Постанова
від 19.09.2017 по справі 826/4018/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ м. Київ 19 вересня 2017 року                                          № 826/4018/17 Окружний адміністративний суд м. Києва у складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу №826/4018/17 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у           м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецстиль» про зобов'язання допустити посадових осіб державного органу до здійснення заходів державного нагляду ВСТАНОВИВ: До Окружного адміністративного суду м. Києва надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (надалі – позивач/ГУ ДСНС України у м. Києві) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецстиль» (надалі – відповідач/ТОВ «Спецстиль»), в якому просить суд: 1. Адміністративний позов ГУ ДСНС України у м. Києві до ТОВ «Спецстиль» (код ЄДРПОУ 31361451) задовольнити повністю; 2. Зобов'язати ТОВ «Спецстиль» (код ЄДРПОУ 31361451) допустити ГУ ДСНС України у м. Києві до здійснення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, розташованих за адресою: вул. Скляренко, буд.5 у Оболонському районі м. Києва; 3. Судові витрати стягнути з ТОВ «Спецстиль» (код ЄДРПОУ 31361451). Після усунення недоліків позовної заяви, ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.05.2017 р. було відкрито скорочене провадження в адміністративній справі №826/4018/17 та надано відповідачу строк для подання до суду письмових заперечень проти позову. Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідно до наказу №569 від 12.12.2016 р. призначено позапланову перевірку ТОВ «Спецстиль», проте відповідачем протиправно не допущено державних інспекторів до проведення перевірки. Водночас, через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян відповідачем було подано письмові заперечення, в яких останній проти позову заперечує в повному обсязі, просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити з огляду на те, що при призначенні та організації проведення позапланової перевірки було допущено порушення вимог законодавства. Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтується позов, оцінивши докази які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, в межах заявлених позивачем вимог та підстав звернення до суду, суд дійшов висновку про наступне. Як вбачається з матеріалів справи, з метою проведення позапланової перевірки усунення  ТОВ «Спецстиль» порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту зафіксованих в Приписі №596 від 28.12.2015 р., ГУ ДСНС України у м. Києві, на виконання вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі – Закон №877), Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого  наказом МВС України від 02.11.2015 р. №1337, було видано наказ «Про проведення позаланових перевірок» №569 від 12.12.2016 р. На підставі наказу №569 від 12.12.2016 р. було видано посвідчення про проведення перевірки №1461 від 13.12.2016 р. на проведення позапланової перевірки ТОВ «Спецстиль», що знаходиться за адресою: вул. Скляренка, 5 у м. Києві. Перед початком здійснення перевірки державними інспекторами було пред'явлено працівникам ТОВ «Спецстиль» службове посвідчення, що засвідчує особу перевіряючого та посвідчення про проведення перевірки №1461 від 13.12.2016 р. Проте, всупереч пред'явлених документів відповідач відмовився допускати державних інспекторів до перевірки підприємства за адресою: вул. Скляренка, 5 у м. Києві. За фактом недопущення до проведення перевірки, 20.12.2016 р. та 21.12.2016 р. посадовими особами ГУ ДСНС України у м. Києві було складено Акти про недопущення до проведення позапланової перевірки ТОВ «Спецстиль», що розташоване за адресою: вул. Скляренка, 5 у м. Києві. Не погоджуючись з діями відповідача щодо не допуску перевіряючих до проведення позапланової перевірки приміщень та території ТОВ «Спецстиль», що розташовані за адресою: вул. Скляренка, 5 у м. Києві, відповідно до п.9 розділу ІІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 02.11.2015 р. №1337, ГУ ДСНС України у м. Києві звернулося до суду з даним адміністративним позовом, розглянувши який, суд дійшов до наступного. Відповідно до ч.1, ч.2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Згідно з п.1, пп.2 п.3, пп.39 п.4, п.7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Основним завданням ДСНС, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. Згідно з п.1, пп.27 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, затвердженого наказом ДСНС України від 13.04.2016 р. №175, Головне управління ДСНС України у м. Києві є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання. При цьому, відповідно до ст.66, ст.67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст.65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень. Статтею 1 Закону №877 визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій. Згідно з ч.1 ст.6 Закону №877 підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). В ч.2 ст.6 Закону №877 зафіксовано, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України. Відповідно до ч.3 ст.6 Закону №877 суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа. Згідно положень ст.7 Закону №877 для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування    суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення  (направлення) на проведення заходу,  яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю)  (із зазначенням прізвища,  ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою. У посвідченні (направленні) на проведення  заходу зазначаються: найменування органу   державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання     та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи -  підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб,  які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу    (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного  нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю)  без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного  нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею. Таким чином, положеннями Кодексу цивільного захисту України та Закону №877 на ДСНС України, в тому числі на її територіальний підрозділ - ГУ ДСНС у м. Києві, покладено обов'язок щодо здійснення державного нагляду (контролю) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб, визначено порядок проведення заходів щодо здійснення відповідного контролю, у тому числі планових перевірок та встановлено обставини виключно за наявності яких суб'єкт господарювання може не допустити до проведення перевірки. Відповідно до ст.ст.64 - 67 Кодексу цивільного захисту України, Закону №877 та з метою реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Міністерством внутрішніх справ України видано наказ від 02.11.2015 р. №1337, пп.1 п.1 якого затверджено Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Пунктом 9 розділу ІІІ вказаного Порядку встановлено, що посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки. Суд звертає увагу, що відповідачем даний адміністративний позов подано до суду саме відповідно до повноважень, наданих йому п.9 розділу ІІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 02.11.2015 р. №1337. Разом з тим, п.1 розпорядження Кабінету Міністрів України №169-р від 10.03.2017 р., яке набрало чинності 21.05.2017 р., скасовано накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону №877, за переліком згідно з додатком 1, зокрема, пп.1 п.1 наказу МВС від 02.11.2015 р. №1337. Отже, станом на час розгляду справи судом, скасовано нормативно-правовий акт, яким позивачу було надано право на звернення до суду з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку. Таким чином, враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку про відсутність законних підстав для зобов'язання відповідача допустити позивача до здійснення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, розташованого за адресою: вул. Скляренка, 5 у    м. Києві. Згідно з ч.1   ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених   ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч.2   ст.71 КАС України). Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю. Частиною 4 ст.94 КАС України   визначено, що у справах, в яких позивачем є   суб'єкт владних повноважень, а відповідачем -   фізична   чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Керуючись положеннями ст.ст.  2,   7,   69-71,   86,   158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд м. Києва, - ПОСТАНОВИВ: 1. У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецстиль» про зобов'язання допустити посадових осіб державного органу до здійснення заходів державного нагляду – відмовити у повному обсязі. Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку. Строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови. Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.           Суддя                                                                                                                    І.А. Качур

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.09.2017
Оприлюднено26.09.2017
Номер документу69061438
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4018/17

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Мороз Л.Л.

Ухвала від 13.12.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина О.М.

Ухвала від 28.11.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина О.М.

Ухвала від 28.11.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина О.М.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина О.М.

Постанова від 19.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 13.05.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 24.03.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні