в межах наділених повноважень на 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільська міська рада прийняла рішення № 228 від 19.07.2016 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки , а саме вирішено:

1.Надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності територіальної громади м. Могилева-Подільського по вул.. Сагайдачного, 7, загальною площею 0,2436 га (кадастровий номер 0510400000:00:009-0563), для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови: на земельну ділянку № 1, орієнтовною площею 0,1743 га; на земельну ділянку № 2, орієнтовною площею 0,0693 га.

2.Відділу земельних ресурсів управління містобудування та архітектури міської ради замовити документацію із землеустрою та після погодження у встановленому законом порядку надати її на затвердження сесії міської ради.

3.Контроль за цим рішенням покласти на секретаря сільської ради та на постійну комісію з питань законності.

25.10.2016 року на 10 сесії 7 скликання Могилів-Подільська міська рада рішенням №280 затвердила технічну документацію із землеустрою щодо поділу вищевказаної земельної ділянки комунальної власності на земельну ділянку № 1, площею 0,1743 га, кадастровий номер 0510400000:00:009:0653 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; на земельну ділянку № 2, площею 0,0693 га, кадастровий номер 0510400000:00:009:0654 - для будівництва та обслуговування інших будівель, громадської забудови.

Внаслідок чого утворено та сформовано нові земельні ділянки комунальної власності та присвоєно кадастрові номери, земельні ділянки, відповідно до ст.126 ЗК України, ст. 182 ЦК України та ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", внесені до Державного реєстру речових прав та їх обтяжень.

На думку скаржника, предметом спору у справі не є право власності або користування земельною ділянкою, а лише законність рішення міської ради про надання дозволу на розробку землевпорядної документації на поділ земельної ділянки комунальної власності територіальної громади м. Могилева-Подільського по вул.. Сагайдачного, 7, загальною площею 0,2436 га (кадастровий номер 0510400000:00:009-0563) з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, тобто ненормативного акта, який застосовується одноразово.

З посиланням на ст.59 "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 319 ЦК України, рішення Конституційного суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009, звертає увагу, приймаючи вищевказане рішення Могилів-Подільська міська рада реалізує свої управлінські функції, а отримання дозволу на розробку землевпорядної документації не породжує цивільних прав та обов'язків у територіальної громади. За таких обставин рішення суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин (Могилів-Подільська міська рада), яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його виконання, може оспорюватися лише з точки зору законності.

Таким чином, суд дійшов помилкового висновку щодо визнання недійсним та скасування рішення міської ради та не врахував, що у разі прийняття органом місцевого самоврядування (суб'єктом владних повноважень) ненормативного акта, який застосовується одноразово і після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, позов, предметом якого є спірне рішення органу місцевого самоврядування, не повинен розглядатися, оскільки обраний позивачем спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту.

Надаючи оцінку діям та рішенню відповідача, вказує відповідач, колегія суддів прийшла до помилкового висновку, що вони були здійснені із грубими порушеннями приписів ст. 123 ЗК України і внаслідок здійсненого відповідачем поділу земельної ділянки позивач втратив юридичну можливість встановленим законом способом наполягати на захисті свого права на мирне володіння майном, гарантованого Конституцією України.

Вирішуючи спір про визначення розміру земельної ділянки, необхідної для обслуговування будівлі, право власності на яку при її відчуженні перейшло до набувача без визначення в договорі права на земельну ділянку, колегія суду не з'ясувала, зокрема, чому це питання не було вирішено в договорі купівлі-продажу будівлі; можливість укладення між відчужувачем та набувачем додатка до цього договору щодо права набувача на земельну ділянку; чи не свідчить реальна можливість використання всієї земельної ділянки за цільовим призначенням саме про той розмір земельної ділянки для обслуговування будівлі, який існував до їх відчуження.

Звертає увагу суду, що висновок колегії суду про незаконність рішення міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки ґрунтувався без урахування висновків експертизи з урахування чинних нормативних документів у галузі будівництва, санітарних норм та правил тощо. Зазначені роз'яснення надані в п.18-1 постанови Пленуму Верховного Суду від 16.04.2004 року №7

Просить скасувати рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017 року у справі №902/817/16 в частині визнання протиправним та скасування рішення від 19.07.2016р. №288 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові в цій частині.

Відзивів на апеляційні скарги від Приватного підприємства "ЛАНГ" та Могилів-Подільської міської ради не надійшло, що, відповідно до ч.2 ст. 96 ГПК України, не перешкоджає перегляду рішення місцевого господарського суду.

Відповідач повноважного представника у судове засідання не направив, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та заздалегідь.

Представники позивача вважають за можливе розглянути скарги за відсутності представника відповідача.

Таким чином, враховуючи норми ст.ст.101, 102 ГПК України про межі перегляду справ в апеляційній інстанції, строки розгляду апеляційної скарги, та той факт, що неявка в засідання суду представника відповідача, належним чином та відповідно до законодавства повідомленого про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає перегляду оскарженого судового рішення, колегія суддів розглянула апеляційні скарги за відсутності представника відповідача, за наявними у справі доказами.

У судовому засіданні представники позивача підтримали доводи, викладені в апеляційній скарзі, та надали пояснення на обґрунтування своєї позиції. Просять скасувати рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017 року у справі №902/817/16 в частині відмови в задоволенні позову про визнання права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилеві-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі, та прийняти нове рішення - про задоволення позову у цій частині. В іншій частині рішення залишити без змін. Разом з тим, заперечили проти доводів апеляційної скарги відповідача з підстав, викладених у їхній апеляційній скарзі.

Заслухавши пояснення представників позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з такого.

Як убачається з матеріалів справи, 03.09.2015 року в газеті «Краяни» №36 (957) управлянням з питань економіки, інвестицій та євроінтеграції Могилів-Подільської міської ради було розміщено оголошення про продаж, на аукціоні, за методом зниження ціни, будівлі загальною площею 747,3м2, рік будови 1961, яка розташована в центральній частині міста по вул. Сагайдачного гетьмана, 7. Для обслуговування будівлі закріплені межі земельної ділянки орієнтовною площею 0,2435 га .

У подальшому, 28.09.2015 року Приватним підприємством "ЛАНГ" та управлінням з питань економіки, інвестицій та євроінтеграції Могилів-Подільської міської ради за результатами аукціону укладено договір купівлі-продажу нежитлової будівлі, яка була комунальною власністю територіальної громади м. Могилів - Подільського, загальною площею 747,3 м2 за адресою: Вінницька область, місто Могилів-Подільський, вул. Сагайдачного гетьмана, 7. Відчужувана будівля розташована на земельній ділянці площею 0,2436 га., кадастровий номер 0510400000:00:009-0563.

Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованими станом на 27.07.2015р. та 30.03.2016р., земельна ділянка під придбаним нерухомим майном є комунальною власністю територіальної громади м. Могилів - Подільського; цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; категорія земель: землі житлової та громадської забудови; площа земельної ділянки 0,2436 га; державна реєстрація здійснена на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості), 15.04.2013р.; Могилів - Подільський КПМБТІ, ОСОБА_5; дата державної реєстрації земельної ділянки 27.08.2013р..

Договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 13.10.2015 року. Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 15852905104.

14.10.2015 року управління з питань економіки, інвестицій та євроінтеграції Могилів-Подільської міської ради за актом передачі майна комунальної власності територіальної громади міста передало позивачу будівлю загальною площею 747,3 м2 за адресою: Вінницька область, місто Могилів-Подільський, вул. Сагайдачного гетьмана, 7.

Листом від 29.01.2016 року №53 ПП "ЛАНГ" звернулося до Могилів-Подільської міської ради з пропозицією за власні кошти провести благоустрій земельної ділянки з влаштуванням зони відпочинку між вул. Гетьмана Сагайдачного та міським парком та побудовою дитячого містечка, для цього просить дозволити викуп або надання в оренду з послідуючим правом викупу земельну ділянку - кадастровий номер 0510400000:00:009-0563 площею 0,2436 га, що закріплена для обслуговування будівлі по вул. Сагайдачного гетьмана, 7.

26.02.2016 року позивач направив до відповідача лист № 121 з проханням відтермінувати розгляд земельного питання до подання відповідної заяви, оскільки не узгоджено питання додаткового проходу в міський парк через ділянку, на якій розташовано придбану будівлю.

Листом № 175 від 31.03.2016 року ПП "ЛАНГ" повторно звернулося до Могилів-Подільської міської ради з проханням дозволити викупити з одночасним оформленням технічної документації, або отримати в оренду на 49 років, з послідуючим правом викупу, земельну ділянку - кадастровий номер 0510400000:00:009-0563 площею 0,2436 га.

У відповідь на лист позивача № 175 від 31.03.2016 року виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради надіслав листа від 29.04.2016 року № 02-22/1197, у якому зазначено, що питання надання земельної ділянки у власність або оренду для обслуговування будівлі по вул. Сагайдачного, 7 буде розглянуте на засіданні чергової сесії міської ради.

У подальшому, Могилів-Подільською міською радою на 9 сесії 7 скликання прийнято рішення № 228 від 19.07.2016 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки» , а саме вирішено:

1. Надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності територіальної громади м. Могилева-Подільського по вул.. Сагайдачного, 7, загальною площею 0,2436 га (кадастровий номер 0510400000:00:009-0563), для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови: - на земельну ділянку № 1, орієнтовною площею - 0,1743 га; - на земельну ділянку № 2, орієнтовною площею - 0,0693 га.

2. Відділу земельних ресурсів управління містобудування та архітектури міської ради замовити документацію із землеустрою та після погодження у встановленому законом порядку надати її на затвердження сесії міської ради.

3. Контроль за цим рішенням покласти на секретаря сільської ради та на постійну комісію з питань законності.

25.07.2016 року адвокатом ОСОБА_1, на підставі ордера на надання правової допомоги, подано запит Могилів-Подільському міському голові, в якому просив: повідомити про причини невключення на розгляд 8 та 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради питання про надання земельної ділянки кадастровий номер 0510400000:00:009-0563 площею 0,2436 га у власність чи оренду ПП «Ланг» ; повідомити про всі рішення, які приймались та готувались виконавчим комітетом або розглядались на сесії стосовно земельної ділянки кадастровий номер 0510400000:00:009-0563 площею 0,2436 га та надати завірені копії всіх цих документів.

На зареєстрований 25.07.2016 року адвокатський запит виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради листом від 01.08.2016 року № 02-22/2072 повідомив адвоката ОСОБА_1, що відповідно до підпункту б) п. 5.1. договору купівлі продажу від 28.09.2015 року покупець зобов'язаний вирішувати питання землевпорядкування самостійно в порядку, визначеному чинним законом. Крім того, питання земельної ділянки розглядалось на 9 сесії Могилів-Подільскої міської ради та прийнято рішення № 228 від 19.07.2016 року.

У подальшому, 10.08.2016 року адвокатом ОСОБА_1 подано запит Могилів-Подільському міському голові з проханням надати інформацію про причини невключення на розгляд 8 та 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради питання про надання земельної ділянки кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, площею 0,2436 га, у власність чи оренду ПП «Ланг» та надати завірені копії документів, які виносились на розгляд сесії, а саме підписаного проекту рішення сесії з доданими до нього документами.

У відповідь на адвокатський запит виконавчим комітетом Могилів-Подільської міської ради листом від 17.08.2016 року № 02-22/2191 повідомлено, що питання стосовно земельної ділянки під об'єктом нерухомого майна по вул. Сагайдачного гетьмана, 7 розглядалось в лютому 2016 року на постійних комісіях міської ради, де в подальшому 29.02.2016 року на пленарному засіданні 7 сесії Могилів-Подільської міської ради 7 скликання було внесено пропозицію та запропоновано п. 1.2 проекту рішення, що стосується цієї земельної ділянки, виключити у зв'язку з вирішенням питання щодо розподілу даної земельної ділянки для забезпечення вільного проходу загального користування комунальної власності до міського парку культури та відпочинку. За дану пропозицію проголосовано одноголосно. В період з 29.04.2016 року по 17.08.2016 року було проведено пленарне засідання 9 сесії 19.07.2016 року 7 скликання Могилів-Подільської міської ради. Згідно порядку денного було винесено на розгляд міської ради проект рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки по вул. Сагайдачного гетьмана, 7 на підставі клопотання директора МКП «Могилів-Подільський парк культури і відпочинку ім. Л. Українки» , де на засіданні 9 сесії рішення прийнято.

Додатками до листа надано: копію витягу з протоколу 7 сесії від 29.02.2016 року та копію проекту рішення 9 сесії 7 скликання «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки» .

У зв'язку із чим, 10.08.2016 року ПП "ЛАНГ" звернулося до ТОВ «Дніпроцивільпромбуд» з листом № 342, у якому просило надати інформацію: чи здійснювалось інститутом проектування будівлі (кінотеатр «України» ) по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, у минулому вул. Урицького, 5; яка земельна ділянка (її орієнтовна площа та розташування), відповідно до проектної документації повинна була виділятись для обслуговування будівлі та чи порушуються державно-будівельні норми при поділі земельної ділянки для обслуговування будівлі загальною площею 0,2436 га в м. Могилів-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563.

У листі від 18.08.2016 року № 28 ТОВ «Дніпроцивільпромбуд» зазначено, що кінотеатр «Україна» на 420 місць в місті Могилів-Подільський по вулиці Сагайдачного (у минулому вулиця Урицького) побудований у 1961 році по розробленій інститутом проектній документації. Проектом був розроблений генеральний план даної земельної ділянки з орієнтовною площею 0,25 га. На даний момент це земельна ділянка площею 0,2436 га кадастровий номер 0510400000:00:009-0563. Міська рада вирішила зменшити цю земельну ділянку, вилучивши з неї частину території площею 0,0693 га. При підготовці проекту рішення фахівцями міської ради не враховані вимоги Державних будівельних норм України. Для обов'язкового забезпечення вимог норм при експлуатації будинку бувшого кінотеатру «Україна» необхідно зберегти неподільною земельну ділянку розміром 0,2436 га для обслуговування громадської будівлі, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, що забезпечить існуючу вільну полосу земельної ділянки шириною до 15 м., а як наслідок - дотримання норм протипожежної безпеки.

За наведених обставин, ПП "ЛАНГ", керуючись, зокрема, ст.120 ЗК України та ст.377 ЦК України, звернулося із позовом до Могилів-Подільської міської ради про визнання права на земельну ділянку для обслуговування будівлі та визнання протиправним та скасування рішення від 19.07.2016 р. № 228 9 сесії 7 скликання «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки.

27.10.2016 року на адресу господарського суду Вінницької області у порядку ст. 22 ГПК України від ПП "ЛАНГ" надійшла заява про зміну предмета позову, у якій просить: визнати право власності ПП "ЛАНГ" на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилів-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана,7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі; визнати протиправним та скасувати рішення від 19.07.2016 р. №228 9 сесії 7 скликання "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки".

Як зазначалося вище, рішенням господарського суду Вінницької області від 23.05.2017 року у справі №902/817/16 позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення від 19.07.2016 р. № 228 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки .

Відмовлено в задоволені позову в частині визнання права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилеві-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Стаття 11 ЦК України вказує, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.

Статтею 116 Земельного кодексу України, зокрема, визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Судом встановлено, в силу ст. 377 Цивільного кодексу України, ст.120 Земельного кодексу України позивач набув право на користування земельною ділянкою площею 0,2436 га, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, під нерухомістю, належною йому на праві приватної власності відповідно до договору купівлі-продажу від 28.09.2015 року нежитлової будівлі загальною площею 747,3 м2 за адресою: Вінницька область, місто Могилів-Подільський, вул. Сагайдачного гетьмана, 7, яке підлягало оформленню у встановленому законом порядку.

Слід звернути увагу, у п. 14.1. вказаного договору купівлі - продажу, зокрема, зазначено, що сторони ознайомлені зі змістом ст. 377 ЦК України та ст. 120 ЗК України.

Право приватної власності на придбаний об'єкт нерухомості зареєстровано за позивачем 13.10.2015 відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" об'єктом нерухомого майна (нерухоме майно, нерухомість) є земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці (будівля, споруда тощо), переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Таким чином, з моменту державної реєстрації прав на вказану нерухомість позивач є користувачем земельної ділянки, на якій розташована зазначена нерухомість та частиною земельної ділянки, яка необхідна для її обслуговування (загальна площа земельної ділянки 0,2436 га). Оскільки придбана позивачем нерухомість є невід'ємною від зазначеної земельної ділянки, то її використання позивачем є невід'ємним від одночасного використання земельної ділянки, на якій розташована ця нерухомість.

Судом встановлено, вказана вище земельна ділянка є комунальною власністю територіальної громади м. Могилів - Подільського, дата державної реєстрації - 27.08.2013р.

Як зазначалося вище, ПП "ЛАНГ" зверталося до Могилів-Подільської міської ради із листом від 29.01.2016 року №53 з пропозицією за власні кошти провести благоустрій земельної ділянки з влаштуванням зони відпочинку між вул. Гетьмана Сагайдачного та міським парком та побудовою дитячого містечка, для цього просило дозволити викуп або надання в оренду з послідуючим правом викупу земельну ділянку - кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, площею 0,2436 га, що закріплена для обслуговування будівлі по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, а також із листом № 175 від 31.03.2016 року ПП "ЛАНГ" з проханням дозволити викупити з одночасним оформленням технічної документації, або отримати в оренду на 49 років, з послідуючим правом викупу, земельну ділянку - кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, площею 0,2436 га.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі ст. 16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.

Ст. 124 Земельного кодексу України, зокрема, визначено, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Так, стаття 123 ЗК України передбачає порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, частина 1 якої, зокрема, передбачає, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою; надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Разом з тим, порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам визначений ст. 128 Земельного кодексу України.

Звернувшись із листами до Могилів - Подільської міської ради, ПП "ЛАНГ" просило дозволити викуп або надати в оренду на 49 років з послідуючим правом викупу земельну ділянку кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, тобто конкретно не визначивши у якому порядку підприємство бажає отримати земельну ділянку у користування: в оренду чи у власність.

Отже, при зверненні позивача до відповідача з листом про викуп або надання в оренду земельної ділянки загальною площею 0,2436 га в м. Могилів-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, позивачем не дотримано вимог ст. 123 та 128 Земельного кодексу України, а тому судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що позивач не дотримався передбаченої законом процедури на оформлення права власності чи права оренди, а органом місцевого самоврядування не прийнято жодного рішення щодо даного права.

Крім того, судова колегія звертає увагу, що позивач просить визнати право власності ПП "ЛАНГ" на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилів-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі.

Однак, право власності позивача на вказану земельну ділянку, з придбанням об'єкта нерухомого майна на ній, не виникло, відповідно, й не може бути порушене.

За наведеного, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, про відмову у позові про визнання права власності на земельну ділянку загальною площею 0,2436 га в м. Могилів-Подільському по вул. Сагайдачного гетьмана, 7, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, для обслуговування будівлі.

Щодо вимоги про визнання протиправним та скасування рішення від 19.07.2016 р. №228 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки» слід зазначити таке.

Згідно зі ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено спосіб захисту цивільного права та інтересу зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

В позовній заяві позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення, колегія суддів вважає, що дана вимога є тотожною з визнанням незаконним (недійсним) рішення.

Норми ст.13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

У ст. 19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до статті 9 Земельного кодексу України, пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міська рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Так, згідно з п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарному засіданні ради - сесії.

Ч.ч.1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Підставами для визнання акта незаконним (недійсним) є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта незаконним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Як зазначалося вище, на 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради прийнято рішення № 228 від 19.07.2016 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки» , а саме вирішено:

1. Надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності територіальної громади м. Могилева-Подільського по вул.. Сагайдачного, 7, загальною площею 0,2436 га (кадастровий номер 0510400000:00:009-0563), для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови: - на земельну ділянку № 1, орієнтовною площею - 0,1743 га; - на земельну ділянку № 2, орієнтовною площею - 0,0693 га.

2. Відділу земельних ресурсів управління містобудування та архітектури міської ради замовити документацію із землеустрою та після погодження у встановленому законом порядку надати її на затвердження сесії міської ради.

3. Контроль за цим рішенням покласти на секретаря сільської ради та на постійну комісію з питань законності.

Таким чином, вказану у договорі купівлі - продажу від 28.09.2015р. (за яким позивач придбав нежитлову будівлю) земельну ділянку загальною площею 0,2536 га, кадастровий номер 0510400000:00:009-0563, право землекористування на яку має відповідач на підставі ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України, що усвідомлювали сторони, укладаючи договір, поділено на дві земельні ділянки, тобто зменшено площу земельної ділянки під придбаною позивачем будівлею, її межі.

Отже, оспореним рішенням відповідача від 19.07.2016р. № 228 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на поділ земельної ділянки" порушено права позивача, передбачені ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України, відповідно, воно є незаконним, а тому позов про визнання його протиправним та скасування підлягає задоволенню.

Щодо доводів Могилів - Подільської міської ради в апеляційній скарзі на непідвідомчість даної справи господарському суду, оскільки, на її думку спір повинен розглядатися в адміністративно суді, судова колегія зазначає таке.

У п. п. 1, 2, 3, 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 24.10.2011 N 10 "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" вказано, підвідомчість - це визначена законом сукупність повноважень господарських судів щодо розгляду справ, віднесених до їх компетенції (ст. 12 ГПК України).

Відповідно до підп. 1.1 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17 травня 2011 року № 6 питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК). З цією метою господарським судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.

У підп. 1.2 вказаної вище постанови, зокрема, зазначено, господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності, а у вирішенні питання про те, чи мають земельні відносини приватноправовий характер, слід враховувати, що: виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок; з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок; реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності; справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам. (підп. 1.2.1,1.2.2. постанови Пленуму)

За наведеного, місцевий суд дійшов правильного висновку, що даний спір підлягає вирішенню в господарських судах України, а тому твердження відповідача про зворотнє є безпідставним та не заслуговує на увагу.

Щодо твердження позивача про невирішення судом першої інстанції питання витрат ПП "ЛАНГ" на правову допомогу адвоката ОСОБА_6 у сумі 5050,00грн., слід зазначити, що питання про відшкодування витрат на послуги адвоката позивачем у суді першої інстанції не ставилось.

Разом з тим, відповідно до ч.3 ст. 48 ГПК України витрати, що підлягають сплаті за послуги адвоката визначаються у порядку, встановленому Законом України "Про адвокатуру".

За нормами ст. 44 ГПК України відшкодовуються судові витрати, понесені стороною за отримання юридичних послуг адвоката.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" здійснення адвокатської діяльності відбувається на підставі угоди між громадянином чи юридичною особою і адвокатським об'єднанням чи адвокатом.

Як вбачається з матеріалів справи, 30 березня 2016 року позивачем та адвокатом ОСОБА_1 (свідоцтво про зайняття адвокатською діяльністю від 04.02.2013р. №807) укладено договір про надання правової допомоги на представництво інтересів в суді.

Пунктом 2.3 договору визначено, що клієнт зобов'язаний сплатити гонорар адвокату у розмірі та в строк згідно цього договору.

Статтею 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Так, в матеріали справи позивачем надано платіжне доручення №467 від 03.10.2016р., відповідно до якого ПП "ЛАНГ" сплатило ОСОБА_1 5050,00грн., призначенням платежу вказано: "для зарахування на картковий рахунок 4149439390816795 ОСОБА_1, за надання правової допомоги адвокатом в господарському суді у справі №9".

Судова колегія звертає увагу, що з даного платіжного доручення не вбачається, що послуги адвокатом надавалися саме на виконання договору про надання правової допомоги від 30.03.2016р. у даній справі, а тому не вбачає підстав для стягнення з відповідача вказаних вище витрат за послуги адвоката повністю чи частково на користь позивача.

Зважаючи на вищевикладене, судова колегія зазначає, що доводи скаржників, викладені в апеляційних скаргах, не знайшли свого підтвердження, ґрунтуються на їхній власній оцінці та спростовуються наведеними та встановленими судом обставинами справи.

А тому, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017р. у даній справі прийняте з повним з'ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно, відсутні підстави для його скасування.

Враховуючи викладене, рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017р. у справі №902/817/16 слід залишити без змін, а апеляційні скарги - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Вінницької області від 23.05.2017р. у справі №902/817/16 залишити без змін, а апеляційні скарги Приватного підприємства "ЛАНГ" та Могилів-Подільської міської ради - без задоволення.

2. Справу №902/817/16 повернути до господарського суду Вінницької області.

Головуючий суддя Гулова А.Г.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Олексюк Г.Є.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.08.2017
Оприлюднено11.08.2017
Номер документу68212277
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/817/16

Постанова від 28.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 29.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 06.12.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Судовий наказ від 16.08.2017

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 08.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 07.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 31.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 24.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 13.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні