Постанова
від 12.09.2017 по справі 509/931/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2017 р. Справа № 509/931/17

Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Кириченко П.Л.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- Лук'янчук О.В.

при секретарі - Татарин Б.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 12 липня 2017 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Великодолинської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог ОСОБА_2 про визнання частково недійсним рішення селищної ради та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

ОСОБА_3 звернувся до суду з адміністративним позовом до Великодолинської селищної ради Овідіопольського району Одеської області про визнання частково недійсним рішення Великодолинської селищної ради Овідіопольського району №142-VII від 05 травня 2016 року Про затвердження генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області в частині земельної ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3 цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га та яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, сщ/рада Великодолинська та зобов'язання Великодолинську селищну раду Овідіопольського району Одеської області внести відповідні зміни до Генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області в частині земельної ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3 цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га та яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, сщ/рада Великодолинська.

Постановою Овідіопольського районного суду Одеської області від 12 липня 2017 року позов ОСОБА_3 задоволено. Визнано частково недійсним рішення Великодолинської селищної ради Овідіопольського району №142-VII від 05 травня 2016 року Про затвердження генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області в частині земельної ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3 цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га та яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, сщ/рада Великодолинська. Зобов'язано Великодолинську селищну раду Овідіопольського району Одеської області внести відповідні зміни до Генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області в частині земельної ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3 цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га та яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, сщ/рада Великодолинська.

В апеляційній скарзі ОСОБА_2 ставиться питання про скасування судового рішення, в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ОСОБА_2, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що позивачу належить на праві власності земельна ділянка цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га, що підтверджується свідоцтвом на право власності на нерухоме майно, зареєстрованого Реєстраційною службою Овідіопольського районного управління юстиції в Одеській області 30 січня 2015 року, індексний номер 32919058.

Генеральний план та план зонування селища Великодолинське затверджені рішенням Великодолинської селищної ради Овідіопольського району №142-VII від 05 травня 2016 року Про затвердження генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області .

Великодолинською селищною радою Овідіопольського району Одеської області на XXI сесії VI скликання було прийнято рішення №394-УІ від 04 травня 2012 року Про розроблення генерального плану селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області. Генеральний план поєднаний з планом зонування селища Великодолинське був розроблений ТОВ Цивільпроект та погоджений в установленому законодавством порядку з відділом містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, Управлінням культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини облдержадміністрації, Департаментом екології та природних ресурсів Одеської облдержадміністрації, Головним управлінням Державної санітарно-епідеміологічної служби в Одеській області.

Рішенням XI сесії VII скликання Великодолинської селищної ради за №143-УІІ від 05 травня 2016 року Про затвердження генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області був затверджений Генеральний план поєднаний з планом зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення порушує права та інтереси, які підлягають судовому захисту, а тому з урахуванням того, що відповідно до ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в України , суд першої інстанції дійшов до висновку про зобов'язання відповідача внести зміни щодо земельної ділянки позивача.

Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1, ч.4 ст. 12 Закону України Про основи містобудування до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

У відповідності до вимог розділу 4 наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року №290 Про затвердження Порядку розроблення містобудівної документації , рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні генерального плану населеного пункту, плану зонування території, а також детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту, - районна державна адміністрація, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Як вбачається з матеріалів справи рішенням №142-VІІ від 05 травня 2016 року Великодолинської селищної ради Овідіопольського раону Одеської області затверджено генеральний план та план зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання позивача на не участь в обговоренні проекту Генерального плану стосовно його земельної ділянки та накладення на неї певних обмежень, виходячи з наступного.

Дотримання прав власників об'єктів нерухомого майна, розташованих в межах територій, щодо яких приймається рішення про затвердження детальних планів територій, гарантується чинним законодавством, а саме, громадськими слуханнями, що обов'язково проводяться після розроблення відповідного детального плану території.

Відповідно до ч.1 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

За змістом ч.3 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов'язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); 4) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 5) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно з ч.5, ч.6 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування. Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.

При цьому, відповідно до п.7 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555, встановлено, що пропозиції до проектів містобудівної документації мають право подавати: 1) повнолітні дієздатні фізичні особи, які проживають на території, щодо якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні; 2) юридичні особи, об'єкти нерухомого майна яких розташовані на території, щодо якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні; 3) власники та користувачі земельних ділянок, розташованих на території, щодо якої розроблено проект містобудівної документації, та на суміжних з нею територіях; 4) представники органів самоорганізації населення, діяльність яких поширюється на відповідну територію; 5) народні депутати України, депутати відповідних місцевих рад.

З наведеного слідує, що громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом, зокрема, оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, надання особам, які мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднє подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.

При цьому, колегія суддів зазначає, що врахування громадських інтересів при під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у відповідача відсутній обов'язок з їх розгляду та, відповідно, врахування.

Як вбачається з матеріалів справи, проект генерального плану та плану зонуванння селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області виносився на громадське обговорення, про що замовником - Великодолинською селищною радою овідіопольського району Одеської області, розміщено оголошення у газеті Наддністрянська правда (а.с.67).

При цьому, в матеріалах справи наявний протокол громадських слухань щодо врахування громадських інтересів при розробленні генерального плану поєднаного з планом зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області від 16 грудня 2015 року (а.с.35-37) та надано висновок Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації по проекту генерального плану та плану зонування території смт. Великодолинське Овідіопольського району Одеської області №2/01-24 від 29 квітня 2016 року (а.с.49), висновок Департамента екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації №669/0/769 від 22 лютого 2016 року (а.с.55-62).

Проте, матеріали справи не містять докази звернення позивача із зауваженнями та/або пропозиціями щодо проекту генерального плану та плану зонування території смт. Великодолинське Овідіопольського району Одеської області, представленого для обговорення чи доказів того, що його зауваження та/або пропозиції щодо вказаного проекту не розглянуті та/або не враховані, що в свою чергу свідчить про відсутність факту порушення прав та інтересів позивача.

Поряд з цим, колегія суддів приймає до уваги посилання апелянта на те, що позивачем не надано доказів того, що оскаржуване рішення позбавило позивача використовувати вказану земельну ділянку при веденні фермерського господарства.

Згідно ч.1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; вирішуючи спір суд повинен встановити, що у зв'язку з прийнятим рішенням, вчиненням дії чи допущенням бездіяльності суб'єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи інтереси особи у сфері публічно-правових відносин; при цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

В розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

При цьому слід зазначити, що при зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб'єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з'ясувати характер спірних відносин (предмет та підстави позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

Таким чином, враховуючи те, що позивачем не наведено підстави, які б свідчили про порушення його прав в результаті прийняття рішення Великодолинською селищною радою Овідіопольського району №142-VII від 05 травня 2016 року Про затвердження генерального плану та плану зонування селища Великодолинське Овідіопольського району Одеської області в частині земельної ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3 цільового призначення - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 7,7739 га та яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, сщ/рада Великодолинська, колегія суддів приходить до висновку, що позивачем помилково обраний даний спосіб захисту своїх прав, у зв'язку з чим позовні вимоги не підлягають задоволенню.

В свою чергу, колегія суддів звертає увагу на те, що в оскаржуваному рішенні суд першої інстанції взагалі не навів обґрунтованих мотивів та підстав, з яких він дійшов про порушене право позивача та відповідно виніс необґрунтовану постанову про задоволення адміністративного позову.

Отже, судом першої інстанції при розгляді справи неповно з'ясовано обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення, у зв'язку з чим, судове рішення відповідно до вимог п.1 ч.1 ст. 202 КАС України, підлягає скасуванню з прийняттям по справі нової постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Керуючись ст. 195, ст. 196, п.3 ч.1 ст. 198, п.1 ч.1 ст. 202, ст. 207, ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити.

Постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 12 липня 2017 року скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 до Великодолинської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог ОСОБА_2 про визнання частково недійсним рішення селищної ради та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення виготовлений 13 вересня 2017 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук'янчук

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2017
Оприлюднено14.09.2017
Номер документу68821922
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —509/931/17

Постанова від 01.12.2021

Адміністративне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Кочко В. К.

Постанова від 01.12.2021

Адміністративне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Кочко В. К.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Кочко В. К.

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Овідіопольський районний суд Одеської області

Кочко В. К.

Постанова від 18.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 12.09.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні