ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
У Х В А Л А
07.09.2017 Справа № 904/6061/17
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)
суддів: Верхогляд Т.А., Білецької Л.М.,
при секретарі судового засідання: Дон. О.Я .
за участю представників:
від скаржника: Немченко К. І. головний державний інспектор юридичного відділу Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС, довіреність №337/9/28-10-10-18 від 18.01.2017 р.;
від боржника: Нестюріна Н. В. представник ліквідатора, довіреність №26/06 від 26.06.2017 р.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС, м. Дніпро
на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17
за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", м.Дніпро
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17 (суддя Калиниченко Л.М.) кандидатуру арбітражного керуючого Чорнецького С.В. - відхилено; визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", 49000, м. Дніпро, Кіровський район, пр. Кірова, буд.46, кімн.224, код ЄДРПОУ 40093001 - банкрутом; відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 4 місяці, до 08.10.17р.; ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", 49000, м.Дніпро, Кіровський район, пр. Кірова, буд.46, кімн. 224, код ЄДРПОУ 40093001 призначено голову ліквідаційної комісії Талана Ростислава Григоровича (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).
Постанова місцевого господарського суду мотивована достатністю підстав, встановлених ст. 95 Закону "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" для визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у справі.
Не погодившись із зазначеною постановою, Офіс великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС звернувся до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17 та припинити провадження у справі.
Обгрунтовуючи апеляційну скаргу апелянт зазначає, що при прийнятті оскаржуваної постанови судом першої інстанції були порушені норми матеріального і процесуального права та не досліджено усіх обставин справи, зокрема зі змісту вказаної постанови не вбачається, що мало місце дослідження судом фінансового становища боржника, з'ясування ознак його неплатоспроможності, встановлення обставин можливості задоволення боржником визнаних судом вимог кредиторів лише через застосування ліквідаційної процедури та відповідно наявності достатніх підстав для визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Також, судом першої інстанції не враховано, що боржником не було надано на перевірку скаржнику первинні документи фінансово-господарської діяльності, отже податковим органом з незалежних від нього причин не перевірено дотримання боржником податкового законодавства. За таких обставин, господарським судом передчасно було визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ" банкрутом.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.07.2017 року апеляційну скаргу Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС, апеляційну скаргу прийнято до провадження, розгляд справи призначено у судовому засіданні на 07.09.2017 року.
У судовому засіданні представник скаржника доводи апеляційної скарги підтримав у повному обсягу.
Ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ" у відзиві на апеляційну скаргу проти задоволення апеляційної скарги заперечує, вважає оскаржувану постанову законною та обгрунтованою, прийнятою з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а апеляційну скаргу Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС безпідставною та просить апеляційне провадження за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17 припинити, посилаючись при цьому на вчинення усіх необхідних дій, передбачених зокрема ст.ст. 105, 110, 111 ЦК України, ст. 95 Закону "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" для звернення до суду з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника, який ліквідовується власником. Ліквідатор, також зазначає про своєчасне повідомлення податкового органу про ліквідацію банкрута. Ліквідатор вказує, що оскільки Офіс великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС не звертався до ліквідатора та господарського суду з заявою про визнання грошових вимог до боржника, то інспекція не має статусу учасника провадження у справі про банкрутство та відповідно позбавлена права оскарження процесуальних рішень у справі, що є підставою для припинення апеляційного провадження.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, судова колегія вважає, що апеляційне провадження за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС підлягає припиненню з наступних підстав.
Згідно із пунктом 1-1 Прикінцевих та перехідних положень (Х розділ) Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі - Закон), в редакції з 19.01.2013 року, положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.
Відповідно до статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом.
За частиною 1 статті 2 Закону, провадження у справі про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
Відповідно до статті 9 Закону, справи про банкрутство юридичних осіб та фізичних осіб розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 24.05.2017 року прийнято до розгляду заяву ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ" про порушення провадження у справі про банкрутство відповідно до процедури, передбаченої ст. 95 Закону, яка передбачає особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 01.06.2017 року порушено провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ". Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів та призначено засідання суду на 08.06.2017 року.
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17 кандидатуру арбітражного керуючого Чорнецького С.В. - відхилено; визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", 49000, м. Дніпро, Кіровський район, пр. Кірова, буд.46, кімн.224, код ЄДРПОУ 40093001 - банкрутом; відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 4 місяці, до 08.10.17р.; ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", 49000, м.Дніпро, Кіровський район, пр. Кірова, буд.46, кімн. 224, код ЄДРПОУ 40093001 призначено голову ліквідаційної комісії Талана Ростислава Григоровича (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).
З метою виявлення кредиторів банкрута в порядку ч. 3, 4 ст. 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" оприлюднено господарським судом Дніпропетровської області повідомлення про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ", 49000, м.Дніпро, Кіровський район, пр. Кірова, буд.46, кімн. 224, код ЄДРПОУ 40093001 банкрутом на офіційному веб - сайті Вищого господарського суду України в мережі інтернет (номер публікації 43550).
Пункт 8 частини 2 статті 129 Конституції України визначає серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи.
Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в статті 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.
Отже, реалізація конституційного права на апеляційне оскарження судового рішення названим Законом ставиться в залежність від положень процесуального закону.
Таким чином, випадки в яких особа має право оскаржити рішення суду в апеляційному чи касаційному порядку мають бути встановлені Господарським процесуальним кодексом України.
Нормами статті 91 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участі у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.
У відповідності до статті 1 Закону (в редакції, що діє з 19.01.2013 року) учасниками у справі про банкрутство є сторони, забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької
діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.
Як встановлено статтею 1 Закону, сторонами у справі про банкрутство є конкурсні кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут).
Цією статтею також визначено, що кредитор - юридична або фізична особа, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).
Особливості та порядок заявлення кредиторами претензій до боржника, що ліквідується в порядку статті 95 Закону, визначені положеннями частини 3 статті 95 Закону та передбачають, що кредитори мають право заявити свої вимоги до боржника, який ліквідується, у місячний строк з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом, на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу.
Отже, у справі про банкрутство боржника, який ліквідується власником особа може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника.
У зв'язку з наведеним, органи державної податкової служби та інші державні органи є кредиторами неплатоспроможних боржників, якщо вони мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, що узгоджується з нормою частини 1 статті 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство.
Таким чином, особа, яка має грошові вимоги до боржника, набуває статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а саме кредитора, лише у разі подання у встановленому порядку заяви з грошовими вимогами до боржника. Тільки після цього, така особа має процесуальне право на оскарження процесуальних документів у справі про банкрутство.
Натомість, як вбачається з матеріалів справи, Офіс великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС в порядку вимог частини 3 статті 95 Закону не звертався із заявою до господарського суду з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ" по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) (доказів не надано).
Доказів наявності грошових вимог до боржника Офіс великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС не представив і до апеляційного господарського суду.
З цього приводу колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що виходячи з аналізу норм ст.ст. 1, 23, 24, 25 Закону про банкрутство, особа, яка має грошові вимоги до боржника, набуває статусу кредитора - сторони ( учасника провадження у справі про банкрутство) з моменту визнання її грошових вимог до боржника, а також надання правової оцінки змісту вказаних вимог господарським судом та прийняття відповідної ухвали.
Таким чином, скаржник не набув у встановленому порядку статусу учасника справи про банкрутство, тому на момент звернення з апеляційною скаргою був позбавлений можливості оскаржити судові рішення у справі про банкрутство.
Крім того, при зверненні з апеляційною скаргою Офісом великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС не доведено, а з матеріалів справи не вбачається, що оскаржуваною постановою місцевого суду вирішено питання про його (скаржника) права та обов'язки.
Так, слід зазначити, що судове рішення є таким, що прийняте про права та обов'язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов'язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов'язки таких осіб.
Зазначеної правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України, яка викладена в постанові від 15.06.2016р. у справі № 904/194/16.
Отже, у зв'язку з викладеним та враховуючи аналіз норм законодавства щодо порядку визначення та визнання кредитором у справі про банкрутство, передбачений ст.ст. 1, 23, 24, 25, а також ст.ст. 95 Закону про банкрутство, колегія суддів дійшла висновку, що Офіс великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС на момент звернення з апеляційною скаргою не набув статусу кредитора товариства з обмеженою відповідальністю "АФАНАСІЯ" або іншого учасника, відтак, не є стороною у даній справі про банкрутство у розумінні норм ст. 1 Закону про банкрутство, а оскаржувана в апеляційному порядку постанова про визнання боржника банкрутом не стосується його прав та обов'язків, а тому остання не мала права апеляційного оскарження прийнятої у справі постанови відповідно до положень ст. 91 ГПК України.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Відповідно до частини 2 статті 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Враховуючи усе вищенаведене, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що подана Офісом великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС апеляційна скарга на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17 не підлягає розгляду в господарському суді в порядку апеляційного провадження.
За таких обставин, апеляційне провадження, порушене за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС, підлягає припиненню на підставі пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, як таке, що порушено помилково.
З підстав наведеного та керуючись пунктом 1 частини 1 статті 80, статтями 86, 91, 99, 106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -
УХВАЛИВ:
Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Офісу великих платників податків в особі Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2017р. у справі № 904/6061/17.
Головуючий суддя А.Є. Чередко
Суддя Т.А. Верхогляд
Суддя Л.М. Білецька
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2017 |
Оприлюднено | 12.09.2017 |
Номер документу | 68754557 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні