Ухвала
від 07.08.2017 по справі 816/594/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2017 р.Справа № 816/594/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Шевцової Н.В.

Суддів: Макаренко Я.М. , Мінаєвої О.М.

за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.

представника відповідача Яремчук В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 29.05.2017р. по справі № 816/594/17

за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦРМ"

про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИЛА:

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (надалі по тексту позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦРМ" (надалі по тексту ТОВ "ЦРМ", відповідач), в якому просив стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦРМ" на користь Полтавського обласного Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 17795,00 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 42,72 грн.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року відмовлено в задоволенні позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦРМ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом норм матеріального права, а саме: ст. 43 Конституції України, Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні ст.ст. 18,18-1, 19,20 "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", ст. 218 Господарського кодексу України.

Позивач зазначає, що ТОВ "ЦРМ" не зверталось до центру зайнятості щодо пошуку осіб з інвалідністю. Також на підприємстві відповідно до звіту не виконувався норматив, щодо працевлаштування інвалідів (підтверджується Звітом про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, а тому були всі підстави для застосування до ТОВ "ЦРМ" адміністративно-господарських санкцій.

02 серпня 2017 року до адресу Харківського апеляційного адміністративного суду від відповідача надійшло заперечення на апеляційну скаргу, в яких посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "ЦРМ" (код ЄДРПОУ 37343621) зареєстроване як юридична особа в установленому законом порядку.

31.01.2017 ТОВ "ЦРМ" подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2016 рік (форма № 10-ПІ) (а.с. 5).

Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2016 році становила 40 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 2 осіб.

Кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) становить 2 особи.

Враховуючи, що підприємством недотримано нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів здійснено нарахування адміністративно-господарських санкцій у розмірі 17 795,00 грн. (за 1 особу) та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 42,72 грн. (за 6 днів (з 19.04.2017 по 24.04.2017)) (а.с. 6).

Відмовляючи в задоволенні позовної заяви, суд першої інстанції виходив з відсутності підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць та нарахування пені.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно ст. 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

За приписами частини 9 зазначеної статті підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч. 2 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні").

За приписами ч. 3 ст 19 цього Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів несуть відповідальність у встановленому законом порядку (ч.10 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні").

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Виходячи з викладених норм законодавства, колегія суддів зазначає що на підприємство покладається обов'язок самостійного працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості.

Закон не покладає обов'язок на підприємство здійснювати самостійний пошук працівників- інвалідів.

Господарсько-правова відповідальність в такому випадку настає саме за недотримання законодавчих вимог щодо незабезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу.

Відповідно до п. 2.1 Порядку подання форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

З огляду на положення вказаної норми, звітність за формою № 3-ПН є актом інформування органів працевлаштування про створені на підприємстві робочі місця для працевлаштування інвалідів і, водночас, запитом про направлення на підприємство інвалідів для їх працевлаштування.

З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що згідно списку працюючих інвалідів - штатних працівників, які мали інвалідність та були зайняті на підприємстві ТОВ "ЦРМ" у 2016 році (а.с. 5, зі звороту), на підприємстві працювали:

- ОСОБА_2 з ІІІ групою інвалідності, довідка МСЕК №171532, термін на який встановлена інвалідність: з 14.06.2013 по 01.07.2016, довідка МСЕК №0496678, термін на який встановлена інвалідність: з 27.06.2016 по 01.07.2019;

- ОСОБА_3 з ІІІ групою інвалідності, довідка МСЕК №0553329, термін на який встановлена інвалідність: з 21.07.2016 по 01.09.2017.

Отже, згідно довідки МСЕК №0553329 ОСОБА_3 первинно була встановлена третя група інвалідності по зору з 21.07.2016 р. (а.с.20-21).

Відповідно до наказу № 10-К від 21.05.2013 року на роботу у Товариство з обмеженою "ЦРМ" було прийнято ОСОБА_3 на посаду інженера-технолога с окладом згідно штатного розкладу (а.с.22).

Отже, ОСОБА_3 перебував у трудових відносинах з відповідачем ще з 2013 року та працював на підприємстві в період з 01.01.2016 р. по 31.12.2016 р., а отже відповідачем фактично було створено та працевлаштовано двох осіб, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність. Відтак ТОВ "ЦРМ" дотрималось нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, а тому в позивача не було підстав для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені.

Таким чином, оскільки ТОВ "ЦРМ" дотрималось нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в 2016 р., а тому підстави для звернення до центру зайнятості щодо пошуку осіб з інвалідністю були відсутні.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідач у 2016 році здійснив всі передбачені чинним законодавством заходи щодо створення умов для працевлаштування інвалідів та вжив заходів щодо інформування вищезазначеного органу про наявну можливість працевлаштування інвалідів на підприємстві відповідача у період з вересня по грудень 2016 р.

Таким чином, колегія суддів підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів залишити без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 29.05.2017р. по справі № 816/594/17 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Шевцова Н.В. Судді (підпис) (підпис) Макаренко Я.М. Мінаєва О.М. Повний текст ухвали виготовлений 14.08.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2017
Оприлюднено15.08.2017
Номер документу68273318
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/594/17

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 07.08.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Постанова від 29.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні