Рішення
від 06.09.2017 по справі 903/656/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06 вересня 2017 р. Справа № 903/656/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Волинської філії, м. Луцьк

до відповідача: Управління соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації, Волинська обл., м. Рожище

про стягнення 173 002 грн. 69 коп.

Суддя Кравчук А.М.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 довіреність №928 від 12.12.2016 року

від відповідача: н/з

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки учасників судового процесу.

Суть спору: позивач в позовній заяві просить стягнути з відповідача 173 002 грн. 69 коп. відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговій категорії населення, за період з січня по грудень 2016 року.

На обґрунтування позовних вимог посилається на невиконання відповідачем умов договору про відшкодування пільг за телекомунікаційні послуги №4/15-256/16 від 15.01.2016р. щодо відшкодування коштів за пільгове надання послуг з користування всіма послугами зв'язку пільговим категоріям громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетом, які здійснюються виконавцем.

Відповідач вимоги ухвали суду від 21.08.2017 року не виконав, витребувані судом документи не подав, правом участі у судовому засіданні не скористався, хоч був належним чином повідомлений про дату, місце та час розгляду справи, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення від 28.08.2017 року (Т.2 а.с. 101).

У судовому засіданні представник позивача позов підтримала, просила розглядати справу без участі відповідача.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи подані позивачем докази, те, що явка представників сторін в судове засідання не визнавалась обов'язковою, ухвала суду про призначення судового засідання отримана відповідачем 28.08.2017 року, відповідач мав можливість подати заперечення при їх наявності, норми ст. 38 ГПК України щодо обов'язку суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та вважає за можливе згідно ст. 75 ГПК України розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, , господарський суд

в с т а н о в и в:

15.01.2016 року між ПАТ «Укртелеком» в особі Волинської філії ( оператор) та Управлінням соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації (розпорядник) укладено договір № 4/15-256/16 про відшкодування пільг за телекомунікаційні послуги.

Згідно п.п. 1.1., 2.1., 2.1.1., 2.2, 2.2.1., 2.2.2., 6.2., 7.1, 7.6., 8.1., оператор своїми силами і матеріальними ресурсами виконує роботи по телефонізації квартир пільгової категорії населення та наданню їм телекомунікаційних послуг, а розпорядник відшкодовує виконавцю кошти за надані послуги. Оператор телекомунікаційних послуг зобов'язується щомісячно, до 7 числа місяця, наступного за звітним, надавати акти звірки (Додаток №1) та розрахунки щодо вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговикам, за формою 2- пільга (Додаток №2) для підписання в Управлінні соціального захисту населення. Акти звірки без підписів представників розпорядника та оператора вважаються недійсними. Розпорядник зобов'язується щомісячно до 20 числа місяця, наступного за звітним, повертати підписані розпорядником акти звірки (додаток №1) та розрахунки щодо вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговикам за формою 2-пільга (Додаток №2). Розпорядник несе відповідальність перед оператором за несвоєчасне проведення розрахунків в межах коштів, отриманих на ці цілі, у вигляді сплати штрафу в розмірі 10% від суми не перерахованих коштів. Сторони домовились, що відповідно до п.3 ст.631 ЦК України умови договору набирають чинності з 01.01.2016 року до 31.12.2016 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання. У разі відсутності заяви однієї зі сторін про припинення або зміну умов договору протягом одного місяця до закінчення терміну дії договору, він продовжується на кожний наступний рік. Зміни та доповнення до цього договору, оформлюються додатковою угодою сторін і є його невід'ємною частиною.

Договір не був предметом судового спору, докази щодо визнання його недійсним, зміни умов в матеріалах справи відсутні.

Згідно приписів ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Отже, на підставі договору №4/15-256/16 від 15.01.2016р. між сторонами виникли правовідносини щодо надання послуг зв'язку окремим категоріям споживачів на пільговій основі.

На виконання умов договору позивач у січні-грудні 2016 року виконав роботи по телефонізації квартир пільгової категорії населення та наданню їм телекомунікаційних послуг на суму 173 002 грн. 69 коп., що підтверджується розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг, обіговими відомостями нарахувань по категоріям пільг, актами звіряння розрахунків форма 3-пільга (а. с. Т.1 10-15, 20-250, Т. 2 1-99).

Необхідні для оплати розрахунки форми 2- пільга, акти форми 3- пільга направлені відповідачу, що підтверджується листами №15/05-355 від 18.08.2016 р., №15/05-356 від 18.08.2016 р., №15/05-314 від 04.08.2016 р., № 15/05-440 від 13.09.2016 р., описами вкладення та рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (Т.1 а.с. 106, 163, 192, 219, 246, Т2 а.с 23, 49, 75, 103-104).

15.06.2017 року позивач направив лист № 226-13-49/17-03 відповідачу з вимогою погасити заборгованість в сумі 173 002 грн. 69 коп.

Умови договору щодо відшкодування пільг відповідач не виконав, з червня по грудень 2016 року акти звіряння розрахунків форми №-3 пільга не підписував і не повертав позивачу. Факт надання послуг та розрахунки не оспорив.

Заборгованість відповідача складає 173 002 грн. 69 коп. підтверджена матеріалами справи, підставна та підлягає до стягнення, оскільки відповідно до ст. 193 ГК України, ст. 526 ЦК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших актів, договору, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно п. 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації" телекомунікаційні послуги мають надаватися відповідно до законодавства. Телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Відповідно до ст. 87, пп. "б" п. 4 ч. 1 ст. 89, ч. 2 ст. 97 та ст. 102 Бюджетного кодексу України видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України. Видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 року "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету" (далі за текстом - Порядок) встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002р. встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Згідно п. 3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Таким чином, розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг Рожищенського району Волинської області є Управління соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації, а отже, на підставі вищезазначених норм законодавства та положень постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002р. і Порядку відшкодування витрат, понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, здійснюється відповідачем за рахунок державних субвенцій.

Відповідно до пункту 8 Порядку №256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. При цьому, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів у п'ятиденний строк здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг.

Згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, зобов'язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державного казначейства України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч. 1-4 ст. 48 Бюджетного кодексу України.

Тобто, відповідні бюджетні зобов'язання щодо виплати, в тому числі пільг з оплати послуг зв'язку, пільговим категоріям громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Управління соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації, яке є розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг населення в Рожищенському районі, зобов'язане здійснювати відшкодування витрат, понесених позивачем внаслідок надання послуг зв'язку пільговим категоріям населення, які проживають на вищезазначеній території, за рахунок державних субвенцій.

При цьому, неналежне фінансування та відсутність механізму проведення такого розрахунку не є підставою для звільнення відповідача від відшкодування вказаних вище витрат, понесених позивачем, та не може бути підставою для звільнення від відповідальності за порушення такого зобов'язання шляхом примусового стягнення.

В Законі України від 22.10.1993 р. № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» , Законі України від 23.03.2000 р. № 1584-ІІІ «Про жертви нацистських переслідувань» , Законі України від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , Законі України від 24.03.2008 р. № 203/98-ВР «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус» та Законі України від 26.04.2001 р. № 2402-ІІІ «Про охорону дитинства» передбачено надання пільг при оплаті за послуги зв'язку (телекомунікаційні послуги).

Законодавством не передбачена залежність відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, чи випадки повного або часткового звільнення від обов'язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах, оскільки надання пільг певним категоріям населення відбувається у відповідності до вимог Законів України.

Частина 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.

Згідно з п. 5 оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.2013 р., відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Також, Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» від 18.10.2005 р. та у справі «Бакалов проти України» від 30.11.2004р. зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 15.05.2012 р. у справі № 11/446, від 15.05.2012 р. у справі № 3-28гс12, постанові Вищого господарського суду України від 23.08.2012 р. у справі № 15/5027/715/2011 та постанові Рівненського апеляційного господарського суду від 13.07.2017 р. у справі №903/360/17 .

За таких обставин, Управління соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації відповідає за своїми зобов'язаннями, які виникли безпосередньо із закону і така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.

У листі від 30.06.2011 р. № 31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз'яснило, що « ...деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів).

Таким чином, зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку, компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Виходячи з наведених правових норм, твердження відповідача з посиланням на відсутність у державному бюджеті виділених коштів не є підставою для звільнення відповідача від обов'язку оплатити понесені позивачем витрати на оплату телекомунікаційних послуг для пільгових категорій громадян.

Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, витрати по сплаті судового збору в сумі 2 595 грн. 04 коп. відповідно до ст. 49 ГПК України слід віднести на нього.

Керуючись ст.ст. 11, 96, 509, 526 Цивільного кодексу України, ст.ст. 193, 218 Господарського кодексу України, ст.ст. 48, 87, 89, 97, 102 Бюджетного кодексу України, ст. 63 Закону України "Про телекомунікації", ст. ст. 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Рожищенської районної державної адміністрації (Волинська область, м.Рожище, вул.. Драгоманова,1 код ЄДРПОУ 03192112) на користь публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Волинської філії (43025, м. Луцьк, вул. Кривий Вал, 28, код ЄДРПОУ 21560766)

- 173 002 грн. 69 коп. заборгованості за надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах, 2 595 грн. 04 коп. витрат пов'язаних з оплатою судового збору, а всього: 175 597 грн. 73 коп. (сто сімдесят п'ять тисяч п'ятсот дев'яносто сім грн. 73 коп.)

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено

07.09.2017

Суддя А. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення06.09.2017
Оприлюднено10.09.2017
Номер документу68736879
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/656/17

Судовий наказ від 02.10.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 22.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Рішення від 06.09.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 21.08.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні