Коломацький районний суд Харківської області
с. Різуненкове, вул. Центральна, 56, 63110, (05766) 57-2-04
копія
Справа № 2-а-51/10
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2010 року Коломацький районний суд Харківської області у складі:
головуючого - судді Лосєва Д.К.,
при секретарі - Рахімовій О.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківської області про визнання протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень, призначення та виплату державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірах, встановлених законом,
встановив :
Позивач звернувся до суду з зазначеним позовом, в якому просив визнати діяльність відповідача управління Пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківської області протиправною, зобов'язати відповідача нараховувати та сплачуваним з 08 вересня 2009 року йому державну пенсію в розмірі не менше шести мінімальних пенсій за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі -75 % мінімальної пенсії за віком, виходячи із розміру мінімальної пенсії за віком, встановленому ч.1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є громадянином, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та інвалідом IIІ групи.
Також, позивач зазначає, що у відповідності до ст.ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи він має право на державну пенсію в розмірі не менше шести мінімальних пенсій за віком, та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі - 75 % мінімальної пенсії за віком.
Однак, як стверджує позивач, на теперішній час його пенсія нараховується відповідачем у меншому розмірі, ніж передбачено чинним законодавством України, а тому вважає, що такі дії відповідача порушують його конституційні права, оскільки розмір отримуваної ним пенсії не відповідає гарантованим чинним законодавством України критеріям.
Позивач в судове засідання не з'явився, при цьому просив суд розгляд справи проводити без його участі в зв'язку з тяжким станом його здоров'я.
Представники відповідача в судовому засіданні заперечили проти задоволення позову, пояснивши, що управління Пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківської області права позивача не порушувало та діяло у відповідності з чинним законодавством України.
Суд, дослідивши письмові матеріали, приходить до наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Судом встановлено, що ОСОБА_2 є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС першої категорії, що підтверджується відповідним посвідченням серії А № 022368 виданого 10 лютого 1993 року, є інвалідом третьої групи, що підтверджується довідкою до акта огляду МСЕК серії ХАР-07 № 000120 від 25 лютого 2008 року. Також, вінзнаходиться на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківської області та отримує пенсію по інвалідності ІІІ групи внаслідок захворювання, отриманого при ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС відповідно до статті 54 Закону України Про соціальний статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Положеннями ст. 14 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи його віднесено до 1-ї категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до ч.І ст. 50 зазначеного Закону особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами 3 групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком.
У відповідності з частиною першою статті 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в редакції, що була чинною на момент звернення позивача із дійсним позовом, пенсія по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, може призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.
Відповідно до вимог вказаної ст. 54 Закону в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: по 1 групі інвалідності - 10 мінімальних пенсій за віком; по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком, по III групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком.
У статті 54 зазначеного Закону передбачено, що обчислення і призначення вказаного виду пенсії провадиться відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення (після внесення змін Законом України від 17.11.2005 № 3108-ІУ - відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування ). Відповідний перерахунок пенсії позивача, її максимальний розмір визначається ст. 67 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , яка теж є банкетною (відсилочною) нормою з посиланням на ст. ст. 28, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок- 20 років - страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Відповідно до ст. 50 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії І, призначається щомісячно, та додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах: -
інвалідам І групи - 100 процентів мінімальної пенсії за віком; - інвалідам II групи - 75
процентів мінімальної пенсії за віком, інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу - 50 процентів мінімальної пенсії за віком.
Тому, суд вважає, що позивач мас право на призначення пенсії в розмірі, не нижчому 6 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком, що, в свою чергу свідчить про необґрунтованість вимоги позивача про нарахування та виплату йому щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком .
Наявність такого права у позивача гарантується Конституцією України. Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч.4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, тому суд застосовує ст.. ст.. 50, 54 Закону Про статус та соціальний захист громадян, які постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Відповідно до вимог частини третьої статті 46 Конституції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України і щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Визначений статтею 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсії за віком є певним стандартом, в порівнянні з яким визначаються міри інших видів соціальних виплат та допомоги.
Тобто, мінімальний розмір пенсії за віком, для визначення якого застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, є відправною величиною від якої проводиться розрахунок пенсій, визначених в статті 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Також, суд враховує вимоги ст. 71 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (якою доповнено Законом України від 05.10.2006 року № 231-У), про те, що дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.
Відповідно до ч. 3 ст. 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, а тому, підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.
Відповідно до ч.І ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Таким чином, новий мінімальний розмір пенсії за віком залежить від нового прожиткового мінімуму.
Оскільки позивачеві слід визначити пенсію, виходячи з мінімальної пенсії за віком, яка встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, то в разі збільшення розміру цього прожиткового мінімуму перерахунок пенсії позивачу повинен проводитись, виходячи з нового розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Також, слід зазначити, що Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28 грудня 2007 року внесені зміни до ст.ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Так, відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28 грудня 2007 року особам, віднесеним до категорії і які визнані інвалідами 3 групи внаслідок Чорнобильської катастрофи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 15% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Крім того, згідно зі змінами, внесеними до ст. 54 цього ж Закону України було визначено, що в усіх випадках розміри пенсій для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році по 3 групі інвалідності, визначається на момент виплати пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами.
Однак, рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року положення п. 28 розділу ІІ Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо внесення змін до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визнані неконституційними. Також встановлено, що це рішення мас преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , визнаних неконституційними.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
За таких обставин суд вважає, що вимоги позивача частково відповідають Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Так, позивач має право на призначення пенсії в розмірі, не нижчому 6 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком, а не 75 процентів як того просив він в своїй позовній заяві.
Наявність такого права у позивача є визначальною для вирішення вказаного спору, крім того, це право гарантується Конституцією України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160-163 КАС України, ст..ст.49,50, ч.4 ст.54, ч.3 ст.67 ЗУ "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст..28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", ст.ст. 19, 46 Конституції України, Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року суд
постановив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківської області щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 державної пенсіїта додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю відповідно до вимог ст.ст. 50, 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Зобов'язати управління пенсійного фонду України в Коломацькому районі Харківській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 державної пенсії в розмірі не менше шести мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком, виходячи із законодавчо визначеного розміру мінімальної пенсії за віком на момент виплати, починаючи з 08 вересня 2009 року по 03 лютого 2010 року.
Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Коломацький районний суд Харківської області шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження постанови суду в десятиденний строк з дня її проголошення та поданням після цього протягом двадцяти днів апеляційної скарги, або без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подасться у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Головуючий:
Суддя
Суд | Коломацький районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2010 |
Оприлюднено | 19.08.2017 |
Номер документу | 68343882 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Коломацький районний суд Харківської області
Лосєв Д. К.
Адміністративне
Яремчанський міський суд Івано-Франківської області
Гандзюк Д. М.
Адміністративне
Нетішинський міський суд Хмельницької області
Ходоровський Б. В.
Адміністративне
Врадіївський районний суд Миколаївської області
Висоцький М. Т.
Адміністративне
Врадіївський районний суд Миколаївської області
Висоцький М. Т.
Адміністративне
Яремчанський міський суд Івано-Франківської області
Гандзюк Д. М.
Адміністративне
Приморський районний суд Запорізької області
Каряка Дмитро Олександрович
Адміністративне
Єланецький районний суд Миколаївської області
Патрик Юрій Юрійович
Адміністративне
Єланецький районний суд Миколаївської області
Патрик Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні