ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2017 року Справа № 916/2885/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Данилової М.В., суддівСибіги О.М., Ходаківської І.П. за участю представників: позивача не з'явився (про час та місце судового засідання повідомлений належно) відповідачаАрхинчук Л.А. (договір від 28.04.2017 б/н) розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 у справі№916/2885/16 Господарського суду Одеської області за позовомІзмайлівської міської ради доПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" провизнання укладеним договору оренди землі ВСТАНОВИВ:
Ізмаїльська міська рада Одеської області звернулася до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Одеський м'ясокомбінат", в якій просить суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки загальною площею 3,0562 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3, для будівництва, експлуатації та обслуговування сонячних батарей між територіальною громадою в особі Ізмаїльської міської ради Одеської області та ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат", та таким, що відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі" та умовам типового договору оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 за №220 в запропонованій ним редакції.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 12.01.2017 (суддя Щавинська Ю.М.) залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 (головуючий суддя Будішевська Л.О., судді Мишкіна М.А., Таран С.В.) позов задоволено. Визнано укладеним договір оренди земельної ділянки загальною площею 3,0562 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 для будівництва, експлуатації та обслуговування сонячних батарей між територіальною громадою в особі Ізмаїльської міської ради Одеської області та ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат", та таким, що відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі" та умовам типового договору оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 за №220 в запропонованій позивачем редакції.
Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати, а справу направити на новий розгляд до Господарського суду Одеської області, посилаючись на неповне з'ясування судами обставин, що мають значення для справи, що, в свою чергу, призвело до порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 24.07.2017 справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Корсак В.А., Ходаківська І.П.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.07.2017 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.08.2017, у зв'язку з відпусткою судді Корсака В.А., визначено наступний склад суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Сибіга О.М., Ходаківська І.П.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутнього у відкритому судовому засіданні 23.08.2017 представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" на підставі договору купівлі-продажу від 20.03.2007 (а.с.21) володіє на праві приватної власності нежитловими будівлями загальною площею 16458,70 кв.м., які розташовані за адресою: АДРЕСА_1.
20.03.2012 ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" до Ізмаїльської міської ради було надано клопотання від 19.03.2012 за вих.№19 (а.с.114) щодо розгляду на найближчій сесії ради питання щодо надання дозволу на розроблення проекту відводу земельних ділянок в довгострокову оренду строком на 49 років, зокрема, щодо земельної ділянки площею 3,4113 га для розміщення сонячних батарей (землі енергетики) по АДРЕСА_3.
Рішенням Ізмаїльської міської ради від 30.03.2012 за № 931-VІ ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у довгострокову оренду терміном на 49 років у м. Ізмаїл, Одеської області: земельна ділянка площею 3,42 га для будівництва, експлуатації та обслуговування сонячних батарей по АДРЕСА_3 (а.с.19).
У травні 2016 року ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" звернувся до Ізмаїльської міської ради із заявою про видачу рішення міської ради щодо затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки площею 3,0562 га в довгострокову оренду терміном на 49 років для будівництва, експлуатації та обслуговування сонячних батарей за адресою: АДРЕСА_3 та надав проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки.
Рішенням Ізмаїльської міської ради Одеської області від 08.07.2016 №997-VІІ (а.с.16), було затверджено проект землеустрою щодо відведення ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" в довгострокову оренду терміном на 49 років земельної ділянки площею 3,0562 га для розміщення сонячних батарей (землі енергетики) по АДРЕСА_3. Надано відповідачу вказану земельну ділянку в довгострокову оренду терміном на 49 років.
Водночас, вказаним рішення було встановлено оренду плату у розмірі 4,95% від нормативної грошової оцінки в рік із щорічним збільшенням на 0,05% в рік; доручено юридичному управлінню секретаріату виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради на протязі 10 днів після прийняття даного рішення, підготувати проект договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку; надати зазначені документи на підпис міському голові.
Також вирішено видати ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" договір оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку; зобов'язано відповідача виконувати вимоги ст. 96 Земельного кодексу України.
Зазначене вище рішення є чинним та, відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", є обов'язковим для виконання всіма розташованими на території міста органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на території міста.
На виконання вимог вказаного рішення підготовлено проект договору оренди землі у 2 примірниках та розрахунок орендної плати на 2016 у 2 примірниках, обчислений з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем на виконання вимог вказаного рішення підготовлено проект договору оренди землі у 2 примірниках та розрахунок орендної плати на 2016р. у 2 примірниках, обчислений з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.
Вказані документи разом із пропозицією щодо укладення договору оренди землі № 01/13-1507 від 23.08.2016 (а.с.42) були направлені на адресу відповідача із проханням розглянути вказаний документ та підписати відповідний договір оренди в 20-денний термін після отримання пропозиції.
Дані документи були отримані відповідачем 30.08.2016, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. (а.с.44).
Як зазначає позивач, і вказане не було спростовано під час судового розгляду, відповіді на зазначений лист та протоколу розбіжностей до ради не надходило.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам суди попередніх інстанцій правомірно зазначали про наступне.
Відповідно до ст.ст. 142-145 Конституції України матеріальною основою органів місцевого самоврядування є, наряду з іншими об'єктами, земля, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права місцевого самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 ст. 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу.
З аналізу наведених норм матеріального права, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України.
Отже, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішення ради від 08.07.2016 №997-VІІ "Про надання ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" земельної ділянки площею 3,0562 га у довгострокову оренду терміном на 49 років для будівництва, експлуатації та обслуговування сонячних батарей за адресою: АДРЕСА_3" є чинним.
Докази, які б підтверджували розміщення на спірній земельній ділянці нежитлових приміщень, що належать третій особі в матеріалах справи відсутні та представником ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" надані не були.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі договору купівлі-продажу від 20.03.2007 ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" набув право власності на нежитлові будівлі загальною площею 16458,70 кв.м., які розташовані за адресою: АДРЕСА_1.
27.04.2015 між ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" та ОСОБА_5 укладено Договір купівлі - продажу відповідно до умов якого відповідачем передано у власність ОСОБА_5 1/40 частку нежитлових приміщень, в цілому загальною площею 16458,7 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.
Вказані нежитлові приміщення передані відповідачем ОСОБА_5 згідно Акту прийому - передачі нежитлових приміщень від 27.04.2015.
22.02.2016 між ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" та ОСОБА_5 укладено Договір про поділ, відповідно до умов якого припинилася спільна часткова власність на нежитлові будівлі АДРЕСА_1 і за кожною із сторін реєструється право власності на відповідне майно, у відповідності до п.п. 4.1-4.2, як на окремий, виділений в натурі об'єкт нерухомого майна з привласненням кожному окремого реєстраційного номеру.
Розпорядженням Ізмаїльського міського голови від 05.04.2016 №148р 1/40 об'єкта нерухомості по АДРЕСА_1 присвоєно самостійний юридичний адресний номер - АДРЕСА_2.
Рішенням Ізмаїльської міської ради № 1411-VII від 28.09.2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.2385 га в довгострокову оренду терміном на 49 років ФОП ОСОБА_5 за адресою: АДРЕСА_2, надано в довгострокову оренду, присвоєно кадастровий номер земельній ділянці НОМЕР_1 та встановлено орендну плату у розмірі 4,0% від нормативної грошової оцінки в рік із щорічним збільшенням на 0,05% в рік.
Проаналізувавши умови Договору від 11.07.2016, колегія суддів касаційної інстанції погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про дотримання позивачем усіх істотних умов договору, визначених Законом України "Про оренду землі" та Типовій формі договору оренди землі, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220.
В свою чергу, колегією суддів не приймається до уваги посилання скаржника на те, що відсутність дозволу у ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду площею 3,0562 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування сонячних батарей по АДРЕСА_3 унеможливлює укладення між сторонами договору оренди.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у 2015 році МПП "Алідада" був розроблений проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки площею 3,0562 га.
27.05.2016 ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" подало заяву про видачу рішення міської ради щодо затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки площею 3,0562 га по АДРЕСА_3.
Не приймаються до уваги колегією суддів касаційної інстанції також доводи скаржника щодо неправильного розрахунку розміру орендної плати, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, цей розмір визначений у встановленому чинним законодавством порядку та у відповідності до положень Податкового кодексу України.
З урахуванням наведених правових положень та встановлених обставин даної справи, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про задоволення позовних вимог Ізмайлівської міської ради.
Колегія суддів касаційної інстанції зауважує і про те, що стаття 6 Конвенції детально описує процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі при розгляді цивільного позову в національному суді, а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.
З огляду на викладене, колегія суддів вказує, що право на справедливий розгляд судом, яке гарантовано пунктом 1 статті 6 Конвенції, має розумітися у світлі преамбули Конвенції, у відповідній частині якої зазначено, що верховенство права є спільною спадщиною Високих Договірних Сторін.
Приписами статті 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" передбачено, що суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Таким чином, колегія суддів касаційної інстанції вирішуючи даний спір опиралась не тільки на суперечливі і взаємовиключні юридичні обґрунтування сторін, а перш за все на базовий правовий принцип - принцип правової визначеності.
Перевіривши у відповідності до частини другої статті 111 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та ухвалі місцевого господарських судів, колегія суддів дійшла висновків про те, що господарські суди вирішили спір відповідно до вимог статей 4-2, 4-3, 33, 34, 43, 84, 101, 105 Господарського процесуального кодексу України, розглянули всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, надали оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, та доводам сторін, відповідно відобразивши це в судових рішеннях.
Доводи скаржника про порушення господарськими судами норм процесуального права суперечать дійсним обставинам справи та приписам чинного законодавства, не спростовують обґрунтованих висновків судів, фактично зводяться до переоцінки обставин, належно та повно встановлених судами та не приймаються колегією суддів до уваги з огляду на положення статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України; підстав для скасування законних та обґрунтованих судових рішень з мотивів, викладених у касаційній скарзі, не вбачається.
Керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу ПрАТ "Одеський м'ясокомбінат" залишити без задоволення.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.04.2017 у справі №916/2885/16 Господарського суду Одеської області залишити без змін.
Головуючий суддя М.Данилова
Судді О.Сибіга
І.Ходаківська
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2017 |
Оприлюднено | 29.08.2017 |
Номер документу | 68478292 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Данилова М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні