ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" вересня 2017 р.Справа № 924/644/17
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., розглянувши матеріали за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м. Красилів, Хмельницької області в інтересах держави
до Красилівської районної державної адміністрації м. Красилів, Хмельницької області
до товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина" с. Слобідка - Красилівська, Красилівського району, Хмельницької області
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008р.
Представники сторін:
від позивача ОСОБА_1- старший прокурор відділу прокуратури Хмельницької області
від відповідача не з'явився
від відповідача не з'явився
Рішення виноситься 12.09.2017р., оскільки в судовому засіданні 29.08.2017р. оголошувалась перерва.
В засіданні суду 12.09.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно ст.85 ГПК України.
Суть спору : заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду із позовом в інтересах держави до 1. Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів; 2. Товариства з обмеженою відповідальністю „Гайдучина» , с. Слобідка-Красилівська, Красилівського району, Хмельницької області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., загальною площею 3,8916 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладеного між відповідачами, який зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії ДП „Центру Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 13.10.2008р. №040875600459.
Обґрунтовуючи позовні вимог, прокурор посилається на те, що згідно розпорядження Красилівської райдержадміністрації від 17.12.2007р. №724/2007-р ТОВ „Гайдучина» передано в оренду земельну ділянку, строком на 15 років, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 45,0332 га, розташовану за межами населеного пункту с. Западинці Красилівського району.
22.04.2008р. розпорядженням Красилівської райдержадміністрації №212/2008-р внесено зміни до розпорядження Красилівської райдержадміністрації від 17.12.2007р. №724/2007-р „Про припинення дії договору оренди та передачу земельних ділянок в оренду ТОВ „Гайдучина» , змінивши в п. 2 вказаного розпорядження площу земельної ділянки з 45,0332 га на 4,3596 га.
Вказує, що на підставі зазначеного розпорядження від 22.04.2017р. №212/2008-р, між Красилівською районною державною адміністрацією м. Красилів та ТОВ „Гайдучина» було укладено договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., загальною площею 3,8916 га, розташованої за межами населених пунктів Западинської сільської ради для ведення товарного виробництва, строком на 15 років. Даний договір зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії ДП „Центру Державного земельного кадастру при Держкомземі України№ , про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 13.10.2008 за №040875600459.
03.07.2008р. на підставі розпорядження №212/2008-р від 22.04.2008 між Красилівською райдержадміністрацією та ТОВ Гайдучина укладено договір оренди земельної ділянки площею 35,6007 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівськоґо району, строком на 15 років, нормативною грошовою оцінкою 261438,51 грн., ставкою орендної плати 3 % від грошової оцінки землі та орендною платою в розмірі 7843,16 грн. в рік.
Договір оренди зареєстрований у Красилівському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП Центру ДЗК при Держкомземі України , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.10.2008 за №040875600427.
Також, 03.07.2008 на підставі розпорядження №212/2008-р від 22.04.2008р. між Красилівською райдержадміністрацією та ТОВ Гайдучина укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,8673 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за межами населенні пунктів Западинської сільської ради Красилівськоґо району, строком на 15 років нормативною грошовою оцінкою 16311,25 грн., ставкою орендної плати 3 % від грошової оцінки землі та орендною платою в розмірі 489,34 грн. в рік. Договір оренди зареєстрований у Красилівському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП Центру ДЗК при Держкомземі України , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.10.2008 за №040875600460.
Вказує, що місцевою прокуратурою встановлено, що договір оренди від 03.07.2008 укладено з порушенням діючого законодавства, тому підлягає визнанню недійсним з наступних підстав.
З посиланням на ч.2 ст.19 Конституції України, ст.1 Закону України „Про оцінку земель» , ст.13 Закону України „Про оцінку земель» , ст.18 Закону України „Про оцінку земель» , та Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук України від 27.01.2006 №18/15/21/11 „Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» , постанову Верховного Суду України від 08.04.2015 у справі №3-41гс15, ч.1 ст.6, ст. 15 Закону України „Про оренду землі» , ст. 215 Цивільного кодексу України, ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України, п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України, зазначає, що відповідачем не проведено нормативно - грошову оцінку, що призвело до істотного заниження орендної плати за використання земель державної власності, а також не надходження належних коштів до бюджету.
За таких обставин, прокурор стверджує, що відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок на час укладення відповідачами договору оренди від 03.07.2008р. є підставою для визнання даного договору оренди землі недійсним відповідно до ч.1 ст.203, ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України.
Прокурор в засідання суду 12.09.2017р. прибув, позовні вимоги підтримав із підстав, викладених у позові.
Представник відповідача-1 в попередньому судовому засіданні 29.08.2017р. та в своєму відзиві на позов повідомив, що позовні вимоги визнає в повному обсязі. Посилається на те, що договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р. укладений з порушення вимог законодавства, оскільки, за інформацією Красилівської районної ради, технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок частково почала затверджуватися з 2009 року і серед суб'єктів господарювання, яким було затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельних ділянок ТОВ „Гайдучина» не значиться. А тому просить задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача-2 в засідання суду 12.09.2017р. не з'явився, в попередньому судовому засіданні та в своєму відзиві на позов повідомив, що проти позову заперечує. Посилається на те, що 03.07.2008 року між Красилівською РДА та ТОВ Гайдучина с. Слобідка Красилівська було укладено договір оренди на підставі розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 22 квітня 2008 року № 212/2008-р відповідно до умов зазначеного договору орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинецької сільської ради Красилівського району.
Згідно з розділом Об'єкт оренди договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,8916 га, у тому числі рілля - 3,8916 га. На земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна, а також інші об'єкти інфраструктури.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 28791,73грн.
Згідно з розділом Строк дії договору , цей договір укладено на 15 років.
Розділом орендна плата договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 863,75 грн. в рік, згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2008 року.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом міністрів України формами. Орендна плата вноситься в такі строки - щомісячно. Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Розділ договору Умови використання земельної ділянки передбачає, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (цільове призначення).
Матеріали справи містять акт прийому передачі земельної ділянки, переданої в користування на умовах оренди.
Таким чином договором оренди передбачена плата відповідно до законодавства України , яке діяло на час заключення договору і відповідно договір оренди є законним.
Посилається також на те, що згідно з приписами ст. 15 Закону України Про оренду землі ( в редакції станом на момент укладення спірного договору - 03.07.2008 року) істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6,11,17,19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Положеннями ст. 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України Про плату за землю ).
Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі , а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність.
Крім того, на момент укладання договору оренди чинне земельне законодавство не передбачало конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а норми ст.21 Закону України Про оренду землі лише фіксують його граничні межі.
В пункті 2.11 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними , зокрема зазначено, що за загальним правилом статті 217 ЦК Країни правочин не може бути визнаний недійсним, якщо законові не відповідають лише окремі його частини і обставини справи свідчать про те, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної його частини. У такому разі господарський суд може визнати недійсною частину правочину. Недійсними частини правочину визнаються за загальними правилами визнання правочинів недійсними із застосуванням передбачених законом наслідків такого визнання. Якщо недійсна частина правочину виконана будь-якою із сторін, господарський суд визначає наслідки такої недійсності залежно від підстави, з якої вона визнана недійсною.
В пункті 2.9 зазначеної постанови також зазначено, що відповідність чи невідповідність правочину вимогам закону має оцінюватися господарським судом стосовно законодавства, яке діяло на момент, вчинення правочину. У разі коли після такого вчинення набрав чинності акт законодавства, норми якого інакше регулюють правовідносини, ніж ті, що діяли в момент вчинення правочину, то норми такого акту, якщо він не має зворотної сили, застосовуються до прав та обов'язків сторін, які виникли з моменту набрання ним чинності.
Таким чином, у даному випадку відсутні підстави для застосування до спірних правовідносин положень Закону, які зобов'язують при укладанні договору оренди землі проводити нормативну грошову оцінку земельної ділянки та на її підставі визначати розмір орендної плати в процентному співвідношенні від зазначеної нормативної грошової оцінки, як на цьому наполягає прокурор в межах даної справи.
Крім того, відповідно ст. 201 Земельного кодексу України (редакція якої з моменту укладання спірного договору оренди не змінилася) грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Положеннями ст. 15 Закону України Про оцінку землі (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного договору, тобто 03.07.2008 р.) підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
При цьому, матеріали справи не містять доказів прийняття такого рішення Красилівською райдержадміністрацією.
Крім того, згідно із ст. 2 Закону України Про плату за землю (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного договору, тобто 03.07.2008 р.) використання землі в Україні є платним. За земельні ділянки, надані з оренду, справляється орендна плата.
Статтею 23 вказано Закону (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного договору, тобто 03.07.2008 р.) передбачає, що грошова оцінка земельної ділянки проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка земельної ділянки щороку за станом на 1 січня уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок проведення якої затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.95 р. № 213 нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пунктом 2 вказаної Методики визначено, що інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.
Пунктом 3 Методики визначено, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення (далі - земель) провадиться окремо по орних землях, землях під багаторічними насадженнями, природними сіножатями і пасовищами за рентним доходом, який формується залежно від якості, місцерозташування і економічної оцінки земель.
Згідно з п. 5 вказаної Методики в основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель кладеться рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається заданими економічної оцінки земель, проведеної в 1988 році.
Відповідно до Земельного кодексу України, закону України Про оцінку землі та постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.95р. N213 "Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України. Української академії аграрних наук 27.01.2006 N 18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, згідно із п.1.4 якого інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування грунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування.
Пунктом 1.5 цього Порядку визначено, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначається за аналогічними агровиробничими групами ґрунтів, які до них прилягають. На відносно гірших землях, на яких не створюється диференційований рентний дохід (з нульовим або від'ємним показником оцінки), нормативна грошова оцінка земель визначається величиною абсолютного рентного доходу - 1,6 ц зерна з гектара.
Отже, на час укладення спірного договору оренди від 03.07.2008 року та під час дії вище зазначених нормативних актів законодавством визначалася можливість укладення правочинів як за визначеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, так і без такої, оскільки нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначалася за аналогічними агровиробничими групами ґрунтів, які до них прилягають.
При цьому, мінімальний розмір орендної плати визначався виходячи із розміру земельного податку за землі (угіддя) сільськогосподарського призначення, відносно яких було проведена нормативна грошова оцінка станом на 01.07.1995 року, що була проведена по всій території України Вартість 1 га сільськогосподарських угідь станом на 1995 рік з урахуванням коефіцієнтів індексації 3,2; 1,756 - рілля; 1,2; 1,0 становить ріллі - 2930,60 грн. Це мінімальний розмір орендної плати.
Тобто, законом була встановлена можливість та порядок визначення земельного податку, а відповідно також мінімального розміру орендної плати за земельні ділянки нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Крім того, у розділі спірного договору Об'єкт оренди зазначено що грошова нормативна оцінка земельної ділянки становить 28791,73 грн., що є відповідно вищою, як встановлено мінімальну вартість. Це підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8916 га ТОВ Гайдучина за вих.1883 від 04.07.2008 року Отже в даному випадку про збитки державі не може бути й мови.
Матеріали справи свідчать про те, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення проведена станом на 01.07.1995 року відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 23.03.1995 року № 213. Результати зазначеної нормативної грошової оцінки були базою для розрахунку орендної плати за земельні ділянки державної власності.
Розмір орендної плати в договорі був визначений у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Розрахунок орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державного резервного фонду, які передані в оренду ТзОВ Гайдучина на підставі оспорюваного договору оренди земельних ділянок, проводився згідно з витягом з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель уточнювалась на коефіцієнт індексації, внаслідок чого змінювався розмір орендної плати, яку ТзОВ Гайдучина сплачувало у встановлені терміни. Про вартість сільськогосподарських угідь за 1 га станом на 1995 рік з урахуванням індексу індексації на відповідний рік ТОВ Гайдучина отримувало в Управлінні держгеокадастру, що стало підставою сплати орендної плати.
Згідно повідомлення Красилівської ОДПІ ГУ ДФС в Хмельницькій області від 15.8.2017 року № 1517/10/22-10-17-25 зазначено, що ТзОВ Гайдучина с. Слобідка Красилівська, згідно поданих розрахунків, своєчасно та в повному обсязі сплачує визначену суму сплати по орендній платі з юридичних осіб і за даними інформаційних облікових систем заборгованості із сплати податків, зборів та платежів до бюджету немає. Відповідно ніяких збитків ТОВ Гайдучина щодо сплати коштів по оренді земельної ділянки не нанесло. Втрат до бюджету немає. Разом з тим ,якщо розмір орендної плати за землю встановлений нижче законодавчо встановленої межі, орендарю належить сплачувати орендну плату в розмірі, встановленому законодавством, а не договором.
Орендар сплачує за весь період виходячи із вартості землі 3%, що відповідає Податковому кодексу України, що і діє на даний час.
Окрім цього, прокуратурою надано на підтвердження своїх вимог до позовної заяви відповідь з Красилівського відділу Держгеокадастру від 30.05.2017 року, де зазначено, що вартість 1га сільськогосподарських угідь (ріллі) на території Западинецкої сільської ради (з урахуванням індексації 3.2, 1,249, 1,756, 1,2) становить - 24681,68 грн. У той же час відповідно до податкової декларації за 2017 рік, що наданий також прокуратурою до позовної заяви вбачається в розділі ІІ (розрахунок суми орендної плати), де під №1.2 площею 3,8916 га зазначена нормативно грошова оцінка 29527,55 грн. з розміром орендної плати 3%, що становить 3447,28 грн. Тобто це підтверджує більше надходження до бюджету (3447,28-2881,53=565,75 грн.), так як грошова оцінка зазначається на 2017 рік - 24681,68 грн., а не 29527,55 грн. Аналогічна ситуація і за попередній 2016 рік та інші роки.
Згідно з законодавством на день укладання договору розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких не проведена, і за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, повинен був робиться за формами, що були затверджені Постановою Кабінету Міністрів від 13 грудня 2006 № 1724 Деякі питання оренди земель (додаток № 1 та №2).
Вказана постанова Кабінету Міністрів України також вносить зміни до типового договору оренди землі затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220, в якому зазначає, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженої Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Розрахунок розміру орендної плати, що є додатком №1 до договору, здійснений за формою встановленою додатком № 2 до Постанови КМУ від 13.12.2006 року та відповідає абз. 1 розділу Орендна плата укладеного договору оренди землі від 03.07.2008 року.
Статтею 21 Закону України Про оренду землі в редакції чинній на момент укладання договору передбачено, що розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності не може бути меншою для земель сільськогосподарського, призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України Про плату за землю .
Разом з тим, визначений в умовах договору розмір орендної плати
відповідає вимогам ст. 21 Закону України Про оренду землі в редакції чинній на момент укладання договору.
За таких обставин, розрахунок орендної плати за земельну ділянку повністю відповідає порядку, ставкам та встановленим обмеженням, та здійснений у відповідності до вимог законодавства України, діючого на момент укладання договору 03.07.2008 року. Ніяких збитків державі не завдано взагалі.
Таким чином, основним спеціальним актом, що регулював визначення розміру орендної плати станом на 03.07.2008 року був Закон України Про оренду землі та Закон України Про плату за землю який втратив чинність лише 01.01.2011 з прийняттям Податкового кодексу України на що і посилається у відповіді Красилівська ОДПІ ГУ ДФС у Хмельницькій області.
Посилання прокурора в обґрунтування позовних вимог на положення ст.13 Закону України Про оцінку землі (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), також вважає безпідставними, оскільки законом, що визначав розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також напрями використання коштів, що надійшли від плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, на день укладання спірного договору був Закон України Про плату за землю . Закон України Про оцінку земель згідно з його преамбулою визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Тобто, лише Законом України Про плату за землю встановлено можливість та порядок визначення плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено та не проведено.
З набранням чинності 01.01.2011 Податковим Кодексом України п. 289.1 ст. 289, було встановлено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За таких обставин, також є безпідставними доводи прокурора про порушення сторонами при укладанні спірного договору оренди положень ст. 13 Закону України Про оцінку земель (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), оскільки такі доводи побудовані на вільному тлумаченні прокурором зазначеного закону, без врахування сфери його застосування, та можливості застосування до спірних правовідносин в контексті інших законодавчих актів, які регулювали порядок встановлення та розмір орендної плати за землю на час укладання між сторонами спірного договору.
Висновки Верховного суду України, викладені в постановах, на які посилається прокурор, та які нібито підтверджують його правову позицію полягають в тому, що обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням, базуються на нормах Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011 р., тобто вже після укладання сторонам спірного договору, а відтак не можуть застосовуватися до спірних правовідносин.
Крім того, відповідно до ст. 27 Закону України Про плату за землю контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби. При цьому, матеріали справи не містять жодного доказу з приводу того, що з боку вказаних органів на протязі строку оренди земельної ділянки заявлялися будь-які претензії щодо порядку обчислення та розміру орендної плати. Натомість з відповіді Красилівської ОДПІ ГУ ДФС в Хмельницькій області вбачається що плата вносилась своєчасно у визначеному законом порядку та відсутня заборгованість.
Крім того, в своїх додаткових поясненнях відповідач 2 повідомив, що позивач зазначає, що згідно листа відділу у Красилівському району ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.05.2017 року зазначено, що у місцевому фонді документації із землеустрою технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує ТОВ Гайдучина на території Западинцької сільської ради Красилівського району відсутня.
У наданих матеріалах значиться копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8916 га ТОВ Гайдучина (вих. 1683 від 04.07.2008 року), що спростовує твердження про не проведення нормативної грошової оцінки. Окрім цього, відповідач зауважує, що дана ділянка була сформована, присвоєно кадастровий номер та погоджений план меж та видано витяг про грошову оцінку окремої частини земельної ділянки площею 3,8916 га.
Таким чином при укладанні договору оренди та в подальшому при його виконанні відповідачем не були порушені норми законодавства що регулювали дані правовідносини, що у свою чергу спростовує висновок позивача, та його основне твердження у позові, як зазначає позивач, а саме відсутність проведення нормативної грошової оцінки землі, встановлення ставки орендної плати на рівні нижчому законодавчо встановленому та в зв'язку з цим невірного визначення розміру орендної плати, а отже і відсутність законодавчо обґрунтованої істотної умови договору, а тому позивач вважає спірний договір оренди таким , що не відповідає ст. 13 Закону України Про оцінку землі , а також ст.ст. 203 ,215 ЦК України і має бути визнаний недійсним.
Нормативна грошова оцінка була проведена. На окрему земельну ділянку зроблено витяг з технічної документації, що наданий Красилівським відділом земельних ресурсів, проведений розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка який проведена на 01.01.2008 року Западинцької сільської ради Красилівського району, Хмельницької області де визначено, площа, нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку, добуток коефіцієнтів, узгоджений сторонами для розрахунку розмір орендної плати (3,0%), розмір земельного податку та розмір орендної плати, що повністю відповідає формі затвердженої відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого наказом ДКУ по земельних питаннях, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11.
Такі дії повністю відповідають вимогам законодавства, що діяло на момент заключення договору оренди (резервні землі), а саме Про оренду землі , Про оцінку землі , Порядку нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого наказом ДКУ по земельних питаннях, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11.
Орендна плата та земельний податок сплачувався своєчасно, окрім цього повністю і відповідає діючим ставкам прийнятому за згодою сторін розміру орендної плати 3% і діючому з 2011 року Податковому кодексу України, так як позивач стверджує порушення ТОВ Гайдучина вимог ст. 288,289 Податкового кодексу України.
Заборгованості зі сплати орендної плати за використання земельних ділянок по ТОВ Гайдучина відсутня, а тому ніяких збитків державі взагалі не нанесено, як стверджує позивач. А тому просить в позові відмовити.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
03.07.2008р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ „Гайдучина» (орендар), укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до п.п.1.1 якого орендодавець на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008р. №212/2008-р передав, а орендар прийняв у довгострокове платне користування на умовах оренди земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради.
Відповідно до п.2 вказаного договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,8916 га, у тому числі рілля 3,8916 га.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 28791,73 грн. (п.5 договору).
Згідно п.8 зазначеного договору передбачено, що договір укладено на строк 15 років з правом перегляду орендної плати і дійсний з моменту його державної реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк, але на загальний термін не більше 49 років. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п.п. 9, 11 договору, орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 863,75 грн. в рік. Орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно п. 13 договору, розмір орендної плати переглядаються щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Вказаним договором сторони передбачили, що земельна ділянка передається в оренду для виробництва сільськогосподарської продукції. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право в оренду земельної ділянки. Передача земельної ділянки здійснюється у триденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі. (п.п.15, 18, 20 договору оренди).
Даний договір був зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії „Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що в книзі реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №040875600460 від 13.10.2008 року.
Западинська сільська рада своїм листом №26 02/24 від 17.05.2017р. повідомила прокуратуру, про те, що землю державної власності площею 43,36 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовує ТОВ „Гайдучина» . Договір оренди укладено Красилівською РДА 03.07.2008р. терміном на 15 років. Середній розмір орендної плати за використання земельних ділянок в 2015р., 2016р., 2017р. Становить 9196,25 грн. в рік (3% від нормативної грошової оцінки землі). Крім того, повідомила, що заборгованість по орендній платі відсутня.
24.05.2017р. Красилівська районна рада листом за вих.№213/01-16 повідомила прокуратуру про те, що сесією районної ради не затверджувалась технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ТОВ „Гайдучина» .
Згідно податкової декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2014 рік встановлено, що визначено площу земельної ділянки 43,3596 га, нормативну грошову оцінку за одиницю площі 2930,60 грн., річну суму орендної плати за вищезазначену земельну ділянку в розмірі 19700,79 грн. та ставку орендної плати в розмірі 0,15 % від нормативної грошової оцінки,
У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2015 рік вказано площу земельної ділянки 43,3596га та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 24606,29 грн., без зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та ставки орендної плати.
У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2016 рік визначено площу земельної ділянки 43,3596га, нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 29527,55 грн., ставку орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 38409,08 грн.
У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2017 рік визначено площу земельної ділянки 43,3596 га, нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 29527,55 грн., ставку орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 38409,08 грн.
23.05.2017р. листом за вих.№68-4328 вих-17 прокурор звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Красилівському районі із запитом в порядку ст.23 Закону України „Про прокуратуру» про надання інформації про те, чи затверджувалась нормативно-грошова оцінка земельних ділянок державної власності ТОВ „Гайдучина» .
30.05.2017р. Головне управління Держгеокадастру у Красилівському районі листом № 10-22-026-257/109-17 повідомило прокуратуру, про те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендує ТОВ „Гайдучина» відсутня.
Прокурор посилаючись на відсутність проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8916 га, звернувся із позовом, згідно якого просить визнати недійсним договору оренди земельної ділянки загальною площею 3,8916 га, укладеного між відповідачами, який зареєстрований у Красилівському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП „Центру Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 13.10.2008р. №040875600460.
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги приймається таке:
За приписами статті 2 Земельного кодексу України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно із ч.1 ст.116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом (або за результатами аукціону (в чинній редакції)).
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 Земельного кодексу України).
Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.1 Закону України „Про оренду землі» (далі - Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст.13 Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, 03.07.2008р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ „Гайдучина» (орендар), був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008р. №212/2008-р передав, а орендар прийняв у довгострокове платне користування на умовах оренди земельну ділянку для товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради.
Згідно зі ст.ст.288.1-288.3 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до ст.288.4 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Пунктом 9, 11 договору, орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 863,75 грн. в рік. Орендна плата вноситься щомісячно.
Відповідно до ч.1 ст.203, ч.1 статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу, і, зокрема, коли зміст правочину суперечить ЦК України, іншим актам цивільного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом ч.ч.1, 2 ст.15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Відповідно до ст.21 вищевказаного Закону, орендна плата - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Частиною 1 п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України та ч. 1 ст. 13 Закону України „Про оцінку земель» передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України „Про оцінку земель» ).
Тобто, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом України в постановах від 11.05.2016р. №6-824цс16, від 08.04.2015р. у справі № 3-41гс15, від 20.05.2015р. у справі № 3-70гс15, від 01.07.2015р. у справі №3-297гс15, від 01.07.2015р. у справі № 3-298гс15.
У постанові Верховного Суду України від 11.05.2016р. №6-824цс16 висловлено правову позицію, про те, що помилково вважати факт не проведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленим законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору оренди землі недійсним, оскільки дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій"
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 20 вказаного Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Із наданого в матеріали справи листа від 30.05.2017р. за вих.№10-22-0.26-257/109-17 Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (відділ у Красилівському районі) слідує про відсутність у відділі фонду технічної документації про нормативну грошову оцінку землі в оренді ТОВ „Гайдучина» , тобто нормативно-грошова оцінка наданих в оренду земельних ділянок ТОВ „Гайдучина» не проводилась.
Судом також враховується, що 24.05.2017р. Красилівська районна рада листом за вих.№213/01-16 повідомила прокуратуру про те, що сесією районної ради не затверджувалась технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ТОВ „Гайдучина» .
Відповідно посилання відповідача на те, що нормативна грошова оцінка була проведена. На окрему земельну ділянку зроблено витяг з технічної документації, що наданий Красилівським відділом земельних ресурсів, проведений розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка який проведена на 01.01.2008 року Западинцької сільської ради Красилівського району, Хмельницької області де визначено, площа, нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку, добуток коефіцієнтів, узгоджений сторонами для розрахунку розмір орендної плати (3,0%), розмір земельного податку та розмір орендної плати, що повністю відповідає формі затвердженої відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого наказом ДКУ по земельних питаннях, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, судом до уваги не приймається.
Отже, укладення договору оренди землі від 03.07.2008р. із визначенням орендної плати без проведення у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки суперечить приписам ст.13 Закону України "Про оцінку земель", ст.15 Закону України "Про оренду землі", що відповідно до ст.ст.203, 215 ЦК України є підставою для визнання його недійсним.
Враховуючи зазначене, договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., укладений між Красилівською районною державною адміністрацією та ТОВ „Гайдучина» , підлягає визнанню недійсним.
Ксерокопія витягу від 04.07.2008р. технічної документації про нормативну грошову оцінку 1 га сільськогосподарських угідь за межами Западинської сільської ради Красилівського району, що додана до договору оренди землі, де зазначено, що базова вартість ріллі становить 28791,73 грн., не може бути прийнятий судом як належний та допустимий доказ проведення нормативно-грошової оцінки землі, що передана в оренду, оскільки суду не надано оригінал такого витягу для огляду та встановлення його достовірності. Крім того, не надано інших доказів які б підтверджували проведення нормативно-грошової оцінки землі, у відповідності до вимог чинного законодавства. Відтак, відповідачами не спростовано твердження прокурора про відсутність затвердженої у встановленому законом порядку нормативно-грошової оцінки землі при укладені спірного договору оренди землі.
Згідно зі ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору (ст.32 ГПК України ).
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на вищезазначене, позовні вимоги є обґрунтовані, підтверджені доказами, наявними в матеріалах справи, тому підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору у зв'язку із задоволенням позову покладаються на відповідачів згідно зі ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст.ст.1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, СУД -
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м. Красилів, Хмельницької області в інтересах держави до Красилівської районної державної адміністрації м. Красилів, Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина" с. Слобідка - Красилівська, Красилівського району, Хмельницької області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008р. задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., загальною площею 3,8916 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладеного між відповідачами, який зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії ДП „Центру Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 13.10.2008р. №040875600459.
Стягнути з Красилівської районної державної адміністрації, (м. Красилів, Хмельницька обл., пл.. Незалежності,2, код 21326527) на користь прокуратури Хмельницької області (29000, м.Хмельницький, провул. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Гайдучина» с. Слобідка - Красилівська, Красилівського району, Хмельницької області, код 35190613) на користь Прокуратури Хмельницької області (29000, м.Хмельницький, провул. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 15.09.2017р.
Суддя С.В. Гладій
Віддрук. 4 прим. :
1 - до справи,
2 - прокуратуру (31000, м. Красилів, Хмельницької обл., вул. Театральна,4)
3 - відповідачу 1 (м. Красилів, Хмельницької обл., пл. Незалежності,2)(прост.)
4 - відповідачу 2 (с. Слобідка - Красилівська, Красилівського р-ну, Хмельницької обл.)(прост.)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2017 |
Оприлюднено | 18.09.2017 |
Номер документу | 68905065 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні