ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2017 року справа № 823/1008/17
09 год. 15 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі:
головуючого судді – Тимошенко В.П.,
за участю:
секретаря судового засідання – Потенко А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю “ВАІС” про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
30.06.2017 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція у Черкаській області (далі – позивач) з адміністративним позовом про застосування заходів реагування, а саме: тимчасово зупинити товариству з обмеженою відповідальністю “ВАІС” (далі – відповідач) діяльність за адресою: м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра (навпроти будинку №49).
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що за результатами проведеної перевірки встановлено порушення відповідачем вимог екологічного законодавства, зокрема не виконано заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію, а тому необхідно тимчасово заборонити (зупинити) діяльність відповідача.
Позивач просив розгляд справи здійснювати без участі представника за наявними у матеріалами.
Відповідач не прибув в судове засідання, явку свого представника не забезпечив з невідомих причин, заперечень на позов не надав, хоча повідомлений про час та місце судового розгляду справи в установленому законом порядку.
Згідно з ч.1 ст.41 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не здійснювалось фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв'язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі.
Дослідивши письмові докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини спору, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю “ВАІС” зареєстроване як юридична особа з 23.09.1999 (код ЄДРПОУ 30599231).
Суд встановив, що державною екологічною інспекцією у Черкаській області на підставі наказу від 16.06.2017 №324 та направлення №301 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ “ВАІС” за адресою здійснення господарської діяльності, а саме: м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра (навпроти будинку №49).
Перевіркою виявлено, що ТОВ “ВАІС” на земельній ділянці за вищевказаною адресою розміщені будівлі та споруди з обслуговування короткочасного відпочинку населення (капітальна споруда кафе «Акваторія») та стоянка автотранспортних засобів. Технічна документація на будівлі та споруди не представлена. Проект будівництва пункту з обслуговування короткочасного відпочинку населення з матеріалами оцінки впливу на навколишнє природне середовище не представлений. Проекти встановлення меж водоохоронної зони та прибережної захисної смуги і винесення її в натурі не розроблені.
Крім того, згідно з договором оренди ТОВ “ВАІС” надавалась в користування земельна ділянка, площею 1,44 га, тоді як відповідно до висновку експерта за результатами комплексної земельно-технічної, оціночно-земельної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 13.06.2017 №349/614/17-23 ТОВ “ВАІС” фактично використовує 1,69 га, що фактично на 0,25 га більше, ніж відведено товариству в оренду. При цьому, відсутні документи, що посвідчують право власності чи право користування на земельну ділянку, площею 0,25 га, на якій розташована стоянка автотранспорту.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 19.06.2017, в якому зафіксовано порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме:
відсутні документи, що посвідчують право власності чи право користування на земельну ділянку, площею 0,25 га, що є порушенням ст.125 Земельного кодексу України;
проект встановлення меж водоохоронної зони та прибережної захисної смуги не розроблений, межі в натуру не винесені, що є порушенням ст.ст. 87-88 Водного кодексу України та ст.ст.58, 60 Земельного кодексу України.
Надаючи оцінку встановленим обставинам в контексті позовних вимог, суд врахував таке.
Відповідно до ст. 1 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” державний нагляд (контроль) – діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №454/2011 затверджено положення про Державну екологічну інспекцію України, яким встановлено, що Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Державна екологічна інспекція у Черкаській області здійснює свої повноваження відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275, Положення про Державну екологічну інспекцію у Черкаській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 №136 (далі – Положення №136).
До повноважень Державної екологічної інспекції у Черкаській області, відповідно до підп. «б», «в» 4.2 п.4 Положення №136 віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства:
про використання та охорону земель із: виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; встановлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також із додержання режиму використання їх територій;
про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів щодо: дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів; дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції та прийняття в експлуатацію підприємств, споруд, інших об'єктів.
Згідно зі ст.58 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (далі – ЗК України) До земель водного фонду належать землі, зайняті:
морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;
прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;
гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;
береговими смугами водних шляхів;
штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.
Для створення сприятливого режиму водних об'єктів уздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водойм встановлюються водоохоронні зони, розміри яких визначаються за проектами землеустрою.
Ст.87 Водного кодексу України від 06.06.1995 №213/95-ВР (далі – ВК України) встановлено, що для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм встановлюються водоохоронні зони.
Водоохоронна зона є природоохоронною територією господарської діяльності, що регулюється.
На території водоохоронних зон забороняється:
використання стійких та сильнодіючих пестицидів;
влаштування кладовищ, скотомогильників, звалищ, полів фільтрації;
скидання неочищених стічних вод, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар'єри тощо), а також у потічки.
В окремих випадках у водоохоронній зоні може бути дозволено добування піску і гравію за межами земель водного фонду на сухій частині заплави, у праруслах річок за погодженням з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Зовнішні межі водоохоронних зон визначаються за спеціально розробленими проектами.
Виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад зобов'язані доводити до відома населення, всіх заінтересованих організацій рішення щодо меж водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також водоохоронного режиму, який діє на цих територіях.
Порядок визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них встановлюються Постановою КМУ від 8 травня 1996 року №486, (далі – Порядок №486).
Так, відповідно до пунктів 2-5 Порядку №486 водоохоронні зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм.
До складу водоохоронних зон обов'язково знаходять заплава річки, перша надзаплавна тераса, бровки і круті схили берегів, а також прилеглі балки та яри.
У межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання відповідно до статей 88 - 91 Водного кодексу України.
Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації.
Проекти цих зон розробляються на замовлення фізичних та юридичних осіб, узгоджуються з власниками землі, землекористувачами, Мінприроди, Держводагентством та територіальними органами Держземагентства, а на території Автономної Республіки Крим - з органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, водного господарства та земельних ресурсів і затверджуються відповідними місцевими органами виконавчої влади або виконавчими комітетами рад.
На підстав ст.88 ВК України з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною:
для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів;
для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів;
для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.
Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.
Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках всіх категорій земель, крім земель морського транспорту.
Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом.
У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.
Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом.
З аналізу наведених норм вбачається обов'язок розробки проектів встановлення меж водоохоронної зони та прибережної захисної смуги, які у ТОВ «ВАІС» відсутні.
Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Разом з тим, як встановлено судом у ТОВ «ВАІС» відсутні документи, що підтверджують право постійного користування земельної ділянкою за адресою: м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра (навпроти будинку №49), - площею 0,25 га, на якій розташована стоянка автотранспорту.
Відповідно до пп. “в” ст. 202 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання допускається виключно за рішенням суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що виявлені позивачем порушення вимог екологічного законодавства дають підстави тимчасово зупинити діяльність товариства з обмеженою відповідальністю “ВАІС” за адресою: м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра (навпроти будинку №49).
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем – фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 11, 158-165, 254-256 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Черкаській області – задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом заборони діяльності товариства з обмеженою відповідальністю “ВАІС” (юридична адреса: 18000, Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Чайковського, буд.49/1, код ЄДРПОУ 30599231), що здійснюється за адресою: м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра (навпроти будинку №49).
2. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з моменту отримання повного тексту постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
3. Копії постанови направити сторонам.
Суддя В.П. Тимошенко
Повний текст постанови виготовлений 16.08.2017
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2017 |
Оприлюднено | 19.08.2017 |
Номер документу | 68324812 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні