ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"22" вересня 2017 р.Справа № 924/715/17
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Хмельницької міської ради, м. Хмельницький;
до приватного підприємства „Терема» , м. Хмельницький;
про стягнення 76 140,82 грн. збитків
за участю представників сторін:
позивач: ОСОБА_1 - за довіреністю;
відповідач: ОСОБА_2 - за довіреністю.
з перервою в судовому засіданні
встановив:
Позивач звернувся до суду із позовом про стягнення з відповідача 76 140,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідач своєю протиправною поведінкою, а саме використанням земельної ділянки без оформлення права користування нею, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід у розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою.
Позивач вказує, що рішенням двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради № 58 від 30.10.2013 приватному підприємству „Терема» було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку по вул. Староміській (Примакова), 1/1 площею 2887 кв.м. в короткострокову оренду терміном на 10 років для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів (на підставі договору купівлі-продажу від 27.04.2009р/н 2275).
Відповідно до пункту 4 вищевказаного рішення орендаря було зобов'язано укласти договір оренди землі у чотирьохмісячний термін від дати прийняття рішення. Проте ПП „Терема» уклало договір оренди землі лише 01.10.2014р. Таким чином стверджує, що з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. відповідач користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
Позивач зазначає, що згідно листа ДПІ у м. Хмельницькому від 11.03.2017 № 4057/10/22-25-12-03 ПП „Терема» у 2014 році було сплачено річну суму земельного податку/орендної плати за земельну ділянку по вул. Староміській,1/1 в сумі 76 140,90 грн., за 3 місяці оренди відповідач сплатив 43 509,06 грн. орендної плати.
Таким чином, позивач стверджує, що за період з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. відповідачем було сплачено 25 380,32 грн. земельного податку, розмір не одержаного доходу за користування земельною ділянкою за період 01.03.2014р. по 01.10.2014р. без правовстановлюючих документів становить 101 521,14 грн. (за виключенням суми сплаченого земельного податку), тому розмір збитків становить 76 140,82 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на ст. 157 ЗК України, яка встановлює, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Аналогічна позиція викладена у Постанові №7 Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004р. „Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» та у постанові Верховного суду України від 14.09.2016 № 703/5377/14-ц у справі №6-2588 цс15, якими встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Відповідно до пункту 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (затверджених постановою КМУ №284 від 19.04.1993р.) передбачено, що відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані (неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян).
Згідно п.4 Порядку розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).
Вказує, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 247 від 13.04.2017 затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання приватним підприємством „Терема» земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 15.03.2017р.
Згідно вказаного акту, територіальній громаді міста Хмельницького внаслідок використання земельної ділянки площею 0,2887 га по вул. Староміській, 1/1 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів за період з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. заподіяно збитки в розмірі 76 140,82 грн.
На виконання даного Порядку міською радою 25.04.2017 на адресу ПП „Терема» направлено акт комісії з визначення збитків, рішення виконавчого комітету, повідомлення від 25.04.2017 з пропозицією добровільно відшкодувати збитки, визначені в акті комісії від 15.03.2017 впродовж десяти днів. Проте, відповідачем вимоги, викладені у повідомленні упродовж вказаного терміну не виконано, збитки у розмірі 76 140,82 грн. Хмельницькій міській раді не відшкодовано.
Таким чином, вважає, що Хмельницькій міські раді завдані збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі неодержаної орендної плати в сумі 76 140,82 грн.
Відповідач у направленому суду письмовому відзиві від 07.09.2017р. із позовними вимогами не погоджується, оскільки вважає, що позивачем не доведено наявність у діях ПП „Терема» всіх обов'язкових елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини) як підстави для застосування цивільно-правової відповідальності.
За змістом статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі їх порушення, невизнання чи оспорювання. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди. Відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-правової відповідальності. Підстави для настання цивільно-правової відповідальності за порушення земельного законодавства встановлено, зокрема, Земельним кодексом України.
Посилається на те, що згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р. (надалі - Порядок №284), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Звертає увагу на те, що предметом правового регулювання норм статей 156,157 ЗК України та Порядку №284, є відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок законного вилучення земельних ділянок на користь інших осіб, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Так, згідно зі ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до приписів статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Вказує, що Верховний суд України у постанові від 14 червня 2017 року у справі №923/2075/15 дійшов правового висновку, що відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-правової відповідальності, для застосування якої потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльності, негативного результату такої поведінки (збитків), причинного зв'язку між: протиправною поведінкою та збитками, вини правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. Отже, відшкодування збитків може бути покладено на відповідача лише за наявності передбачених законом умов, сукупність яких створює склад правопорушення, яке є підставою для цивільно-правової відповідальності. При цьому пред'явлення вимоги про відшкодування неодержаних доходів (упущеної вигоди) покладає на позивача обов'язок довести, що вони не є абстрактними, а дійсно були б отримані в разі, якщо б відповідач не здійснював протиправних дій.
Відповідач посилається на те, що процедуру оформлення договору оренди землі було розпочато ПП „Терема» в межах чотирьохмісячного строку від дати прийняття рішення двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради №58 від 30.10.2013р. шляхом звернення до керівника дозвільного органу начальника управління земельних ресурсів та земельної реформи ОСОБА_3 із заявою від 18.02.2014р. про виготовлення договору оренди земельної ділянки по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницькому. Вказане підтверджується відміткою за №428 від 18.02.2014 року в журналі обліку/реєстрації заяв та документів необхідних для отримання неадміністративної послуги, які подає суб'єкт господарювання, громадянин або уповноважена ним особа працівнику Центру надання адміністративних послуг Хмельницької міської ради (адміністратору).
Відтак, вважає, що у межах чотирьохмісячного строку від дати прийняття рішення міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання в оренду земельної ділянки по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницькому, ПП „Терема» вчиняло необхідні заходи по оформленню права користування земельною ділянкою.
В подальшому дії щодо укладення договору оренди земельної ділянки залежали саме від орендодавця - Хмельницької міської ради та роботи її структурних підрозділів.
Відповідач зазначає, що 19.02.2014р. пакет документів передано до управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів, про що свідчить підпис представника управління на описі.
Листом від 03.04.2014р. №1243/02-01-15 Управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомило, що управлінням підготовлено проект договору оренди землі площею 2887 м 2 по вул. Примакова, 1/1 для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів та передано на перевірку до юридичного відділу міської ради. Після всіх необхідних погоджень даний проект договору оренди буде передано в Центр надання адміністративних послуг для погодження ПП „Терема» та подальшої реєстрації права оренди землі.
Листом від 23.04.2014р. №1522/02-08-15 Управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомило, що управлінням підготовлено проект договору оренди землі по вул. Примакова, 1/1, пл. 2887 м.кв., даний проект погоджено юридичним відділом міської ради та передано на підпис до міського голови. Після погодження проекту договору оренди міським головою, його буде передано в Центр надання адміністративних послуг для погодження ПП „Терема» та подальшої реєстрації права оренди землі.
Виготовлений проект договору оренди землі по вул. Примакова, 1/1, пл. 2887 м.кв., отримано представником ПП „Терема» у ЦНАП лише 16.05.2014 року, про що свідчить відповідна відмітка у журналі обліку/реєстрації заяв та документів необхідних для отримання неадміністративної послуги, які подає суб'єкт господарювання, громадянин або уповноважена ним особа працівнику Центру надання адміністративних послуг Хмельницької міської ради (адміністратору).
Відтак, вказує, що після погодження усіх істотних умов договору, 01.10.2014р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ПП „Терема» (орендар) укладено договір оренди землі №586-01-2014/7179279, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення двадцять восьмої сесії міської ради від 30.10.2013р. №58 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Примакова, 1/1.
Таким чином, відповідач вважає, що самим позивачем затягувалась процедура належного оформлення права користування земельною ділянкою за відповідачем.
Відповідач вважає неправомірним, що Хмельницька міська рада починає нараховувати збитки за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів з 01.03.2014 року, хоча станом на 23.04.2014р. управлінням земельних ресурсів та земельної реформи, як структурним підрозділом міської ради, проект договору оренди землі ще навіть не погоджено міським головою та не передано в Центр надання адміністративних послуг для погодження ПП „Терема» .
Відповідач вказує, що виготовлений проект договору оренди землі отримано представником ПП „Терема» у ЦНАП лише 16.05.2014 року, оскільки у 2014 році прийом та видача документів у ЦНАП здійснювались виключно у паперовій формі.
За таких обставин, стверджує, що позивачем не подано доказів того, що відповідач будь-яким чином ухилявся від укладення договору оренди землі, оскільки узгодження умов договору є правом кожної із сторін договору на стадії його укладення і реалізація такого права з боку відповідача не є зловживанням правами та доказом нанесення збитків другій стороні.
Вважає, що у його діях відсутній склад цивільного правопорушення, що мало б бути підставою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків. Відтак, у позові просить відмовити.
Також, відповідачем у відзиві заявлено клопотання про застосування строків позовної давності із врахуванням вимог ст.ст. 256, 257, 261 ЦК України. Посилається на те, що збитки, обраховані позивачем за період з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. в сумі 76 140,82 грн. не можуть стягуватись із відповідача, оскільки заявлені поза строків позовної давності.
При цьому, даний позов подано до суду 03.08.2017р., тобто із порушенням трирічного строку позовної давності за вимогами про стягнення 55 148,72 грн., нарахованих за період з 01.03.2014р. по 03.08.2014р. Тому, відповідач вважає, що у цій частині у позові необхідно відмовити із підстав пропущення строку позовної давності.
Повноважний представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, не погоджується із доводами відповідача, викладеними у відзиві, у тому числі щодо пропущення позивачем строку позовної давності. Вказує на те, що рішення Хмельницької міської ради № 58, яким надано в оренду земельну ділянку по вул. Примакова (Староміській), 1/1 ПП „Терема» було прийняте 30.10.2013р. При цьому, пунктом 4 даного рішення було зазначено про обов'язок відповідача укласти договір оренди землі у певний строк, тобто до 01.03.2014р., який відповідачем не дотримано.
Позивач зазначає, що відповідач отримав витяг з вищевказаного рішення лише 23.12.2013р., проте відповідач уникає пояснень, які обставини заважали отримати даний витяг з рішення до 23.12.2013р. Також, за виготовленням договору оренди земельної ділянки відповідач звернувся лише 18.02.2014р., проте не зазначив, які обставини перешкоджали йому звернутись в період з 23.12.2013р. до 18.02.2014р.
Позивач вказує , що за ст. ст. 256, 257 ЦК позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Аналіз ст. 258 ЦК свідчить про те, що в даному випадку застосовується трирічний строк давності. Відповідно ст. 261 ЦК перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Позивач посилається на те, що засідання комісії для визначення збитків відбулось 07.03.2017р., акт про визначення збитків був затверджений рішенням виконавчого комітету 15.04.2017р., тому вважає, що збитки можуть бути нараховані за весь період користування земельною ділянкою.
Відтак, доводи відповідача про пропуск позивачем строку позовної давності, позивач вважає безпідставними і такими, що не заслуговують на увагу.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
Рішенням 28 сесії Хмельницької міської ради №58 від 30.10.2013р. „Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянам, поновлення договорів оренди земельних ділянок шляхом укладання додаткових угод» було вирішено затвердити Приватному підприємству „Терема» проект землеустрою щодо відведення та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 2887 м 2 , що розташована по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницькому (кадастровий номер 6810100000:01:004:0415) для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів.
Згідно п.п.4,5 рішення Хмельницької міської ради №58 від 30.10.2013р. було вирішено: юридичним особам, громадянам укласти договори оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення); сплатити плату за землю у розмірі земельного податку до державної реєстрації права оренди земельної ділянки (від дати прийняття даного рішення).
Відповідно до відмітки в акті видачі рішень в ЦНАП, витяг із рішення Хмельницької міської ради від 30.10.2013р. №58 було отримано представником ПП „Терема» 23.12.2013р.
18.02.2014р. ПП. „Терема» звернувся до керівника дозвільного органу управління земельних ресурсів і земельної реформи із листом за реєстраційним № 428, згідно якого просив виготовити договір оренди земельної ділянки для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів по вул. Примакова,1/1, м. Хмельницький.
03.04.2014р. управління земельних ресурсів та земельної реформи листом за вих.№1243/02-01-15 повідомило відповідача про підготовку проекту договору оренди землі площею 2887м.кв., який передано на перевірку до юридичного відділу міської ради.
23.04.2014р. згідно листа управління земельних ресурсів та земельної реформи за вих.№1522/02-08-15 було повідомлено ПП. „Терема» про те, що проект договору погоджено із юридичним відділом міської ради та передано на підпис до міського голови. Зазначено, що після погодження проекту договору оренди, останній буде передано в Центр надання адміністративних послуг для реєстрації права оренди землі.
Відповідно до відмітки витягу із Журналу обліку (реєстрації) заяв та документів для отримання неадмінпослуги ЦНАП Хмельницької міської ради від 30.12.2013р. визначено, що договір оренди земельної ділянки відповідач отримав 16.05.2014р., що підтверджується також підписом останнього.
01.10.2014р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ПП „Терема» (орендар) було укладено договір оренди землі №586-01-2014/7179279, відповідно до п.1 якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення двадцять восьмої сесії міської ради від 30.10.2013р. №58 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Примакова, 1/1.
Згідно п.п. 2,8 договору оренди від 01.10.2014р. №586-01-2014/717927 сторони передбачили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2887 кв.м. кадастровий №6810100000:01:004:0415. Договір укладено на 10 (десять) років до 30.10.2023р., підписано представниками сторін, скріплено печатками.
24.02.2017р. управління земельних ресурсів та земельної реформи листом за вих.№579/02-01-15 повідомило ПП. „Терема» дату та час розгляду питання щодо відшкодування збитків, заподіяних внаслідок несвоєчасної державної реєстрації договору оренди землі.
Листом ДПІ у м. Хмельницькому від 11.03.2017р. за вих.№ 4057/10/22-25-12-03 повідомлено управління земельних ресурсів та земельної реформи про те, що станом на 14.03.2017р. відсутня заборгованість по земельному податку на земельну ділянку ПП „Терема» по вул. Староміській,1/1 м.Хмельницькій площею 2887 м.кв.
Згідно протоколу №1 від 07.03.2017р. засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам вирішено: скласти акт визначення розміру збитків, що підлягають сплаті ПП „Терема» , із подальшим затвердженням виконкомом Хмельницької міської ради.
Відповідно до ОСОБА_2 визначення розміру збитків від 15.03.2017р., який затверджено рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.04.2017р. №247, було встановлено, що земельна ділянка використовувалась ПП „Терема» без правовстановлюючих документів на землекористування. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.03.2014р. по 01.10.2014р.
Відповідно до Розрахунку розміру збитків (додаток до ОСОБА_2 визначення розміру збитків від 15.03.2017р.) визначено, що виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 2887 кв.м. в сумі 4 350 906,00 грн. за період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів: з 01.03.2014р. по 01.10.2014р., враховуючи неодержаний дохід в сумі 101 521,14 грн. та 25 380,32 грн. сплаченої орендної плати за період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, розмір збитків становить 76 140,82 грн.
Листом від 15.04.2017р. за вих.№1127/02-01-15 відповідача повідомлено про те, що актом визначення розміру збитків від 15.03.2017р., внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, позивачу спричинені збитки в сумі 76 140,82 грн., які необхідно відшкодувати у добровільному порядку на протязі 10 днів від дати отримання повідомлення (отримано 27.04.2017р. згідно поштового повідомлення про вручення кореспонденції).
У зв'язку із непогашенням відповідачем збитків у добровільному порядку, позивачем подано позов до суду про стягнення із відповідача 76 140,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне .
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною 5 ст. 126 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Із матеріалів справи слідує, що рішенням Хмельницької міської ради №58 від 30.10.2013р. ПП „Терема» було затверджено проект землеустрою щодо відведення та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 2887 м 2 (вул. Примакова, 1/1 м. Хмельницький) для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів та зобов'язано у 4-х місячний термін підписати з міською радою договір оренди землі. Натомість, відповідний договір оренди вчасно оформлений не був, а відповідач користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів на протязі 7-ми місяців, тобто з 01.03.2014р. по 01.10.2014р.
Доводи відповідача стосовно того, що саме орган місцевого самоврядування вчасно та у повному обсязі не здійснив певних дій, спрямованих на підписання договору, і саме з вини позивача такий договір у встановлені строки не був підписаний, судом до уваги не приймається, зважаючи на таке.
Судом враховується, що набуттю права користування земельною ділянкою повинно передувати волевиявлення особи, яка виявила бажання набути таке право, і лише після цього здійснюється волевиявлення відповідного органу місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що відповідач отримав рішення міської ради №58 від 30.10.2013р. згідно відмітки 23.12.2013р., тобто майже через два місяці від дати його прийняття. До управління земельних ресурсів із проханням про виготовлення договору оренди земельної ділянки по вул. Примакова,1/1 у м. Хмельницькому відповідач звернувся лише 18.02.2014р. (лист за реєстраційним №428). Дане не узгоджується із твердженням відповідача про те, що він вчасно та без зволікань звертався до відповідних органів про оформлення договору оренди землі.
Відтак, посилання відповідача на те, що договір оренди земельної ділянки було підписано із порушенням строку 01.10.2014р. внаслідок затягування позивача та з вини останнього, матеріалами справи не підтверджується. Натомість судом відмічається бездіяльність відповідача (зволікання) щодо укладення договору оренди.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст.152, 157 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - шкоди (збитків); причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.
Із матеріалів справи слідує, що факт протиправної поведінки відповідача підтверджується актом визначення розміру збитків від 15.03.2017р. (затверджено рішенням виконкому Хмельницької міської ради від 13.04.2017р. №247), яким встановлено, що земельна ділянка використовувалась ПП „Терема» з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. без правовстановлюючих документів на землекористування.
Відповідно до Розрахунку розміру збитків (додаток до ОСОБА_2 визначення розміру збитків від 15.03.2017р.) визначено, що розмір збитків становить 76 140,82 грн. із врахуванням нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 2887 кв.м. в сумі 4 350 906,00 грн. за період використання без правовстановлюючих документів, суми 101 521,14 грн. неодержаного позивачем доходу та 25 380,32 грн. сплаченої орендної плати.
Судом враховується правова позиція, викладена у п.3.7 Постанови № 6 Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.11 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» , згідно якої власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 №284.
Відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Відповідно п.5 Порядку збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
Доводи відповідача стосовно того, що акт визначення розміру збитків від 15.03.2017р. був складений із порушенням вимог Порядку №284, не знайшли свого підтвердження матеріалами справи і судом до уваги не приймаються. При цьому, дії комісії та вказаний вище акт у судовому порядку відповідачем не оскаржувались та не визнавались недійсними (акт не скасовано). Інші заперечення відповідача також спростовуються матеріалами справи.
Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди, суперфіцію або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача, настають правові наслідки, передбачені ст. 157 Земельного кодексу України та Порядком.
Отже, судом встановлено склад цивільного правопорушення в діях відповідача, як то: факт порушення відповідачем вимог земельного законодавства, причинний зв'язок між збитками і протиправною поведінкою (у формі бездіяльності) відповідача, збитки, що позбавило міську раду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід у вигляді орендної плати. При цьому, розмір збитків у вигляді упущеної вигоди нараховано і визначено у відповідності до вказаного вище Порядку. Відсутності свої вини у спричиненні збитків, відповідач не довів.
Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду України від 28.01.2015р. у справі №5023/3993/12(5023/9057/11), від 07.10.2015р. у справі №916/3371/14, від 14.09.2016р. у справі №6-2588цс15.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом, що призвів до відповідних наслідків, а саме: до спричинення збитків в сумі 76 140,82 грн.
Доводи відповідача, викладені у відзиві, щодо відсутності його вини та протиправної поведінки, не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки не підтверджені відповідними доказами та не узгоджуються із матеріалами справи.
Щодо поданої відповідачем заяви про застосування строків позовної давності до спірних правовідносин, судом до уваги приймається таке.
Згідно з ст.ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Відповідно до частин 1, 5 ст.261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила. За зобов'язаннями, строк виконання яких не визначений або визначений моментом вимоги, перебіг позовної давності починається від дня, коли у кредитора виникає право пред'явити вимогу про виконання зобов'язання.
Ч.3 ст. 267 ЦК України визначено, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
Згідно п.п. 2.2 Постанови Пленуму ВГС України від 29.05.2013р. №10 „Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів» передбачено, що за змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду.
Із матеріалів справи слідує, що предметом позовних вимог по даній справі є стягнення 76 140,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 01.03.2014р. по 01.10.2014р. При цьому, дане порушення мало триваючий характер та припинилось укладенням між позивачем та відповідачем 01.10.2014р. договору оренди земельної ділянки оренди землі №586-01-2014/7179279, відповідно до якого міська рада як орендодавець надав, а ПП „Терема» як орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку.
Відтак, позивач в момент підписання договору оренди повинен був довідатись або довідався про порушення свого права, тому строк позовної давності необхідно обраховувати починаючи з 01.10.2014р. Враховуючи дату подання позову (за вх. кореспонденцією суду №05-08/1653/17 від 03.08.2017р.) строк позовної давності по даній справі не пропущений.
За таких обставин, враховуючи наведені норми права, встановлені обставини щодо використання відповідачем спірної земельної ділянки без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, наявність в діях відповідача порушення земельного законодавства та наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову у повному обсязі.
Враховуючи положення ст. ст. 44, 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Стягнути із Приватного підприємства „Терема» (29000, м. Хмельницький, вул.. Старокостянтинівське шосе, 26 (код ЄДРПОУ 33761204) на користь Хмельницької міської ради (м.Хмельницький, вул.Гагаріна, 3, код 33332218) 76 140,82 грн. (сімдесят шість тисяч сто сорок гривень 82 коп.) збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (р/р 31414544700002, МФО 815013, ЄДРПОУ 38045529, одержувач коштів: УК у м.Хмельницькому/ м.Хмельницький/ 24060300, банк одержувача: ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, призначення платежу - інші надходження (відшкодування збитків).
Стягнути із Приватного підприємства „Терема» (29000, м. Хмельницький, вул.. Старокостянтинівське шосе, 26 (код ЄДРПОУ 33761204) на користь Хмельницької міської ради (м.Хмельницький, вул.Гагаріна, 3, код 33332218) 1600,00 грн. (одна тисяча шістсот гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору (р/р 35410077050100 в ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, ЄДРПОУ 04060772).
Повне рішення складено 26.09.2017р.
Суддя Ю.В. Гладюк
Віддруковано прим. - до матеріалів справи.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2017 |
Оприлюднено | 27.09.2017 |
Номер документу | 69113075 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні