ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.09.2017Справа №910/11583/17
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор"
до Черкаської обласної державної адміністрації
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Смілянська районна державна адміністрація Черкаської області
про визнання договору поновленим
Суддя Щербаков С.О.
Представники:
від позивача: Савченко С.В.;
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи: не з'явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" (далі -позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Черкаської обласної державної адміністрації (далі -відповідач) про:
- визнання поновленим договору оренди, укладеного 14.10.2004 між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", земельної ділянки площею 57,39 га, розташованої в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16;
- визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди від 14.10.2004 укладеного між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", земельної ділянки площею 57,39 га, розташованої в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16 у редакції наведеній у прохальній частині позовної заяви.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач на даний час користується виділеною на підставі договору оренди земельною ділянкою, загальною площею 57,39 га та, як зазначає позивач, неодноразово звертався до відповідача з заявою про поновлення строку дії оренди, що в розумінні ст. 33 Закону України Про оренду землі є підставою для поновлення договору оренди на той самий строк на тих самих умовах.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.07.2017 порушено провадження у даній справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 03.08.2017 за участю представників сторін.
У судовому засіданні 03.08.2017 представник позивача надав документи на виконання вимог ухвали суду від 18.07.2017.
Розгляд справи відкладався в порядку п.п. 1-2 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України на 17.08.2017.
16.08.2017 через відділ автоматизованого документообігу суду від Черкаської обласної державної адміністрації надійшли письмові пояснення, в яких відповідач зазначає, що землі історико-культурного призначення не можуть використовуватися для ведення товарного сількогосподарського виробництва, необхідно змінити цільове призначення земельних ділянок шляхом розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з одночасним вимежуванням пам'яток археології - курганів в порядку, визначеному ст.ст. 20, 123 Земельного кодексу України, тож при визнанні договору оренди земельних ділянок від 14.10.2004 поновленим, необхідно зазначити умови приведення цільового призначення земельної ділянки до вимог земельного законодавства.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.08.2017 судом з власної ініціативи залучено до участі у справі Смілянську районну державну адміністрацію Черкаської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача. Зобов'язано Смілянську районну державну адміністрацію Черкаської області надати суду письмові пояснення з приводу заявлених позовних вимог та докази на підтвердження викладених обставин, зокрема розгляд справи відкладено та призначено судове засідання на 14.09.2017.
У даному судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги.
Представники відповідача та третьої особи у судове засідання не з'явились, причин неявки суду не повідомив, однак були повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Приймаючи до уваги що представники відповідача та третьої особи були належним чином повідомлений про дату та час судового засідання, враховуючи що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи по суті, суд вважає що неявка у судове засідання представників відповідача та третьої особи не є перешкодою для прийняття рішення у даній справі.
Відповідно до ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.
У судовому засіданні 14.09.2017 відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
14.10.2004 між Смілянською районною державною адміністрацію Черкаської області (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" (далі - орендар) укладено договір оренди землі, умовами якого передбачено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення без зміни цільового призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради.
Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 57, 39 га, у тому числі 57, 39 га ріллі земель державної власності (землі історико-культурного призначення).
Згідно п. 3 договору, на земельній ділянці відсутні об'єкти інфраструктури, а також відсутні будівлі та споруди.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 705 506, 75 грн.
На земельній ділянці, що передається в оренду відсутні недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню (п. 6 договору).
За умовами п. 7 договору, земельна ділянка повинна використовуватися із дотриманням вимог контурно-меліоративної організації території.
Договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Відповідно до п. 14 договору, земельна ділянка передається в оренду для вирощування товарної сільськогосподарської продукції.
Згідно п. 15 договору, цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення.
Даний договір зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16.
Як вбачається з матеріалів справи, в оренду передані земельні ділянки за кадастровими номерами 7123787200:02:002:0067, 7123787200:02:002:0068, 7123787200:02:002:0069, що розташовані в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту.
У зв'язку з закінченням строку дії договору оренди землі від 14.10.2004, позивач звернувся до Головного управління Держземагенства у Черкаській області із заявою від 07.08.2014, в якій просив поновити договір оренди землі укладений між Смілянською районною державною адміністрацію Черкаської області та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", загальною площею 57, 39 га, в додатках до якої було додано, зокрема проект додаткової угоди на поновлення договору оренди.
Листом б/н від 13.08.2014 Головне управління Держземагенства у Черкаській області надало відповідь на вищезазначену заяву позивача, повідомивши, що земельна ділянка площею 57, 3900 га, яка використовується на підставі договору оренди землі від 14.10.2004, за категорією відноситься до земель історико-культурного призначення. Розпорядженням такими землями не належить до компетенції Головного управління Держземагенства у Черкаській області.
В той же час, листом від 15.08.2014 № 27-23-0.53-3698/2-17 Головне управління Держземагенства у Черкаській області запропонувало позивачу звернутись до нього для внесення змін у договір оренди землі в частині розміру орендної плати.
Так, листом від 27.08.2014 позивач звернувся до голови Черкаської обласної державної адміністрації із заявою, в якій просив поновити договір оренди земельної ділянки історико-культурного призначення, що знаходиться в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області загальною площею 57, 39 га з відповідними кадастровими номерами: 7123787200:02:002:0067 площа 12,5978 га, 7123787200:02:002:0068 площа 25, 6788 га та 7123787200:02:002:0069 площа 19, 1081 га терміном на 10 (десять) років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Крім того, листом від 28.08.2014 № 36 позивач надав відповідь на лист Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 15.08.2014 № 27-23-0.53-3698/2-14, зазначивши, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" проводить сплату за оренду земельної ділянки загальною площею 57,39 га в розмірі 4,5 % від нормативно грошової оцінки, про що свідчить Податкова декларація по сплаті орендної плати за землю за 2014 рік (додана до листа). Заборгованість по сплаті орендної плати відсутня.
Також, 02.03.2015 позивач звернувся із клопотанням № 11 до т.в.о. начальника управління культури Черкаської ОДА, в якому просив надати висновок, щодо можливості розроблення технічної документації із землеустрою для поновлення договору оренди землі від 14.10.2004, на земельні ділянки загальною площею 57, 39 га (землі історико культурного призначення), що знаходяться в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області, за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яке отримано управлінням культури Черкаської ОДА 02.03.2015, згідно відмітки на клопотанні.
Зокрема, з матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" зверталося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до управління Держгеокадастру в Смілянському районі Черкаської області, в якому просило, зокрема зобов'язати управління Держгеокадастру в Смілянському районі Черкаської області виправити помилки у Державному земельному кадастрі про земельні ділянки за кадастровими номерами 7123787200:02:002:0067, 7123787200:02:002:0068, 7123787200:02:002:0069, що розташовані в адміністративних межах Ротмистрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, шляхом внесення відомостей про категорію ділянок як земель сільськогосподарського призначення. Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" обґрунтовувало позов тим, що позивачем у витягах з Державного земельного кадастру про вищевказані земельні виявлено технічні помилки, а саме щодо невірного зазначення категорії земель (вказано про належність земельних ділянок до земель історико-культурного призначення замість земель сільськогосподарського призначення), оскільки в розпорядженні голови Смілянської районної державної адміністрації Черкаської області від 13.10.2004 №385 зазначені земельні ділянки вказані саме землі сільськогосподарського призначення. Крім того, представник позивача зазначив, що належність вказаних земельних ділянок до земель сільськогосподарського призначення підтверджується змістом проекту відведення земельних ділянок ТОВ Вектор загальною площею 57,39 га.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.01.2017 у справі № 823/1440/16, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017, у задоволенні адміністративного позову відмовлено, з тих підстав, що земельні ділянки за кадастровими номерами 7123787200:02:002:0067, 7123787200:02:002:0068, 7123787200:02:002:0069 відносяться до земель історико-культурного призначення, що свідчить про відсутність технічної помилки в Державному земельному кадастрі щодо категорії вказаних земельних ділянок.
Листом від 26.05.2017 позивач повторно звернувся до відповідача повідомивши, що товариство продовжує використовувати земельні ділянки за кадастровими номерами 7123787200:02:002:0067, 7123787200:02:002:0068, 7123787200:02:002:0069, що розташовані в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, будь-яких заперечень щодо поновлення договору оренди землі зі сторони орендодавця на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" не надходило, у зв'язку з чим просило Черкаську обласну державну адміністрацію поновити договір оренди від 14.10.2004, зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 № 16, шляхом укладення додаткової угоди на умовах передбачених в ній, додатках до якого додано додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 14.10.2004.
Листом від 05.07.2017 № 16-10/1168 управління агропромислового розвитку Черкаської обласної державної адміністрації повідомило позивача, що висновком археологічної інспекції управління культури Черкаської ОДА від 25.06.2004 № 862 при погодженні документації із землеустрою по наданню Товариству з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" земельних ділянок загальною площею 57,39 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було підтверджено розташування в межах земельних ділянок курганних насипів та визначена обов'язкова умова - вимежування курганів зі складу земель, що передаються в оренду, та їх залуження, що не було виконано. Також відповідач зазначив, що земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва належать до категорії земель сільськогосподарського призначення і надання їх у користування за рахунок земель історико-культурного призначення можливе лише за умови зміни цільового призначення земельної ділянки, яке відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Отже, обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що останній на даний час користується виділеною на підставі договору оренди земельною ділянкою, загальною площею 57,39 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що в розумінні ст. 33 Закону України Про оренду землі є підставою для поновлення договору оренди на той самий строк на тих самих умовах, у зв'язку з чим просить суд визнати поновленим договір оренди, укладений 14.10.2004 між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", щодо оренди земельної ділянки площею 57, 39 га, розташованої в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16.
Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно зі статтею 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать. (ст. 174 Господарського кодексу України)
Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 статті 627 Цивільного кодексу України).
Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 Цивільного кодексу України).
Згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною першою статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином (частина 7 статті 193 Господарського кодексу України).
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".
Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Як встановлено ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно з ч. 6 ст. 283 Господарського кодексу України до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 15 Закону однією з істотних умов договору оренди землі є строк дії договору оренди.
Згідно з частиною першою статтею 19 Закону строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Згідно зі статтями 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Обов'язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб'єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з'ясувати обставини, які мають значення для справи.
На підставі договору оренди землі від 14.10.2004, зареєстрованого у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16, позивач набув у користування земельну ділянку загальною площею 57,39 га, у тому числі 57,39 га ріллі земель державної власності (землі історико-культурного призначення), яка знаходиться в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради для ведення сільськогосподарської діяльності.
Орендодавцем за договором оренди землі від 14.10.2004 станом на дату його укладення була Смілянська районна державна адміністрація Черкаської області, що узгоджувалось з пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції, чинній на дату укладення договору.
Згідно із Законом України від 06.09.2012 № 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", з 1 січня 2013 року розмежовано землі державної та комунальної власності.
Так, відповідно до ч. 5. ст. 122 Земельного кодексу України, обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Таким чином, повноваження щодо передачі у власність або в користування земельної ділянки, що визначена у договорі оренди землі від 14.10.2004 віднесено до повноважень Черкаської обласної державної адміністрації.
За приписами ст. 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
Відповідно до п. 8 договору оренди землі від 14.10.2004, договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію
Порядок, умови і правові конструкції поновлення договору оренди землі визначені статтею 33 Закону України "Про оренду землі".
При цьому, в постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що судам слід враховувати, що до спірних правовідносин має застосовуватися саме та редакція закону, яка була чинною на дату, з якої виникло переважне право на поновлення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Згідно ч.ч. 6-8 та ч. 11 ст. 33 Закону України Про оренду землі , у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:
- власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);
- уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Таким чином, вищезазначена норма у частині 1 наведеної статті регламентує переважне право орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі, а в частині 6 - підстави поновлення договору оренди, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди.
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом України у постановах від 25.02.2015 у справі №6-219цс14 та у справі №6-10цс15, у постановах від 18.03.2015 у справі №6-3цс15 та у справі №6-4цс15, постанові від 25.05.2016 у справі №3-312гс16, постанові від 23.03.2016 у справі №6-146цс16.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач у відповідності до ч. 1 - ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", звернувся до Головного управління Держземагенства у Черкаській області з клопотанням про поновлення договору оренди землі від 14.10.2004 з відповідним пакетом документів.
У відповідь на звернення позивача Головне управління повідомило, що земельні ділянки, які надані позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відносяться до земель історико-культурного призначення, розпорядження якими не належить до компетенції територіальних органів Держземагентства.
В той же час, листом від 15.08.2014 № 27-23-0.53-3698/2-17 Головне управління запропонувало позивачу звернутись до нього для внесення змін у договір оренди землі в частині розміру орендної плати.
Так, з урахуванням відповіді Головного управління Держземагентства у Черкаській області позивач звернувся з клопотанням від 28.08.2014 № 5471/01/01-22 про поновлення договору оренди земельних ділянок до Черкаської обласної державної адміністрації.
У зв'язку із зміною керівництва Черкаської обласної державної адміністрації та необхідністю внесення змін до складу комісії обласної державної адміністрації з визначенням доцільності розміщення об'єктів на території області, з розгляду матеріалів надання у користування, передачу у власність та оренду земельних ділянок, утвореної розпорядженням обладержадмінгістрації від 30.06.2010 № 136 звернення позивача було розглянуто на засіданні комісії 30.01.2015.
Як вбачається з письмових пояснень відповідача, комісією було рекомендовано надати дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) після узгодження питання користування земельними ділянками із службою охорони культурної спадщини облдержадміністрації, проте розпорядження про надання відповідного дозволу видано не було.
З матеріалів справи вбачається, що листом від 26.05.2017 позивач повторно звертався до відповідача, повідомивши, що товариство продовжує використовувати земельні ділянки за кадастровими номерами 7123787200:02:002:0067, 7123787200:02:002:0068, 7123787200:02:002:0069, що розташовані в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, будь-яких заперечень щодо поновлення договору оренди землі зі сторони орендодавця на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" не надходило, у зв'язку з чим просило Черкаську обласну державну адміністрацію поновити договір оренди від 14.10.2004 шляхом укладення додаткової угоди на умовах передбачених в ній. До зазначеного листа позивачем було додано додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 14.10.2004.
Частиною шостою статті 33 Закону України Про оренду землі передбачено, що у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Таким чином, для поновлення договору оренди землі з підстави, передбаченої частиною шостою статті 33 Закону України Про оренду землі необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар належно виконує свої обов'язки за договором оренди; до закінчення строку дії договору він повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди: орендар продовжує користуватись виділеною земельною ділянкою; орендодавець письмово не повідомив орендаря про відмову в поновленні договору оренди.
Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду України від 13.04.2016 р. у справі №6-2027цс15.
Під час розгляду справи судом встановлено, що докази повернення земельної ділянки позивачем відповідачу після закінчення строку договору оренду землі - відсутні, у зв'язку з чим, позивач продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення договору оренди та сплачувати орендну плату за користування землею. Вказані факти не заперечувалися відповідачем.
Отже, враховуючи те, що позивач своєчасно звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації про поновлення договору оренді землі від 14.10.2004 з відповідним проектом додаткової угоди, умови договору в частині сплати орендних платежів виконуються ним належним чином, а також враховуючи відсутність протягом місяця письмового заперечення відповідача щодо продовження строку дії договору оренди, суд приходить до висновку про правомірність та обгрунтованість вимог позивача щодо визнання поновленим договору оренди землі від 14.10.2004, укладеного між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16.
Крім того, позивач просив суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди від 14.10.2004 укладеного між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", земельної ділянки площею 57, 39 га, розташованої в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16 у редакції наведеній у прохальній частині позовної заяви.
Так, відповідно до п. 2 договору оренди землі від 14.10.2004, в оренду була передана земельна ділянка загальною площею 57, 39 га, у тому числі 57, 39 га ріллі земель державної власності (землі історико-культурного призначення).
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Статтею 20 Земельного кодексу України визначено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 22 Земельного кодексу України передбачено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно ст. 53 Земельного кодексу України, до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
Відповідо до ч.ч. 1,3 ст. 54 Земельного кодексу України, землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.
Як вбачається з матеріалів справи, листом від 05.07.2017 № 16-10/1168 управління агропромислового розвитку Черкаської обласної державної адміністрації повідомило позивача, що висновком археологічної інспекції управління культури Черкаської ОДА від 25.06.2004 № 862 при погодженні документації із землеустрою по наданню Товариству з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" земельних ділянок загальною площею 57,39 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було підтверджено розташування в межах земельних ділянок курганних насипів та визначена обов'язкова умова - вимежування курганів зі складу земель, що передаються в оренду, та їх залуження, що не було виконано, а також відповідач зазначив, що земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва належать до категорії земель сільськогосподарського призначення і надання їх у користування за рахунок земель історико-культурного призначення можливе лише за умови зміни цільового призначення земельної ділянки, яка відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, оскільки землі історико-культурного призначення не можуть використовуватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, є необхідним внесення змін у цільове призначення земельних ділянок шляхом розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з одночасним вимежуванням пам'яток археології - курганів в порядку, визначеному ст.ст. 20, 123 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Також відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачена обов'язковість вчинення змін до договору в такій самій формі, що й договір.
Згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Інше встановлено статтею 179 Господарського кодексу України, відповідно до якої укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 9 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
З указаної норми закону вбачається, що встановлений нею припис є імперативним, а тому має бути виконаний сторонами за умови дотримання порядку направлення проекту додаткової угоди орендарем.
Враховуючи те, що, позивачем направлено до Черкаської обласної державної адміністрації проект додаткової угоди про поновлення договору оренди, відповідно позивачем були здійснені необхідні дії для укладення цієї угоди, яка містить умови про поновлення договору оренди землі на той самий строк (10 років) та на тих самих умовах, суд приходить до висновку, що додаткова угода має бути визнана укладеною в редакції, запропонованій позивачем, а саме із зазначенням умови приведення цільового призначення земельної ділянки до вимог земельного законодавства, тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, враховуючи приписи чинного законодавства та встановлені у справі обставини, суд вважає, що договір оренди земельної ділянки від 14.10.2004 підлягає поновленню на той самий строк - 10 років (п. 8 договору), на підставі додаткової угоди, в редакції позивача.
Аналогічні висновки містяться у постановах Вищого господарського суду України від 29.08.2013 р. у справі № 901/284/13-г та від 09.10.2013 р. у справі № 13/5005/10437/2012 , від 15.01.2015 р. у справі № 911/2525/14.
Відповідно до ст.32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються, зокрема, висновками судових експертів.
Згідно із ст.34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
Відповідно до п. 2.3. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" якщо стороною (або іншим учасником судового процесу) у вирішенні спору не подано суду в обґрунтування її вимог або заперечень належні і допустимі докази, в тому числі на вимогу суду, або якщо в разі неможливості самостійно надати докази нею не подавалося клопотання про витребування їх судом (частина перша статті 38 ГПК), то розгляд справи господарським судом може здійснюватися виключно за наявними у справі доказами, і в такому разі у суду вищої інстанції відсутні підстави для скасування судового рішення з мотивів неповного з'ясування місцевим господарським судом обставин справи.
Відповідно до п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 р. "Про судове рішення" рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
Таким чином, враховуючи вищевикладені положення норм чинного законодавства України, приймаючи до уваги встановлені фактичні обставини справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" до Черкаської обласної державної адміністрації про визнання договору поновленим є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до ч. 5 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ :
1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" задовольнити повністю.
2. Визнати договір оренди землі від 14.10.2004 укладений між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16 поновленим на той самий строк - 10 років.
3. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 14.10.2004 укладеного між Смілянською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор", щодо оренди земельної ділянки площею 57, 39 га, розташованої в адміністративних межах Ротмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту, зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16 у наступній редакції:
Додаткова угода
про поновлення Договору оренди землі від 14.10.2004
(зареєстрований у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16)
м. Черкаси _____
Орендодавець: Черкаська обласна державна адміністрація та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" в особі директора Піскового Олега Анатолійовича, який діє на підставі Статуту, уклали дану угоду про нижченаведене:
1. Поновити на 10 років строк дії договору оренди землі від 14.10.2004 зареєстрованого у Смілянському районному відділі Черкаської районної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.10.2004 за № 16, земельної ділянки загальною площею 57,3900 га, розташованої в адміністративних межах Ростмістрівської сільської ради Смілянського району Черкаської області за межами населеного пункту.
2. Доповнити п. 30 договору (Обов'язки орендаря) вимогою наступного змісту: Орендар земельної ділянки зобов'язаний здійснити всі залежні від останнього дії, щодо вимежування курганів зі складу земель, що є предметом договору, приведення цільового призначення ділянок у відповідність до правового режиму їх використання та подальшого внесення відповідних змін до договору. Орендар земельної ділянки зобов'язаний розпочати здійснення вказаних дій негайно після державної реєстрації права користування предметом договору .
3. Інші умови договору зберігають чинність.
4. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною вищевказаного договору, складена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із сторін та набирає чинності після її підписання сторонами.
Орендодавець: Черкаська обласна державна адміністрація: бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ: 00022668.
Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор": вул. Докучаєва, 15 А, с. Холоднянське, Смілянський район, Черкаська область, 20731, код ЄДРПОУ: 22808441.
РЕКВІЗИТИ СТОРІН
Орендодавець: Орендар:
Назва Черкаська обласна державна Назва ТОВ фірма Вектор
адміністрація Місце провадження господарської
діяльності: вул. Докучаєва, 15 А,
Юридична адреса: м. Черкаси, с. Холоднянське, Смілянський район
бульв. Шевченка, 185 Черкаська область, 20731
Код ЄДРПОУ 00022668 Код ЄДРПОУ 22808441
МП ____
4. Стягнути з Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185, код ЄДРПОУ - 00022668) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Вектор" (20731, Черкаська область, Смілянський район, с. Холоднянське, вул. Докучаєва, 15 А, код ЄДРПОУ - 22808441) 3 200 (три тисячі двісті) грн. 00 коп. - судового збору.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено: 19.09.2017
Суддя Щербаков С.О.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2017 |
Оприлюднено | 24.09.2017 |
Номер документу | 69058901 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Щербаков С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні