Ухвала
від 05.09.2017 по справі 2а/1270/4001/2012
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Пляшкова К. О.

Суддя-доповідач - Сіваченко І.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2017 року справа №2а/1270/4001/2012

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Сіваченка І.В.

суддів: Шишова О.О., Чебанова О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Луганської митниці Державної фіскальної служби на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 2а/1270/4001/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сталь-Інвест" до Луганської митниці Державної фіскальної служби про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 07.05.2012 № 27 та № 28,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Сталь-Інвест (далі - ТОВ Сталь-Інвест ) звернулось до суду з позовом до Луганської митниці Міндоходів (далі - Луганська митниця) про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 07.05.2012 № 27 та № 28.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що за результатами проведення невиїзної документальної перевірки ТОВ Сталь-Інвест про своєчасність, достовірність, повноту врахування податків і зборів, контроль за якими покладено на митні органи, при митному оформленні товару Електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4 за ВМД від 21.06.2011 № 1100009/2011/007006 зі звільненням від сплати ввізного мита на підставі Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про вільну торгівлю від 24.06.1993 на підставі сертифікату про походження товару форми СТ-1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409 на підставі акта від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005 прийнято податкові повідомлення від 07.05.2012 № 27 та № 28, які отримані позивачем 14.05.2012. ТОВ Сталь-Інвест не погоджується із податковими повідомленнями, вважає їх безпідставними та такими, що прийняті всупереч чинному законодавству України.

Так, 10.05.2011 між ТОВ СтройТехресурс , Російська Федерація (продавець), та ТОВ Сталь-Інвест , України (покупець), укладено контракт № 17, відповідно до умов якого продавець продає, а покупець купує електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4, 1990 року випуску.

Митне оформлення товару в режимі імпорту проведено у відділі митного оформлення № 1 Луганської митниці за ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 з наданням преференції 065 зі звільненням від сплати ввізного мита на підставі сертифікату про проходження товару форми СТ-1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409, виданого ТПП м. Шахти. Декларант ТОВ Компанія Транспеле ОСОБА_3

Під час митного оформлення товару 21.06.2011 митному органу надано всі передбачені законодавством України необхідні документи, які не викликали жодних сумніві у працівників відділу митного оформлення № 1 Луганської митниці з приводу достовірності сертифіката і відомостей, що в ньому містяться, в тому числі і відомості про країну походження товару.

Після отримання повідомлення Луганської митниці від 05.03.2012 № 2-08/2255 про невиїзну документальну перевірку, позивач листом від 12.03.2012 направив відповідачу додаткові відомості про походження ввезеного товару, а саме:

- довідку про використану сировину від 16.02.2012 № 73-795, видану виробником трансформатору ВАТ ХК Електрозавод (м. Москва, Російської Федерації);

- довідку про джерела надходження та країну походження сировини від 16.02.2012 № 73-793, видану виробником трансформатору ВАТ ХК Електрозавод (м. Москва, Російської Федерації);

- лист ВАТ ХК Електрозавод від 16.02.2012 № 73-797.

З посиланням на вимоги пункту 7 Порядку № 1864 позивач наполягав, що тільки за відсутності належним чином оформленого сертифікату чи додаткових відомостей про походження товару або у разі неможливості достовірно визначити країну походження товару, така країна визначається невідомою. Тобто, всупереч наданого сертифікату та додаткових відомостей, Луганською митницею визначено країну походження товару невідомою.

Також, позивач зазначив про порушення відповідачем порядку проведення перевірки, оскільки всупереч вимог пункту 4.1 Порядку роботи відділу митних платежів регіональної митниці, митниці при здійсненні контролю за правильністю визначення країни походження товарів, що переміщуються через митний кордон України, та прийняття рішень про визначення країни походження товару, затвердженого наказом Державної митної служби України від 09.11.2009 № 1070, наказ про початок перевірки на момент підготовки Луганською митницею звернення до ТПП м. Шахти (17.01.2012) не видавався та не підписувався. Такий наказ виданий тільки 07.03.2012.

На підставі вищевикладеного позивач просив суд визнати нечинними та скасувати у повному обсязі податкові повідомлення від 07.05.2012 № 27 та № 28 (т.1 а.с.93-97).

У письмових поясненнях позивачем додатково зазначено, що підставою для видачі сертифіката про походження товару форми СТ-1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409 став акт експертизи від 27.05.2011 № 106-0000349, яким доведено, що виробником товару є ВАТ ХК Електрозавод (м. Москва, Російської Федерації). У листі ТПП м. Шахти, Російської Федерації, зазначено, що інформацію про технологічний процес виробництва з вказівкою основних технологічних операцій, застосованих при виготовленні товару, не надано у зв'язку з тим, що ТОВ Стройтехресурс - експортер, а не виробник товару.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, про що надав письмові заперечення проти позову (т.1 а.с.24-33, т.3 а.с.71-80), у яких зазначив, що відповідачем в період з 12.03.2012 по 26.03.2012 проведено невиїзну документальну перевірку ТОВ Сталь-Інвест . Відповідачем здійснена перевірка дотримання п. п. 2, 8 Правил визначення країни походження товарів, затверджених Рішенням Ради глав урядів СНД від 30.11.2000, які є невід'ємною частиною Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15.04.1994, під час видачі торгово-промисловою палатою (далі ТПП) м. Шахти сертифікату про походження товару форми СТ-1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409 та отримання документального підтвердження країни походження товарів, які використовувалися в виготовленні кінцевого товару Електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4... рік випуску 1990... Заводський номер 1422606 , шляхом направлення відповідного запиту на адресу ТПП м. Шахти.

У відповідь на звернення Луганської митниці від ТПП м. Шахти (як уповноваженого органу іноземної держави на видачу сертифікатів про походження товарів СТ-1), отримана інформація та документи, які свідчили про недостовірність відомостей, що містяться в Сертифікаті, лист ТПП м. Шахти від 26.01.2012 № 8 (вх. № 2160/6 від 07.02.2012), що стало підставою для проведення невиїзної документальної перевірки, порядок проведення якої затверджений ПКМУ від 02.02.2011 № 71.

За результатами перевірки щодо дотримання міжнародного договору України (статті 4 Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15.04.1994, статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про вільну торгівлю від 24.06.1993) встановлено факт неправомірності застосування режиму вільної торгівлі при митному оформленні товару Електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4... рік випуску 1990 ... Заводський номер 1422606 ... , оформленого за ВМД 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 на підставі Сертифікату, а саме: відсутність підтвердження критерію походження (документальне підтвердження походження та виробництва матеріалів, комплектуючих та запасних частин, з яких вироблено товар, а також технологічний процес виробництва товару), установленого п. 9 Правил; відсутність представлення ТПП м. Шахти документів і/чи відомостей, що підтверджують походження товару відповідно до п. 19 Правил.

Вказані висновки зроблено за результатами опрацювання таких документів: інформаційного листа виробника товару ВАТ Холдингова компанія Електрозавод від 28.12.2010 № 79-8156; договору від 18.01.2011 № 16-1, укладений між ТОВ Доненергопром 2007 м. Шахти РФ та ТОВ СтройТехресурс м. Шахти на поставку товару; рахунку-фактури від 21.01.2011 № 052 на закупку товару ТОВ СтройТехресурс ; товарної накладної від 21.01.2011 № 052 на закупку товару ТОВ СтройТехресурс .

Разом з цим, під час митного оформлення товару за ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 був наданий лише супровідний технічний лист ТОВ СтройТехресурс від 23.05.2011 б/н (містить інформацію щодо застосування електропічного трансформатору марки ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4, його потужності, перемикаючого устрою та перелік використаної літератури), який і складав всю експлуатаційну документацією.

Надані позивачем документи листом від 12.03.2012 № 38 до уваги при проведенні перевірки не бралися, оскільки на час проведення експертизи такі документи були відсутні.

Відповідач вважає, що за результатами перевірки встановлено факт неправомірності застосування режиму вільної торгівлі при митному оформленні трансформатору, а саме: відсутнє підтвердження критерію походження, документи і/чи відомості, що підтверджують походження товару, відповідно до п. 19 Правил визначення країн походження товарів, затверджених Рішенням Ради глав урядів СНД від 30.11.2000, ТПП м. Шахти, не представлені, документально критерій походження товару, як повністю виробленого в Російській Федерації не підтверджено.

З огляду на вище викладене рішенням про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № № 702000003/2012/0023/2 визнано сертифікат СТ-1 від 17 червня 2011 року № RUUA 1106000409 недійсним, країну походження товару визначено як невідому.

На підставі прийнятого рішення про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2 здійснено розрахунок митних платежів та складено податкові повідомлення від 07.05.2012 № 27 та № 28. Під час обрахунку штрафних санкцій враховано, що встановлені порушення є повторними. Так, на підставі акту від 16.01.2012 № 0001/12/70200000/24190005 визначені та виставлені позивачу податкові повідомлення від 14.02.2012 № 13 та 14. Таким чином, внаслідок повторності порушення митного законодавства на позивача як платника податків правомірно накладено штраф у розмірі 50%.

Відповідач вважає, що Луганською митницею під час здійснення перевірки додержано принципів законності, об'єктивності, достовірності та доказовості результатів перевірки, у рамках повноважень, наданих митним органам.

Просив у задоволенні позовних вимог позивача відмовити у повному обсязі.

Також відповідачем серед іншого зазначено, що внаслідок захоплення незаконними збройними формуваннями адміністративної будівлі Луганської митниці, розташованої на непідконтрольній українській владі території за адресою: м. Луганськ, вул. Оборонна, 34-а, захоплення чи знищення матеріально-технічних цінностей, майна та документації Луганської митниці, відповідач не може надати документи, які мають відомості, необхідні для вирішення справи.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року відновлено втрачене судове провадження в адміністративній справі № 2а/1270/4001/2012 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сталь-Інвест до Луганської митниці про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 07.05.2012 № 27 та № 28 в частині: ухвали Луганського окружного адміністративного суду від 24.05.2012 про відкриття провадження у адміністративній справі, адміністративного позову про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 22.05.2012 вих. № 99, копій додатків до позовної заяви: довіреності від 01.03.2012, супровідного листа від 07.05.2012 № 3-15/4462, податкового повідомлення-рішення від 07.05.2012 № 27, податкового повідомлення-рішення від 07.05.2012 № 28, супровідного листа від 26.03.2012 № 1-08/2978, акту перевірки від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005, рішення про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2, розпорядження Луганської митниці № 1/19-р від 02.03.2010, заперечення до акту невиїзної документальної перевірки від 05.04.2012 вих. № 67, висновку на заперечення від 24.04.2012 № 3-15/4047, повідомлення Луганської митниці від 05.03.2012 № 2-08/2255, листа від 12.03.2012 № 38, довідки про джерела надходження та країну походження сировини від 16.02.2012 № 73-793, довідки про використану сировину № 73-795 від 16.02.2012, листа ВАТ ХК Електрозавод від 16.02.2012 № 73-797, контракту на поставку від 10.05.2011 № 17, статутних документів ТОВ СтройТехресурс , вантажно-митної декларації від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006, акту про проведення митного огляду товарів № 702160704/2011/000212, міжнародної транспортної накладної, рішення про визначення митної вартості товарів від 21.06.2011 №702000006/2011/001006/1, довідки про транспортні витрати від 20.06.2011 № 140, сертифікату про походження товару форми СТ-1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409, рахунку-фактури від 25.05.2011 № 26, вантажної митної декларації №702000009/2011/006859, запиту від 17.06.2011 вих. № 196, довідки ДП Луганськстандартметрологія Щодо сертифікації продукції від 20.06.2011 № 1718/25, висновку ЦЕК від 26.05.2011 № 022/28-11, акту експертизи від 30.05.2011 № 106 0000354, зобов'язання ТОВ Сталь-Інвест від 16.06.2011 вих. № 195, витягу з технічного паспорту, платіжного доручення про сплату судового збору від 22.05.2012 № 832, заперечення проти позову від 13.06.2012 № 3-17/5709, вступної та резолютивної частини постанови Луганського окружного адміністративного суду від 25.06.2012, постанови Луганського окружного адміністративного суду від 25.06.2012, супровідного листа Луганського окружного адміністративного суду від 03.07.2012, ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду про відкриття апеляційного провадження від 23.07.2012, супровідного листа Донецького апеляційного адміністративного суду від 31.07.2012, заперечення від 16.08.2012 № 1-17/7841, ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.08.2012, супровідного листа Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.08.2012 (т.2 а.с.59-61).

Ухвалою суду першої інстанції від 10 липня 2017 року здійснено процесуальне правонаступництво відповідача, замінено Луганську митницю Міндоходів на Луганську митницю ДФС (т.3 а.с.102).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 2а/1270/4001/2012 позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Луганської митниці від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2 про визначення країни походження товару.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення форми Р Луганської митниці від 07.05.2012 № 27, яким ТОВ Сталь-Інвест визначено суму податкового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій) за платежем: мито на товари, що ввозяться на територію України суб'єктами підприємницької діяльності, на 234254,46 грн., у тому числі: за основним платежем 156169,64 грн., за штрафними санкціями 78084,82 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення форми Р Луганської митниці від 07.05.2012 № 28, яким ТОВ Сталь-Інвест визначено суму податкового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій) за платежем: податок на додану вартість з товарів, увезених на територію України суб'єктами підприємницької діяльності, на 46850,90 грн., у тому числі: за основним платежем 31233,93 грн., за штрафними санкціями 15616,97 грн.

Постанова мотивована тим, що Луганська митниця не мала законних підстав для направлення відповідного запиту до ТПП м. Шахти, отримання додаткових відомостей від ТПП м. Шахти та, як наслідок, для проведення невиїзної документальної перевірки ТОВ Сталь-Інвест , результати якої оформлено актом від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005. Таким чином, Луганською митницею одержано додаткові документи з перевищенням наданих їй повноважень, суд першої інстанції при вирішенні даної адміністративної справи не врахував обставини, відображені в акті перевірки на підставі листа ТПП м. Шахти від 26.01.2012 № 8 та доданих до нього документів.

Більш того, на час розгляду справи матеріали перевірки, тобто документи, які описані в акті перевірки, опрацюванням яких встановлено порушення, що давали відповідачу право приймати рішення про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2 та податкові повідомлення форми Р від 07.05.2012 № 27 та № 28, відсутні внаслідок їх втрати.

За таких обставин, на даний час суд першої інстанції позбавлений можливості здійснити перевірку обґрунтованості та правильності цих рішень. Відповідачем не доведено суду правомірність прийнятих ним рішень, що є підставою для визнання їх протиправними та скасування.

Зважаючи на обставини справи, суд першої інстанції вважав за необхідне для повного захисту прав та інтересів позивача, про захист яких він просить, вийти за межі позовних вимог, визнавши протиправним та скасувавши рішення про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2, оскільки саме такий спосіб захисту порушених прав позивача відповідає об'єкту порушеного права і, на думку суду, у спірних правовідносинах є достатнім та необхідним.

Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що постанова місцевого суду є необґрунтованою, винесеною з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підлягає скасуванню, та просив скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що Луганська митниця мала законні підстави для звернення до ТПП м. Шахти, а судом першої інстанції було не враховано п. 16 Правил визначення країни походження товарів, затверджених Рішенням Ради глав урядів СНД від 30.11.2000, які є невід'ємною частиною Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15.04.1994

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Сталь-Інвест , ідентифікаційний код 24190005, зареєстрований як юридична особа 15.05.2002 (т.1 а.с.6, т.3 а.с.110-113).

10.05.2011 між ТОВ Сталь-Інвест (Покупець) та ТОВ СтройТехресурс , Російська Федерація (Продавець), укладено контракт № 17, відповідно до умов якого Продавець продає, а Покупець купує електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4, 1990 року випуску (т.1 а.с.137-140).

ТОВ СтройТехресурс зареєстроване як юридична особа, яка перебуває на податковому обліку, що підтверджується свідоцтвами серії 61 № 006385581, № 006733095 (т.1 а.с.142,143).

Позивачем з метою митного оформлення товару електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4, 1990 року випуску, трифазний, призначений для живлення дугових сталевих електропечей ємністю 6Т (код товару УКТ ЗЕД 85042290000) подано відповідачу ВМД від 17.06.2011 № 702000009/2011/006859, метод визначення вартості товару 1 (т.1 а.с.162-163).

17.06.2011 Луганською митницею проведено митний огляд товару та складено акт про проведення митного огляду товарів № 70216004/2011/000212 (т.1 а.с.155).

Рішенням від 21.06.2011 № 702000006/2011/001006/1 Луганською митницею здійснена митна оцінка товару (електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4) за 6 методом (стаття 273 Митного кодексу України), в розділі 21 рішення зазначений код країни походження товару RU (т.1 а.с.157-158).

Позивач погодився з таким рішення та подав до митного оформлення ВМД від 21.06.2011 № 70200000/2011/007006 із зазначенням 6 методу визначення вартості товару (т.1 а.с.151-152).

За цією ВМД здійснено митне оформлення товару, з наданням преференції 065 зі звільненням від сплати ввізного мита.

На підтвердження країни походження товару трансформатору електропічного ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4 , позивачем при митному оформленні наданий сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 17 червня 2011 року № RUUA 1106000409, виданий Торгово-промисловою палатою м. Шахти Ростовської області РФ, яким підтверджено, що товар повністю виготовлений або підданий достатній переробці в Російській Федерації (т.1 а.с.160).

Луганською митницею 05.03.2012 направлено ТОВ Сталь-Інвест повідомлення № 2-08/2255 про проведення невиїзної перевірки ТОВ Сталь-Інвест (т.1 а.с.132).

ТОВ Сталь-Інвест у відповідь на вказане повідомлення листом від 12.03.2012 № 38 (т.1 а.с.133) направлено до Луганської митниці додаткові відомості про походження ввезеного товару, а саме:

- довідку про використану сировину № 73-795 від 16.02.2012, видану виробником трансформатору ВАТ ХК Електрозавод (м. Москва, Російської Федерації) (т.1 а.с.135);

- довідку про джерела надходження та країну походження сировини № 73-793 від 16.02.2012, видану виробником трансформатору ВАТ ХК Електрозавод (м. Москва, Російської Федерації) (т.1 а.с.134);

- лист ВАТ ХК Електрозавод від 16.02.2012 № 73-797, в якому зазначено, що трансформатор електропічний ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4 ВН-6кВ, заводський номер 1422606 виготовлений ВАТ Електрозавод , м. Москва, Росія із російської сировини і матеріалів, вартість яких складає 90% в загальній вартості продукції (т.1 а.с.136).

У період з 12.03.2012 по 26.03.2012 на підставі наказу від 07.03.2012 № 249 Про проведення невиїзної документальної перевірки TOB Сталь-Інвест відповідачем проведено невиїзну документальну перевірку позивача, за наслідками якої складено акт від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005 (т.1 а.с.105-115).

Як зазначено в акті, предметом перевірки стали дані про своєчасність, достовірність, повноту нарахування податків і зборів, контроль за якими покладено на митні органи, при митному оформленні товару Електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4 за вантажною митною декларацією (далі - ВМД) № 702000009/2011/007006 від 21.06.2011 зі звільненням від сплати ввізного мита на підставі Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про вільну торгівлю від 24.06.1993 на підставі сертифікату про походження товару форми CT 1 від 17.06.2011 № RUUA 1106000409.

Дослідженням змісту акта перевірки встановлено, що відповідно до п. 16 Правил визначення країни походження товарів, затверджених Рішенням Ради глав урядів СНД від 30.11.2000, які є невід'ємною частиною Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15.04.1994 (далі Правила), Луганською митницею здійснено перевірку дотримання п. п. 2, 8 Правил під час видачі ТПП м. Шахти Сертифікату та отримання документального підтвердження країни походження товарів, які використовувалися у виготовленні кінцевого товару, шляхом направлення відповідного запиту на адресу ТПП м. Шахти (лист Луганської митниці від 17.01.2012 № 2-21/576-ф).

У відповідь на запит митниці листом від 26.01.2012 № 8 (вх. № 2160/6 від 07.02.2012) ТПП м. Шахти надіслала завірені копії наступних документів:

- Сертифікат;

- акт експертизи ТПП м. Шахти від 27.05.2011 № 1060000349;

- інформаційний лист виробника товару ВАТ ХК Електрозавод від 28.12.2010 № 79-8156;

- договір від 18.01.2011 № 16-1 між ТОВ Доненергопром 2007 м. Шахти РФ та ТОВ СтройТехресурс м. Шахти РФ на поставку товару електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4 ;

- рахунок-фактура від 21.01.2011 № 052 на закупку товару ТОВ СтройТехресурс від ТОВ Доненергопром 2007 ;

- товарна накладна від 21.01.2011 № 052 на закупку товару ТОВ СтройТехресурс від ТОВ Доненергопром 2007 .

Опрацюванням цих документів встановлено, що інформаційний лист виробника товару ВАТ ХК Електрозавод від 28.12.2010 № 79-8156 містить інформацію щодо використання при виготовленні товару електропічний трансформатор ЭТЦП-10000/10-87 УХЛ4… рік випуску 1990 … заводський номер 1357810… комплектуючих, матеріалів та запасних запчастин виробництва підприємств колишнього СРСР, без будь-якого документального підтвердження цього факту (угоди, рахунки-фактури, товарні накладні, паспорта, сертифікати якості та інші), що не підтверджує їх походження з колишнього СРСР. Крім того, цей лист стосується іншого товару, ніж зазначеного у Сертифікаті, оскільки зазначений заводський номер, відмінний від заводського номеру 1422606, який зазначений у Сертифікаті та акті експертизи від 27.05.2011 № НОМЕР_2 та у графі 31 ВМД 21.06.2011 № 702000009/2011/007006.

Інші документи, надані ТПП м. Шахти свідчать тільки про перепродаж товару на території Російської Федерації.

Крім того, пояснення у листі ТПП м. Шахти від 26.01.2012 № 8 щодо факту відсутності інформації стосовно технологічного процесу виробництва товару з приводу лише посередництва ТОВ СтройТехресурс , не може бути об'єктивним фактором не розгляду цього питання при визначенні країни походження товару та відповідно видачі Сертифікату. Також, цей факт не завадив уповноваженій особі ТОВ СтройТехресурс взяти на себе зобов'язання засвідчити Сертифікат та підтвердити, що відомості, наведені у Сертифікаті, відповідають дійсності, що усі товари повністю вироблені, або піддані достатній переробці в РФ та, що усі вони відповідають вимогам походження, встановленим у відношенні таких товарів.

Надані позивачем листом від 12.03.2012 № 38 додаткові документи відповідачем до уваги не прийняті внаслідок їх відсутності на час проведення ТПП м. Шахти експертизи та видачі Сертифікату. Більш того, додаткові відомості, пов'язані з видачею сертифікату про походження товару має надавати уповноважений орган ТПП м. Шахти, а не позивач.

З огляду на вищевикладене, Луганська митниця дійшла висновку про відсутність документів і/чи відомостей, що підтверджують походження товару відповідно до п. 19 Правил з РФ. Також документально не підтверджено критерій походження товару, як повністю виробленого в РФ.

Керуючись вимогами п. п. 9, 19 Правил, товар, зазначений у Сертифікаті, не відповідає критеріям походження, установленим Правилами, та не вважається таким, що походить з даної країни, доки не будуть представлені документи та/чи відомості, що підтверджують його походження. У зв'язку з цим товар, задекларований у ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 не може користуватися режимом вільної торгівлі на митній території України згідно Угоди.

Разом з тим, на час розгляду та вирішення адміністративної справи вищевказані документи, опрацюванням яких встановлено порушення та не підтверджено Сертифікат, в матеріалах справи відсутні.

Як зазначав відповідач і при вирішенні питання щодо відновлення втраченого судового провадження і при розгляді та вирішенні даної адміністративної справи, Луганська митниця не може надати до матеріалів справи вказані документи, внаслідок їх втрати під час проведення антитерористичної операції на території Луганської області.

Таким чином судом встановлено, що на даний час обставини, зазначені в акті перевірки від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005, його висновки про наявні порушення не підтверджені відповідними доказами.

Під час перевірки відповідачем прийнято рішення від 21.03.2012 № 70200000/2012/0023/2 щодо недійсності преференційного сертифікату про походження товару форми СТ-1 від 17.11.2011 № RUUA 1106000409, виданого ТПП м. Шахти на товар електропічний трансформатор ЭТЦП 10000/10-87 УХЛ4 рік випуску 1990…заводський номер 1422606 та визначення країни походження зазначеного товару невідомою (т.1 а.с.116-119).

На підставі рішення від 21.03.2012 № 70200000/2012/0023/2 про визначення країни походження товару, Луганською митницею здійснений розрахунок митних платежів, які за результатами перевірки підлягають сплаті до Держбюджету України по ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 (т.1 а.с.120).

Листом відповідача від 26.03.2012 № 1-08/2978 направлено позивачу акт невиїзної документальної перевірки з додатком акта від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005 щодо підписання акта невиїзної документальної перевірки (т.1 а.с.104).

Акт підписано уповноваженими особами ТОВ Сталь-Інвест (керівником та головним бухгалтером) із запереченнями (т.1 а.с.115).

Позивачем 05.04.2012 подано заперечення на акт перевірки, копія яких наявна в матеріалах справи (т.1 а.с.123-124).

На заперечення позивача Луганською митницею складено висновок від 24.04.2012 № 3-15/4047, якими акт перевірки залишено без змін (т.1 а.с.125-131).

На підставі акта від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005 відповідачем прийняті:

- податкове повідомлення від 07.05.2012 № 27, яким визначена сума податкового зобов'язання позивача зі сплати мита на товари, що ввозяться на територію України, в загальній сумі 234254,46 грн., у тому числі за основним платежем - 156169,64 грн., штрафні санкції - 78084,82 грн. (т.1 а.с.100-101);

- податкове повідомлення від 07.05.2012 № 28, яким визначено податкове зобов'язання позивача з податку на додану вартість в загальній сумі 46850,9 грн., у тому числі за основним платежем - 31233,93 грн., штрафні санкції - 15616,97 грн. (т.1 а.с.102-103).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, колегія суддів виходить з такого.

Статтею 1 Митного кодексу України від 11.07.2002 № 92-IV (далі - МК України), тут і надалі нормативно-правові акти наводяться в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин між сторонами, визначено основні терміни і поняття, що вживаються у цьому Кодексі, зокрема:

митне оформлення - виконання митним органом дій (процедур), які пов'язані із закріпленням результатів митного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, і мають юридичне значення для подальшого використання цих товарів і транспортних засобів (пункт 14);

митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються митними органами в межах своєї компетенції з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку (пункт 15).

Статтею 69 МК України визначено, що незалежно від закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів і транспортних засобів митний контроль за ними може здійснюватися, якщо є достатні підстави вважати, що мають місце порушення законодавства України чи міжнародного договору України, укладеного в установленому законом порядку, контроль за виконанням яких покладено законом на митні органи.

Такий контроль здійснюється на підставі письмового розпорядження керівника митного органу або особи, яка його заміщує.

Відповідно до статті 276 МК України, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, країна походження товару визначається з метою застосування тарифних та нетарифних заходів регулювання ввезення товару на митну територію України та вивезення товару з цієї території, а також забезпечення обліку товарів у статистиці зовнішньої торгівлі.

Згідно з вимогами статті 277 МК України визначення країни походження товару здійснюється на основі принципів міжнародної практики. Порядок визначення країни походження товару встановлюється Кабінетом Міністрів України на підставі положень цього Кодексу.

Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом.

При цьому під країною походження товару можуть розумітися група країн, митні союзи країн, регіон чи частина країни, якщо є необхідність їх виділення з метою визначення походження товару.

Частиною першою статті 282 МК України визначено, що для підтвердження походження товару митний орган у передбачених законом випадках має право вимагати подання сертифіката про походження такого товару.

У разі ввезення товару на митну територію України сертифікат про походження товару подається обов'язково на товари, що походять з країн, яким Україна надає преференції за Митним тарифом України (пункт 1 частини третьої статті 282 МК України).

Статтею 283 МК України визначено, що:

- сертифікат про походження товару повинен однозначно свідчити про те, що зазначений товар походить з відповідної країни, і має містити: 1) письмову заяву експортера (постачальника чи виробника) про країну походження товару; 2) письмове посвідчення компетентного органу країни вивезення, який видав сертифікат, про те, що наведені у сертифікаті відомості відповідають дійсності (частина перша);

- сертифікат про походження товару подається разом з митною декларацією, декларацією митної вартості та іншими документами, що подаються для митного оформлення (частина друга);

- у разі виникнення сумнівів з приводу достовірності сертифіката чи відомостей, що в ньому містяться, включаючи відомості про країну походження товару, митний орган може звернутися до органу, що видав сертифікат, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, з проханням про надання додаткових відомостей (частина четверта);

- товар не вважається таким, що походить з відповідної країни, доти, доки митні органи у випадках, встановлених цим Кодексом, не одержать належним чином оформлений сертифікат про походження товару або затребувані ними додаткові відомості (частина п'ята).

Пунктом 3 Порядку визначення країни походження товару, що переміщується через митний кордон України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2002 № 1864 (далі Порядок № 1864), визначено, що відомості про країну походження товару, що переміщується через митний кордон України, зазначаються в митній декларації, яка подається митному органу під час здійснення митного оформлення у визначеному законодавством порядку та випадках.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1864 декларант визначає країну походження товару, що переміщується через митний кордон України, на підставі сертифіката про походження товару (далі - сертифікат) чи декларації про походження товару, що подається митному органу для підтвердження цих відомостей.

Подання сертифіката є обов'язковим у випадках, передбачених МК України.

Пунктом 6 Порядку визначення країни походження товару, що переміщується через митний кордон України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2002 № 1864 (далі Порядок № 1864), якщо є достатні підстави вважати, що мають місце порушення законодавства України чи міжнародного договору, укладеного в установленому законом порядку, в частині визначення країни походження товару, митний контроль може здійснюватися незалежно від закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів на підставі письмового розпорядження керівника митного органу або особи, яка його заміщує.

Відповідно до п. 4.1 Порядку роботи відділу митних платежів регіональної митниці, митниці при здійсненні контролю за правильністю визначення країни походження товарів, що переміщуються через митний кордон України, та прийняття рішень про визначення країни походження товару, затвердженого наказом Державної митної служби України від 09.11.2009 № 1070 (далі - Порядок № 1070), якщо є достатні підстави вважати, що мають місце порушення законодавства України чи міжнародного договору, укладеного в установленому законом порядку, в частині визначення країни походження товару, митний контроль може здійснюватися посадовими особами відділу незалежно від закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів на підставі письмового розпорядження керівника митного органу або особи, яка його заміщує, шляхом:

підготовки звернень до відповідних органів іноземних держав, уповноважених видавати преференційні сертифікати щодо підтвердження достовірності преференційного сертифіката чи відомостей, що в ньому містяться, поданого під час митного оформлення (у тому числі в разі необхідності перевірки критерію достатньої переробки);

підготовки звернень до Держмитслужби з приводу перевірки на достовірність сертифіката чи відомостей, що в ньому містяться, включаючи відомості про країну походження товару (звернення повинно відповідати вимогам пункту 3.4 глави 3 цього Порядку);

перевірки сертифіката (в тому числі преференційного), необхідного для відновлення режиму вільної торгівлі/найбільшого сприяння;

проведення перевірок згідно з Порядком проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 № 1730;

проведення верифікації сертифікатів про походження товарів з України, якщо це передбачено міжнародними договорами.

Згідно з підпунктом 4.2.1 пункту 4.2 Порядку № 1070 посадові особи відділу при здійсненні контролю за правильністю визначення країни походження товарів після випуску їх у вільний обіг відповідно до заявленого митного режиму приймають рішення про визнання преференційного сертифіката недійсним.

З системного аналізу вищевикладеного слідує, що митний орган міг здійснювати митний контроль (вживати відповідних заходів, у тому числі й щодо підготовки звернень до відповідних органів іноземних держав, уповноважених видавати преференційні сертифікати щодо підтвердження достовірності преференційного сертифіката чи відомостей, що в ньому містяться, поданого під час митного оформлення) після закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів за ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006 у випадку наявності обґрунтованих сумнівів, що під час митного оформлення мали місце порушення законодавства України чи міжнародного договору України.

При цьому законом чітко встановлено умову, за наявності якої у митного органу виникає право на застосування таких повноважень як продовження митного контрою після закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів.

Такою імперативною умовою є наявність обґрунтованого сумніву у правильності зазначеної декларантом країни походження товару або достовірності сертифіката чи відомостей, що в ньому містяться, включаючи відомості про країну походження товару, тобто, достатні підстави вважати, що під час оформлення товару мали місце порушення законодавства України чи міжнародного договору України, укладеного в установленому законом порядку, контроль за виконанням яких покладено законом на митні органи.

Відтак, наведені приписи зобов'язують митницю зазначити конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей.

Відповідач не зміг повідомити суду, які обґрунтовані сумніви були наявні у відповідача, які б надавали право Луганській митниці здійснювати митний контроль після закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів за ВМД від 21.06.2011 № 702000009/2011/007006. Відсутнє посилання на такі обґрунтовані сумніви й у матеріалах справи та в акті перевірки.

Лист ТПП м. Шахти від 26.01.2012 № 8 разом з доданими до нього документами, опрацюванням яких відповідач дійшов висновку про невідповідність Сертифіката вимогам Правил, не можуть свідчити про наявність обґрунтованих сумнівів у відповідача, оскільки відповідно до частини четвертої статті 283 МК України такі сумніви мали передувати зверненню відповідача до ТПП м. Шахти з листом від 17.01.2012 № 2-21/576-ф, тобто вжиттю відповідних заходів митного контролю.

За таких обставин колегією судів встановлено, що Луганська митниця не мала законних підстав для направлення відповідного запиту до ТПП м. Шахти, отримання додаткових відомостей від ТПП м. Шахти та, як наслідок, для проведення невиїзної документальної перевірки ТОВ Сталь-Інвест , результати якої оформлено актом від 26.03.2012 № 0004/12/702000000/2419005.

Відповідно до частини третьої статті 70 КАС України докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги.

З огляду на вищевикладене, враховуючи, що Луганською митницею одержано додаткові документи з перевищенням наданих їй повноважень, колегія суддів при вирішенні даної адміністративної справи не враховує обставини, відображені в акті перевірки на підставі листа ТПП м. Шахти від 26.01.2012 № 8 та доданих до нього документів.

Більш того, як вже вище вказано, на даний час матеріали перевірки, тобто документи, які описані в акті перевірки, опрацюванням яких встановлено порушення, що давали відповідачу право приймати рішення про визначення країни походження товару від 21.03.2012 № 702000003/2012/0023/2 та податкові повідомлення форми Р від 07.05.2012 № 27 та № 28, відсутні внаслідок їх втрати.

За таких обставин, на даний час суд позбавлений можливості здійснити перевірку обґрунтованості та правильності цих рішень.

Відповідно до частини другої статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем не доведено суду правомірність прийнятих ним рішень, що є підставою для визнання їх протиправними та скасування.

Крім того, колегія суддів підтримує правильність обрання місцевим судом належного способу захисту порушеного права, який визнав протиправними та скасував податкові повідомлення від 07.05.2012 № 27 та № 28.

Статтею 200 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 24, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Луганської митниці Державної фіскальної служби - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 липня 2017 року у справі № 2а/1270/4001/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сталь-Інвест" до Луганської митниці Державної фіскальної служби про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 07.05.2012 № 27 та № 28 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя: І.В.Сіваченко

Судді: О.О.Шишов

О.О.Чебанов

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2017
Оприлюднено05.09.2017
Номер документу68621366
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1270/4001/2012

Постанова від 09.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 27.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 05.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Постанова від 25.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 25.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні