Ухвала
від 12.09.2017 по справі 461/10630/15-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2017 року м. Київ К/800/22990/17

К/800/22239/17

К/800/22306/17

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі

суддів: Калашнікової О.В., Горбатюка С.А., Мороз Л.Л.,

розглянувши у попередньому розгляді касаційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 на постанову Галицького районного суду м. Львова від 13 лютого 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року та ОСОБА_3 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року у справі №876/3235/17 (№461/10630/15-а) за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, управління комунальної власності Львівської міської ради, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування рішень, ухвал, наказів, -

в с т а н о в и л а :

В жовтні 2015р. ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 звернулись в суд з позовом до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, управління комунальної власності Львівської міської ради, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, в якому просили:

1) визнати частково протиправною ухвалу Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428 про затвердження громадянам технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок на місцевості, і передачу громадянам у власність, спільну власність та оренду земельних ділянок;

2) скасувати пункти 1 та 4 ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року №2428 та пункт 2 додатку до ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року №2428 в частині, що стосується затвердження технічної документації й передачі у власність та оренду ОСОБА_2 земельної ділянки для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 розміром 1000 кв.м., кадастровий НОМЕР_1 та розміром 270 кв.м. кадастровий номер НОМЕР_2

3) визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.12.2007 року № 1248 про проектування та будівництво гр. ОСОБА_3 житлового будинку АДРЕСА_1

4) скасувати декларацію про готовність до експлуатації житлового будинку АДРЕСА_1 зареєстровану інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області 10.02.2012 року за №ЛВ 14212021139;

5) визнати протиправним та скасувати наказ управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради від 12.04.2012 року № 920-Ж-Г про оформлення права власності на житловий будинок АДРЕСА_1;

6) визнати недійсним свідоцтво про право власності № Г-04418 від 12.04.2012 року на житловий будинок АДРЕСА_1 видане управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради на ім'я ОСОБА_3;

7) скасувати державну реєстрацію права власності від 22.08.2012 року, реєстраційний номер 36528451, здійснену обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради ,,Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки", на 27/100, 17/100, 26/100 та 30/100 житлового будинку АДРЕСА_1 на ім'я ОСОБА_2;

8) скасувати державну реєстрацію права власності на земельну ділянку розміром 1000 кв.м кадастровий номер НОМЕР_1, надану для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1;

9) визнати частково протиправним п. 5 ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428 про затвердження громадянам технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок на місцевості, і передачу громадянам у власність, спільну власність та оренду земельних ділянок, у частині, що стосується внесення змін до земельно-кадастрових даних у зв'язку з припиненням права постійного користування на земельну ділянку розміром 1240 кв.м на АДРЕСА_1, наданої для обслуговування житлового будинку;

10) вилучити з Державного земельного кадастру усі дані щодо земельної ділянки розміром 1000 кв.м кадастровий номер НОМЕР_1, надану у власність для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 та щодо земельної ділянки розміром 270 кв.м кадастровий номер НОМЕР_3, надану в оренду для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що ухвала Львівської міської ради № 2428 від 30 травня 2013 року порушує порядок припинення права постійного користування земельною ділянкою та позбавляє їх права користування присадибною земельною ділянкою. Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 28 грудня 2007 року №1248 є протиправним у зв'язку з порушенням порядку зміни цільового призначення, використання, вилучення та надання землі. Позивачі стверджують, що відповідачами при прийнятті рішень не враховано, що державні акти на право власності та право постійного користування присадибною земельною ділянкою будинку АДРЕСА_1 не передбачали можливості та права будівництва на її території будинків та споруд. Зазначає про порушення відповідачами норм Земельного та Цивільного Кодексів України, внаслідок чого підлягає скасуванню декларація про готовність до експлуатації житлового будинку на АДРЕСА_1 зареєстрована інспекцією Державного архітектурно - будівельного контролю у Львівській області 10 лютого 2012 року № ЛВ 14212021139, а також наказ управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради від 12 квітня 2012 року №920-Ж-Г про оформлення права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 та державна реєстрація права власності від 22 серпня 2012 року реєстраційний номер 36528451, здійснена обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки , на 27/100, 17/100, 26/100 та 30/100 житлового будинку АДРЕСА_1 на ім'я ОСОБА_2, а також державна реєстрація права власності на земельну ділянку розміром 1000 кв.м. кадастровий номер НОМЕР_1 надану для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1.

Ухвалою Галицького районного суду м.Львова від 14 жовтня 2015 року відмовлено у відкритті провадження у справі.

Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2016 року ухвала Галицького районного суду м.Львова від 14 жовтня 2015 року в частині визнання недійсним свідоцтва про право власності №Г-04418 від 12.04.2012 р. на житловий будинок АДРЕСА_1, видане Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради на ім'я ОСОБА_7 залишено без змін, в іншій частині матеріали справи повернуто до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження у справі.

Постановою Галицького районного суду м. Львова від 13 лютого 2017 року відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року скасоване рішення суду першої інстанції, позовні вимоги задоволені частково.

Визнана частково протиправною ухвалу Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428 про затвердження громадянам технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок на місцевості, і передачу громадянам у власність, спільну власність та оренду земельних ділянок та скасований пункт 1 ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428 та пункт 2 додатку до ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428 в частині, що стосується затвердження технічної документації й передачі у власність та оренду ОСОБА_2 земельної ділянки для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 розміром 1000 кв.м., кадастровий НОМЕР_1 та розміром 270 кв.м. кадастровий номер НОМЕР_4, а також скасувати пункт 4 ухвали Львівської міської ради від 30.05.2013 року № 2428.

Визнане протиправним та скасоване рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 28.12.2007 року № 1248 про надання дозволу ОСОБА_3 на проектування та будівництво житлового будинку АДРЕСА_1

Скасована реєстрація декларації про готовність до експлуатації житлового будинку АДРЕСА_1 зареєстрована інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області 10.02.2012 року за №ЛВ 14212021139.

Визнаний протиправним та скасований наказ управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради від 12.04.2012 року № 920-Ж-Г про оформлення права власності на житловий будинок АДРЕСА_1.

Скасована державна реєстрація права власності від 22.08.2012 року, реєстраційний номер 36528451, здійснена обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради ,,Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки", на 27/100, 17/100, 26/100 та 30/100 житлового будинку АДРЕСА_1 на ім'я ОСОБА_2.

Скасована державна реєстрація права власності на земельну ділянку розміром 1000 кв.м кадастровий номер НОМЕР_1, надана для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1.

Постановлено: вилучити з Державного земельного кадастру усі дані щодо земельної ділянки розміром 1000 кв.м кадастровий номер НОМЕР_1, надану у власність для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 та щодо земельної ділянки розміром 270 кв.м кадастровий номер НОМЕР_3, надану в оренду для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 звернулись до Вищого адміністративного суду України з касаційними скаргами, в яких просять, відповідно: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та закрити провадження по справі; ОСОБА_3 - скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

В запереченнях на касаційну скаргу ОСОБА_8 просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2 підлягають задоволенню, а касаційна скарга ОСОБА_3 частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що згідно наказу департаменту землеустрою та планування забудови міста Львівської міської ради № 19 від 22.01.1998 року, затвердженого рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 85 від 20.02.1998 року, ОСОБА_3 та ОСОБА_9 передана безоплатно у приватну власність земельна ділянка площею 1000 кв.м та надана у постійне користування земельна ділянка площею 1240 к.м. для обслуговування будинку за рахунок раніше наданої земельної ділянки на АДРЕСА_1

Відповідно до довідки Львівського міжміського бюро технічної інвентаризації № 832 від 25.10.1996 року площа земельної ділянки, зареєстрованої за будинковолодінням на АДРЕСА_1 становить 2385,9 кв.м. на підставі рішення Львівського міськвиконкому від 15.05.1954 року.

На підставі зазначених рішень ОСОБА_3 та ОСОБА_9 виготовили необхідну технічну документацію, встановили та узгодили межі земельної ділянки, отримали Державний акт серії НОМЕР_5 від 28 квітня 1998 року на право приватної власності на землю площею 0,1000 га для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 який зареєстрований у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю НОМЕР_6 а також Державний акт серії НОМЕР_7 від 28 квітня 1998 року на право постійного користування землею площею 0,1240 га для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 який зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею НОМЕР_8

Відповідно до договору купівлі-продажу жилого будинку та земельної ділянки, посвідченого державним нотаріусом Першої Львівської нотаріальної контори 11 серпня 1998 року, ОСОБА_9 продала, а ОСОБА_4 купила ? частину жилого будинку з відповідною частиною надвірних будівель та ? частину прилягаючої до будинку земельної ділянки площею в цілому 0,1000 га, що знаходяться у АДРЕСА_1 Будинок цегляний, розташований на земельній ділянці площею 2395,9 кв.м.

Висновком Львівського обласного державного комунального бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки № 3/1290 від 07.05.2003 року про визначення ідеальних долей між співвласниками ОСОБА_4 та ОСОБА_3 на будинок АДРЕСА_1 встановлено, що співвласник квартири № 2 ОСОБА_4 займає приміщення (згідно з описом) загальною площею 326,9 кв.м., що складають 64/100 будинковолодіння , а співвласник квартири № 1 ОСОБА_3 - 183,4 кв.м., що складає 36/100 будинковолодіння.

Виданим Галицькою районною адміністрацією Львівської міської ради свідоцтвом на право власності за № Г-01268 від 18.03.2005 року посвідчено, що ОСОБА_3 володіє на праві приватної власності 36/100 (183,4 кв.м) житлового будинку під літ. А-1, загальною площею 510,3 кв.м та гаражем літ. Г. Свідоцтво зареєстроване в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно 23.03.2005 року.

Згідно зі свідоцтвом про право власності № НОМЕР_9 від 18.03.2005 р., виданим Галицькою районною адміністрацією Львівської міської ради, посвідчено, що ОСОБА_4 володіє на праві приватної власності 64/100 (326,9 кв.м) житлового будинку під літ. А-1, загальною площею 510,3 кв.м та гаражем літ. В. Свідоцтво зареєстроване в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно 23.03.2005 року.

28.12.2007 року виконавчий комітет Львівської міської ради ухвалив рішення за № 1248, яким, беручи до уваги Державний акт на право приватної власності на землю від 28.04.1998 року серії НОМЕР_5 та Державний акт на право постійного користування землею від 28.04.1998 року серії НОМЕР_7, дозволив ОСОБА_3 проектування житлового будинку на АДРЕСА_1

10 лютого 2012 року ОСОБА_3 зареєстрував в Інспекції ДАБК у Львівській області за №ЛВ 14212021139 декларацію про готовність до експлуатації житлового будинку АДРЕСА_1 загальною площею 867,00 кв.м Будинок має 3 поверхи плюс мансардний, має чотири квартири та 4 машиномісця.

12 квітня 2012 року управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради видало наказ про оформлення ОСОБА_3 права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 загальною площею 867,0 кв.м.

25 квітня 2012 року обласне комунальне підприємство Львівської обласної ради ,,Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки" зареєструвало за ОСОБА_3 право власності на житловий будинок у АДРЕСА_1 реєстраційний номер 36528451, номер витягу 33950374.

22 серпня 2012 року обласне комунальне підприємство Львівської обласної ради ,,Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки" зареєструвало за ОСОБА_2 право власності на 30/100, 17/100, 26/100, 27/100 житлового будинку у АДРЕСА_1 реєстраційний номер 36528451, номери витягів 35261775, 35261669, 35261870,35261547. Підставою виникнення права власності зазначені договори дарування від 17.08.2012 року за № 3138, 3153, 3148, 3143.

Пунктом 1 ухвали за № 2428 від 30.05.2013 року Львівська міська рада затвердила технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок на місцевості і передала у власність, спільну сумісну власність та оренду земельні ділянки, які є у фактичному користуванні громадян для обслуговування гаражів, індивідуальних житлових будинків та ведення садівництва.

Згідно переліку у додатку до ухвали передані ОСОБА_2 земельні ділянки для обслуговування житлового будинку на АДРЕСА_1, в тому числі у власність передана земельна ділянка площею 1000 кв.м., кадастровий НОМЕР_1, та в оренду надана земельна ділянка розміром 270 кв.м., кадастровий номер НОМЕР_3.

Пунктом 4 цієї ж ухвали вважається таким, що втратив чинність Державний акт на право постійного користування землею, зареєстрований у Львівській міській раді 28.04.1998 року (Книга записів державних актів на право постійного користування землею 4-1, № 30).

Розглядаючи справу, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів. На думку колегії суддів Вищого адміністративного суду України, такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права з огляду на таке.

Відповідно ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно до п.1 ч.1 ст.3 КАС України справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно - правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно ч.2 ст.4 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно - правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Розглядаючи справу, суди попередніх інстанцій виходили з того, що спір у цій справі в частині передачі земельної ділянки у власність та в оренду ОСОБА_2 для обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1 є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів. На думку колегії суддів, такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права з огляду на нижченаведене.

Згідно п.1 ч.2 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Ураховуючи наведене, суди дійшли помилкового висновку, що позов, предметом якого є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї, може бути розглянуто за правилами КАС.

Колегія суддів дійшла висновку, що у разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність(тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

Відповідно ст. 15 ЦПК України, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо: захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

Відповідно до вимог пункту 1 частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Таким чином, якщо провадження за позовною заявою, яку не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства було помилково відкрито, суд закриває провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України.

За правилами частини першої статті 228 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі з підстав, встановлених статтями 155 і 157 цього Кодексу.

За таких обставин, оскаржувані рішення судів підлягають скасуванню із закриттям провадження у справі.

Керуючись статтями 157, 220, 220 1 , 223, 228, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

у х в а л и л а :

Касаційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2 задовольнити.

Касаційну скаргу ОСОБА_3 задовольнити частково.

Постанову Галицького районного суду м. Львова від 13 лютого 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року скасувати, провадження у справі - закрити.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення12.09.2017
Оприлюднено18.09.2017
Номер документу68903581
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —461/10630/15-а

Ухвала від 30.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 07.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні