ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
18.05.2017р. Справа №905/646/17
за позовом: Керівника Костянтинівської місцевої прокуратури, м.Костянтинівка в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка, код ЄДРПОУ 34940215 , Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області, смт Святогорівка, код ЄДРПОУ 04341620
до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт Святогорівка, код НОМЕР_1
про стягнення шкоди, спричиненої державі внаслідок засмічення земельних ділянок, зобов'язання привести земельні ділянки у первинний стан
Суддя: Паляниця Ю.О.
Секретар судового засідання: Бикова Я.М.
У засіданні брали участь:
прокурор: Крупська К.М. - за посвідч.
від позивачів: не з'явились
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Костянтинівської місцевої прокуратури, м.Костянтинівка в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка, Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області, смт Святогорівка звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт Святогорівка про стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області шкоди, спричиненої державі внаслідок засмічення земельних ділянок у розмірі 70367,10 грн, а також приведення засмічених земельних ділянок у первинний стан.
В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на те, що відповідачем було заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу шляхом засмічення земельної ділянки загальною площею 0,1350 га вугільним шламом та вугіллям, внаслідок чого прокурор просив суд стягнути з відповідача шкоду, заподіяну його протиправними діями.
Державна екологічна інспекція у Донецькій області у своїх письмових поясненнях №10-532 від 11.04.2017р. підтримала вимоги прокурора та просила задовольнити позов у повному обсязі з посиланням на те, що актом №08/04 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами підтверджено факт засмічення земельних ділянок. Водночас, постановою №04-9 від 10.11.2016р. Державної екологічної інспекції у Донецькій області про накладення адміністративного стягнення визнано ОСОБА_1 винним у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ст.52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладеного на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу, яке сплачено останнім на підставі платіжного доручення №96 від 22.11.2016р.
За змістом пояснень №199/02-19 від 04.05.2017р. Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області між відповідачем та позивачем 2 укладено договір оренди землі б/н від 21.11.2013р. для обслуговування 1/25 частини комплексу об'єктів нерухомості із цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови несільськогосподарського призначення. Позивач 2 зазначив, що з моменту укладання вказаного договору орендна плата Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 вносилась на рахунок міської ради своєчасно, при проведенні перевірки порушення дотримання вимог земельного законодавства не виявлено.
Відповідач у судові засідання 18.04.2017р., 18.05.2017р. не з'явився, будь-яких пояснень по суті спору не надав, витребуваних судом документів не представив, про розгляд справи був обізнаний, про що свідчать наявні у матеріалах справи рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень №8502000091590, №8502000092457
Позивачі та відповідач у судове засідання 18.05.2017р. не з'явились.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, посадових осіб, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Згідно із п.3.9.2 постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
За висновками суду, незважаючи на те, що позивачі та відповідач, зокрема, у судове засідання 18.05.2017р. не з'явились, справа може бути розглянута за наявними в ній документами у відповідності до вимог ст.75 Господарського процесуального кодексу України, а відсутність вказаних учасників судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд встановив:
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За змістом ч.1 ст.116 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі. (ст.ст.13, 20 Закону України Про оренду землі в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).
Як свідчать матеріали справи, 21.11.2012р. між Святогорівською селищною радою Добропільського району Донецької області (орендодавець) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, за змістом розділів 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови загальною площею 0,1350 га, на якій знаходяться об'єкти нерухомого майна склад (2), вартова будівля, коридор, сауна, душ, яка знаходиться на території АДРЕСА_1.
21.11.2012р. між Святогорівською селищною радою Добропільського району Донецької області та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки площею 0,1350 га на термін 49 років для обслуговування 1/25 частини комплексу об'єктів нерухомості.
В силу норм ст.2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Природні ресурси України є власністю Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів. Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст.ст.4, 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ).
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (ст.16 Основного Закону України).
Згідно зі ст.35 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Указом №454/2011 від 13.04.2011р. Президента України затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, за змістом п.1 якого державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з п.7 вказаного Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).
Наказом №136 від 12.12.2011р. Державної екологічної інспекції України було затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області.
За змістом п.п.3, 4 цього Положення основними завдання Державної екологічної інспекції у Донецькій області є реалізація повноважень Держекоінспекції України у межах Донецької області. Вказана інспекція здійснює державний нагляд (контроль) територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог, зокрема, законодавства про використання та охорону земель.
Відповідно до приписів п.2 постанови №408 від 13.08.2014р. Кабінету Міністрів України Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами встановлено, що надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребується у разі, якщо такі перевірки проходять за рішенням суду та на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
07.09.2016р. слідчим відділу Добропільського відділу поліції Покровського відділу поліції Головного управління національної поліції України в Донецькій області капітаном поліції Калуш Д.В. під час огляду площі навколо колишнього середовища цеглового заводу по АДРЕСА_2 виявлено, що навколо приміщень знаходяться кілька куч вугільних мас, три кучі будівельних сумішей та сітка, під якою знаходиться вугілля, про що складено протокол огляду місяця події від 07.09.2016р.
Того ж дня до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань внесені відомості за №12016050230001417 від 07.09.2016р. про кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.197-1 Кримінального кодексу України.
Ухвалою слідчого судді Добропільського міськрайонного суду Донецької області від 22.09.2016р. (провадження №227/3703/16-к) по матеріалам досудового розслідування №12016050230001417 від 07.09.2016р. за ч.1 ст.197-1 Кримінального кодексу України визначено надати дозвіл Державній екологічній інспекції в Донецькій області на проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 під час використання земельної ділянки, площею 0,1350 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Святогорівської селищної ради (АДРЕСА_1),
за період з 01 січня 2016 року по теперішній час, терміном 30 робочих днів, починаючи з 29.09.2016 року з наступних питань:
- наявність у зазначеного ФОП дозвільних документів у сфері екології;
- встановлення факту нецільового використання, забруднення (засмічення) земельної ділянки, площею 0,1350 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Святогорівської селищної ради у АДРЕСА_1, яку використовує в комерційних цілях ФОП ОСОБА_1;
- дотримання вимог природоохоронного законодавства під час використання ФОП ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 0,1350 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Святогорівської селищної ради у АДРЕСА_1;
- розрахунок завданої шкоди навколишньому природному середовищу, спричиненої внаслідок використання зазначеної земельної ділянки.
На виконання приписів вказаного процесуального документу суду, відповідно до статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , згідно з наказом №192 від 31.10.2016р. Державної екологічної інспекції у Донецькій області здійснено позапланову перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 під час використання земельної ділянки площею 0,1350 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Святогорівської селищної ради АДРЕСА_1, за результатами якої складено акт №08/04 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за змістом якого зафіксовано факт засмічення земельних ділянок, а саме: на відкритому ґрунті земельних ділянок розміщені вугільний шлам та вугілля без влаштування твердого покриття на земельних ділянках, що призводить до засмічення земель. Вказаний акт підписано та скріплено печаткою, в тому числі, Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 без зауважень та заперечень.
Постановою №04-9 від 10.11.2016р. Державної екологічної інспекції у Донецькій області про накладення адміністративного стягнення визнано ОСОБА_1 винним у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ст.52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладеного адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850 грн.
На підставі платіжного доручення №96 від 22.11.2016р. відповідачем сплачено штраф у вказаному розмірі.
Відповідно до ст.35 Закону України Про охорону земель власники і землекористувачі при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, забезпечувати захист земель, у тому числі, від засмічення.
Згідно із ч.2 ст.68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
В силу норм ст.56 Закону України Про охорону земель юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Статтею 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища закріплено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно з п.6.11 Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області вказана інспекція для виконання покладених на неї завдань має право розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства та пред'являти претензії.
Обов'язок щодо здійснення розрахунку завданої шкоди був покладений на відповідну інспекцію ухвалою слідчого судді Добропільського міськрайонного суду Донецької області від 22.09.2016р. (провадження №227/3703/16-к).
За розрахунком Державної екологічної інспекції у Донецькій області, проведеним на підставі акту №08/04 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, акту №2 від 09.11.2016р. обстеження земельної ділянки, листа №1763 від 17.11.2016р. Управління Держгеокадастру у Добропільському районі Донецької області та Методики визначення розмірів шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом №171 від 27.10.1997р. Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України та зареєстрованої Міністерством юстиції України за №285/2725 від 05.05.1998р. (в редакції наказу №149 від 04.04.2007р. Міністерства охорони навколишнього природного середовища України), розмір шкоди, заподіяної внаслідок засмічення земельних ділянок складає 70367,10 грн.
За висновками суду, розрахунок суми збитків, проведений позивачем 1, є арифметично вірним, відповідає вимогам вказаної Методики та фактичним обставинам справи.
Правильність здійсненого Державною екологічною інспекцією у Донецькій області розрахунку збитків Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 не спростовано.
В процесі розгляду справи відповідачем до матеріалів справи не надано доказів, які б підтверджували сплату ним збитків в розмірі 70367,10 грн, заподіяних державі внаслідок засмічення земельних ділянок.
Також, відповідачем не надано доказів усунення засмічення земельних ділянок на теперішній час.
З урахуванням викладеного, приймаючи до уваги, що матеріалами справи доведено факт заподіяння державі збитків внаслідок порушення Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 вимог природоохоронного законодавства, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача збитків в сумі 70367,10 грн та зобов'язання привести засмічені земельні ділянки у первинний стан є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно зі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 3200 грн підлягає стягненню з відповідача на користь Прокуратури Донецької області, як платника згідно з платіжним дорученням №82 від 30.01.2017р.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Задовольнити позовні вимоги Керівника Костянтинівської місцевої прокуратури, м.Костянтинівка в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка, Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області, смт Святогорівка до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт Святогорівка про стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області шкоди, спричиненої державі внаслідок засмічення земельних ділянок у розмірі 70367,10 грн, а також приведення засмічених земельних ділянок у первинний стан.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_3, код НОМЕР_1) до фонду охорони навколишнього природного середовища Святогорівської селищної ради Добропільського району Донецької області шкоду, спричинену державі внаслідок засмічення земельних ділянок у розмірі 70367,10 грн.
Зобов'язати Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_3, код НОМЕР_1) привести земельну ділянку площею 0,1350 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Святогорівської селищної ради АДРЕСА_1, у первинний стан.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_3, код НОМЕР_1) на користь Прокуратури Донецької області (87500, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Університетська, буд.6, код ЄДРПОУ 25707002) судовий збір в сумі 3200 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 18.05.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повне рішення складено 23.05.2017р.
Суддя Ю.О.Паляниця
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2017 |
Оприлюднено | 22.08.2017 |
Номер документу | 68400244 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ю.О.Паляниця
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні