Рішення
від 21.08.2017 по справі 911/1139/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" серпня 2017 р. Справа № 911/1139/16

За позовом Керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, 08131, Київська область, село Софіївська Борщагівка, Києво-Святошинський район, вулиця Леніна, будинок 67 в інтересах держави в особі:

1. Головного управління Держгеокадастру у Київській області, 03115, місто Київ, вулиця Серпова, будинок 3/14

2. Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України", 08162, Київська обл., Києво-Святошинський район, селище міського типу Чабани, вулиця Кірова, будинок 5-А

до 1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг", 36039, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Європейська, будинок 57

2. Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області, 03115, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 126

за участю третіх осіб , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1. ОСОБА_1, 23700, АДРЕСА_4

2. ОСОБА_2, 03100, АДРЕСА_1

3 . ОСОБА_3, 08142, АДРЕСА_5

4. ОСОБА_4, 08300, АДРЕСА_2

5. ОСОБА_5, 02166, АДРЕСА_3

6. Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія міжрегіонального сервісу", 36039, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Європейська, будинок 57

7. Приватного нотаріуса Біккінеєвої Ірини Анатоліївни, АДРЕСА_6

8. ОСОБА_7, АДРЕСА_7

про скасування розпоряджень, державної реєстрації права власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з незаконного володіння

суддя Шевчук Н.Г.

за участю представників сторін:

від прокуратури: не з'явився;

від позивача 1: не з'явився;

від позивача 2: не з'явився;

від відповідача 1: Мінець В.О. (дов. б/н від 23.01.2017);

від відповідача 2: не з'явився;

від третьої особи 1: не з'явився;

від третьої особи 2: не з'явився;

від третьої особи 3: не з'явився;

від третьої особи 4: не з'явився;

від третьої особи 5: не з'явився;

від третьої особи 6: не з'явився;

від третьої особи 7: не з'явився;

від третьої особи 8: не з'явився.

суть спору:

Керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області та Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України" звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" та Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог просить суд визнати незаконними розпорядження Києво-Святошинської районної адміністрації:

№ 4274 від 22.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ;

№ 935 від 21.03.2011 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ;

№ 4454 від 28.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ;

№ 4453 від 28.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ;

№ 1276 від 19.05.2011 Про погодження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок 4-м громадянам України (згідно додатку) з земель для ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району ;

скасувати рішення про державну реєстрацію права та їх обтяжень приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу Біккінеєвої І.А., індексні номера: 144472980 від 11.05.2016, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0.8596 га; 14668878 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1.0 га; 14671004 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 1.0 га; 14675016 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 1.0 га;

витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (ЄДРПОУ 39817550) та Державного підприємства Дослідне господарство Чабани Національного наукового центру Інституту землеробства Національної академії аграрних наук України (ЄДРПОУ 00496840) з незаконного володіння ТОВ Актив Форвардінг (ЄДРПОУ 39222769) земельні ділянки, з кадастровими номерами НОМЕР_1 площею 0.8596 га, НОМЕР_2 площею 1.0 га, НОМЕР_3 площею 1.0 га, НОМЕР_4 площею 1.0 га, сумарною вартістю 127 880,60 гривень, які розташовані в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області;

Справа розглядається за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ТОВ "Компанія міжрегіонального сервісу", Приватного нотаріуса Біккінеєвої Ірини Анатоліївни та ОСОБА_7.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Державне підприємство "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України" є постійним землекористувачем земельної ділянки площею 330,92 га для проведення науково-дослідних робіт згідно Державного акту на право постійного користування землею серії НОМЕР_7. Президією Української академії аграрних наук прийнято Постанову "Про вилучення землі із землекористування ДП "ДГ "Чабани" ННЦ "Інститут землеробства УААН", якою надано згоду на вилучення із землекористування ДП "ДГ "Чабани" ННЦ "Інститут землеробства УААН" земельної ділянки площею 4 га. Прокурор вважає, що другий позивач не погоджував виділення земельних ділянок вказаним вище громадянам, а також щодо вилучення вищезазначених земельних ділянок відсутня постанова Президії Національної академії агарних наук України. Крім того, прокурор зазначає, що передбачений спеціальний порядок вилучення особливо цінних земель, якими зокрема є землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних закладів, який, в порушення статті 150 Земельного кодексу України, не був дотриманий, а саме Кабінетом Міністрів України не приймалось рішення про вилучення спірних земель.

Прокурор також посилається на те, що всупереч вимогам сттатей 141, 142, 149 Земельного кодексу України право користування спірними земельними ділянками ДП "ДГ "Чабани" ННЦ "Інститут землеробства УААН" не припинялось та із постійного користування державного підприємства не вилучались, у зв'язку з чим надання спірних земельних ділянок у приватну власність відбулось всупереч передбаченої законодавством України процедури за рахунок землекористування ДП "ДГ "Чабани", в тому числі за рахунок земель дослідних полів науково-дослідної установи.

Також прокурор вважає, що громадяни ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_1, ОСОБА_2 жодних дій, спрямованих на оформлення спірних земельних ділянок громадянам України не вчиняли, державних актів на право власності на землю не отримували, а також не уповноважували інших осіб на подальше відчуження зазначених земельних ділянок, що є самостійною підставою для визнання недійсними оспорюваних розпоряджень Києво-Святошинської районної державної адміністрації на підставі статей 152, 155 Земельного кодексу України, у зв'язку з їх прийняттям всупереч вимогам статей 116, 118 Земельного кодексу України та статті 388 Цивільного кодексу України.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" подало відзив на позовну заяву, в якому заперечило проти позовних вимог в повному обсязі з посиланням на те, що органами прокуратури не були обґрунтовані підстави для представництва та були не вірно визначені позивачі, оскільки у органів Держгеокадастру відсутні повноваження звернення до суду з таким предметом позову, а Державне підприємство "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України"є самостійною юридичною особою, яка має змогу без залучення інших осіб або органів захищати свої права, якщо вважатиме, що вони були порушені.

Також Товариство з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" вважає себе добросовісним набувачем земельної ділянки, яка була придбана за відплатним правочином, а право власності є належним чином зареєстрованим у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Окрім цього, Товариством з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" подано заяву про застосування строку позовної давності у випадку, якщо суд визнає позовні вимоги правомірними.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності та заслухавши пояснення представників прокуратури та сторін, суд

встановив:

Згідно державного акту на право постійного користування землею серії НОМЕР_5 ДП "ДГ "Чабани" є користувачем земельної ділянки загальною площею 330,92 га для проведення науково-дослідних робіт.

Постановою Президії Української академії аграрних наук від 21.07.2010 "Про вилучення землі із землекористування Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства УААН", оформленої протоколом № 12, надано згоду на вилучення землі із землекористування Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства УААН" земельної ділянки площею 4 га.

Розпорядженнями Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 11.08.2010 №3498 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" та від 22.10.2010 №4274 "Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1 га для особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинської району, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1 га у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району, передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району.

Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 10.05.2011 №1205 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється громадянину України ОСОБА_1 із ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га, цільове призначення якої змінюється з ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради.

Розпорядженнями Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 14.03.2011 №916 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" та від 21.03.2011 №935 "Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1 га для особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинської району, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1 га у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району, передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району.

Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 10.05.2011 №1206 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється громадянину України ОСОБА_2 із ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га, цільове призначення якої змінюється з ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожній об'єктів в межах Гатненської сільської ради.

Розпорядженнями Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 06.08.2010 №3458 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" та від 28.10.2010 №4454 "Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_3 земельної ділянки площею 1 га для особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинської району, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1 га у власність гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району, передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_3 земельну ділянку площею 1 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району.

Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 10.05.2011 №1207 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється громадянину України ОСОБА_3 із ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га, цільове призначення якої змінюється з ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожній об'єктів в межах Гатненської сільської ради.

Розпорядженнями Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 06.08.2010 №3457 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" та від 28.10.2010 №4453 "Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_4 земельної ділянки площею 1 га для особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинської району, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1 га у власність гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району, передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району.

Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 10.05.2011 №1208 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється громадянину України ОСОБА_4 із ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га цільове призначення якої змінюється з ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування готельно-розважального комплексу та інших придорожній об'єктів в межах Гатненської сільської ради.

Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 19.05.2011 № 1276 "Про погодження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок 4-м громадянам України (згідно додатку) з земель для ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району" погоджено проект землеустрою щодо зміни цільового призначення чотирьох земельних ділянок загальною площею 4 га громадян України (згідно додатку) цільове призначення яких змінюється з земель для ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в адміністративних межах Києво-Святошинського району Київської області, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_1

В подальшому 20.06.2011 між ОСОБА_1 та ОСОБА_5 укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6.

На підставі договорів купівлі-продажу від 27.11.2012 право власності на вказані земельні ділянки від ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 перейшло до ТОВ "Компанія міжрегіонального сервісу".

Згодом ТОВ "Актив Форвардінг" на підставі договорів купівлі-продажу від 24.07.2014 набуло право власності на вказані земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_6, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, цільове призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів.

Суд встановив, що згідно пунктів 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 статуту ДП "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України" використання земельних ділянок, переданих державою у постійне користування, та майна - у безстрокове безоплатне користування Академії, здійснюється відповідно до законодавства України, Статуту Академії, Інституту, якому підпорядковане Господарство, а також цього Статуту. Порядок володіння, користування земельними ділянками та розпорядження майном, питання, пов'язані з вилученням землі та відчуження майна, погоджуються виключно з Президією Академії. Земельні ділянки, які надані в постійне користування Господарству для розміщення його об'єктів, здійснення науково-дослідної та господарської діяльності, виробництва оригінального, елітного та репродукційного насіння сільськогосподарських культур і пропаганди ведення товарного сільськогосподарського виробництва, визначених Статутом Академії та цим Статутом, є державною власністю. Вилучення земельних ділянок Господарства може здійснюватися лише за згодою Президії Академії відповідно до Земельного кодексу України. Землі дослідних полів Господарства та ділянки з цінними грунтами відносяться до особливо цінних земель і їх вилучення для суспільних потреб не допускається, крім випадків, визначених Земельним кодексом України.

Згідно частини першої статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується (частина перша статті 393 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини третьої статті 126 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Земельний кодекс) право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Згідно пунктів "а", "б" частини першої статті 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень (частина 2 статті 149 Земельного кодексу України).

Частинами першою та другою статті 150 Земельного кодексу України до особливо цінних земель відносяться: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лісових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові ґрунти; темно-сірі опідзолені та чорноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерновобуроземні глибокі і середньоглибокі; дерново-підзолисті суглинкові ґрунти; торфовища з глибиною залягання торфу більше одного метра і осушені незалежно від глибини; коричневі ґрунти Південного узбережжя Криму; землі, надані в постійне користування НВАО "Масандра" та підприємствам, що входять до його складу; дернові глибокі ґрунти Закарпаття; землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних закладів; землі природно-заповідного фонду; землі історико-культурного призначення. Вилучення особливо цінних земель для несільськогосподарських потреб не допускається, за винятком випадків, визначених частиною другою цієї статті. Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України.

Судом встановлено, що перший позивач в порядку статей 142, 149 Земельного кодексу України не погоджував виділення земельних ділянок вказаним громадянам, рішення про вилучення спірних земель в порядку статті 150 Земельного кодексу України Кабінетом Міністрів України не приймалося, а відтак суд дійшов висновку, що доводи прокуратури на те, що всупереч вимогам статей 141, 142, 149 ЗК України право користування спірним земельними ділянками ДП "ДГ "Чабани" ННЦ "Інститут землеробства УААН" не припинялось та із постійного користування державного підприємства землі не вилучались є вірними.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог про визнання незаконними розпорядженнь Києво-Святошинської районної адміністрації:№ 4274 від 22.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства а адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ; № 935 від 21.03.2011 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства а адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ; № 4454 від 28.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства а адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ; № 4453 від 28.10.2010 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства а адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ; № 1276 від 19.05.2011 Про погодження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок 4-м громадянам України (згідно додатку) з земель для ведення особистого селянського господарства на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для будівництва готельно-розважального комплексу та інших придорожніх об'єктів в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району та скасування рішення про державну реєстрацію права та їх обтяжень приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу Біккінеєвої І.А., індексні номера: 144472980 від 11.05.2016, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0.8596 га; 14668878 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1.0 га; 14671004 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 1.0 га; 14675016 від 24.07.2014, на підставі якого зареєстровано право приватної власності ТОВ Актив Форвардінг на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 1.0 га.

Посилання прокуратури на те, що під час виділення спірних земельних ділянок ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 порушено порядок надання земельних ділянок громадянам України належними та допустимими доказами у розумінні статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України не доведені.

Надана ж фізичною особою органу досудового розслідування інформація під час проведення слідчої дії в межах кримінального провадження не може вважатися судом достовірним доказом існування зазначених обставин за відсутності інших належних та допустимих доказів в підтвердження наведеного.

Також прокуратурою заявлено вимогу про витребування на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (ЄДРПОУ 39817550) та Державного підприємства Дослідне господарство Чабани Національного наукового центру Інституту землеробства Національної академії аграрних наук України (ЄДРПОУ 00496840) з незаконного володіння ТОВ Актив Форвардінг (ЄДРПОУ 39222769) земельних ділянок, з кадастровими номерами НОМЕР_1 площею 0.8596 га, НОМЕР_2 площею 1.0 га, НОМЕР_3 площею 1.0 га, НОМЕР_4 площею 1.0 га, сумарною вартістю 127 880,60 гривень, які розташовані в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області

Згідно статті 388 Цивільного кодексу України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Майно не може бути витребувано від добросовісного набувача, якщо воно було продане у порядку, встановленому для виконання судових рішень. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Відповідно до статті 396 Цивільного кодексу України особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Враховуючи, що спірні земельні ділянки вибули з власності держави поза волею власника та користувача в порядку безоплатної передачі відповідно до статті 118 Земельного кодексу України, тому суд дійшов висновку про наявність правових підстав для витребування їх з незаконного володіння другого відповідача на користь держави на підставі статей 388, 396 Цивільного кодексу України, а відтак вимога про витребування на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (ЄДРПОУ 39817550) та Державного підприємства Дослідне господарство Чабани Національного наукового центру Інституту землеробства Національної академії аграрних наук України (ЄДРПОУ 00496840) з незаконного володіння ТОВ Актив Форвардінг (ЄДРПОУ 39222769) земельних ділянок, з кадастровими номерами НОМЕР_1 площею 0.8596 га, НОМЕР_2 площею 1.0 га, НОМЕР_3 площею 1.0 га, НОМЕР_4 площею 1.0 га, сумарною вартістю 127 880,60 гривень, які розташовані в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області є обгрунтованою.

Відтак, суд вважає правильною позицію прокуратури, що без припинення права користування чи вилучення спірних земель у Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України", передачі їх у приватну власність та подальша зміна їх цільового призначення порушує права та інтереси держави в особі власника - Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та землекористувача - Державного підприємства "Дослідне господарство "Чабани" Національного наукового центру "Інститут землеробства Національної академії аграрних наук України".

Щодо доводів Товариства з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" про те, що органами прокуратури не були обґрунтовані підстави для представництва та були невірно визначені позивачі (у першого позивача відсутні повноваження на звернення до суду з такими позовними вимогами, другий позивач є самостійною юридичною особою, яка має змогу без залучення інших осіб або органів захищати свої права, якщо вважатиме, що вони були порушені) суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру" Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Функції прокуратури представляти інтереси держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом, визначені статтею 131-1 Конституції України та статтею 2 Закону України "Про прокуратуру".

Водночас, пункт четвертий мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі N 3-рп/99 за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відтак, твердження Товариства з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" про необхідність залишення позову прокуратури без розгляду є помилковими.

Усі інші твердження та заперечення сторін не спростовують вищевикладених висновків суду.

Крім того, суд звертає увагу сторін, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, no. 4241/03, від 28.10.2010).

Проте, Товариством з обмеженою відповідальністю "Актив Форвардінг" подано заяву про застосування строку позовної давності у випадку, якщо суд визнає позовні вимоги правомірними.

Суд встановив, що Керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся до суду з позовом 01.04.2016, що підтверджується відміткою канцелярії суду на першому аркуші позовної заяви (а.с. 10, т. 1).

Згідно статті 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Залишення позову без розгляду не зупиняє перебігу позовної давності (частина перша статті 265 Цивільного кодексу України).

Згідно статті 267 Цивільного кодексу України особа, яка виконала зобов'язання після спливу позовної давності, не має права вимагати повернення виконаного, навіть якщо вона у момент виконання не знала про сплив позовної давності. Заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності. Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів, територіальним органом якого є Головне управління Держгеокадастру у Київській області.

Суд встановив, що перший позивач, який є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів, був обізнаний про передачу спірних земельних ділянок, оскільки відповідно до законодавства Державне агентство земельних ресурсів погоджувало всі проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та зміни їх цільового призначення та зберігало ці проекти, видавало державні акти про право власності на земельні ділянки (за підписом начальника органу земельних ресурсів та печаткою органу земельних ресурсів); вело облік земельних ресурсів, у тому числі шляхом ведення Державного земельного кадастру.

Дій щодо оскарження чотирьох розпоряджень Києво-Святошинської РДА (2010-2011 р.р.) про передачу земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, а також розпорядження № 1276 від 19.05.2011 про погодження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення чотирьох земельних ділянок - позивачами не вживалось. Таким чином, жодних поважних причин прострочення позовної давності понад 3 роки надано не було.

Положеннями статті 268 Цивільного кодексу України передбачені винятки із загального правила про поширення позовної давності на всі цивільні правовідносини і визначені вимоги, на які позовна давність не поширюється. Зокрема, у пункті 4 частини першої цієї статті зазначено, що на вимогу власника або іншої особи про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право, позовна давність не поширюється.

Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу І Закону № 4176-VI пункт 4 частини першої статті 268 Цивільного кодексу України виключено.

Цей Закон набрав чинності 15 січня 2012 року.

Відповідно до пункту 5 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №4176-VI протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом особа має право звернутися до суду з позовом про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право.

Згідно із частинами першою та третьою статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

До правовідносин, які виникли під час дії нормативно-правового акта, який згодом утратив чинність, застосовуються його норми. До правовідносин, які виникли раніше і регулювалися нормативно-правовим актом, який утратив чинність, але права й обов'язки зберігаються і після набрання чинності новим нормативно-правовим актом, застосовуються положення нових актів цивільного законодавства.

Положення пункту 4 частини першої статті 268 Цивільного кодексу України за своєю суттю направлене на захист прав власників та інших осіб від держави.

Оскільки держава зобов'язана забезпечити належне правове регулювання відносин і відповідальна за прийняті її органами незаконні правові акти, їх скасування не повинне ставити під сумнів стабільність цивільного обороту, підтримувати яку покликані норми про позовну давність, тому, на відміну від інших учасників цивільних правовідносин, держава несе ризик спливу строку позовної давності на оскарження нею незаконних правових актів державних органів, якими порушено право власності чи інше речове право.

Отже, з огляду на статус держави та її органів як суб'єктів владних повноважень положення пункту 4 частини першої статті 268 Цивільного кодексу України не поширюються на позови прокуратури, які пред'являються від імені держави і направлені на захист права державної власності, порушеного незаконними правовими актами органу державної влади.

На такі позови поширюється положення статті 257 Цивільного кодексу України щодо загальної позовної давності, і на підставі частини першої статті 261 цього Кодексу перебіг позовної давності починається від дня, коли держава в особі її органів як суб'єктів владних повноважень довідалася або могла довідатися про порушення прав і законних інтересів.

Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції", яка набрала чинності для України 11 вересня 1997 року, передбачено, що кожен має право на розгляд його справи судом.

Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції), наголошує, що "позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Термін позовної давності, що є звичайним явищем у національних законодавствах держав - учасників Конвенції, виконує кілька завдань, у тому числі забезпечує юридичну визначеність та остаточність, запобігаючи порушенню прав відповідачів, які можуть трапитись у разі прийняття судом рішення на підставі доказів, що стали неповними через сплив часу" (пункт 570 рішення від 20 вересня 2011 року за заявою №14902/04 у справі ВАТ "Нафтова компанія "Юкос" проти Росії"; пункт 51 рішення від 22 жовтня 1996 року за заявами № 22083/93, 22095/93 у справі "Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства").

Вказана правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 08.06.2016 у справі № 6-3029цс15, яка є обов'язковою в силу положень статей 111-12 Господарського процесуального кодексу України.

Відтак, суд дійшов висновку про пропуск позивачами позовної давності у вказаній справі та відсутність правових підстав для поновлення пропущеного строку позовної давності.

Згідно частини четвертої статті 267 Цивільного кодексу України сплив позовної давності, про застосування якого заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Відповідно до пункту 5 інформаційного листа Вищого господарського суду України від 19.08.2017 № 01-06/1242/17 "Про доповнення Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" вирішуючи спір про визнання незаконним та скасування розпорядження органу місцевого самоврядування, яким вирішено питання про передачу у приватну власність земельних ділянок, слід враховувати таке.

Частиною першою статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

За змістом пункту 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні і ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання.

Так, у зв'язку з прийняттям суб'єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів. Зокрема, у сфері земельних правовідносин відповідний ненормативний акт є підставою для виникнення, зміни або припинення конкретних прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб приватного права.

Отже, позов, предметом якого є визнання незаконним та скасування розпорядження органу місцевого самоврядування, яким вирішено питання про передачу у приватну власність земельних ділянок, не може бути задоволено, бо таке розпорядження є ненормативним актом, яке застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів. Крім того, зазначене розпорядження вичерпало свою дію внаслідок виконання, а тому його скасування не породжує наслідків для власників земельних ділянок, оскільки у таких осіб виникло право володіння земельними ділянками, яке ґрунтується на правовстановлюючих документах (див. постанову ВСУ від 19.10.2016 у справі № 916/187/15-г)

Зважаючи на викладене підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно до приписів статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на Києво-Святошинську місцеву прокуратуру Київської області.

Керуючись статтями 49,82-85 Господарського процесуального кодексу України суд

вирішив:

У позові відмовити повністю.

Суддя Н.Г. Шевчук

Повне рішення складене і підписане 23.08.2017.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення21.08.2017
Оприлюднено24.08.2017
Номер документу68449410
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1139/16

Ухвала від 22.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 13.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 21.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 14.03.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 21.02.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 24.01.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 31.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні