ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 вересня 2017 року м. Київ К/800/591/17
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Горбатюка С. А., Стрелець Т. Г.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року,
в с т а н о в и л а :
ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Відділення Фонду), у якому просить
визнати протиправною бездіяльність Дубровицької міжрайонної виконавчої дирекції Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо нездійснення фінансування Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку від 19 лютого 2014 року № 161, а також повторно поданої заяви-розрахунку від 19 березня 2014 року № 253/1, для отримання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для виплати нарахованого на підставі листка непрацездатності серії АВУ №499916 застрахованій особі ОСОБА_1 матеріального забезпечення по вагітності та пологах в розмірі 4524,66 грн.;
зобов'язати Дубровицьку міжрайонну виконавчу дирекцію Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області коштами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для виплати нарахованого на підставі листка непрацездатності серії АВУ №499916 виданого 26 вересня 2012 року застрахованій особі ОСОБА_1 матеріального забезпечення по вагітності та пологах в розмірі 4524,66 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відмова відповідача у виплаті їй як застрахованій особі допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами з мотивів порушення вимог трудового законодавства при її працевлаштуванні є неправомірною.
Рівненський окружний адміністративний суд постановою від 19 вересня 2016 року позовні вимоги задовольнив.
Визнав протиправною бездіяльність Дубровицької міжрайонної виконавчої дирекції Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо нездійснення фінансування Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку від 19 лютого 2014 року № 161, а також повторно поданої заяви-розрахунку від 19 березня 2014 року № 253/1, для отримання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для виплати нарахованого на підставі листка непрацездатності серії АВУ №499916 застрахованій особі ОСОБА_1 матеріального забезпечення по вагітності та пологах в розмірі 4524,66 грн.
Зобов'язав Дубровицьку міжрайонну виконавчу дирекцію Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області коштами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для виплати нарахованого на підставі листка непрацездатності серії АВУ № 499916 виданого 26 вересня 2012 року застрахованій особі ОСОБА_1 матеріального забезпечення по вагітності та пологах в розмірі 4524,66 грн.
Присудив на користь позивача ОСОБА_1, за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності судовий збір у сумі 343,48 грн.
Житомирський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 12 грудня 2016 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.
У касаційній скарзі Відділення Фонду, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення, а справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
ОСОБА_1 у своїх письмових запереченнях зазначила про те, що касаційна скарга є безпідставною, тому підстав для скасування оскаржених судових рішень немає.
Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.
Суди попередніх інстанцій встановили, що 5 липня 2012 року ОСОБА_1 прийнята тимчасово на посаду акушерки Морочнівської лікарської амбулаторії Відділу охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації на період відсутності основного працівника, з 1 серпня 2012 року її переведено на посаду сестри медичної стоматологічного кабінету Морочнівської лікарської амбулаторії Відділу охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації тимчасово на період відсутності основного працівника. З цієї посади ОСОБА_1 було звільнено з 25 вересня 2012 року у зв'язку із закінченням терміну дії трудового договору на підставі пункту 2 статті 36 Кодексу законів про працю України.
Наказом по відділу охорони здоров'я від 27 вересня 2012 року № 49 позивачку прийнято тимчасово на посаду сестри медичної стоматологічного кабінету Морочнівської лікарської амбулаторії Відділу охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації на період відсутності основного працівника з 26 вересня 2012 року.
Відповідно до листка непрацездатності серії АВУ №499916, виданого Комунальним закладом Зарічненська районна лікарня 26 вересня 2012 року, у період з 26 вересня 2012 року по 29 січня 2013 року ОСОБА_1 підлягала звільненню від роботи у зв'язку з її тимчасовою непрацездатністю, пов'язаною з вагітністю та пологами.
На підставі зазначеного листка непрацездатності комісія із соціального страхування Відділу охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації прийняла рішення, оформлене протоколом від 26 вересня 2012 року № 13, про призначення ОСОБА_1 допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Відділ охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації подав Дубровицькій міжрайонній виконавчій дирекції Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяву-розрахунок від 5 грудня 2012 року на загальну суму 28758,69 грн., у тому числі допомога по вагітності та пологах, призначена ОСОБА_1, у розмірі 4524,66 грн.
28 грудня 2012 року Дубровицька міжрайонна виконавча дирекція Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності профінансувала виплату матеріального забезпечення на суму 28758,69 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 28 грудня 2012 року № 1074.
На підставі платіжних доручень від 8 січня 2013 року №, від 9 січня 2013 року №, від 10 січня 2013 року №Відділ охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації повернув Дубровицькій міжрайонній виконавчій дирекції Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності кошти на загальну суму 10909,08 грн., з яких 4524,66 грн. - допомога по вагітності та пологах у розмірі, призначена ОСОБА_1
Після народження дітей ОСОБА_1 звернулася до Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області щодо так і невиплаченої їй допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами. У зв'язку з цим Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області (як роботодавець і страхувальник позивачки) подав до Дубровицької міжрайонної виконавчої дирекції Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяву-розрахунок від 19 лютого 2014 року № 161 для фінансування допомоги по вагітності та пологах у розмірі 4524,66 грн.
Оскільки у цій заяві-розрахунку було вказано неправильний номер розрахункового рахунку страхувальника, її не зареєстровано. Відтак Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області подав до Дубровицької міжрайонної виконавчої дирекції Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяву-розрахунок від 19 березня 2014 року № 253/1 для фінансування допомоги по вагітності та пологах у розмірі 4524,66 грн., що призначена ОСОБА_1
Втім Дубровицька міжрайонна виконавча дирекція Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності відмовилась фінансувати виплату ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах у сумі 4524,66 грн. з тих мотивів, що така допомога раніше вже фінансувалась і була повернена роботодавцем. Крім того, при опрацюванні наданих документів встановлено, що ОСОБА_1 на момент видачі листка непрацездатності серії АВУ №499916 від 26 вересня 2012 року не була застрахованою особою, оскільки не перебувала у трудових відносинах з Відділом охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації.
Позивач вважає таку відмову неправомірною, у зв'язку з чим звернулася з цим позовом до суду.
За наслідками нового судового розгляду суд першої інстанцій встановив, що станом на дату видачі листка непрацездатності ОСОБА_1 була застрахованою особою в розумінні Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від (чинного станом на дату виникнення спірних правовідносин), відповідно має право на отримання матеріального забезпечення у випадках, передбачених цим Законом. Стосовно покликань відповідача на неправомірність видання третьою особою наказу про прийняття позивачки на роботу в період її тимчасової непрацездатності суд відзначив, що при вирішенні питання щодо наявності підстав для фінансування допоми у зв'язку з вагітністю і пологами ці обставини не можуть бути предметом правової оцінки територіальних органів Фонду. Факт повернення попереднім роботодавцем коштів, призначених для виплати ОСОБА_1, на думку суду першої інстанції, не є підставою для відмови у виплаті застрахованій особі допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами за умови наявності для цього законних підстав. Суд апеляційної інстанції таку позицію підтримав.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій і при прийнятті цієї ухвали виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України від 18 січня 2001 року № 2240-III Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (чинного у період виникнення спірних відносин; далі - Закон № 2240-ІІІ) суб'єктами загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, є застрахована особа або інша особа у випадках, передбачених статтями 45, 47 цього Закону, страхувальник та страховик (пункт 1). Застрахованою особою, відповідно до цієї статті, є найманий працівник, а у випадках, передбачених цим Законом, також інші особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України), на користь яких здійснюється загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (пункт 2). Страхувальником відповідно до цього Закону є а) роботодавець - для осіб, зазначених у частині першій статті 6 цього Закону; (пункт 3).
За частиною першою статті 4 Закону № 2240-ІІІ право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи і час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законодавством.
Відповідно до частини першої статті 34 Закону № 2240-ІІІ за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: 2) допомога по вагітності та пологах (статті 38, 39 цього Закону); .
За частиною першою статті 38 Закону № 2240-ІІІ допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Відповідно до частини першої статті 50 Закону № 2240-ІІІ матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, застрахованим особам, зазначеним у частині першій статті 6 цього Закону, призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім видів матеріального забезпечення, передбачених пунктами 1, 2 статті 34 цього Закону, яке надається за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України
У разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації матеріальне забезпечення за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації), виплачується застрахованим особам їх правонаступником, а в разі відсутності правонаступника - виконавчою дирекцією відділення Фонду за місцем здійснення обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.
За частиною першою статті 51 Закону № 2240-ІІІ підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.
За пунктом 2 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 26 (далі - Порядок), фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється районними, міжрайонними, міськими виконавчими дирекціями відділень Фонду (далі - робочі органи Фонду).
Підставою для фінансування страхувальників-роботодавців робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами (Додаток).
Згідно з пунктом 4 Порядку на підставі рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства про призначення матеріального забезпечення страхувальник-роботодавець нараховує суми матеріального забезпечення та оформлює заяву-розрахунок.
Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку при опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Отже, право на отримання допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами, передбаченої Законом № 2240-ІІІ, мають право застраховані особи. Роботодавець як страхувальник зобов'язаний належно підготувати і надати відповідні документи для того, щоб працівник (застрахована особа) своєчасно отримала належні їй кошти, тоді як до повноважень робочих органів Фонду віднесено перевірку наданих документів (правильність їх заповнення), а також відомостей щодо страхувальника і сплату ним страхових внесків.
Суди попередніх інстанцій встановили, що за наказом начальника Відділу охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації (по відділу охорони здоров'я) від 27 вересня 2012 року за № 49 ОСОБА_1 з 26 вересня 2012 року прийнята тимчасово на посаду медичної сестри Морочнівської лікарської амбулаторії на період відсутності основного працівника. З цієї ж дати ОСОБА_1 перебуває на лікарняному на підставі листка непрацездатності АВУ №499916, виданого Комунальним закладом Зарічненська районна лікарня .
До прийняття зазначеного вище наказу ОСОБА_1 (судячи із записів трудової книжки) теж працювала у Відділі охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації на різних посадах. Стосовно згаданого вище наказу від 27 вересня 2012 року № 49, то його копію завірив головний лікар Комунального закладу охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області, позаяк станом на дату її виготовлення (20 березня 2014 року) видавника наказу припинено як юридичну особу. Так, 16 вересня 2013 року Відділ охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації припинено як юридичну особу, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області зареєстрований як юридична особа 11 квітня 2013 року, про що теж зроблено відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Отож, в період тимчасової непрацездатності у зв'язку з вагітністю (з 26 вересня 2012 року) ОСОБА_1 перебувала у трудових правовідносинах з Відділом охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації (на зазначеній вище посаді) і була застрахованою особою в розумінні Закону № 2240-ІІІ, за яку роботодавець сплачував страхові внески.
У справі встановлено, що Відділ охорони здоров'я Зарічненської районної державної адміністрації допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами позивачці фактично не виплатив (виділені на це кошти були повернені). Після народження дітей ОСОБА_1 все ж звернулася до свого роботодавця (на той час ним уже був Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області) стосовно отримання належної їй допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами. Відтак Комунальний заклад охорони здоров'я Зарічненський районний центр первинної медичної медико-санітарної допомоги Зарічненської районної ради Рівненської області як роботодавець і страхувальник позивачки у лютому-березні 2014 року подав робочому органу Фонду відповідну заяву-розрахунок з метою виплати ОСОБА_1 зазначеної допомоги.
На думку колегії суддів, та обставина, що робочий орган Фонду раніше вже виділяв відповідні кошти для ОСОБА_1, але які згодом було повернено роботодавцем в повному обсязі (без виплати ОСОБА_1), не може заперечувати права позивачки на отримання допомоги, виплату якої передбачено Законом. Позивач як станом на дату видачі листка непрацездатності, так і станом на дату подання третьою заявки-розрахунку була застрахованою особою і мала право на отримання допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами. Доводи, якими відповідач аргументує свою позицію, зважаючи на встановлені в цій справі обставини, колегія суддів вважає безпідставними.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що рішення судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, відповідно підстави для скасування чи зміни оскаржених судових рішень відсутні.
Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків судів та обставин справи не спростовують.
Керуючись статтями 220-1, 223, 224, 230, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
ухвалила:
Касаційну скаргу Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності залишити без задоволення.
Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2016 року в цій справі - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий М. І. Смокович
Судді С. А. Горбатюк
Т. Г. Стрелець
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2017 |
Оприлюднено | 20.09.2017 |
Номер документу | 68947283 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Смокович М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні