КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/584/17 Головуючий у 1-й інстанції: Скалозуб Ю.О. Суддя-доповідач: Кучма А.Ю.
У Х В А Л А
Іменем України
18 вересня 2017 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Кучми А.Ю.
суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,
за участі секретаря: Козлової І.І.
розглянувши за відсутності осіб, які беруть участь в справі, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ст. 41 КАС України у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяни Василівни на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.07.2017 у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Куликівські аграрні інвестиції до Державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяни Василівни, Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_3, Товариство з обмеженою відповідальністю Горбів Агро , про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И Л А:
ПП Куликівські аграрні інвестиції звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяни Василівни, Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяни Василівни індексний 31356245 від 13.09.2016 про реєстрацію права оренди земельної ділянки, відповідно до укладеного договору між ТОВ Горбів Агро та ОСОБА_3 № р419 від 05.08.2016.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.07.2017 вищевказаний адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач - Державний реєстратор Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Т.В. подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції від 12.07.2017 та ухвалити нову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.
Особи, які беруть участь в справі в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду - без змін.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з чим погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 4,94 га, яка розташована на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області, який був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах 28.04.2008 за № 040883500208 (а.с. 8).
Так, у зв'язку з отриманням спадщини після смерті ОСОБА_4 та оформленням права власності на спірну ділянку, 12.08.2015 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_3 було укладено договір оренди землі строком на 7 років (а.с.9-11).
Також з матеріалів справи вбачається, що 05.08.2016 між ТОВ Горбів Агро (Орендар) та ОСОБА_3 (Орендодавець) укладено договір оренди землі № р419, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області (загальна площа 4,943 га, кадастровий номер НОМЕР_1).
З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.16) вбачається, що 13.09.2016 Державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяною Василівною прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 31356245 щодо державної реєстрації інших речових прав (прав оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі договору оренди землі за № р419 від 05.08.2016, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_3, орендар - ТОВ Горбів Агро .
Так, спеціальним законом, який визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна є Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 1952-IV від 01.07.2004.
Відповідно до приписів частини третьої ст. 10 Закону України № 1952-IV від 01.07.2004 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Згідно п. 3 частини третьої ст. 10 Закону України № 1952-IV від 01.07.2004 державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
Відповідно до частини четвертої ст. 18 Закону України № 1952-IV від 01.07.2004 державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Колегія суддів також враховує висновок Верховного Суду України, викладений в постанові № 21-760а15 від 22.09.2015.
Так, Верховний Суд України у вищенаведеній постанові № 21-760а15 від 22.09.2015 посилався на необхідність застосування п. 8-1 частини другої ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , згідно якої під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема, щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
При цьому, Верховний Суд України за наслідками аналізу вищенаведеної норми дійшов висновку, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Таким чином, на переконання колегії суддів, саме державний реєстратор, як суб'єкт владних повноважень, під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію щодо відсутності суперечностей між заявленими правами та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, тобто наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, для запобігання випадкам одночасного існування подвійної державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Як вбачається з матеріалів справи, на договорі оренди землі від 01.03.2008 укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, вчинений реєстраційний напис щодо його державної реєстрації Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах 28.04.2008 за № 040883500208 (а.с. 8).
В матеріалах справи відсутні відомості про визнання недійсним чи розірвання вказаного договору оренди землі.
ОСОБА_3 є спадкоємцем орендодавця ПП Куликівські аграрні інвестиції - ОСОБА_4 щодо земельної ділянки площею 4,94 га, кадастровий номер НОМЕР_1.
Згідно статті 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Судом першої інстанції вірно зазначено, що пунктом 40 договору оренди землі від 01.03.2008 укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Таким чином, на порушення вимог законодавства, при проведенні державної реєстрації права оренди спірної земельної ділянки за ТОВ Горбів Агро відповідачем не були виконані вимоги Закону № 1952- IV щодо встановлення відповідності заявлених прав поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.
Матеріали справи не містять жодних доказів щодо звернення державного реєстратора з запитом про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди щодо спірної земельної ділянки до Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області, як до правонаступника Відділу Держземагентства у Куликівському районі Чернігівської області - органу, який здійснював таку реєстрацію до 01.01.2013.
Згідно листа Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області № 9-25-0.29-68/108-17 від 17.05.2017, наданий відділом на запит суду від 18.04.2017, в архіві відділу зберігається Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі , де у розділі 4 за № 040883500208 міститься інформація про реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, стосовно земельної ділянки площею 4,94 га, кадастровий номер НОМЕР_1, термін дії договору 10 років.
Враховуючи, що державна реєстрація договору оренди землі від 01.03.2008 була проведена у відповідності до вимог чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що підстав для проведення державної реєстрації права оренди такої земельної ділянки за ТОВ Горбів Агро у відповідача не було.
Посилання апелянта в апеляційній скарзі на відсутність відомостей про державну реєстрацію договору від 01.03.2008 у Поземельній книзі, як на підставу незавершеності чи відсутності державної реєстрації колегія суддів вважає помилковими, оскільки факт державної реєстрації договору оренди землі засвідчується гербовою печаткою та підписом уповноваженої особи, а датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.
У зв'язку з викладеним, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
З урахуванням вище викладеного та приписів ст. 159 КАС України, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 159, 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Прус Тетяни Василівни залишити без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.07.2017 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки, визначені ст. 212 КАС України.
Повний текст ухвали виготовлено: 25.09.2017.
Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма
Судді: В.О. Аліменко
Н.В. Безименна
оловуючий суддя Кучма А.Ю.
Судді: Безименна Н.В.
Аліменко В.О.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2017 |
Оприлюднено | 27.09.2017 |
Номер документу | 69136285 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кучма А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні