ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Семенюк М.М.
Суддя-доповідач:ОСОБА_1
УХВАЛА
іменем України
"26" вересня 2017 р. Справа № 806/117/17
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Капустинського М.М.
суддів: Моніча Б.С.
ОСОБА_2,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "16" березня 2017 р. у справі за позовом Приватного підприємства "ВВ "Агро" до Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області, 3-я особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" про визнання протиправними та скасування рішень ,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 16.03.2017р. позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано прийняті державним реєстратором прав на нерухоме майно Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_3 Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: - від 07.06.2016 № 29939380; - від 07.06.2016 № 29945683;- від 08.06.2016 № 29954936;- від 08.06.2016 № 29955994;- від 08.06.2016 № 29958217;- від 30.06.2016 № 30240171;- від 21.07.2016 № 30603711. Присуджено Приватному підприємству "ВВ "Агро" понесені ним судові витрати у розмірі 10146,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" звернулось до суду зі скаргою, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просили постанову суду скасувати та ухвалити нову - про відмову в позові. В апеляційній скарзі товариство зазначає, що суд дійшов хибного висновку про те, що державний реєстратор здійснила державну реєстрацію за наявності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно. Водночас судом не враховано, що задля усунення таких суперечностей відповідачем і проведено реєстрацію припинення існуючих договорів ТОВ "Агрофірма "Володарська" 2012 року.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, ПП "ВВ ОСОБА_4", в особі директора ОСОБА_5 (орендар) уклало договори земельної ділянки, а саме:
- 10.04.2008 року з ОСОБА_6 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,2863 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0073, строком на 10 років (т.1 а.с. 85-88);
- 18.04.2008 року з ОСОБА_7 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,2999 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0040, строком на 10 років (т.1 а.с. 25-28) та з ОСОБА_8 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,1983 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0048, строком на 10 років (т.1 а.с.33-36);
- 12.05.2008 року з ОСОБА_9 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,3862 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0043, строком на 10 років (т.1 а.с.9-12) та договір, згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,3965 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0044, строком на 10 років (т.1 а.с.89-92), з ОСОБА_10 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,2183 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0047, строком на 10 років (т.1 а.с.17-20) та з ОСОБА_11 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,1726 га, кадастровий номер 1821183400:04:002:0050, строком на 10 років (т. 1 а.с. 13-16).
Вказані договори зареєстровані 02.06.2008 Володарськ-Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії "Центру державного земельного кадастру" в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (т.2 а.с.163-169).
Однак, державним реєстратором прав на нерухоме майно Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_3 прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (оренда ТОВ "Полісся-Інвест" земельних ділянок):
- від 07.06.2016 року № 29939380 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0040) та № 29945683 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0043);
- від 08.06.2016 року № 29954936 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0044), № 29955994 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0047) та № 29958217 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0050);
- від 30.06.2016 № 30240171 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0073);
- від 23.07.2016 № 30603711 (кадастровий номер 1821183400:04:002:0048).
Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким позов задоволено, суд апеляційної інстанції враховує наступне.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Згідно з ч.3 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 р. №161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 р. №2073, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. №174, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 р. №43.
Частиною 1 статті 210 Цивільного кодексу України передбачено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно з вимогами ст.18 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ч.2 ст.125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди) право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
У відповідності до ст.20 Закону України "Про оренду землі", у редакції, чинній на момент укладення договору оренди, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок на час укладення зазначених договорів оренди були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 №2073.
Відповідно до пункту 2 вказаного Порядку, (у редакції, чинній на час укладення позивачем договору), державна реєстрація договору оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.
Пунктом 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003р. №174, (чинного на момент укладення позивачем договору), визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
За змістом пункту 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.1999р., державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Як вбачається з матеріалів справи, Володарськ-Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії "Центру державного земельного кадастру" були зареєстровані вищевказані договори оренди позивачем земляних ділянок площею 3,2999 га., 3,3862 га., 3,2183 га., 3,1726 га, 5,1198 га, 3,1983 га, 3,3969 га строком на 10 років, про що 02.06.2008р. у Державному реєстрі земель вчинено записи за №040820600020, №040820600021, №040820600018, №040820600013, №040820600003, №04082060025, №040820600007, що підтверджується відмітками на останніх сторінках договорів та записами в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (т.2 а.с.163-169).
Доводи представника третьої особи, що інформація в Книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Володарсько-Волинського району Житомирської області різниться від інформації, яку містять надані відділом Держгеокадарстру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області поземельні книги щодо вищевказаних земельних ділянок (т.2 а.с.80-152), в яких вказана інша дата реєстрації речового права на нерухоме майно щодо оренди ПП "ВВ ОСОБА_4", або взагалі не містять відомостей щодо оренди земельної ділянки ПП "ВВ"Агро", суд не приймає до уваги та зазначає, що п.4.2. Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель від 02.07.2003р. №174 (в редакції яка діяла на момент укладання позивачем договорів оренди) визначено, що державна реєстрація договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації, а невірна інформація або її відсутність в поземельній книзі щодо договорі оренди не свідчить, що ці договори не реєструвались і не є чинними при наявності відповідних записів в книзі реєстрації.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент винесення спірного рішення) державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Згідно з частиною 4 вищевказаної статті, державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
За змістом ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент винесення спірного рішення) державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав; 7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру передбачена статтею 33 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Необхідності запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 р., висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 року №2951/05-15-13 «Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами» . У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
За таких обставин саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 06.07.2016 р. по справі № 806/4251/15.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно зазначив, що договори оренди земельних ділянок (кадастрові номери 1821183400:04:002:0040, 1821183400:04:002:0043, 1821183400:04:002:0044, 1821183400:04:002:0047, 1821183400:04:002:0050, 1821183400:04:002:0073, 1821183400:04:002:0048) укладені між ПП "ВВ"Агро" та ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 (зареєстровані за № 040820600020, № 040820600021, № 040820600018, № 040820600013, № 040820600003, № 04082060025, № 040820600007) є чинними, строк дії договорів оренди не закінчився, достроково договори не розірвані, записи про розірвання або припинення даних договорів відсутні, то суд приходить до висновку, що державним реєстратором прав на нерухоме майно Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_3 прийняті спірні рішення та здійснена державна реєстрація договорів оренди на вказані вище земельні ділянки за ТОВ "Полісся-Інвест" при наявності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяження, а тому Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: від 07.06.2016 №29939380 та №29945683; від 08.06.2016р. №29954936, №29955994 та №29958217; 30.06.2016р. №30240171; 23.07.2016р. №30603711 правомірно скасовано.
Враховуючи задоволення позову, приписи ст.ст.80,94 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.1 Закону України від 20 грудня 2011 року №4191-VI "Про граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах", колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правомірно присудив Приватному підприємству "ВВ "Агро" понесені ним судові витрати у розмірі 10146,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Козіївської сільської ради Коростишівського району Житомирської області.
Відповідно до статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки оскаржену постанову винесено з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права і суд дав правильну оцінку обставинам справи, то колегія суддів апеляційної інстанції не знаходить підстав, які могли призвести до зміни чи скасування зазначеної постанови.
Доводи, наведені Товариством з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест", не спростовують висновків суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "16" березня 2017 р. без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя М.М. Капустинський
судді: Б.С. Моніч
ОСОБА_2
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Приватне підприємство "ВВ "Агро" вул.Зарічна,1,с.Поромівка,Хорошівський район, Житомирська област,12132
3- відповідачу/відповідачам: Козіївська сільська рада Коростишівського району Житомирської області в особі вул. 50-річчя Жовтня, 4,с.Козіївка,Коростишівський район, Житомирська область,12522
4-третій особі: Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" - с.Дашинка,Хорошівський район, Житомирська область,12124
5 - представнику позивача: ОСОБА_4 - вул. Рильського, 9 оф. 216 м. Житомир, 10001 ,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2017 |
Оприлюднено | 27.09.2017 |
Номер документу | 69137151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Капустинський М.М.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні