Постанова
від 03.08.2010 по справі 5876/08/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

03 серпня 2010 р. № 2-а- 5876/08/2070

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Панченко О.В.

при секретарі судового засідання Венглюк Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за адміністративним позовом

Державної податкової інспекції у Зміївському районі Харківської області до Закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України" про про стягнення суми ,

В С Т А Н О В И В:

Державна податкова інспекція у Зміївському районі Харківської області (надалі позивач) звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України", в якому просила суд стягнути з Закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України" суму штрафних санкцій у розмірі 42459, 6 грн. на користь Державного бюджету України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що фахівцями ДПА у Харківській області на підставі направлень від 10.12.2007 року № 25666 та № 25665 та відповідно до ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990 р. № 509-ХІІ із змінами та доповненнями проведено перевірку ЗАТ АПК "Колос України" щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу АЗС. належних позивачу та розташованих за адресою: Харківська обл., м. Вовчанськ, вул. Рубежанське шосе, 17-а. За результатами перевірки складено акт № 204010375/2310 від 12.12.2007 року. На підставі акту перевірки ДПІ у Зміївському районі прийняте рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року у розмірі 42459,6 грн. Зазначене рішення оскаржувалось підприємцем в апеляційному порядку. За рішенням ДПА України рішення ДПІ у Зміївському районі залишено без змін, а скарга підприємства -без задоволення. Правом оскарження у судовому порядку ЗАТ АПК "Колос України" не скористалося. У відповідності до приписів ст. 25 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", суми фінансових санкцій, нараховані за порушення вимог вказаного Закону підлягають перерахуванню суб'єктами підприємницької діяльності до Державного бюджету України в десятиденний термін з дня прийняття органами ДПС України рішення про застосування таких фінансових санкцій. Проте, зазначена сума штрафних санкцій сплачена до бюджету у встановлений термін не була, у зв"язку з чим ДПІ у Зміївському районі Харківської області звернулась з даним позовом до суду.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позові, просив позов задовольнити.

Відповідач позов не визнав. У письмових запереченнях на позов зазначив, що перевірка підприємства була проведена з порушеннями порядку та підстав її проведення, встановлених законодавством, результати перевірки не відповідають дійсним обставинам, акт перевірки та прийняте на його підставі рішення № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року є незаконними та такими, що суперечать чинному законодавству, а тому не підлягають виконанню.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, посилаючись на обставини, викладені у письмових запереченнях на позов, просив відмовити у задоволенні позову.

Суд вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності дійшов до наступних висновків:

Приписами ст. ст. 8. 9, 10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»визначені функції органів державної податкової служби, до яких належить, зокрема здійснення контролю за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому порядку, організацією виконання актів законодавства у межах своїх повноважень, здійсненням систематичного контролю за їх реалізацією, застосуванням у випадках, передбачених законодавством фінансової санкції до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства, у тому числі за порушення Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» .

Підстави та порядок проведення органами державної податкової служби планових і позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов"язкових платрежів) встановлені статтею 11-1 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» .

Судом встановлено, що Закрите акціонерне товариство "Агропромислова компанія "Колос України" 18.09.2006 року зареєстроване Зміївською районною адміністрацією Харківської області за № 14581200000004493.

09.04.2002 року ЗАТ АПК "Колос України" взято на облік Державною податковою інспекцією у Зміївському районі Харківської області як платника податків за № 19.

Вказані обставини визнані сторонами по справі в ході судового засідання, у суду не має сумнівів в добровільності визнання перелічених обставин та їх достовірності, стосовно вказаних обставин відсутній спір, а тому перелічені обставини перед судом не доказуються.

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990 р. № 509-ХІІ із змінами та доповненнями, на підставі направлень від 10.12.2007 року № 25666 та № 25665 фахівцями ДПА у Харківській області було проведено перевірку ЗАТ АПК "Колос України" щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу АЗС, розташованих за адресою: Харківська обл., м. Вовчанськ, вул. Рубежанське шосе, 17-а.

Результати перевірки оформлені Актом № 204010375/2310 від 12.12.2007 року.

29.12.2007 року з посиланням на даний акт, ДПІ у Зміївському районі Харківської області було прийнято рішення № НОМЕР_1, яким до відповідачу - ЗАТ АПК "Колос України" застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 42459, 6 грн.

Як з'ясовано судовим розглядом, фактичною підставою для винесення спірного рішення слугували відображені в Акті від 12.12.2007 року № 204010375/2310 висновки податкового органу про порушення відповідачем вимог Закону України "Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" № 1776 -ІІі від 01.06.00 р. із змінами та доповненнями.

Перевіряючи вказані висновки відповідача і прийнятий на їх підставі спірний правовий акт індивідуальної дії на відповідність вимогам ч.3 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного:

Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України. обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Судом встановлено, що не погодившись з прийнятим відносно нього рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року, ЗАТ АПК "Колос" оскаржив його у судовому порядку (справа № 2а -6921/08).

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30.04.2009 року (Справа № 22-а-3445/09), яка набрала законної сили, за наслідками перегляду в апеляційному порядку, постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2008 року (справа № 2а -6921/08) скасовано в частині відмови в позові закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України" про скасування рішення ДПІ у Зміївському районі Харківської області № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року про застосування штрафних санкцій у розмірі 1700, 00 грн. В цій частині прийнято нову постанову, якою позов закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України" задоволений. Скасовано рішення ДПІ у Зміївському районі Харківської області № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року про застосування штрафних санкцій у розмірі 1700, 00 грн. В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2008 року залишено без змін.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що 12.12.2007р. на підставі направлень за №№ 25665, 25666 від 10.12.2007 року фахівцями ДПА у Харківській області проведена перевірка господарської одиниці позивача - АЗС, що розташована за адресою: Харківська обл., м. Вовчанськ, вул. Рубіжанське шосе, 17 А, що належить ВАТ "Агропромислові компанія "Колос Україна" щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності, про що складений акт №204010375/2310 від 12.12.2007р. та висновок по акту перевірки.

За результатами проведеної перевірки встановлені порушення пп.1, 2, 3, 4, 13 ст. Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995р. № 265/95-ВР із змінами та доповненнями, саме: розрахункові операції на загальну суму 8151,70 грн. було проведено без застосування реєстратора розрахункових операцій, а саме продаж пального по талонах та лімітно-заборних картках, розрахунковий документ на вказану суму не видавався; невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків, сумі коштів, яка зазначена в денному звіті РРО у розі 0,22 грн.; застосування РРО, що включений до державного реєстру РРО з недодержання встановленого порядку їх застосування, а саме в режимі реєстрації відпускання пального РРО забезпечував у єдиному нерозривному технологічному циклі управління відпуском пального реєстрацію об'єму та вартості відпущеного пального кожного найменування окремо за готівкою та безготівковою формою оплати та нероздрукування розрахункових документів із зазначенням паливно-роздавальної колонки.

Перевірка проведена в присутності оператора АЗС - ОСОБА_1, яка по факту порушень надала письмові пояснення, власноручно склала опис наявних купюр та монет. Після складання матеріалів перевірки, ОСОБА_1 була ознайомлена з актом перевірки та отримала другий примірник акту під розписку. В поясненнях до акту перевірки зазначила, що претензій до перевіряючих не має, з виявленими порушеннями згодна.

Після ознайомлення заступника голови ВАТ "АПК "Колос України" ОСОБА_2 з актом перевірки, остання зауважила, що з висновками перевірки не згодна.

На підставі висновків акту перевірки ДПІ у Зміївському районі Харківської області за порушення позивачем п.п. 1,2,3,4,13 ст. З Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995р. № 265/95-ВР із змінами та доповненнями, на підставі п.11 ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" та згідно з п.п.1, 8 ст.11, ст.22 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року. Згідно вказаного рішення до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції в розмірі 42459,60 грн.

Фактичною підставою для визначення позивачу до сплати штрафних санкцій в сумі 40758,50 грн. за порушення п.п. 1,2. ст.З вищевказаного Закону, згідно рішення від 29.12.2007 року № НОМЕР_1 є виявлена актом перевірки обставина реалізації позивачем на АЗС палива на загальну суму 8151,70 грн., розрахунок за який відбувся в безготівковій формі раніше, по талонах відпуску та лімітно-заборних картках без проведення розрахункових операцій через реєстратор розрахункових операцій.

Системно аналізуючи встановлені обставини та надаючи оцінку оскарженому рішенню про застосування штрафних (фінансових) санкцій ДПІ у Зміївському районі Харківської області, суд апеляційної інстанції зазначив наступне:

Відповідно до пунктів 1,2 ст. З Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"(3акон від 01.06.2000 N 1776-ІН) суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та (або в безготівковій формі) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо, при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законам, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Закон не містить обмеженого переліку операцій, на які поширюються його вимоги, та в той же час звільняє від обов'язку проведення розрахункових операцій через реєстратор розрахункових операцій лише певне коло суб'єктів підприємницької діяльності (ст. 9 Закону).

На території України у сферах, визначених цим Законом, дозволяється реалізовувати та застосовувати лише ті реєстратори розрахункових операцій вітчизняного та іноземного виробництва, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та конструкція і програмне забезпечення яких відповідає конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника (частина 1 ст. 12 цього Закону).

Згідно із частиною 1 ст. 13 названого Закону вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 N 199, уповноважено Державну комісію з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом встановлювати додаткові порівняно із встановленими зазначеною постановою вимоги щодо реалізації фіскальних функцій спеціалізованими реєстраторами для конкретних сфер застосування.

Пунктом 2 Положення про Державну комісію з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом, затвердженого постановою КМ України від 24.01.97 N 81, чинною до скасування постановою КМ України від 21.12.2005 N 1231,зазначена Державна комісія визначена постійно діючим органом при Кабінеті Міністрів України.

Протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 27.06.2002 N 13 затверджені Технічні вимоги до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів автозаправних станцій. Пунктом 15 цих Технічних вимог встановлено, що в режимі реєстрації відпускання пального ЕККА повинен забезпечувати у єдиному нерозривному технологічному процесі: управління відпусканням пального; реєстрацію об'єму (в літрах) та вартості (у гривнях) відпущеного пального кожного найменування окремо за готівкою та кожною безготівковою формами оплати; відображення на індикаторі оператора стану кожного роздавального крана паливно-роздавальної колонки, а також для кожної замовленої дози поточної інформації про об'єм відпущеного пального (у літрах) через цей роздавай кран; дебатування платіжних карток; друкування платіжних чеків установленої форми, які додатково містять номери паливно-роздавальних колонок, через які здійснювалось відпускання пального, об'єм (у літрах) і вартість (у гривнях) фактично відпущеного пального.

При попередній оплаті (оплата пального, яка проводиться перед початком його відпуски друкування чека повинно здійснюватися до початку відпускання пального, при оплаті за факти відпущене пальне - після закінчення його відпускання (встановлення роздавального краї паливно-роздавальну колонку) (пункт 16 Технічних вимог).

Таким чином, операції по відпуску пального на АЗС, в тому числі попередньо оплаченого, повинні проводитися через реєстратор розрахункових операції, який відповідає спеціально встановленим вимогам щодо конструкції забезпечує реєстрацію відпускання пального та виключає можливість останньої без фіксації фіскальним блоком інформації про об'єм відпущеного пального та його вартості.

Талони при здійсненні аналізованих операцій не можуть використовуватися лише як акт приймання-передачі, оскільки право власно на товар (паливо) може настати лише при передачі пального, що передбачено копіями договору, що знаходяться в матеріалах справи. Факт переходу права власності від позивача до контрагента підтверджується поверненням талона продавцю. Відсутність талона позбавляє права на отримання палива, що також прямо передбачено договором № 8, укладеним позивачем із контрагенте""Вільшанський ККП".

Таким чином, придбання особами за безготівкові кошти талонів на пальне не звільняє підприємство від обов'язку проведення операцій з відпуску товару за такими талонами через реєстратор розрахункових операцій.

У відповідності до п.1 ст.17 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" за порушення вимог вказаної норми права до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункових операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у п'ятикратному розмірі вартості проданих товарів (наданих послуг), на які виявлено невідповідність, - у разі не проведення розрахункових опера через реєстратори розрахункових операцій, у разі не роздрукування відповідного розрахункові документа, що підтверджує виконання розрахункової операції.

Згідно ст.25 Закону суми фінансових санкцій, які визначені статтями 17 - 24 цього Закону підлягають перерахуванню суб'єктами підприємницької діяльності до Державного бюджету України в десятиденний термін з дня прийняття органами державної податкової служби України рішення про застосування таких фінансових санкцій.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції скасував фінансову санкцію, застосовану податковим органом до ЗАТ АПК "Колос України" у розмірі 1700 грн. 00 коп. за застосування РРО з недодержанням встановленого порядку його застосування, у зв"язку з необґрунтованістю зазначеної санкції.

При цьому, суд апеляційної інстанції вказав, що відповідно до ч.8 ст. 17 Закону, у разі застосування при здійсненні розрахункових операцій реєстратора розрахункових операцій, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника, до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до п.п. 3,4 ст. З Закону, суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані:

- застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування;

- забезпечувати цілісність пломб реєстратора розрахункових операцій та незмінність його конструкції та програмного забезпечення.

ЗАТ АПК "Колос України" під час здійснення ним підприємницької діяльності застосовує РРО, що включений до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, та належним чином забезпечує цілісність його пломб, незмінність конструкції та програмного забезпечення, а тому встановлення штрафних санкцій на вищевказану суму є неправомірним, оскільки підприємством не порушені п.п.3,4 ст. З Закону.

Посадовими особами податкового органу неодноразово перевірялось дотримання позивачем вищевказаних Технологічних вимог. Так, посадовими особами Державної податкової адміністрації у Харківській області по результатах перевірки, 24.11.2006 року було складено акт б/н, до ЗАТ АПК "Колос України" застосовано штрафні (фінансові) санкції за аутентичне порушення вищевказаних Технологічних вимог, що були сплачені позивачем у повному обсязі, із дотриманням усіх встановлених строків їх сплати.

Оскільки, відповідно до ст. 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що повторне стягнення з позивача на користь бюджету фінансової санкції у розмірі 1700 грн. 00 коп. за застосування РРО з недодержанням встановленого порядку його застосування є безпідставним та необґрунтованим.

Враховуючи, що спірне рішення № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року було предметом судового розгляду, йому дана відповідна оцінка - рішення скасовано в частині застосування до відповідача фінансової санкції у розмірі 1700 грн. 00 коп., і дане рішення набрало законної сили, позовні вимоги ДПІ у Зміївському районі Харківської області підлягають задоволенню частково, а саме:

За рішенням Державної податкової інспекції у Зміївському районі Харківської області № НОМЕР_1 від 29.12.2007 року з Закритого акціонерного товариства агромпромислова компанія "Колос України" підлягають стягнення штрафні фінансові санкції у розмірі 40759, 6 грн.

Керуючись ст.ст. 11, 12, 51, 71, ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 161ст. 162, ст. 163, ст. 167 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Державної податкової інспекції у Зміївському районі Харківської області до Закритого акціонерного товариства "Агропромислова компанія "Колос України" про стягнення суми - задовольнити частково.

Стягнути з Закритого акціонерного товариства АПК "Колос України" (код 31834778) на користь державного бюджету України суму штрафних санкцій у розмірі 40759,6 грн. (сорок тисяч сімсот п'ятдесят дев'ять грн. 60 коп.).

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга, подана після закінчення строків, встановлених законом, залишається без розгляду, якщо суд апеляційної інстанції за заявою особи, яка її подала не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного проваджені або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження

Повний текст постанови виготовлено 06 серпня 2010 року.

< ОСОБА_1 > < Сума задоволення > < ОСОБА_1 >

Суддя Панченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2010
Оприлюднено19.09.2017
Номер документу68927092
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —5876/08/2070

Постанова від 03.08.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 27.12.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні