ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14 липня 2017 року № 826/9181/16
Окружний адміністративний суд м.Києва у складі: головуючого судді Смолія І.В., суддів Мазур А.С., Федорчука А.Б., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат
до Державної служби геології та надр України
третя особа Спільне підприємство Щорсівський гранітний кар'єр Укооппостачмашу
про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м.Києва звернулося товариство з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат (надалі - ТОВ Щорсівський гранітний комбінат , позивач) з позовом до Державної служби геології та надр України (надалі - Державна служба геології, відповідач), третя особа Спільне підприємство Щорсівський гранітний кар'єр Укооппостачмашу (надалі - СП Щорсівський гранітний кар'єр Укооппостачмашу , третя особа) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовано тим, відповідачем протиправно не видається наказ щодо надання дозволу позивачу спеціального дозволу на користування надрами на видобування граніту. В зв'язку з чим, позивач з урахування поданих уточнень, просить суд задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, на адресу суду подано заперечення, в яких просив суд відмовити в позові з підставі викладених в запереченнях.
Представником третьої особи надано суду заперечення щодо заявлених позовних вимог.
Відповідно до ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належнимз чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Беручи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, в судовому засіданні суд ухвалив перейти до розгляду справи в письмовому провадженні.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
ТОВ Щорсівський гранітний комбінат звернулось до Державної служби геології із заявою № 22/01-16 від 22.01.2016р. щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами на видобування граніту Щорсівського-1 родовища.
Зазначена заява отримана відповідачем та зареєстрована 25.01.2016р. за вх. №1046/413/12-16. Однак, станом на час звернення до суду позивач так і не отримав відповідь від відповідача. В зв'язку з чим позивач звернувся до суду.
Позивач, вважаючи вказану бездіяльність протиправною та такою, що порушує його права та законні інтереси, звернувся до суду за їх захистом з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Кодексу України Про надра (надалі - Кодекс) встановлено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Статтею 40 Кодексу встановлена передача розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння.
Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затверджену Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015р. №1174 (надалі - Положення №1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно до пп.9 п.4 Положення №1174, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами.
У відповідності до п.25 Положення, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ.
Частиною 2 ст.16 Кодексу зазначено, що порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до 2 ст.6 Кодексу України Про надра Кабінет Міністрів України своєю Постановою від 30 травня 2011 р. № 615 затвердив Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - Порядок №615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.
Судом встановлено, що станом на день подання заяви позивача, діяла редакція Порядку, згідно змін та доповнень, внесених п.11 Постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1173 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо відповідності основним вимогам до дозвільної системи у сфері господарської діяльності .
Згідно із пп.8 п.8 Порядку №615 (в редакції, станом на момент звернення позивача із заявами на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону) без проведення аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами надається у разі геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення або видобування корисних копалин, якщо відповідно до законодавства заявник є власником цілісного майнового комплексу, побудованого (реконструйованого) з метою видобування та переробки корисних копалин з ділянки надр, на користування якою надається дозвіл, або такий майновий комплекс надано надрокористувачу в оренду (концесію).
У відповідності до абз.20, 22 - 24 п.8 редакції Порядку від 16.12.2015р., для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, а також підстава надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Реєстрація документів, що надійшли для надання дозволу, здійснюється у визначеному органом з питань надання дозволу порядку.
Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 60 днів (для вугільних шахт, які відповідно до законодавства вважаються малими, - протягом 30 днів) після надходження заяви разом із зазначеними документами у повному обсязі.
Судом встановлено, що позивач як власник цілісного майнового комплексу, 22.01.2016р. на адресу відповідача подано документи, які необхідні для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону відповідно до пп.8 п.8 Порядку №615.
Щодо заперечень відповідача, про відсутності у чинному на момент розгляду справі законодавстві норми, відносно надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону власникові цілісного майнового комплексу, суд зазначає наступне.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. №594 і 615, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України від 06.04.2016р. № 277, вищевказаний пп.8 п.8 Порядку №615 був виключений.
Відповідно до ч.1 ст.58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно абз. 2 п. 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, згідно з якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним сили, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Неприпустимість зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є одним з аспектів загальновизнаного принципу правової визначеності як елемента принципу верховенства права, який відповідно до ч.1 ст.8 Конституції України визнається і діє в Україні.
Заява позивача була подана у 22.01.2016р., тобто в період дії пп.8 п.8 Порядку №615 (до виключення його постановою Кабінету Міністрів України №277 від 06.04.2016р.).
Отже, в даному випадку, до спірних правовідносин слід застосовувати положення нормативно-правових актів, які діяли на час чинності пп.8 п.8 Порядку №615.
Дана правова позиція узгоджується з правовою позицією, викладеною в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 25.11.2015р. у справі №826/4136/15.
На підставі зазначеного, позивач відповідно до положень пп.8 п.8 Порядку №615, які діяли на момент подачі ним документів, має право на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону.
З матеріалів справи вбачається, що зауважень до поданих позивачем документів з боку відповідача не було. У наданих відповідачем письмових поясненнях не зазначені причини бездіяльності щодо розгляду заяви позивача. При цьому, з огляду на відсутність обґрунтованої відмови відповідача у видачі спеціального дозволу, така його бездіяльність розцінюється судом як мовчазна згода у розумінні Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 06.09.2005р. № 2806-IV (надалі - Закон № 2806-IV).
Так, згідно абз. 11 ст. 1 Закону № 2806-IV принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб'єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
Вищевказана норма кореспондується із положеннями, викладеними у ч.6 ст.4-1 Закону №2806-IV, у відповідності до яких у разі якщо у встановлений законом строк суб'єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.
Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.
Крім того, відповідно до наявного у матеріалах справи листа №06/306-3887 від 17.12.2015р. строк дії спеціального дозволу на користування надрами строк дії спеціального дозволу закінчився. На даний час Щорсівське-1 родовище граніту не розробляється.
При цьому, відповідно до п.14 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України №615 від 30.05.2011р. (у редакції, чинній на момент, у який відбувались дані правовідносини) для продовження строку дії дозволу на видобування корисних копалин надрокористувач подає органу з питань надання дозволу заяву на видобування корисних копалин не пізніше ніж за шість місяців, на геологічне вивчення надр та геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку, - за три місяці до закінчення строку його дії.
Таким чином, враховуючи, що на момент звернення позивача до відповідача, відповідний спецдозвіл вже припинив свою дію (став недійсним), а третя особа у належний спосіб не скористалась своїм правом на продовження строку його дії, на момент звернення позивача, у відповідача були відсутні правові підстави для відмови позивачу у оформленні спецдозволу в зв'язку із його продовженням попереднім надрокористувачем.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 9,71,72, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) щодо розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат (11570, Житомирська обл., Коростенський район, село Білошиці, провулок Героїв Майдану, будинок 5, код ЄДРПОУ 40132490) вих. № 22/01-16 від 22.01.2016 р. про надання спеціального дозволу на користування надрами на видобування граніту Щорсівського-1 родовища, що розташоване: Житомирська обл., Коростенський р-н, 800 м на захід від с. Білошиці.
Зобов'язати Державну службу геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) винести наказ щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат (місцезнаходження: 11570, Житомирська обл., Коростенський район, село Білошиці, провулок Героїв Майдану, будинок 5, код ЄДРПОУ 40132490) спеціального дозволу на користування надрами на видобування граніту Щорсівського-1 родовища, що розташоване: Житомирська обл., Коростенський р-н, 800 м на захід від с. Білошиці.
Зобов'язати Державну службу геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) надати Товариству з обмеженою відповідальністю Щорсівський гранітний комбінат (місцезнаходження: 11570, Житомирська обл., Коростенський район, село Білошиці, провулок Героїв Майдану, будинок 5, код ЄДРПОУ 40132490) спеціальний дозвіл на користування надрами на видобування граніту Щорсівського-1 родовища, що розташоване: Житомирська обл., Коростенський р-н, 800 м на захід від с. Білошиці.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Головуючий суддя Смолій І.В.
Судді Мазур А.С.
Федорчук А.Б.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2017 |
Оприлюднено | 12.08.2017 |
Номер документу | 68237825 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Смолій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні