ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2018 рокуЛьвів№ 876/9543/17
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Багрія В.М., Старунського Д.М.,
за участі секретаря Федчук М.Р
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу приватного підприємства фірми ЮрЗемсервіс на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року (суддя - Андрусенко О.О., м. Луцьк) у справі за адміністративним позовом приватного підприємства фірми ЮрЗемсервіс до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку та зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИЛА:
Приватне підприємство фірма ЮрЗемсервіс 11 липня 2017 року звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 №734; зобов'язання відповідача повторно провести експертизу Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області з урахуванням висновків суду. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю оскаржуваного Висновку, оскільки окремі недоліки не дають підстав стверджувати про наявність грубих порушень законодавства, які можуть бути підставою для негативного висновку державної експертизи проекту землеустрою.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року у справі №803/854/17 у задоволенні заявленого позову - відмовлено.
Не погодившись із ухваленим рішенням, його оскаржив позивач, який покликаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. У поданій апеляційній скарзі покликається на обставини, викладені у позовній заяві, а також вказує, що суд першої інстанції не врахував положення ст.5, 35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації , за змістом яких висновок експертизи може бути одним з трьох можливих, а лише вказав на одну можливу негативну оцінку, при застосуванні якої не звернув увагу на законодавчу вимогу щодо того, що негативна оцінка повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Зазначає, що зауваження та пропозиції до землевпорядної документації, які вказані у Висновку № 734 є виявом надмірного формалізму, простою рекомендацією та не обґрунтовані вимогами законодавства, встановленим нормам і правилам, та є такими, що можуть бути виправлені, з урахуванням чого підсумкова негативна оцінка вказаного висновку є протиправною.
Відповідач у письмовому запереченні вважає постанову суду першої інстанції обґрунтованою, прийняту з врахуванням всіх обставини справи та такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких міркувань.
Постанова суду першої інстанції мотивована правомірністю оскаржуваного Висновку № 734 та відсутністю передбачених чинним законодавством підстав для його скасування.
Такі висновки суду першої інстанції відповідають фактичним обставинам справи та є вірними з таких міркувань.
Як вбачається з матеріалів справи, ПП ЮрЗемсервіс розроблено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області, на підставі договору від 20.04.2015 №24М, укладеного з Великоведмезькою сільською радою Маневицького району Волинської області, рішення вказаної сільської ради від 26.11.2012 №24/11 Про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради та розроблення техніко-економічного обґрунтування та технічного завдання на виконання робіт.
Рішеннями Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 22.03.2016 №6/8, відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 25.04.2016 №18-312-5555.5-820/0/2-16, Маневицької районної державної адміністрації Волинської області від 12.05.2016 №211, Сектору містобудування та архітектури Управління регіонального розвитку Маневицької районної державної адміністрації Волинської області від 16.06.2016 №119/09/2-16 проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області був погоджений.
ПП ЮрЗемсервіс 20.07.2016р. подало до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області вказаний проект землеустрою для проведення державної експертизи. 16.08.2016 відповідачем складено висновок державної експертизи землевпорядної документації № 360, з якого вбачається, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.
Надалі, позивач 07.12.2016 повторно звернувся із заявою про надання висновку державної експертизи щодо проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області. 29.12.2016 Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області складено Висновок №734. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно та не погоджується.
Не погодившись із таким висновком відповідача, позивач 11.05.2017 звернувся до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру із клопотанням про спростування Висновку №734. Листом від 26.05.2017 №28-28-0.23-7873/2-17 Держгеокадастр повідомив позивача, що за результатами розгляду його клопотання щодо спростування Висновку №734, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, Держгеокадастр не вбачає підстав для спростування цього висновку.
Вважаючи такі дії відповідача неправомірними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом.
Відповідно до статті 1 Закону №1808-IV державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи. Об'єктами державної експертизи у відповідності до ст.6 цього ж Закону є документація із землеустрою та документація з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріали і документація державного земельного кадастру.
Суб'єктами державної експертизи є замовники та виконавці. Замовниками державної експертизи є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, землевласники, землекористувачі, підприємства, установи, організації і громадяни, заінтересовані у проведенні такої експертизи, а також розробники об'єктів державної експертизи. Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону (ст.7 Закону №1808-IV).
Згідно із статтею 8, частиною першою статті 9 Закону №1808-IV державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах. Обов'язковій державній експертизі підлягають: проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Обов'язкова державна експертиза проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об'єктів державної експертизи, а при вирішенні земельних спорів - також за клопотанням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (ст.31 Закону №1808-IV).
Як передбачено статтею 32 цього Закону, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості). При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.
Проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного експертного висновку. Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів. Процедура проведення державної експертизи включає: перевірку наявності та повноти необхідних документів і матеріалів щодо об'єктів державної експертизи та їх реєстрацію (підготовча стадія); аналітичне опрацювання документів чи матеріалів щодо об'єктів державної експертизи, а в разі необхідності - проведення обстежень у натурі (на місцевості) та проведення на їх основі аналізу їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам (основна стадія); узагальнення окремих експертних досліджень, одержаної інформації, підготовку висновку державної експертизи та видачу його замовникам об'єктів державної експертизи (заключна стадія).
Статтею 35 Закону №1808-IV визначено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок (ч.3 ст.35 Закону №1808-IV). У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи (ч.6 ст.35 Закону №1808-IV). Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил (ч.7 ст.35 Закону №1808-IV).
Із системного аналізу вищенаведених норм слідує, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць підлягає обов'язковій державній експертизі, яка проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об'єктів державної експертизи та результатом якої є висновок державної експертизи. Водночас якщо об'єкт державної експертизи не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він оцінюється негативно і не погоджується.
За змістом ст.37 цього ж Закону замовники або розробники об'єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у місячний термін з дня отримання клопотання (заяви) розглядає його і за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи. У разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об'єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.
Як вбачається із Висновку Головного управління Держгеокадастру у Волинській області державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 №734, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, тому оцінюється негативно та не погоджується.
У вказаному висновку були виявлені такі зауваження до землевпорядної документації:
1) в проекті землеустрою включене технічне завдання на розробку проекту землеустрою, а передбачене завдання на виконання робіт. Відсутній опис меж адміністративно-територіальної одиниці (в описі меж на графічних матеріалах зазначено про землі Маневицького району, інформація про суміжних землекористувачів та власників земельних ділянок відсутня). Зміст проекту землеустрою не відповідає статті 46 Закону України Про землеустрій .
Відповідно до ст.46 Закону України Про землеустрій для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць включає: а) пояснювальну записку; б) завдання на виконання робіт; в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць; г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту); ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій сільських, селищних рад; д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці; е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці; є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць; ж) матеріали погодження проекту;з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.
Як вбачається зі змісту проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області, ПП ЮрЗемсервіс (розробником вказаного проекту) у пункті 1 та 2.6 зазначено Завдання на виконання робіт , водночас до вказаного проекту було долучено Технічне завдання , тобто відповідачем встановлено невідповідність назви складової частини вказаного проекту вимогам ст. 46 Закону України Про землеустрій . Крім того, встановлено відсутність опису меж адміністративно-територіальної одиниці.
Як вбачається зі спірного проекту землеустрою, в ньому наявна така Інформація щодо опису меж адміністративно-територіальної одиниці проектної межі . Відтак, цілком обґрунтованими видаються висновки суду першої інстанції, який зазначив, що вказані невідповідності не можуть бути підставою для прийняття негативного висновку, оскільки це є виявом надмірного формалізму, адже виконавцеві державної експертизи слід перевіряти зміст документації на предмет дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил, чому формулювання назв складових частин документації жодним чином не перешкоджає.
2) рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 №24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі прийняте до затвердження змін до генерального плану села Нові Підцаревичі рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року № 5/2 (стаття 46 Закону України Про землеустрій , статті 173, 174 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч.1, 2 ст.173 Земельного кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів. Отже, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці повинен розроблятися з урахуванням генерального плану населеного пункту та відповідати йому.
Як встановлено судом першої інстанції, рішення Великоведмезької сільської ради від 26.11.2012 №24/11 про розроблення проекту землеустрою щодо зміни меж населеного пункту села Нові Підцаревичі було прийняте за наявності на той час існуючого (на даний час старого) генерального плану, згідно якого площа села Нові Підцаревичі становить 178.5000 га та який рішенням Великоведмезької сільської ради від 06.03.2013 №28/8 був визнаний придатним для подальшого використання з метою вирішення питань розвитку та містобудівного освоєння території до часу розроблення, проведення громадського обговорення, експертизи та затвердження нової містобудівної документації. 16.02.2016р. Великоведмезькою сільською радою Маневицького району Волинської області прийнято рішення № 5/2, яким затверджено зміни до генерального плану села Нові Підцаревичі Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області, тобто збільшено площу села Нові Підцаревичі до 206.496 га. Тобто рішення Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 26.11.2012 №24/11 Про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради та розроблення техніко-економічного обґрунтування було прийняте без урахування генерального плану села Нові Підцаревичі, так як останній на момент прийняття вказаного рішення визначав площу (межі) села Нові Підцаревичі - 178.5000 га, водночас лише рішенням Великоведмезької сільської ради від 16.02.2016 року №5/2 затверджено зміни до генерального плану села Нові Підцаревичі (збільшення площі села Нові Підцаревичі до 206.496 га), що не відповідає вимогам ч.2 ст.173 Земельного кодексу України.
3) наявна розбіжність проектних меж ділянки № 2 в генеральному плані села Нові Підцаревичі та в проекті землеустрою.
4) згідно умовних позначень графічних матеріалів проекту землеустрою не підтверджено правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках №3 площею 1,5890 га, №6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст.1 Закону України Про меліорацію земель меліоративна система - технологічно цілісна інженерна інфраструктура, що включає в себе такі окремі об'єкти, як меліоративна мережа каналів, трубопроводів (зрошувальних, осушувальних, осушувально-зволожувальних, колекторно-дренажних) з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережна мережа, дороги і споруди на них, взаємодію яких забезпечує управління водним, тепловим, повітряним і поживним режимом ґрунтів на меліорованих землях.
Право власності на інженерну інфраструктуру меліоративних систем та її окремі об'єкти (меліоративну мережу з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережну мережу, дороги і споруди на них) може належати державі, територіальним громадам сіл, селищ і міст, юридичним особам та громадянам з урахуванням обмежень, передбачених законами України (ч.1 ст.9 Закону України Про меліорацію земель ).
Згідно із статтями 11, 12 вказаного Закону об'єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем можуть перебувати у державній або комунальній власності. Об'єкти інженерної інфраструктури внутрішньогосподарських меліоративних систем можуть перебувати у спільній власності територіальних громад сіл, селищ і міст або у власності юридичних осіб та громадян з урахуванням обмежень і обтяжень у використанні ділянок меліорованих земель, установлених Земельним кодексом України.
Судом першої інстанції встановлено, що в проекті землеустрою (пояснювальна записка) відсутня інформація про правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, №6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України (право власності на землю територіальних громад, право власності на землю держави, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність).
Враховуючи те, що право власності на інженерну інфраструктуру меліоративних систем та її окремі об'єкти може належати державі, територіальним громадам сіл, селищ і міст, юридичним особам та громадянам, водночас на виконавця державної експертизи землевпорядної документації покладений обов'язок дослідити, перевірити відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства, тому суд вважає, що ПП ЮрЗемсервіс у проекті землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради повинно було надати інформацію (відповідні документи) про правовий статус меліоративних систем на земельних ділянках № 3 площею 1,5890 га, № 6 площею 17,5103 га щодо дотримання вимог статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України, для того, щоб виконавець міг перевірити відповідність проекту землеустрою дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства. При цьому, лист Маневицького управління водного господарства Волинського обласного управління водних ресурсів від 17.05.2017 року № 14/01/05-17, який долучений до матеріалів справи , суд не бере до уваги, оскільки вказаний лист не був поданий ПП ЮрЗемсервіс для проведення державної експертизи, водночас у довідці Відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 14.04.2016 року № 18-312-5555.4-746/0/2-16, яка, на думку позивача, підтверджує правовий статус меліоративних систем на вказаних земельних ділянках, зазначено, що земельна ділянка № 6 загальною площею 17,5103 га сформована відповідно до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності за межами населених пунктів Великоведмезької сільської ради, тобто у виконавця державної експертизи землевпорядної документації виникли сумніви щодо порушення законних прав та інтересів держави.
5) в проекті землеустрою не обґрунтовано призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять в комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог статті 46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.83, ч.1, 2 ст.84 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом (ч.1 ст.117 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч.4 ст.173 цього кодексу землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Частиною 10 ст.46 Закону України Про землеустрій визначено, що рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни). Отже, земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту, переходять у власність територіальної громади. Підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки є рішення про встановлення (зміну) меж населеного пункту (рішення про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту). Водночас до проведення державної реєстрації права комунальної власності, такі земельні ділянки перебувають у державній власності.
Відповідно до ч.13 ст.46 Закону України Про землеустрій складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.
Як наголошував позивач, згідно довідки Відділу Держгеокадастру у Маневицькому районі Волинської області від 14.04.2016 №18-312-5555.4-746/0/2-16 з усіх земельних ділянок, передбачених до включення в межі села Нові Підцаревичі, наявна лише одна земельна ділянка державної власності, яка відповідає вимогам ст.46 Закону України Про землеустрій в частині щодо переліку земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади, а саме в масиві №6 з кадастровим номером 0723680900:03:001:0581.
Як вбачається з переліку земельних ділянок державної власності, які передбачені до включення в межі села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області від 25.04.2016 №27, який є додатком до проекту землеустрою, одну земельну ділянку включено до такого переліку, а саме: земельна ділянка кадастровий номер - 0723680900:03:001:0581 площею 17.5103 га, цільовим призначенням якої є - землі сільськогосподарського призначення, тобто ділянка №6. Водночас у пояснювальній записці до проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області позивач зазначив, що шість земельних ділянок загальною площею 27.996 га (тобто всі земельні ділянки), які передбачені до включення в межі села Нові Підцаревичі, належать до державної форми власності.
Отже, проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради, розробником якого є позивач, містить суперечливі відомості щодо форми власності п'ятьох із шести земельних ділянок, а тому суд першої інстанції дійшов до правильного висновку про правомірність зробленого зауваження щодо не обґрунтування призначення земельних ділянок (переліком земельних ділянок), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади із земель державної власності, у разі включення в межі населеного пункту з урахуванням вимог ст.46 Закону України Про землеустрій , статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України.
6) опис меж адміністративно-територіальної одиниці села Нові Підцаревичі не враховує суміжні сформовані земельні ділянки (ст.46 Закону України Про землеустрій ).
Суд апеляційної інстанції погоджується із вказаними зауваженнями відповідача, оскільки проектна межа населеного пункту не повинна ділити територію сформованих земельних ділянок, тобто у межі населеного пункту передбачено включати земельні ділянки як об'єкт земельних відносин, а не їх частини.
7) земельні ділянки №3 площею 1,5890 га, №4 площею 1,5650 га, №5 площею 4,7069 га - уточнити склад земельних угідь враховуючи умовні позначення на викопіюванні з кадастрового плану масштабу 1:10000.Вказане зауваження полягає у тому, що інформація графічних матеріалів щодо земельних угідь та текстова (таблична) інформація про угіддя земельних ділянок не узгоджені.
Враховуючи вищевикладене, з'ясувавши всі обставини справи та перевіривши їх доказами, суд апеляційної інстанції вважає Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 №734, який складений Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області обґрунтованим та таким, що прийнятий у відповідності до вимог чинного законодавства. Підстав для визнання його протиправним та скасування апеляційний суд не вбачає. Як наслідок, не підлягає задоволенню позовна вимога про зобов'язання провести експертизу проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Нові Підцаревичі на території Великоведмезької сільської ради Маневицького району Волинської області повторно з урахуванням висновків суд оскільки така є похідною від вимоги про скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 29.12.2016 №734, у задоволенні якої судом відмовлено.
Враховуючи вищенаведене апеляційний суд приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку. Доводи апелянта висновків суду не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Керуючись: ч.3 ст.243, ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного підприємства фірми ЮрЗемсервіс залишити без задоволення, а постанову Волинського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня ухвалення судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді В. М. Багрій Д. М. Старунський Повне судове рішення складено 28 лютого 2018 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2018 |
Оприлюднено | 02.03.2018 |
Номер документу | 72502252 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні