Постанова
від 14.08.2017 по справі 803/854/17
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2017 року Справа № 803/854/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Андрусенко О. О.,

при секретарі судового засідання Хомяк М. І.,

за участю представника позивача Дерлюка О. Д.,

представників відповідача Хитрик Н. В., Котюка В. Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Приватного підприємства фірми ЮрЗемсервіс до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство фірма ЮрЗемсервіс (далі - ПП ЮрЗемсервіс ) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, зобов'язання провести експертизу проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області повторно з урахуванням висновків суду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області була проведена повторна державна експертиза проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області, розробником якого є ПП ЮрЗемсервіс , та складено висновок від 29.12.2016 № року 734, згідно з яким проект землеустрою оцінено негативно та не погоджено.

Позивач не погоджується із висновком державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, оскільки вимоги законодавства при його складанні були дотримані, зазначені у висновку порушення позивач не допустив, а окремі недоліки не дають підстав стверджувати про наявність грубих порушень законодавства, які можуть бути підставою для негативного висновку державної експертизи проекту землеустрою.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві, та просив їх задовольнити.

У письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що оскаржуваний висновок прийнятий за наслідками виявлених експертизою недоліків землевпорядної документації, тому просив у задоволенні позову відмовити.

У судовому засіданні представники відповідача адміністративний позов не визнали з підстав, викладених у письмових запереченнях, та просили відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ПП ЮрЗемсервіс розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області (а.с. 28-34), на підставі договору від 20.04.2015 року № 24М, укладеного з Великоведмезькою сільською радою Маневицького району Волинської області, рішення вказаної сільської ради від 26.11.2012 року № 24/11 Про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради та розроблення техніко-економічного обґрунтування та технічного завдання на виконання робіт.

Рішеннями Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 22.03.2016 року № 6/8, відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 25.04.2016 року № 18-312-5555.5-820/0/2-16, Маневицької районної державної адміністрації Волинської області від 12.05.2016 року № 211, Сектору містобудування та архітектури Управління регіонального розвитку Маневицької районної державної адміністрації Волинської області від 16.06.2016 року № 119/09/2-16 проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області був погоджений (а.с. 61-65).

Як встановлено у судовому засіданні, позивачем 20.07.2016 року (вхідний 21.07.2016 року № 360) подано до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області вказаний проект землеустрою для проведення державної експертизи.

16.08.2016 року відповідач склав висновок державної експертизи землевпорядної документації № 360, з якого вбачається, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується (а. с. 69-70).

07.12.2016 року (вхідний від 09.12.2016 року № 734) ПП ЮрЗемсервіс повторно звернулося із заявою про надання висновку державної експертизи щодо проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області.

29.12.2016 року Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області було складено висновок державної експертизи землевпорядної документації № 734. Як вбачається із пункту 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 № 734, до проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району висловлені такі зауваження та пропозиції: 1. В проекті землеустрою включене технічне завдання на розробку проекту землеустрою, а передбачене завдання на виконання робіт. Відсутній опис меж адміністративно-територіальної одиниці (в описі меж на графічних матеріалах зазначено про землі Маневицького району, інформація про суміжних землекористувачів та власників земельних ділянок відсутня). Зміст проекту землеустрою не відповідає статті 46 Закону України Про землеустрій ; 2. Рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 № 24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі прийняте до затвердження змін до генерального плану села Нові Підцаревичі рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року № 5/2 (стаття 46 Закону України Про землеустрій , статті 173, 174 Земельного кодексу України); 2. Наявна розбіжність проектних меж ділянки № 2 в генплані та в проекті землеустрою; 3. Згідно умовних позначень графічних матеріалів проекту землеустрою не підтверджено правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, № 6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України; 4. В проекті землеустрою не обґрунтовано призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять в комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог статті 46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України; 5. Опис меж адміністративно-територіальної одиниці села Нові Підцаревичі не враховує суміжні сформовані земельні ділянки (стаття 46 Закону України Про землеустрій ); 6. Земельні ділянки № 3 площею 1,5890 га, № 4 площею 1,5650 га, № 5 площею 4,7069 га - уточнити склад земельних угідь враховуючи умовні позначення на викопіюванні з кадастрового плану масштабу 1:10000; 7. Уточнити розташування проектних меж населеного пункту з межами сформованих земельних ділянок (статті 25, 46 Закону України Про землеустрій ); 8. Врахувати вимоги Закону України Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж сіл, селищ, міст, районів від 21.06.2012 року № 5003-VI, статей 25, 46 Закону України Про землеустрій , Закону України Про Державний земельний кадастр , статей 10, 173, 174, 186 Земельного кодексу України. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно та не погоджується (а. с. 7).

11.05.2017 року позивач звернувся до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) із клопотанням про спростування висновку державної землевпорядної експертизи від 29.12.2016 року № 734 (а.с. 23-26).

Листом від 26.05.2017 року № 28-28-0.23-7873/2-17 Держгеокадастр повідомив позивача, що за результатами розгляду клопотання щодо спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, Держгеокадастр не вбачає підстав для спростування цього висновку (а.с. 27).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Статтею 6 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації об'єктами державної експертизи є документація із землеустрою та документація з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріали і документація державного земельного кадастру

Згідно із статтею 8, частиною першою статті 9 цього Закону державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах. Обов'язковій державній експертизі підлягають: проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Обов'язкова державна експертиза проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об'єктів державної експертизи, а при вирішенні земельних спорів - також за клопотанням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (статті 31 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації ).

Як передбачено статтею 32 цього Закону, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості). При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні

Частинами першою, сьомою статті 35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації визначено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил.

З аналізу вищенаведених норм слідує, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць підлягає обов'язковій державній експертизі, яка проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об'єктів державної експертизи та результатом якої є висновок державної експертизи. Водночас якщо об'єкт державної експертизи не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він оцінюється негативно і не погоджується.

Як вбачається з висновку Головного управління Держгеокадастру у Волинській області державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, тому оцінюється негативно та не погоджується.

Так, у вказаному висновку були виявлені такі зауваження до землевпорядної документації: 1. В проекті землеустрою включене технічне завдання на розробку проекту землеустрою, а передбачене завдання на виконання робіт. Відсутній опис меж адміністративно-територіальної одиниці (в описі меж на графічних матеріалах зазначено про землі Маневицького району, інформація про суміжних землекористувачів та власників земельних ділянок відсутня). Зміст проекту землеустрою не відповідає статті 46 Закону України Про землеустрій ; 2. Рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 № 24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі прийняте до затвердження змін до генерального плану села Нові Підцаревичі рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року № 5/2 (стаття 46 Закону України Про землеустрій , статті 173, 174 Земельного кодексу України); 2. Наявна розбіжність проектних меж ділянки № 2 в генплані та в проекті землеустрою; 3. Згідно умовних позначень графічних матеріалів проекту землеустрою не підтверджено правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, № 6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України; 4. В проекті землеустрою не обґрунтовано призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять в комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог статті 46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України; 5. Опис меж адміністративно-територіальної одиниці села Нові Підцаревичі не враховує суміжні сформовані земельні ділянки (стаття 46 Закону України Про землеустрій ); 6. Земельні ділянки № 3 площею 1,5890 га, № 4 площею 1,5650 га, № 5 площею 4,7069 га - уточнити склад земельних угідь враховуючи умовні позначення на викопіюванні з кадастрового плану масштабу 1:10000; 7. Уточнити розташування проектних меж населеного пункту з межами сформованих земельних ділянок (статті 25, 46 Закону України Про землеустрій ).

Відповідно до статті 46 Закону України Про землеустрій для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає:

а) пояснювальну записку;

б) завдання на виконання робіт;

в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць;

г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту);

ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад;

д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці;

е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;

є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць;

ж) матеріали погодження проекту;

з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.

Згідно із Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 03.12.2004 року № 391, при проведенні державної експертизи землевпорядної документації визначаються: відповідність змісту документації вимогам законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам, рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо раціонального використання і охорони земель, умов і порядку їх забудови, охорони навколишнього природного середовища, санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, збереження культурної спадщини; відповідність змісту документації вимогам завдань на її розроблення та вимогам передпроектної документації; запропоновані землевпорядною документацією рішення щодо рекультивації порушених земель, поліпшення малопродуктивних угідь, оцінки земель тощо; еколого-економічна ефективність передбачених заходів щодо запобігання їх впливу на земельні угіддя за межами ділянки, охорони агроландшафтів; відповідність вимогам законодавства умов щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок у разі проведення вибіркової та добровільної державної експертизи робочих проектів землеустрою, передбачених підпунктом з частини другої статті 25 Закону України Про землеустрій .

Як вбачається зі змісту проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області, ПП ЮрЗемсервіс (розробником вказаного проекту) у пункті 1 та 2.6 зазначено Завдання на виконання робіт , водночас до вказаного проекту було долучено Технічне завдання , тобто відповідачем встановлено невідповідність назви складової частини вказаного проекту вимогам 46 Закону України Про землеустрій . Крім того, встановлено відсутність опису меж адміністративно-територіальної одиниці.

Як вбачається зі спірного проекту землеустрою, в ньому наявна така складова Інформація щодо опису меж адміністративно-територіальної одиниці проектної межі .

Тобто, вказані невідповідності не можуть бути підставою для прийняття негативного висновку, оскільки це є виявом надмірного формалізму, адже виконавцеві державної експертизи слід перевіряти зміст документації на предмет дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил, чому формулювання назв складових частин документації жодним чином не перешкоджає.

У підпункті 2 пункту 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 № 734 відповідачем зроблено зауваження до проекту землеустрою, яке полягає в тому, що рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 № 24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі прийняте до затвердження змін до генерального плану села Нові Підцаревичі рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року № 5/2 (стаття 46 Закону України Про землеустрій , статті 173, 174 Земельного кодексу України).

Відповідно до частин першої, другої статті 173 Земельного кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Отже, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці повинен розроблятися з урахуванням генерального плану населеного пункту та відповідати йому.

В ході судового розгляду встановлено, що площа села Нові Підцаревичі становить 178.5000 га, водночас від часу складання проекту планування та забудови вказаного села пройшли зміни в складі та конфігурації земельних угідь по яких проходила межа села, а тому у зв'язку з необхідністю врегулювання земельних питань 26.11.2012 року Великоведмезькою сільською радою Маневицького району Волинської області було прийнято рішення № 24/11 Про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради та розроблення техніко-економічного обґрунтування (а.с. 41), відповідно до якого сільська рада планувала включити в межі населеного пункту додаткові землі, загальною площею 27,996 га.

З наданих у судовому засіданні пояснень представника позивача слідує, що рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 № 24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі було прийняте за наявності на той час існуючого (на даний час старого) генерального плану (а.с. 75), згідно якого площа села Нові Підцаревичі становить 178.5000 га та який рішенням Великоведмезької сільської ради від 06.03.2013 року № 28/8 був визнаний придатним для подальшого використання з метою вирішення питань розвитку та містобудівного освоєння території до часу розроблення, проведення громадського обговорення, експертизи та затвердження нової містобудівної документації (а.с. 68).

Як встановлено судом, 16.02.2016 року Великоведмезькою сільською радою Маневицького району Волинської області прийнято рішення № 5/2, яким затверджено зміни до генерального плану села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області (а.с. 45), тобто збільшено площу села Нові Підцаревичі до 206.496 га (а.с. 76-95).

Тобто рішення Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 26.11.2012 року № 24/11 Про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради та розроблення техніко-економічного обґрунтування було прийняте без урахування генерального плану села Нові Підцаревичі, так як останній на момент прийняття вказаного рішення визначав площу (межі) села Нові Підцаревичі - 178.5000 га, водночас лише рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року № 5/2 затверджено зміни до генерального плану села Нові Підцаревичі (збільшення площі села Нові Підцаревичі до 206.496 га), що не відповідає вимогам частини другої статті 173 Земельного кодексу України.

У судовому засіданні представники відповідача також зазначили, що було виявлено розбіжність проектних меж земельної ділянки № 2 в генеральному плані села Нові Підцаревичі та в проекті землеустою.

Щодо зауваження до проекту землеустрою, зокрема, згідно умовних позначень графічних матеріалів проекту землеустрою не підтверджено правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, № 6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України, суд встановив наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України Про меліорацію земель меліоративна система - технологічно цілісна інженерна інфраструктура, що включає в себе такі окремі об'єкти, як меліоративна мережа каналів, трубопроводів (зрошувальних, осушувальних, осушувально-зволожувальних, колекторно-дренажних) з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережна мережа, дороги і споруди на них, взаємодію яких забезпечує управління водним, тепловим, повітряним і поживним режимом грунтів на меліорованих землях.

Право власності на інженерну інфраструктуру меліоративних систем та її окремі об'єкти (меліоративну мережу з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережну мережу, дороги і споруди на них) може належати державі, територіальним громадам сіл, селищ і міст, юридичним особам та громадянам з урахуванням обмежень, передбачених законами України (частина перша статті 9 Закону України Про меліорацію земель ).

Згідно із статтями 11, 12 вказаного Закону об'єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем можуть перебувати у державній або комунальній власності. Об'єкти інженерної інфраструктури внутрішньогосподарських меліоративних систем можуть перебувати у спільній власності територіальних громад сіл, селищ і міст або у власності юридичних осіб та громадян з урахуванням обмежень і обтяжень у використанні ділянок меліорованих земель, установлених Земельним кодексом України.

У судовому засіданні представники відповідача, пояснили, що у проекті землеустрою (пояснювальна записка) відсутня інформація про правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках №3 площею 1,5890 га, №6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України (право власності на землю територіальних громад, право власності на землю держави, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність).

Враховуючи те, що право власності на інженерну інфраструктуру меліоративних систем та її окремі об'єкти може належати державі, територіальним громадам сіл, селищ і міст, юридичним особам та громадянам, водночас на виконавця державної експертизи землевпорядної документації покладений обов'язок дослідити, перевірити відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства, тому суд вважає, що ПП ЮрЗемсервіс у проекті землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради повинно було надати інформацію (відповідні документи) про правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, № 6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України, для того, щоб виконавець міг перевірити відповідність проекту землеустрою дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства. При цьому, лист Маневицького управління водного господарства Волинського обласного управління водних ресурсів від 17.05.2017 року № 14/01/05-17, який долучений до матеріалів справи (а.с. 17), суд не бере до уваги, оскільки вказаний лист не був поданий ПП ЮрЗемсервіс для проведення державної експертизи, водночас у довідці Відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 14.04.2016 року № 18-312-5555.4-746/0/2-16 (а.с. 43), яка, на думку позивача, підтверджує правовий статус меліоративних систем на вказаних земельних ділянках, зазначено, що земельна ділянка № 6 загальною площею 17,5103 га сформована відповідно до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності за межами населених пунктів Великоведмезької сільської ради, тобто у виконавця державної експертизи землевпорядної документації виникли сумніви щодо порушення законних прав та інтересів держави.

Щодо необґрунтування призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять в комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог статті 46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України, суд зазначає наступне.

Як передбачено частинами першою статті 83, частинами першою, другою статті 84 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом (частина перша статті 117 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини четвертої статті 173 цього кодексу землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Частиною десятою статті 46 Закону України Про землеустрій визначено, що рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

Отже, земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту, переходять у власність територіальної громади. Підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки є рішення про встановлення (зміну) меж населеного пункту (рішення про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту). Водночас до проведення державної реєстрації права комунальної власності, такі земельні ділянки перебувають у державній власності.

Відповідно до частини тринадцятої статті 46 Закону України Про землеустрій складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.

Як зазначив у письмових поясненнях позивач від 14.08.2017 року (а.с. 123), згідно довідки Відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 14.04.2016 року № 18-312-5555.4-746/0/2-16 (а.с. 43) з усіх земельних ділянок, передбачених до включення в межі села Нові Підцаревичі, наявна лише одна земельна ділянка державної власності, яка відповідає вимогам статті 46 Закону України Про землеустрій в частині щодо переліку земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади, а саме в масиві № 6 з кадастровим номером 0723680900:03:001:0581.

Як вбачається з переліку земельних ділянок державної власності, які передбачені до включення в межі села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 25.04.2016 року № 27, який є додатком до проекту землеустрою (а.с. 39), одну земельну ділянку включено до такого переліку, а саме: земельна ділянка кадастровий номер - 0723680900:03:001:0581 площею 17.5103 га, цільовим призначенням якої є - землі сільськогосподарського призначення, тобто ділянка № 6.

Водночас у пояснювальній записці до проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області (а.с. 32-33) позивач зазначив, що шість земельних ділянок загальною площею 27.996 га (тобто всі земельні ділянки), які передбачені до включення в межі села Нові Підцаревичі, належать до державної форми власності.

Отже, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради, розробником якого є позивач, містить суперечливі відомості щодо форми власності п'ятьох із шести земельних ділянок, а тому суд приходить до висновку про правомірність зробленого зауваження щодо необґрунтування призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог статті 46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України.

Також суд погоджується із зауваженням відповідача відносно того, що у графічних матеріалах проекту землеустрою опис меж адміністративно-територіальної одиниці села Нові Підцаревичі не враховує суміжні сформовані земельні ділянки, так як проектна межа населеного пункту не повинна ділити територію сформованих земельних ділянок, тобто у межі населеного пункту передбачено включати земельні ділянки як об'єкт земельних відносин, а не їх частини.

Зроблене відповідачем зауваження щодо уточнення земельних угідь (земельні ділянки № 3 площею 1,5890 га, № 4 площею 1,5650, № 5 площею 4,7069 га) враховуючи умовні позначення на викопіюванні з кадастрового плану масштабу 1:10000 полягає у тому, що інформація графічних матеріалів щодо земельних угідь та текстова (таблична) інформація про угіддя земельних ділянок не узгоджені.

Враховуючи вищевикладене, з'ясувавши всі обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку, що висновок державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, який складений Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області є законним та обґрунтованим, а отже не підлягає скасуванню.

Оскільки позовна вимога про зобов'язання провести експертизу проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області повторно з урахуванням висновків суду є похідною від вимоги про скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 року № 734, у задоволенні якої судом відмолено, відтак в цій частині адміністративний позов також не підлягає задоволенню.

Керуючись частиною третьою статті 160, статтею 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про землеустрій , Земельного кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої складено 19 серпня 2017 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий - суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2017
Оприлюднено20.08.2017
Номер документу68378173
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/854/17

Постанова від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 05.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 27.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 08.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 15.09.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Постанова від 14.08.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 14.07.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 14.07.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні