Постанова
від 21.09.2017 по справі 818/386/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2017 р. Справа № 818/386/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Зеленського В.В.

Суддів: П'янової Я.В. , Чалого І.С.

за участю секретаря судового засідання Городової А.О.

позивача, представників позивача, відповідачів

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами ОСОБА_1 партії "Соціал-Демократична партія", Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017р. по справі № 818/386/17

за позовом ОСОБА_2

до Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області , ОСОБА_1 партії "Соціал-Демократична партія" , Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області

про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на роботі,

ВСТАНОВИЛА:

15.03.2017 року ОСОБА_2 (далі по тексту - ОСОБА_2, позивач) звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області, ОСОБА_1 партії "Соціал-Демократична партія", Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області, в якому, з урахуванням уточнення позову, просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 28.12.2016 р., яким було вирішено звернутися до політичної партії «Соціал-Демократична партія» про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, а також рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 03.03.2017 р. про дострокове припинення повноважень Верхньосироватського сільського голови ОСОБА_2;

- визнати протиправним та скасувати рішення ОСОБА_1 ради ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» (код ЄДРПОУ 39651865) №7 від 28.02.2017 року щодо підтримки народної ініціативи з відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області;

- поновити її на посаді Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, допустивши в цій частині рішення суду до негайного виконання.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року адміністративний позов ОСОБА_2 до Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області, ОСОБА_1 партії "Соціал-Демократична партія", Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на роботі - задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 28.12.2016, яким було вирішено звернутися до політичної партії «Соціал-Демократична партія» про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, а також рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 03.03.2017 про дострокове припинення повноважень Верхньосироватського сільського голови ОСОБА_2.

Визнано протиправним та скасовано рішення ОСОБА_1 ради ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» (код ЄДРПОУ 39651865) №7 від 28.02.2017 щодо підтримки народної ініціативи з відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області.

Поновлено ОСОБА_2 на посаді Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області.

Допущено до негайного виконання постанову суду в частині поновлення ОСОБА_2 на посаді Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року виправлено описку, допущену у другому абзаці резолютивної частини постанови Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 по справі №818/386/17, оголошеної 29 травня 2017 року, зазначивши вірну дату рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області, яким було вирішено звернутися до політичної партії «Соціал-Демократична партія» про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватского сільського голови Сумського району Сумської області - 28.12.2016.

ОСОБА_1 партія "Соціал-Демократична партія", не погодившись з постановою Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року, подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати вказане рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким адміністративний позов залишити без задоволення.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального права.

Верхньосироватська сільська виборча комісія Сумського району Сумської області, не погодившись з постановою Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року, подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати вказане рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на незаконність і необґрунтованість рішення суду першої інстанції, постановленого з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

У відповідності до ч. 1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційних скарг рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційних скарг підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що на місцевих виборах сільського голови у жовтні 2015 року ОСОБА_2 була обрана на посаду сільського голови.

Рішенням Верхньосироватської сільської ради від 06.11.2015 р. ОСОБА_2 приступила до виконання обов'язків сільського голови. Суб'єктом висування її кандидатом на посаду сільського голови відповідно до статті 36 Закону України «Про місцеві вибори» була районна організація ОСОБА_1 партії «Партія простих людей ОСОБА_3» (реорганізована в ОСОБА_1 партію «Соціал-демократична партія» ).

Разом з тим, в грудні 2016 року в селі Верхня Сироватка було утворено ініціативну групу, яка розпочала процес відкликання позивачки з займаної посади за народної ініціативи шляхом збору підписів виборців за її відкликання. Дана обставина підтверджується протоколом загальних зборів виборців громадян України щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 за народною ініціативою та оголошення недовіри сільському голові ОСОБА_2 від 04 грудня 2016 року.

На своєму засіданні, яке відбулося 18.12.2016р., Верхньосироватською сільською виборчою комісією Сумського району Сумської області було проведено перевірку підписних листів виборців, які були зібрані ініціативною групою.

В подальшому, 28.12.2016 р. виборча комісія прийняла рішення звернутися до суб'єкта висування - ОСОБА_1 партії «Соціал-демократична партія» з клопотанням про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади сільського голови.

За поданим клопотанням ОСОБА_1 рада ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» прийняла рішення №7 від 28.02.2017 р. щодо підтримки народної ініціативи з відкликання ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови.

03.03.2017 р. Верхньосироватська сільська виборча комісія прийняла рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_2 як сільського голови. Зазначені обставини також були підтверджені поясненнями свідків ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, що були допитані в судовому засіданні 15.05.2017 р. в суді першої інстанції.

Позивач, вважаючи протиправними та такими, що підлягають скасуванню рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 28.12.2016 р., яким було вирішено звернутися до політичної партії «Соціал-Демократична партія» про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 03.03.2017 р. про дострокове припинення повноважень Верхньосироватського сільського голови ОСОБА_2, а також рішення ОСОБА_1 ради ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» (код ЄДРПОУ 39651865) №7 від 28.02.2017 року щодо підтримки народної ініціативи з відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, звернувся до суду.

Приймаючи рішення про задоволення адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості заявлених позивачем вимог.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Закон України Про місцеве самоврядування в Україні відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Частиною 5 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Відповідно до ч.ч.6-10 ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлюються наступні вимоги для процедури відкликання за народною ініціативою.

Рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. При цьому, кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського голови - не менше 10 осіб. На підтримку пропозиції про відкликання сільського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою. Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського голови - протягом десяти днів. Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

При цьому, процедура роботи Комісії по обробці підписних листів визначена у статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Так, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Колегія суддів зазначає, що посилання суду першої інстанції на те, що перевірка правильності оформлення підписних листів, достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та вибіркова перевірка їхніх підписів здійснювалася без участі органів ведення Державного реєстру виборців та без залучення правоохоронних органів, як на підставу скасування оскаржуваних рішень, є хибною з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи, 20.02.2016 р. Верхньосироватська сільська виборча комісія направила начальнику Єдиного Державного реєстру виборців лист про необхідність їх залучення з 19.12.2016 р. по 28.12.2016 р. для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах (том 1 аркуш справи 147).

Листом - відповіддю від 23.12.2016 р. №04-16/76 було повідомлено Верхньосироватську сільську виборчу комісію, щодо відсутності правових підстав для проведення такої перевірки відділом ведення Реєстру (том 1 аркуші справи 148-149).

Крім того, 20.12.2016 р. Верхньосироватська сільська виборча комісія направила начальнику Сумської районної міліції лист про необхідність їх залучення з 19.12.2016 р. по 28.12.2016 р. для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах (том 1 аркуш справи 150).

Відповідно до листа-відповіді №21403/56/02-16 від 28.12.2016 р. Сумського районного відділення поліції ГУ НПУ в Сумській області повідомлено, що здійснення відповідної перевірки можливо тільки в рамках розслідування кримінального провадження, після призначення судово-почеркознавчої експертизи (том 1 аркуш справи 151).

На підставі отриманих вище відповідей Верхньосироватською сільською виборчою комісією Сумського району Сумської області було прийнято рішення про власноручну перевірку кожного підпис громадян.

Колегія суддів зазначає, що матеріали справи не містять доказів щодо неправильності оформлення підписних листів, недостовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також невідповідності необхідній кількості підписів громадян про відкликання позивача, що встановлена частиною першою статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Крім того, в суді першої інстанції під час розгляду даної справи не ставилося під сумнів волевиявлення громадян щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у разі відкликання його з посади за народною ініціативою.

Отже, неналежне виконання своїх обов'язків посадовими особами органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів не може бути підставою для скасування волевиявлення громадян щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 28.12.2016р., яким було вирішено звернутися до політичної партії «Соціал-Демократична партія» про надання згоди на відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, а також рішення Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області від 03.03.2017р. про дострокове припинення повноважень Верхньосироватського сільського голови ОСОБА_2 є необґрунтованими, а тому суд першої інстанції дійшов хибного висновку про їх задоволення.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_1 ради ОСОБА_1 партії Соціал-Демократична партія (код ЄДРПОУ 39651865) №7 від 28.02.2017 щодо підтримки народної ініціативи з відкликання за народною ініціативою ОСОБА_2 з посади Верхньосироватського сільського голови Сумського району Сумської області, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п.6.1 розділу 6 Статуту ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» керівними органами Партії є З'їзд та ОСОБА_1 рада партії. З'їзд скликається не менше одного разу на 4 роки та має визначені статутом повноваження в тому числі виключні.

Відповідно до п.6.9. Статуту ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» у період між З'їздами керує ОСОБА_1 Партії.

Пунктом 6.10. розділу 6 Статуту ОСОБА_1 партії «Соціал-Демократична партія» визначено основні повноваження ОСОБА_1 ради, зокрема ухвалювати політичні рішення, здійснювати прийом у члени партії та виключення із членів партії, а також вирішення інших питань, які не належать до виключної компетенції З'їзду.

Колегія суддів зазначає, що повноваження щодо відкликання з посад в органах місцевого самоврядування осіб обраних на посади за висуванням політичної партії не віднесені до виключних повноважень З'їзду партії, а тому таке рішення перебуває в компетенції ОСОБА_1 ради партії, як вищого керівного органу партії, що керує партією в періоди між з'їздами.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що вимоги позову в цій частині є необґрунтованими, а тому суд першої інстанції помилково прийняв рішення про задоволення позову в зазначеній частині.

Враховуючи вищевикладене, а також встановлені обставини справи та допущені судом першої інстанції порушення норм права, колегія суддів вважає, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017 року по справі №818/386/17 підлягає скасуванню, з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до ч. 3 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги ОСОБА_1 партії "Соціал-Демократична партія", Верхньосироватської сільської виборчої комісії Сумського району Сумської області задовольнити.

Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29.05.2017р. по справі №818/386/17 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя ОСОБА_10 Судді ОСОБА_11 ОСОБА_12 Повний текст постанови виготовлений 26.09.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69136930
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/386/17

Постанова від 28.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стародуб О.П.

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стародуб О.П.

Постанова від 21.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 27.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 24.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 24.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні